انتشار این مقاله


سندرم فلتی چیست؛ آشنایی با علائم، علت و درمان

سندرم فلتی نوعی اختلال نادر است که شامل سه عارضه می‌شود؛ آرتریت روماتوئید (RA)، تعداد کم گلبول‌های سفید خون و بزرگ شدن طحال

سندرم فلتی نوعی اختلال نادر است که شامل سه عارضه می‌شود؛ آرتریت روماتوئید (RA)، تعداد کم گلبول‌های سفید خون و بزرگ شدن طحال. براساس گزارشات انجمن آرتروز کانادا کمتر از ۱ درصد از افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت مبتلا به سندرم فلتی هستند. درباره‌ی این بیماری اطلاعات زیادی در دست نیست، اما پزشکان این بیماری را یک اختلال جدی می‌دانند. برخی از افراد علائم قابل توجهی فراتر از علائم مرتبط با RA ندارند. سایر افراد ممکن است تعدادی از علائم را نشان دهند، از جمله: خستگی، عفونت‌های جدی، تب، کاهش وزن، لکه‌های پوستی.

علائم سندرم فلتی چیست؟

گاهی اوقات افرادی که به سندرم فلتی مبتلا هستند ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. در مواقعی دیگر ممکن است علائم خاصی همراه با این سندرم داشته باشند مانند: ترشحات چشم، احساس سوزش در چشم، خستگی، کاهش وزن، درد مفصل، تورم، سفتی و تغییر شکل، از دست دادن اشتها، درد عمومی، عفونت‌ها، رنگ پریدگی پوست، علائم دیگری ممکن است شامل زخم، تغییر رنگ در مناطق پوست و بزرگ شدن کبد باشد. این علائم در موارد مختلف متفاوت است.

 چه عواملی باعث سندرم فلتی می‌شود؟

علت سندرم فلتی ناشناخته است، اما پزشکان معتقدند که یک بیماری ژنتیکی است. این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا، فقط به یک ژن غیر طبیعی برای بروز بیماری نیاز داشته باشند. سازمان ملی بیماری‌های نادر (NORD) خاطر نشان می‌کند که این سندرم ممکن است یک اختلال خود ایمنی باشد. اگرچه افرادی که به مدت طولانی مبتلا به RA بوده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم فلتی هستند، RA همیشه عامل این اختلال نیست.

چه کسی در معرض سندرم فلتی است؟

سندرم فلتی ممکن است در افرادی که روماتوئید آرتریت طولانی مدت دارند، بیشتر باشد. سایر عوامل خطر احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن نتیجه آزمایش مثبت برای ژن HLA-DR4
  • داشتن التهاب بافت‌های پوششی مفاصل
  • آزمایش مثبت برای فاکتور روماتوئید که آنتی بادی برای تشخیص RA است
  • علائم خارج مفصلی روماتوئید آرتریت
  • بزرگتر از ۵۰ سال

طبق انجمن آرتروز کانادا، زنان سه برابر بیشتر از مردان به این سندرم مبتلا می‌شوند.

چگونه سندرم فلتی تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما با معاینه بدنی شروع می‌کند. معاینه بدنی ممکن است مشخص کند که کبد، طحال بزرگ شده یا غدد لنفاوی متورم گردیده. در مفاصل شما ممکن است علائم RA مانند تورم، قرمزی و گرما دیده شود. پزشک شما همچنین ممکن است سونوگرافی شکم و آزمایشات خون از جمله شمارش کامل خون (CBC) را درخواست کند.

CBC ممکن است نشان دهد که تعداد گلبول‌های سفید خون شما کم است. سونوگرافی شکم ممکن است وجود طحال بزرگ را نشان دهد. داشتن تعداد گلبول‌های سفید پایین، تورم طحال و علائم روماتوئید آرتریت معمولاً نشان دهنده ابتلا به این سندرم است.

گزینه‌های درمانی برای سندرم فلتی چیست؟

بیشتر افرادی که مبتلا به سندرم فلتی هستند در حال حاضر تحت درمان روماتوئید آرتریت قرار دارند. درمان سندرم فلتی ممکن است به داروهای دیگری نیاز داشته باشد. پزشک ممکن است متوترکسات را تجویز کند که موثرترین روش درمانی برای بسیاری از علائم است. در بعضی از افراد ممکن است جراحی طحال نیز مفید باشد.

اگر عفونت‌های مکرر را تجربه می‌کنید، رعایت این نکات می‌تواند به کاهش میزان عفونت‌های شما کمک کند:

  • سعی کنید از آسیب دیدگی جلوگیری کنید.
  • تزریق سالیانه واکسن آنفولانزا را انجام دهید
  • در فصل آنفولانزا از مکان‌های شلوغ و پر جمعیت خودداری کنید.
  • دستان خود را کاملا بشویید

گرچه هیچ درمانی برای سندرم فلتی وجود ندارد اما درمان روماتوئید آرتریت می‌تواند به شما کمک کند. افرادی که طحال خود را برداشته‌اند ممکن است علائم کمتری را تجربه کنند، اگرچه اثرات طولانی مدت این عمل جراحی ناشناخته است. افراد مبتلا به این سندرم مستعد عفونت‌های مکرر از خفیف تا شدید هستند.

آگاهی در مورد وضعیت سلامتی خود را با دنبال کردن دوره درمانی ارتقا دهید. همچنین حفظ یک سبک زندگی سالم می‌تواند علائم شما را کاهش دهد. مراقبت از سیستم ایمنی بدن با دوری از مبتلایان به آنفولانزا و تزریق سالیانه واکسن آنفولانزا نیز می‌تواند میزان عفونت‌های شما را کاهش دهد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید