انتشار این مقاله


قرص لاموتریژین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

از قرص لاموتریژین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می‌شود.

از قرص لاموتریژین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای جلوگیری از تغییرات شدید خلقی، اختلال دو قطبی در بزرگسالان استفاده شود. لاموتریژین به عنوان داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می‌شود. تصور می‌شود که با بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی خاص در مغز عمل می‌کند. این دارو برای استفاده در کودکان زیر ۲ سال به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی مورد تایید نیست.

نحوه استفاده از قرص لاموتریژین خوراکی

قبل از شروع مصرف لاموتریژین راهنمای دارو و در صورت در دسترس بودن برگه اطلاعات بیمار را که توسط داروساز ارائه شده است مطالعه کنید. اگر سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

طبق دستور پزشک این دارو را از طریق دهان با غذا یا بدون آن مصرف کنید. قرص‌ها را کامل ببلعید زیرا جویدن آنها ممکن است طعم تلخی از خود به جای بگذارد.

مقدار مصرف براساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و استفاده از داروهای دیگر است. (به بخش تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید.) برای کودکان دوز نیز براساس وزن است.

بسیار مهم است که دقیقاً دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید. دوز مصرفی باید به آرامی افزایش یابد. ممکن است چندین هفته یا چندین ماه طول بکشد تا از اثر این دارو بهره کامل را ببرید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، هر روز آنرا در همان ساعت مصرف کنید.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع دارو به طور ناگهانی برخی شرایط ممکن است بدتر شود. ممکن است لازم باشد دوز مصرفی به تدریج کاهش یابد. همچنین اگر مصرف این دارو را قطع کرده‌اید بدون مشورت با پزشک، لاموتریژین را مجدداً شروع نکنید.

در صورت عدم بهبودی یا بدتر شدن به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی

سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، استفراغ یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این علائم سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده زیرا تشخیص داده که سود آن بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

تعداد کمی از افراد که برای هر شرایطی از داروهای ضدتشنج استفاده می‌کنند (مانند تشنج، اختلال دو قطبی، درد) ممکن است افسردگی، افکار اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی و روحی را تجربه کنند. اگر شما یا اعضای خانواده متوجه تغییرات غیرمعمول و ناگهانی در خلق و خو، افکار یا رفتار خود شدین فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید: بیهوشی، ضربان قلب سریع/ آهسته/ نامنظم، کبودی یا خونریزی آسان و غیرمعمول، سفتی گردن، مشکلات بینایی، از دست دادن هماهنگی حرکات، درد عضلانی، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار).

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص لاموتریژین، اگر به آن یا آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید خصوصاً در مورد: بیماری کلیوی، بیماری کبدی، مشکلات قلبی(مانند ضربان قلب نامنظم، بلوک قلب، نارسایی قلبی).

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند یا موجب تاری دید شود. تا زمانی که نتوانید کاری را با خیال راحت انجام دهید؛ رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید. نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام جراحی تمام داروهای مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نیاز به نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک خود اطلاع دهید.

کودکان ممکن است هنگام مصرف این دارو بیشتر در معرض بثورات پوستی باشند.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه سرگیجه، از دست دادن هماهنگی یا غش کردن حساسیت بیشتری نشان دهند. این عوارض جانبی می‌تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت ضرورت استفاده شود. درباره‌ی خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی نوزاد شیرخوار بگذارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: دوفتیلید، اورلیستات.

سایر داروها می‌توانند در دفع لاموتریژین از بدن شما تأثیر بگذارند و ممکن است باعث تغییر عملکرد لاموتریژین شوند. به عنوان مثال می‌توان به داروهای پیشگیری از بارداری، استروژن‌ها، سایر داروها برای درمان تشنج(مانند فنوباربیتال، فنی توئین، پریمیدون، اسید والپروئیک)، برخی از مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند لوپیناویر/ ریتوناویر، آتازاناویر/ ریتوناویر) و ریفامپین. اگر از این داروها استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد پزشک شما دوز لاموتریژین را تنظیم کنید.

این دارو ممکن است باعث کاهش اثرات هورمونی داروهای پیشگیری از بارداری شود. درمورد اینکه آیا هنگام استفاده از این دارو باید از روش‌های اضافی قابل اعتمادتری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید با پزشک خود بحث کنید. همچنین اگر لکه یا خونریزی جدیدی دارید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا اینها ممکن است نشانه‌هایی باشد که کنترل بارداری به خوبی صورت نگرفته است.

در صورت استفاده از سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی می‌شوند از جمله الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین‌ها(مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب‌آور یا آرامبخش (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده‌های عضلانی و ضد دردهای مخدر (مانند کدئین) به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید(مانند آلرژی یا داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی شوند. از داروساز خود نحوه‌ی استفاده مطمئن از داروها را سوال کنید.

این دارو ممکن است در برخی نتایج آزمایشگاهی (از جمله آزمایش غربالگری ادرار از نظر دفع دارویی) تداخل ایجاد کند و احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش می‌شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس را دارد با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: خواب آلودگی شدید، حرکات غیرمعمول چشم، از دست دادن هوشیاری باشد.

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

آزمایشات پزشکی (مانند تست‌های عملکرد کبد و کلیه، شمارش کامل سلول‌های خون) ممکن است به صورت دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما کنترل شود یا عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

انواع مختلفی از این دارو موجود است. برخی اثرات یکسانی ندارند.

مهم است که هر دوز را در زمان تعیین شده مصرف کنید. اگر دوزی را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان مصرفی بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. مقدار مصرفی دارو را برای جبران دو برابر نکنید.

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید