انتشار این مقاله


اتمام رابطه عاطفی در بهار- چرا نرخ جدایی در فصل بهار بیشتر است؟

چرا همه از هم جدا میشوند؟ نام این مسئله ” spring clean” است. این مقاله توسط سامانتا ملامد ارسال شده است. دو سال پیش تقریبا در همین حوالی سال من از رابطه خارج شدم و در واقع رابطه ی من به جدایی کشیده شد. ماه ها بود که اذیت شده بودم و در کریسمس آن […]

چرا همه از هم جدا میشوند؟ نام این مسئله ” spring clean” است.

این مقاله توسط سامانتا ملامد ارسال شده است.

دو سال پیش تقریبا در همین حوالی سال من از رابطه خارج شدم و در واقع رابطه ی من به جدایی کشیده شد.

ماه ها بود که اذیت شده بودم و در کریسمس آن را کنار گذاشتم. این به نظر بهترین کار ممکن بود با اینکه من هرروز بدتر میشدم. خودم را بی حال میدیم و به لیست آپارتمان های آنلاین و خرید های فانتزی برای زندگی متفاوت نگاه میکردم.

زمستان روز ولنتاین را برای قلب نیمه کاره نشانه گذاری کرده بود و با نزدیک شدن بهار تهدید تابستان دیگری مرا هدف قرار میداد.

بنابراین در ماه مارس من با یک پایان سریع از یک رابطه ی طولانی مدت بیرون آمدم.

به نظر میرسد اصطلاح “spring clean” یا به زبان ساده “خانه تکانی” فقط مختص کمد لباس و انباری و وسایل خانه نمیشود. طبق تجزیه و تجلیل پرونده های طلاق در ایالت واشنگتن که توسط محققان دانشگاه واشنگتن منتشر شده است احتمال طلاق در ژانویه(دی تا بهمن) و فوریه(بهمن تا اسفند) بالا می رود و در ماه مارس (اسفند تا فروردین)به اوج خود میرسد.

دانشگاه واشنگتن میگوید:” پرونده های طلاق در ماه های مارس (اسفند تا فروردین) و آگوست(مرداد تا شهریور) به اوج خود رسید. طی یک دوره ۱۵ ساله که توسط محققان دانشگاه واشنگتن مورد مطالعه قرار گرفت”.

به گفته ی تحلیلگران داده فیس بوک این جدایی ها در بهار و در تابستان افزایش می یابد. شاید نقطه مقابل طبیعی این پدیده به این دلیل باشد که به اصطلاح وارد فصل فصل” cuffing season” میشوند و این کلمه به معنی گرفتن عشق و آرامش برای مجرد هاست و شاید به این دلیل نمودار افت داشته و ساکن شده است.

این چرخه ای است که به نظر میرسد در ماه فوریه(بهمن تا اسفند) سرعت بیشتری میگیرد. ماهی که اتفاقا شامل روز ولنتاین می شود. 

دیوید یک آشپز ۴۴ ساله از راکسبورو که نمیخواست نام خانوادگی اش استفاده شود گفت که او و دوست دختر سابق اش بیش از یک سال پیش از هم جدا شدند. آنها هشت ماه با هم قرار گذاشتند اما او نتوانست خودش را جمع و جور کند و به او بگوید که دوستش دارد و روز ولنتاین آنها رو به زوال بود. بیان احساست تا حد زیادی مسئله ی مهمی است.

وی همچنین گفت که نمیتوانسته در مقابل این جمله را بگوید و تمام شد. از طرف دیگر او فکر کرد زمان خوبی است که مجرد باشد و تولدی دیگر داشته باشد!

به نظر میرسد علم از او پشتیبانی میکند. به گفته ی هلن فیشر یک انسان شناس بیولوژیکی در انستیتوی کینزی در دانشگاه ایندیانا و مرکز مطالعات تکامل انسانی دانشگاه راتگرز ممکن است یک اساس زیست شناختی وجود داشته باشد که بهار فصل عشق است.

وی این امر را به فعالیت در غده صنوبری مغز نسبت میدهد که با نور و تاریکی سروکار دارد و هورمون ملاتونین ایجاد کننده خواب را در روز های طولانی تر و افتابی تر بهار و تابستان تولید میکند.

این همان چیزی است که شور و شوق را در بهار زیاد میکند و به اصطلاح که عشق مانند گرده در هوای بهار وجود دارد. فیشر پیشنهاد میکند که همین امر میتواند در مورد جدایی ها نیز صدق کند.

وی گفت:” با نور خورشید بیشتر مردم انرژی بیشتری میگیرند و خوش بین تر میشوند و به آینده علاقه ی بیشتری پیدا میکنند”. شاید آنها به اطراف خانه ی خود نگاه کنند و بگویند که نه این کار نمیکند ولی در واقع این دقیقا همان زمانی است که آنها انرژی انجام کاری در راستای این موضوع را دارند.

استیون وارد از fairmount مدیر اجرایی master matchmakers متوجه روند فصلی در ثبت نام مشتری جدید شده است. وی گفت:” من ۱۵ سال است که این کار را انجام میدهم و اساسا در ابتدای سال شاهد یک منحنی s هستیم. مردم در ماه ژانویه(دی تا بهمن) با وضوح قطعنامه سال نو میلادی قدرت خود را آغاز میکنند و سپس سرعت آنها کاهش می یابد. روز ولنتاین دوباره منحنی عوض میشود و یادآوری دیگری را برای اولویت قرار دادن عاشقانه ها فراهم میکنند و بهار را برای استیون فصل شلوغی میکند.

این جدایی ها وجود دارند و در این زمان از سال شاهد افزایش قابل توجهی از افرادی هستیم که میخواهند کاری را که شما میتوانید تمیز کردن بهاری بنامید را انجام دهند. آنها میخواهند خانه را تمیز کنند. آنها میخواهند از یک رابطه ی سمی و بد خارج شوند تا دیگر آنچه را که بوده اند متوقف کنند.

استیون وارد گفت تعجب آور نیست که تغییر در فصل باعث اصلی ارزیابی مجدد زندگی افراد می شود. وی همچنین گفت:” شما درک کرده اید که در زمانی از سال که قبلا با ان شخص گذرانده اید رو به رو می شوید و می دانید چه انتظاری از شرایط و خودتان دارید”.

وی افزود در برخی از موارد نیز افرادی هستند که قبل از اتمام روابط خود در در خدمات او ثبت نام می کنند.

اکنون طبیعی است که با یک پا از رابطه خارج شوید در حالی که یک پا را در آن نگه دارید. اکثر افرادی که با من تماس میگیرند در واقع در روابطی هستند که از آنها راضی نیستند. آنها آماده ی خارج شدن هستند اما نمیخواهند از مجرد بودن دوباره عبور کنند. (او اکثرا مجبور است مربیگری آنها را در زمان جدایی به عهده بگیرد قبل از اینکه مربیگری آنها را برای شروع به رابطه ای جدید قبول کند).

گیل کریست که مربی خواستگاری و طلاق از آمبلر است گفت که فصل های شلوغ او در بهار و پاییز است. وی گفت:” مردم بیشتر در فصل بهار انرژی به دست می آورند که به سمت چیزهایی که به خودشان وعده داده اند میروند.

شلوغ ترین زمان دوست یابی آنلاین یا آشنایی ها در ماه ژانویه(دی ماه تا بهمن ماه) است. زمانی که مردم میخواهند با خودشان و طرف مقابل قطعنامه هارا به اصطلاح امضا کنند اما با بهار دوباره افراد شارژ می شوند و نظرشان عوض می شود!

در مورد جدایی ها وی افزود که این موضوع به تمام طول سال مربوط باشد و برای شخص خودش در میانه های زمستان اتفاق می افتد.

او گفت:” من در پایان سال تمام اهدافم را ارزیابی کردم و به زندگی خود نگاه میکردم و می گفتم این چیزی است که مدتهاست قصد انجامش را دارم. هردو جدایی من به همین ترتیب بود”. ” اما بسیاری از مواقع جدایی هایی وجود دارد که در بهار اتفاق می افتد و آن بخاطر وجود بچه های آن رابطه ست. آنها صبر می کنند تا مدرسه ی بچه ها تمام شود و بعد از آن همدیگر را ترک میکنند”.

البته فصل ها به تنهایی عامل پیش بینی جدایی ها نیست!

عوامل اقتصادی وجود دارند

نرخ طلاق در دوران رکود اقتصادی سرکوب شدو پس از آنکه مردم پول لازم برای اعتصاب خود داشتند دوباره برگشت. در سایت www.wevorce.com  حتی یک ابزار آنلاین وجود دارد که سن و سطح تحصیلات و سایر عوامل شما را وارد می کند و میتواند بر اساس داده های سرشماری احتمال طلاق شما را بگوید.

و یک تحلیل توسط محققان داده های فیس بوک نشان داد که هرچه رابطه کوتاه تر باشد احتمال اینکه این رابطه به جدایی منجر شود بیشتر است. اگر از این رابطه سه ماه گذشته باشد احتمال اینکه چهار سال یا بیشتر طول بکشد وجود دارد. این موضوع تصور میشود که زوجین اصلا از هم جدا نخواهند شد.

کوین آرنولد ۳۳ ساله از فیلادلفیا جنوبی که آخرین جدایی او در ماه نوامبر(آبان تا آذر) بود گفت که جدایی دیگر موضوع مسلم و مشخصی نیست. به خصوص با دوستیابی آنلاین به نظر می رسد جدایی موضوعی است که در حال از بین رفتن است.

در واقع به نظر می آید که انعکاسی از زمان است که به جای اینکه مردم در مورد جدایی صحبت کنند بسیاری از افراد شروع به نادیده گرفتن آن شخص می کنند یا شروع به پاسخ کوتاه به متن های بلند. تا زمانی که رابطه بدون درگیری به نوعی از بین برود.

تینا جاویدان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید