انتشار این مقاله


آمیلوراید چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی منجر می‌شود. آمیلوراید ” ادرار آور” نامیده شده و باعث می‌شود بدن نمک و آب اضافی را دفع کند

آمیلوراید با سایر دیورتیک‌ها (مانند فوروزماید، دیورتیک‌های تیازید مانند هیدروکلروتیازید) برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی یا درمان ادم استفاده می‌شود. آمیلوراید همچنین به درمان یا پیشگیری از سطح پایین پتاسیم خون ناشی از دیورتیک‌های دیگر کمک می‌کند. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی منجر می‌شود. آمیلوراید ” ادرار آور” نامیده شده و باعث می‌شود بدن نمک و آب اضافی را دفع کند و در عین حال از دفع بیش از حد پتاسیم از کلیه‌ها جلوگیری می‌کند .

نحوه استفاده از آمیلوراید HCL

این دارو را از طریق دهان و با غذا ، معمولاً یک بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

اگر این دارو را نزدیک به زمان خواب مصرف کنید، برای دفع ادرار باید از خواب بیدار شوید. بنابراین بهتر است آمیلوراید را حداقل ۴ ساعت قبل از خواب مصرف کنید. اگر در مورد چگونگی و زمان مصرف این دارو سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

دوز مصرفی بر اساس شرایط بیمار و پاسخ به درمان است.

به طور منظم از این دارو استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. هر روز آنرا در همان ساعات بخورید. مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس بهبودی دارید. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون احساس بیماری نمی‌کنند.

اگر وضعیت شما بهبود نیافته یا بدتر شد (مانند میزان فشار خون بالا) به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی

سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، درد معده / شکم، نفخ کردن یا اسهال ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک آمیلوراید را برای شما تجویز کرده است زیرا تشخیص داده که سود آن بیش از خطر بروز عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت مصرف با سایر داروهای ادرار آور، آمیلوراید ممکن است باعث دفع بیش از حد آب بدن (کم آبی) و نمک / مواد معدنی شود. در صورت داشتن هر یک از این علائم از دست دادن آب بدن یا از دست دادن مواد معدنی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: دهان بسیار خشک، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، ضعف، ضربان قلب بالا، سرگیجه شدید، گیجی، تشنج.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، زردی چشم / پوست، ادرار تیره، حالت تهوع / استفراغ مداوم.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم زیر در واکنش آلرژیک جدی، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف آمیلوراید، اگر به آن آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی موادی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید خصوصاً: موارد زیر: عدم تعادل نمک / مواد معدنی درمان نشده (مانند پتاسیم بالا، سطح سدیم پایین)، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، دیابت، از دست دادن بیش از حد آب بدن (کمبود آب) .

قبل از انجام جراحی، کلیه محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. در این موارد رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

از دست دادن قابل توجه آب بدن در اثر تعریق زیاد، استفراغ یا اسهال نیز می‌تواند فشار خون شما را کاهش داده و سرگیجه را بدتر کند. مایعات زیادی بنوشید تا از بروز این اثرات و کمبود آب در بدن جلوگیری کنید. اگر مصرف محدود مایعات دارید، برای راهنمایی‌های بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. اگر قادر به نوشیدن مایعات نیستید یا اگر اسهال و استفراغ مداوم دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو ممکن است سطح پتاسیم را در خون شما افزایش دهد. غذاهای پر پتاسیم مانند موز و آب پرتقال را محدود کنید. قبل از استفاده از هر نوع محصول حاوی پتاسیم (مانند مکمل‌های پتاسیم، جایگزین‌های نمک) با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید.

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن صحبت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای بدون نیاز به نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با آمیلوراید تداخل داشته باشند عبارتند از: لیتیوم، محصولات سدیم فسفات، محصولات دیگری که ممکن است سطح پتاسیم را افزایش دهند مانند اپلرنون، تاکرولیموس، سیکلوسپورین، قرص‌های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون، دیورتیک‌های محافظ پتاسیم مانند اسپیرونولاکتون/ تریامترن، مهار کننده‌های ACE مانند بنازپریل / کاپتوپریل، آنتاگونیست‌های گیرنده آنژیوتانسین مانند لوزارتان / والسارتان.

برخی از محصولات دارای موادی هستند که می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی شما را بدتر کنند. به داروساز خود بگویید که از چه دارویی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده بی خطر از آن را بپرسید (به ویژه داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی، مکمل‌های غذایی یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن / ناپروکسن)

این دارو ممکن است در برخی آزمایشات (از جمله تست تحمل گلوکز) تداخل ایجاد کند و احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش می‌شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند قطع تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: سرگیجه شدید، غش کردن، ضربان قلب آهسته و نامنظم باشد.

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تغییر در سبک زندگی مانند برنامه‌های کاهش استرس، ورزش و تغییر در رژیم غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را افزایش دهد. با دکتر یا داروساز خود در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

آزمایش‌های پزشکی (از جمله عملکرد کلیه، سطح مواد معدنی خون مانند پتاسیم) باید هر از چندگاهی انجام شود تا پیشرفت بیماری کنترل شود یا عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

فشار خون خود را به طور مرتب هنگام مصرف این دارو بررسی کنید، به خصوص هنگام شروع این دارو یا تغییر دوز مصرفی. بیاموزید که چگونه فشار خون خود را در خانه کنترل کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر دوزی از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز مصرفی بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. مقدار مصرفی دارو را برای جبران دو برابر نکنید.

نگهداری

در دمای اتاق بین ۵۹-۸۶ درجه فارنهایت (۱۵-۳۰ درجه سانتیگراد) دور از نور و رطوبت نگهداری شود. از یخ زدگی محافظت کنید. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را به توالت نریزید. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید، دور بریزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن محصول با خیال راحت، با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید