انتشار این مقاله


افاسمان چیست؟ چه معنایی در مراحل زایمان دارد؟

اگر به پایان بارداری خود نزدیک شده اید تبریک می گویم! و اگر احساس می کنید که الان باید فارغ می شدید ما این احساس را میدانیم زیرا بارداری طولانی است. شاید از خود بپرسید که هرچه به زایمان نزدیک می شوید چه علائمی را تجربه می کنید. وقتی کلمه زایمان را می شنوید احتمالا […]

اگر به پایان بارداری خود نزدیک شده اید تبریک می گویم! و اگر احساس می کنید که الان باید فارغ می شدید ما این احساس را میدانیم زیرا بارداری طولانی است.

شاید از خود بپرسید که هرچه به زایمان نزدیک می شوید چه علائمی را تجربه می کنید. وقتی کلمه زایمان را می شنوید احتمالا به انقباضات و چگونگی انبساط دهانه رحم فکر می کنید تا کودک بتواند از واژن عبور کند. اما افاسمان قسمت مهم دیگری از این معادله است. فقط همیشه انقدر مورد توجه قرار نمی گیرد.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد افشاندن در اواجر بارداری و زایمان و نحوه ی اندازه گیری آن و مدت زمان انجام فرایند وجود دارد.

اثربخشی در مقابل اتساع

کلمه ی اثربخشی به نازک شدن دهانه رحم در حین زایمان اشاره دارد. همچنین به عنوان نرم کننده یا کوتاه کننده یا حتی “رسیده” توصیف می شود.

در بارداری طول دهانه رحم معمولا بین ۳.۵ تا ۴ سانتی متر است. با نزدیک شدن به موعد مقرر بدن شما پروستاگلاندین تولید می کند و شروع به انقباض می کند. این موارد به اثر دهانه رحم می کند (نازک و نرم و کوتاه و غیره) و برای زایمان آماده می شوند.

در نهایت دهانه رحم نازک و کوتاه می شود تا جایی که به نازکی یک کاغذ تبدیل می شود.

به رحم خود به عنوان یک سویشرت یقه گرد نگاه کنید. دهانه ی رحم قسمت گردن است. در بیشتر دوران بارداری شما برای محافظت از کودک در جای خود باقی می ماند. با شروع انقباضات به کشش و کوتاه شدن گردن کمک می کنند. کودک شما نیز پایین تر به کانال تولد فرود می رود و در نهایت گردن ژاکت به قدری کشیده و نازک می شود که اجازه می دهد تا سر کودک در دهانه قرار گیرد.

اثربخشی با اتساع متفاوت است. و به میزان باز شدن دهانه رحم (از ۱ سانتی متر تا ۱۰ سانتی متر) اشاره دارد. با این حال این دو رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. محققان منبع معتبر این رابطه را بررسی کرده و مشخص کرده اند که هرچه دهانه رحم قبل و حین زایمان تراشیده و نازک شود روند اتساع سریع تر است.

علائم افاضه

شما ممکن است علائمی در دهانه رحم را داشته باشید و حتی ممکن است نداشته باشید. زیرا بعضی از افراد اصلا احساس نمی کنند. دیگران ممکن است انقباضات نامنظمی را تجربه کنند که ناراحت کننده است اما لزوما به اندازه ی انقباضات زایمان دردناک نیست.

سایر علائم احتمالی:

  • از بین رفتن پلاگین مخاط
  • افزایش ترشحات واژن
  • احساس می کنید کودک شما در لگن شما پایین افتاده است

به خاطر داشته باشید که احساسات زیادی وجود دارد که در پایان بارداری تجربه خواهید کرد. تشخیص اینکه آیا آنچه احساس می کنید به دلیل گشاد شدن یا برافروختگی یا زایمان زودرس یا فقط درد عمومی است دشوار است.

اندازه گیری افاضه

افکت گذاشتن گذاری در درصدی از ۰ تا ۱۰۰ درصد اندازه گیری می شود. اگر دهانه رحم شما بیش از ۲ سانتی متر طول گردن یک بطری شراب استاندارد باشد ۰ درصد احتمال دارد که منصرف شوید.

وقتی ۵۰ درصد افتاده شدید دهانه رحم به اندازه طول گردن یک شیشه میسون است. وقتی ۱۰۰ درصد اثربخشی دارید دهانه رحم شما کاملا نازک شده و به نازکی یک ورق کاغذ است.

تعیین اثر خود

ماما شما به محض نزدیک شدن به موعد مقرر احتمالا چک کردن برای دهانه رحم را ارائه می دهد. در طی این بررسی ها آنها می توانند به شما بگویند که شما چثدر تاثیر پذیر و کشسان هستید.

بررسی دهانه رحم در خانه ممکن است مشکل باشد به خصوص اگر نمی دانید به دنبال چه چیزی هستید. اگر تصمیم دارید دهانه رحم خود را بررسی کنید مطمئن شوید که دستان خود را کاملا شسته اید. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که ابتدا ناخن های خود را کوتاه کنید.

انگشتان اشاره و میانی را به آرامی وارد واژن کنید و مراقب باشید که باکتری از مقعد وارد نشود.

به انتهای کانال واژن برسید و احساس بافت و ضخامت دهانه رحم خود را حس کنید.

اگر آنچه احساس می کنید بسیار سخت و ضخیم است احتمالا خیلی تحت تاثیر قرار نگرفته اید.

باز هم درک این مسئله به تنهایی و بدون سال ها تمرین بسیار دشوار است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آموزش های بیشتری را برای تعیین دقیق میزان تاثیر شما دارد. اگر مایعی که از شما خارج می شود دارای عفونت است جفت سرراهی یا زایمان زودرس یا سرکلاژ در محل خود دارید دهانه رحم خود را بررسی نکنید.

چه مدت طول می کشد تا افاضه به ۱۰۰درصد برسد؟

تراش دهانه رحم به طور کلی در هفته های آخر بارداری آغاز می شود. با این حال ممکن است گاهی اوقات زودتر اتفاق بیفتد. این یکی از دلایل OB-GYN استراحت در تخت خواب است. حتی ممکن است به یاد داشته باشید که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما هر از گاهی از طریق سونوگرافی طول دهانه رحم شما را اندازه گیری می کند. این دلیل اصلی آن است.

هم زخم شدن و هم اتساع نتیجه انقباض رحم شماست. در حالی که برای پیشرفت از ۰ به ۱۰۰ درصد به طور متوسط زمان لازم نیست اما تا زمانی که کاملا افراط نشود نمی توانید به طور کامل ۱۰ سانتی متر گشاد شوید.

اگر خیلی به موعد مقرر خود نزدیک یا فراتر از آن هستید و می خواهید کارها را پیش ببرید ممکن است برای رسیدن به دهانه رحم خود رابطه جنسی برقرار کنید. منی حاوی غلظت بالایی از پروستاگلاندین ها است که ممکن است به نرم شدن و نازک شدن آن کمک کند. اما اگر ماما به شما دستور داده است که به دلایلی این کار را انجام ندهید یا اگر آب شما حالت طبیعی ندارد رابطه جنسی برقرار نکنید.

زمان تا زایمان

این احتمالا پاسخی نیست که می خواهید بشنوید اما می توانید برای چندین روز یا حتی هفته ها در درجه های مختلف گشاد یا تاثیر داشته باشید قبل از اینکه زایمان واقعی شروع شود. متناوبا ممکن است اصلا گشاد نشوید و تحت تاثیر قرار نگیرید و همچنان در عرض چند ساعت زایمان کنید. مادران اولین بار تمایل دارند قبل از اتساع متورم شوند. اگر قبلا یک یا چند نوزاد داشته اید ممکن است عکس این قضیه صادق باشد.

بیشتر مراحل زایمان در مرحله اولیه زایمان در مرحله اولیه زایمان اتفاق می افتد زمانی که دهانه رحم شما از ۰ تا ۶ سانتی متر گشاد شود. این مرحله به طور کلی برای یک مادر اولین بار ۱۴ تا ۲۰ ساعت یا بیشتر طول می کشد اما همه جدول های زمانی فردی هستند.

هر چقدر طول بکشد تا زمانی که ۱۰۰ درصد اثر خود را از دست ندهید و ۱۰ سانتی متر گشاد نشوید تلاش برای هل دادن کودک خود را به دنیا نکنید.

بیرون بر

اثراتی داشتن لزوما دلایلی محکمی برای تماس با ماما نیست. با این اوصاف در صورت بروز ۵ دقیقه یکبار خونریزی و انقباضاتی که ۴۵ تا ۶۰ ثانیه به طول می انجامد و قوی تر و نزدیک تر می شوید. یا درصورت مشکل در آب منی با ماما در تماس باشید.

در غیر این صورت در نهایت دهانه رحم شما نازک و باز می شود تا بتواند سر و بدن کودک شما را از طریق واژن عبور دهد. اگر به آن فکر کنید همه پیشرفت و تغییرات بسیار شگفت انگیز است. و نکته جالب توجه این است که بدن شما سرانجام به حالت قبل از بارداری برمی گردد.

گرچه آسان است که درگیر همه اعداد و درصد ها شوید اما وظیفه شما این است که کودک خود را به دنیا منتقل کنید. سعی کنید بدن و ذهن خود را شل کنید و مهم تر از همه به یاد داشته باشید که نفس بکشید. از پس آن بر خواهید آمد.

تینا جاویدان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید