انتشار این مقاله


سندرم پیک ویکن چیست و این بیماری چرا ایجاد می‌شود؟

سندرم پیک ویکن به صورت بالینی به عنوان سندرم کاهش تهویه ناشی از چاقی (OHS) شناخته می‌شود. و وضعیتی است که خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که خون، اکسیژن کافی ندارد و پر از کربن دی اکسید است. سندرم پیک ویکن نوعی اختلال تنفسی است که هنگام خواب رخ […]

سندرم پیک ویکن به صورت بالینی به عنوان سندرم کاهش تهویه ناشی از چاقی (OHS) شناخته می‌شود. و وضعیتی است که خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که خون، اکسیژن کافی ندارد و پر از کربن دی اکسید است. سندرم پیک ویکن نوعی اختلال تنفسی است که هنگام خواب رخ می‌دهد. و تغییرات بلند مدت برای سلامتی انسان بوجود می‌آورد.

زمانی که اکسیژن تنفس می‌کنید، کیسه های هوایی یا آلوئول ها در ریه، این اکسیژن را به جریان خون  توسط مویرگ ها تحویل می‌دهند. مویرگ ها رگ های خونی کوچک و باریکی هستند که به جریان خون بدن متصل هستند. این رگ ها کربن دی اکسید جریان خون را به کیسه های هوا منتقل می‌کنند. سپس این کربن دی اکسید طی بازدم از بدن خارج می‌شوند. این مراحل به عنوان تبادل گازی شناخته می‌شوند. تبادل گازها برای سالم نگه داشتن تعادل اکسیژن و کربن دی اکسید خون بسیار مهم است.

سندرم پیک  ویکن در حالی که از نظر بالینی به عنوان OHS شناخته می شود ، به دلیل شخصیت  جو از رمان «کاغذهای پیک ویک» چارلز دیکنز در ۱۸۳۶ نامگذاری شده است. جو بسیاری از علائم را که بعداً توسط پزشکان هنگام کشف این بیماری توصیف کرد، را داشت؛ از جمله چاقی و آپنه خواب (تنفس نکردن برای مدت زمان طولانی در هنگام خواب). نام OHS اکنون بیشتر توسط پزشکان برای توصیف علائم مرتبط با این بیماری استفاده می شود.

علائم سندرم پیک ویکن

بسیاری از علائم سندرم پیک ویکن به کمبود اکسیژن در خون شما مرتبط است. این می تواند بر روی بدن شما تأثیر بگذارد هم موقع بیداری و هم هنگام خواب. در طول خواب، تنفس شما می تواند کم عمق شود و حتی ممکن است برای چند دقیقه در یک زمان یا بیشتر متوقف شود.

علائم شایع سندرم پیک ویکن عبارتند از:

  • از نفس افتادن
  • کمبود انرژی
  • احساس خواب آلودگی یا خستگی در طول روز
  • تورم یا رنگ مایل به آبی در انگشتان دست، انگشتان پا یا پاها (معروف به سیانوز)
  • سردردهای صبحگاهی به دلیل مقادیر زیاد دی اکسید کربن در خون
  • علائم افسردگی، مانند احساس غم و اندوه، کاهش علاقه به فعالیت هایی که معمولاً از آنها لذت می برید و افکار خودکشی.

علائم جدی تر سندرم پیک نیز وجود دارد. در صورت تجربه هرچه سریعتر با پزشک خود صحبت کنید:

  • آپنه انسدادی خواب، که زمانی اتفاق می افتد که در هنگام خواب تنفس قطع می‌شود.
  • فشار خون بالا
  • کور پولمونال، اصطلاحی برای آنچه اتفاق می افتد هنگامی که کاهش اکسیژن خون باعث می شود سمت راست قلب شما تنش زیادی را تجربه کند.

علل ایجاد سندرم پیک ویکن

پزشکان یا محققان هیچ علت مستقیم و خاصی برای سندرم پیک ویکن را نمی دانند. با این حال، تصور می شود ترکیبی از عوامل مختلف علت این وضعیت باشد، از جمله:

  • چاقی، که با استفاده از شاخص توده بدن (BMI) اندازه گیری می شود. کسی که BMI بالای ۳۰ دارد چاق در نظر گرفته می شود.
  • ناتوانی مغز در کنترل صحیح تنفس
  • عملکرد نامناسب سیستم تنفسی به دلیل اضافه وزن در اطراف قفسه سینه ، که باعث می شود تحویل اکسیژن هوا از ریه ها سخت تر شود.
  • اکسیژن ناکافی برای مغز، قلب و سایر اندام های ضروری
  • به طور مزمن سطح اکسیژن کم، که عملکرد بدن را تغییر می دهد.

ارتباط بین سندرم پیک ویکن و استئوآرتریت

چاقی و سطح اکسیژن خون پایین می تواند به طور مستقیم بر روی مفاصل شما تأثیر بگذارد. استرسی که وزن بالای بدن بر مفاصل شما وارد می کند به خوبی شناخته شده است و باعث آرتروز می شود. این اتفاق زمانی می افتد که غضروف و استخوان مفاصل شما آسیب ببینند یا کاملاً خراب شوند.

چاقی همچنین می تواند باعث حمله سلول های چربی یا بافت چربی به بافت مفصلی شما شود. این می تواند باعث التهاب طولانی مدت شود که می تواند باعث آسیب دیدن مفاصل شود. ومنجر به آرتروز می شود.

عوارض

عوارض سندرم پیک ویکن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فشار خون ریوی، یا فشار خون بالا
  • ادم یا تجمع مایع در پاها
  • اریتروسیتوز یا مقدار غیرطبیعی سلول های قرمز خون در جریان خون شما

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

درمان سندرم پیک ویکن

بسیاری از برنامه های درمانی برای کمک به شما در مدیریت علائم این سندرم وجود دارد.

کاهش وزن

خط اول درمان کاهش وزن است. اگر پزشک به این نتیجه برسد که چاقی شما باعث سندرم پیک ویکن شده است، به احتمال زیاد به شما توصیه می کند که برای رساندن BMI به محدوده طبیعی وزن کم کنید. چاقی یکی از دلایل اصلی سندرم پیک ویکن است. کاهش وزن اضافی می تواند به شما کمک کند تا استرس را از بدن خارج کرده و تنفس را به حالت طبیعی برسانید. شما همچنین باید تحرک مناسب را در زندگی خود بگنجانید. در مورد هر آنچه می خورید آگاهانه انتخاب کنید. از آنجا که این سندرم می تواند منجر به اختلالات جدی سلامتی و حتی مرگ شود، کاهش وزن ضروری است.

درمان (PAP (CPAP

متداول ترین روش درمانی برای مشکلات تنفسی که همراه با سندرم پیک ویکن وجود دارد، درمان فشار مثبت راه هوایی (PAP) است. پزشک شما ممکن است این نوع درمان را به صورت دستگاه پیوسته PAP (یا CPAP) توصیه کند. این دستگاه اکسیژن  را از یک موتور به لوله ای منتقل می کند که به ماسکی متصل می شود و روی بینی و دهان بسته می‌شود.

این دستگاه انتقال جریان اکسیژن مداوم را به ریه ها حتی در هنگام خواب امکان پذیر می کند. این اجازه می دهد تا ریه های شما اکسیژن بیشتری به خون شما بدهند و از هیپوکسمی جلوگیری کنند. CPAP در کاهش آپنه خواب و بهبود کیفیت خواب به خوبی   موثر است. یک شب خواب عمیق فواید بی شماری برای سلامتی دارد. با سندرم پیک ویکن، شما شبانه روز  متصل به این دستگاه خواهید بود.

دستگاه ونتیلاتور

همچنین ممکن است پزشک برای اطمینان از ثبات تنفس شما استفاده از دستگاه تنفس را توصیه کند. دستگاه ونتیلاتور اکسیژن را به داخل و خارج ریه های شما منتقل می کند و می تواند به تعادل اکسیژن و دی اکسید کربن در ریه ها کمک کند.

تراکئوستومی

اگر این روش های درمانی موثر نباشد، و وضعیت شما رو به وخامت است، ممکن است پزشک شما یک تراکئوستومی را پیشنهاد کند. در این روش، پزشک یک سوراخ  سر باز در نای یا لوله تنفسی شما را بریده و یک لوله را وارد می کند تا تنفس مداوم توسط آن صورت گیرد.

گزینه های جراحی کاهش وزن

همچنین ممکن است پزشک برای کاهش وزن، جراحی کاهش وزن را که به آن جراحی باریاتریک نیز گفته می شود، توصیه کند. برخی از گزینه های معمول جراحی کاهش وزن شامل بای پس معده و باند معده قابل تنظیم با لاپاراسکوپی است. هر دو عمل جراحی میزان غذایی را که می توانید در معده نگه دارید، محدود می کند. در صورت انتخاب هر یک از این جراحی ها، ممکن است لازم باشد که تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی ایجاد کنید. قبل از تصمیم به انجام هر یک از آنها، در مورد مزایا و هزینه های این جراحی ها با پزشک خود صحبت کنید.

سایر درمان های ممکن

برخی از تحقیقات قدیمی نشان می دهد منبع معتبر که دوزهای مدروکسی پروژسترون می تواند به مدیریت علائم سندرم پیک ویکن کمک کند. این می تواند برخی از عوارض جانبی را ایجاد کند، مانند اختلال نعوظ در مردان و خونریزی در رحم در زنان، بنابراین در مورد این گزینه با پزشک خود صحبت کنید.

پیشگیری

اگر برای کنترل سندرم پیک ویکن وزن کم می کنید، پایین نگه داشتن وزن بهترین راه برای اطمینان از عدم بازگشت این بیماری بخاطر چاقی است.

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. این به شما کمک می کند مواد مغذی مناسب بدن خود را مصرف کنید و از تجمع چربی و اضافه وزن جلوگیری کنید.

استفاده صحیح از دستگاه CPAP می تواند به جلوگیری از علائم و عوارض سندرم پیک ویکن کمک کند. اگر دچار آپنه خواب هستید، آن را درمان کنید. با پزشک خود در مورد انتخاب دستگاهی که بهترین کارکرد را برای شما دارد صحبت کنید. یک ارائه دهنده تجهیزات پزشکی می تواند به شما در راه اندازی و کارکرد دستگاه کمک کند.

اگر از سندرم پیک ویکن مانند فشار خون یا اریتروسیتوز عارضه ای دارید، با پزشک خود در مورد برنامه های درمانی صحبت کنید تا این شرایط را تحت کنترل درآورده یا از ایجاد عوارض بعدی جلوگیری کند.

دورنمای کلی

چاقی به طور فزاینده ای در ایالات متحده و سراسر جهان رایج است. بسیاری از روش های درمانی برای علائم و بیماری های ناشی از چاقی در حال حاضر موجود است.

تشخیص زودهنگام این سندرم می تواند از بسیاری از عوارض ناشی از اکسیژن کم و دی اکسید کربن زیاد در خون جلوگیری کند. عواقب جدی وجود دارد که وقتی مغز و سایر اعضای حیاتی اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی کنند، اتفاق می افتد. قبل از وخیم تر شدن آپنه خواب، برای معالجه پزشک به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید به سندرم پیک ویکن مبتلا هستید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید