انتشار این مقاله


محدودیت رشد داخلی رحمی(IUGR) چیست؟

هنگامی که کودک شما آنطور که باید رشد نمیکند آیا محدودیت رشد داخلی رحمی مقصر است؟ علاءم همراه با روش های درمانی برای این شرایط بارداری را بیاموزید. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پزشک مراقبت های بهداشتی شما شکم شما را با استفاده از یک نوار اندازه گیری به […]

هنگامی که کودک شما آنطور که باید رشد نمیکند آیا محدودیت رشد داخلی رحمی مقصر است؟ علاءم همراه با روش های درمانی برای این شرایط بارداری را بیاموزید.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پزشک مراقبت های بهداشتی شما شکم شما را با استفاده از یک نوار اندازه گیری به ویژه با تمام ابزارهای دیگر پزشکان چک میکند؟ همانطور که به نظر میرسد این ازمایش قدیمی میتواند یک شاخص اولیه باشد که ایا کودک شما دارای محدودیت رشد داخلی رحمی است یا خیر.

به خاطر داشته باشید که ارتفاع اساسی که پزشک با آن نوار اندازه گیری میکند نشانگر بزرگی اندازه کودک شما نیست. و اندازه برآمدگی شما قطعا شاخص خوبی هم نیست. در حالی که ممکن است برخی از نوزادان محدودیت رشد داخلی رحمی داشته باشند و ممکن است بعضی دیگر کوتاه تر باشند. و بعضی دیگر ممکن است در رحم کوچکتر به نظر برسند اما در همان سال متولد شوند. اندازه سالم و طبیعی آنچه در مورد محدودیت رشد داخل رحمی باید بدانید اینجاست.

محدودیت رشد داخلی رحمی چیست؟

اصطلاحی است که برای توصیف نوزادی به کار میرود که به سرعت رشد در رحم رشد نمیکند. به طور رسمی به عنوان سن حاملگی وزنی ۱۰ تخمین زده است که زیر صدک تعریف میشود (به عنوان مثال محله بارداری). هر نوزادی که کوچکتر از حد طبیعی باشد میتواند این بیماری را داشته باشد

نوزادان میتوانند محدودیت رشد داخلی رحمی متفاوتی داشته باشند که در آن سر و بدن آنها به طور مشابه کوچکتر باشد یا محدودیت رشد داخلی رحمی نامتقارن که در آن سر و مغز اندازه طبیعی دارند اما بقیه بدن کوچک است. از آنجا که نوزادان مبتلا به محدودیت رشد داخلی رحمی در رحم کوچکتر هستند پس از تولد نیز وزن کمتری دارند.

چه عواملی باعث محدودیت رشد داخلی رحمی میشود؟

یکی از دلایل شایع برای محدودیت رشد داخلی رحمی مشکل در جفت است. به عنوان مثال اگر جفت نتواند اکسیژن و مواد مغذی کافی به کودک برساند یا اگر خونرسانی جفت مختل شود ممکن است رشد او با سرعت کمتری انجام شود.و سایر نوزادان مبتلا به این موضوع دارای شرایطی مانند ناهنجاری های کروموزومی یا نقص قلب هستند که میتواند رشد آنها را محدود کند.

محدودیت رشد داخلی رحمی همچنین میتواند در صورت تغذیه یا سلامتی یا سبک زندگی مادر از رشد سالم کودک وی جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر او سیگار بکشد یا از الکل یا مواد مخدر استفاده کند. بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی ممکن است باعث محدودیت رشد داخلی رحمی شوند. همچنین عفونت هایی مانند سرخچه و ویروس سیتومگالو و سیفیلیس یا توکسوپلاسموز.

با این وجود همه نوزادان کوچکتر از حد طبیعی محدودیت رشد داخلی رحمی ندارند. حدود ۳۱% از وزنتولد نوزاد توسط عوامل ژنتیکی تعیین میشود. بنابراین برخی از نوزادان همان چیزی هستند که پزشکان از نظر قانون اساسی کوچک مینامند. اگر پدر یا مادر متصدی قد کوتاهی دارند و خود نوزاد تازه متولد شده ای دارند و او کوچک است نباید نگران باشند زیرا او سالم اما کوچک است.

علائم محدودیت رشد داخلی رحمی چیست؟

به ندرت علائم واضحی وجود دارد که نشان می دهد کودک آنطور که باید رشد نمیکند. و اگر کودک شما کوچک است لزوما شما محدودیت رشد داخلی رحمی ندارید. یکی از اولین راه های تشخیص اینکه ایا کودک شما محدودیت شد داخلی رحمی دارد اندازه گیری قد اساسی شما است. به همین دلیل مراجعه منظم به پزشک در طول بارداری بسیار مهم است.

محدودیت رشد داخلی رحمی چقدر رایج است؟

طبق برخی از آمارها محدودیت رشد داخلی رحمی در ۳ تا ۷ درصد نوزادان تخمین زده میشود. در حالی که برخی از نوزادان هنگام تولد کوچکتر هستند فقط حدود یک سوم آنها محدودیت رشد داخلی رحمی دارند.

چه کسی بیشتر در معرض خطر محدودیت رشد داخلی رحمی است؟

این موضوع بیشتر در زنانی مشاهده میشود که:

  • طی ۱۸ ماه از تولد قبلی فرزند اول خود باردار میشوند
  • در دوران بارداری از الکل یا مواد مخدر استفاده میکنند
  • زیر ۱۷ سال یا بالای ۳۵ سال هستند
  • قبلا یک فرزند کم وزن داشته اند (با این حال تحقیقات نشان میدهد داشتن یک نوزاد با محدودیت رشد داخلی رحمی فقط به میزان متوطی خطر داشتن یک نوزاد دیگر را افزایش میدهد و هر کودک بعدی در واقع احتمال دارد کمی سنگین تر از فرزند قبلی باشد)
  • فشار خون بالا یا بیماری قلبی داشته باشند
  • به عفونت هایی مانند سرخچه و سیتومگالوویروس یا توکوپلاسموز یا سفلیس مبتلا باشند
  • مشکلات جفتی یا ناهنجاری های رحمی مانند جدا شدن جفت داشته باشند
  • دچار عوارض بارداری از جمله پره اکامپسی و هایپرمیزیس گراویداروم باشند
  • ·          دیابت یا بیماری ریوی یا بیماری کلیوی یا کم خونی سلول داسی شکل داشته باشند
  • چند قلو دارند (اگرچه این احتمالا به این دلیل است که حمل بیش از یک کودک ۸ پوندی در یک رحم سخت تر است نه به این دلیل که نوزادان رشد درستی ندارند)

چگونه محدودیت رشد داخلی رحمی تشخیص داده میشود؟

معمولا در طی یک معاینه معمولذ قبل از تولد در نیمه دوم بارداری تشخیص داده میشود. زمانی که پزشک قد اصلی شما را اندازه گیری میکند و دریافت که برای سن حاملگی کودک بسیار کوچک است. ارتفاع بنیادی فاصله بر حسب سانتی متر از استخوان شرمگاه تا بالای رحم است.

اگر ارتفاع اساسی کمتر از حد انتظار باشد پزشک شما ممکن است باذ سونوگرافی پیگیری کند تا اندازه کودک را بیشتر بررسی کند و جریان خون شریان ناف را بررسی کند. اگر هر دو اندازه گیری غیرطبیعی باشد میتواند به این معنی باشد که کودک خون یا مواد مغذی کافی از جفت دریافت نمیکند.

اگر علت اصلی محدودیت داخلی رحمی یک ناهنجاری کروموزومی باشد ممکن است پزشک شما قبلا این بیماری را در سه ماهه اول با (NIPT) یا آمینوسنتز تشخیص داده باشد. اما اگر علت اصلی آن بلافاصله مشخص نشود پزشک شما آزمایشاتی را برای رسیدن به دلیل اصلی انجام میدهد تا بتواند شما و کودک شما را بهتر درمان کند.

عوارض احتمالی محدودیت رشد داخلی رحمی چیست؟

یکی از بهترین پیش بینی کننده های سلامتی نوزاد وزن هنگام تولد است. بنابراین داشتن IUGR میتواند مشکلات سلامتی نوزاد تازه متولد شده را ایجاد کند که پزشک شما آماده درمان خواهد بودو از جمله:

  • مشکل در حفظ دمای طبیعی بدن
  • زمان سخت تری برای مبازه با عفونت ها
  • سطح قند خون و اکیسژن را در بدو تولد کاهش میدهند
  • نمرات پایین آبگار
  • تعداد غیر معمول گلبول های قرمز خون
  • مشکل در استرس ناشی از زایمان واژینال

نوزادی که محدودیت رشد داخلی رحمی دارد ممکن است لازم باشد پس از تولد در بیمارستان یا NICU بماند. به خصوص اگر مثلا به عفونت مبتلا شود یا وزن او کمتر از ۵ پوند باشد.

محدودیت رشد داخلی رحمی چگونه درمان میشود؟

در طول بارداری پزشک شما و کودک شما را با دقت کنترل میکند. جریان خون ناف نوزاد را به طور مکرر بررسی میکند و ازمایش های غیر استرس را برای گوش دادن به ضربان قلب و سونوگرافی کودک برای اندازه گیری اندازه کودک انجام میدهد.

ممکن است به شما داروهایی برای بهبود جریان خون جفت یا اصلاح مشکل تشخیص داده شده دیگری که ممکن است در ایجاد محدودیت رشد داخلی رحمی کمک کند به شما داده شود و یا به شماغذاهای داخل وریدی یا استروئیدها داده شود تا کودک شما زودتر بالغ شود. محدودیت رشد داخلی رحمی شدیدتر ممکن است نیاز به پذیرش در بیمارستان داشته باشد تا پزشک شما بتواند از نزدیک پیشرفت کودک شما را تحت نظر داشته باشد.

شما همچنین میخواهید برای داشتن حاملگی سالم هر قدم دیگری را بردارید: از استعمال دخانیات و نوشیدن و مصرف داروهای تفریحی خودداری کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد و از مراقبت های دوران بارداری به خوبی برخوردار شوید.

اگر محیط داخل رحم شما ضعیف است و نمیتوان آن را بهبود بخشید و ریه های کودک بالغ است ممکن است در هفته ۳۲ تا ۳۴ حاملگی زودتر از طریق القایی یا برش c انجام شود. به این ترتیب او میتواند در شرایط سالم تری زندگی کند و مواد مغذی دریافتی از جفت را دریافت نکند.

اگر کودک شما محدودیت رشد داخلی رحمی دارد چه کاری باید انجام دهید؟

خوشبختانه بیش از ۹۰% نوزادانی که برای سن حاملگی کودک به دنیا می آیند در چند سال اولیه زندگی خود را در معرض همتایان قرار می دهند. اگر به دلیل محدودیت رشد داخلی رحمی زودهنگام زایمان کنید ممکن است کودک شما برخی از عوارض ناشی از آن را تجربه کند. اما به احتمال زیاد قبل از ۳ سالگی به همسن و سالهای خود کامل برسد.

تینا جاویدان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید