انتشار این مقاله


لامپ مادون قرمز

تر بخواهیم بیان کنیم ساختار لامپ مادون قرمز دقیقاً همان لامپ رشته ای است با این تفاوت که بجای طول موج مرئی و رنگی، پرتو نامرئی و فروسرخ منتشر می کند. لامپ مادون قرمز ساطع کننده بخشی از طیف گستره الکترومغناطیسی است، در کل ما یک نوع از پرتو الکترومغناطیسی داریم و با تغییر طول موج […]

تر بخواهیم بیان کنیم ساختار لامپ مادون قرمز دقیقاً همان لامپ رشته ای است با این تفاوت که بجای طول موج مرئی و رنگی، پرتو نامرئی و فروسرخ منتشر می کند. لامپ مادون قرمز ساطع کننده بخشی از طیف گستره الکترومغناطیسی است، در کل ما یک نوع از پرتو الکترومغناطیسی داریم و با تغییر طول موج ویژگی های آن تغییر خواهد کرد. لامپ های مادون قرمز هزینه اولیه و راه اندازی زیادی ندارند و از لحاظ اقتصادی برای استفاده به صرفه هستند.

لامپ مادون قرمز و انواع آن

با وجود صنعتی شدن جوامع و پیشرفت تکنولوژی استفاده از پرتو مادون قرمز شکل صنعتی به خود گرفته است. با این حال که از گذشته، ایجاد گرما و خواص آن برای بدن انسان اهمیت زیادی داشته و همین امر باعث شده تا منابع مختلفی از لامپ مادون قرمز تولید شود. یکی از اشکال اولیه لامپ مادون قرمز لامپ گازی است، که در حال حاضر هم در برخی از سوله ها انبارها و کارخانجات استفاده می شود. لامپ گازی مادون قرمز حرارت بسیار بالایی دارد و برای استفاده و جلوگیری از آسیب رساندن به کارکنان باید حداقل از سطح زمین ۳متر فاصله داشته باشد. در حال حاضر لامپ های مادون قرمز الکتریکی جایگزین لامپ های گازی قدیمی شده اند و تنوع در اشکال مختلف آن دست مصرف کنندگان را برای انتخاب لامپی با کارآیی مناسب را باز گذاشته است. لامپ مادون قرمز الکتریکی میتواند با سرعت خیلی زیادی در زمان بسیار کم گرم شود و گرمای مورد نیاز را ایجاد کند، طیف الکترومغناطیسی لامپ مادون قرمز می‌تواند مانند یک لیزر منسجم و هم به صورت مجموعه‌ای از طیف‌های ناهماهنگ و پراکنده، منتشر شود. جدا از لامپ مادون قرمز از این طول موج در تکنولوژی پیشرفته تری مانند فیبر نوری استفاده می شود.

لامپ مادون قرمز حبابی

لامپ های مادون قرمز حبابی ساختاری مشابه به لامپ های رشته ای و التهابی دارد. لامپ های رشته ای و التهابی درصد زیادی از پرتو مادون قرمز تولید میکنند. در این لامپ از ماده رنگی قرمز برای فیلتر کردن سایر طول موج ها استفاده میشود به غیر از طول موج پرتو فروسرخ. لامپ مادون قرمز حبابی بخاطر شکل معمول و سهولت در استفاده و عدم نیاز به مدار و یا ترانس و راه انداز ها از سوی مصرف کنندگان مورد استقبال قرار گرفته است.

لامپ مادون قرمز ال ای دی

در اوایل قرن بیستم و با پیشرفت صنعت روشنایی و بوجود آمدن لامپ های ال ای دی ، آنها بصورت گسترده ای در جوامع مختلف مورد استفاده قرار گرفتند. ال ای دی ها برای انواع مختلف لامپ هایی که تا قبل از آن وجود داشت، راهکار تازه ای داشتند و لامپ مادون قرمز هم شامل شده است. لامپ ال ای دی با توان های مختلف در سایز های متنوعی برای مصارف مختلف توسط کارخانجات تولید شد و به بازار عرضه شد و وجود لامپ ال ای دی مادون قرمز و سهولت استفاده و کاربری آن به طراحان این اجازه را میداد که در طراحی های مختلف از آن ها استفاده کنند.

کاربردهای لامپ مادون قرمز

لامپ مادون قرمز در موارد مختلف درمانی و صنعتی استفاده های بسیاری دارد که در اینجا به چند نمونه از کاربری های آن اشاره خواهیم کرد، پرتو درمانی یکی از روش‌های درمانی جدیدی است که برای جهت درمان و تسکین درد ناشی از بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. ترمیم زخم، گرفتگی ماهیچه، و در نهایت و از همه مهم‌تر درمان و بهبود درد از مواردی است که پزشکان استفاده از لامپ مادون قرمز را پیشنهاد می‌کنند . پرتو ساطع شده از لامپ مادون قرمز ،مانند لامپ ماوراءبنفش اثر تخریبی نخواهد داشت و برعکس باعث بهبود سیستم گردش خون دارای اکسیژن در بدن می شود و به بافت ها و سلول ها اجازه می دهد تا اجزاء آسیب دیده را ترمیم کنند. پرتو مادون قرمز می‌تواند بدون این که در بافت پوست انسان تخریبی ایجاد کند تا عمق دو تا هفت سانتییمتری پوست نفوذ کند. همچنین اگر به مورد استفاده دیگری از لامپ مادون قرمز بخواهیم اشاره کنیم، میتوانیم به استفاده از آن برای جایگزینی نور خورشید برای حیوانات اشاره کنیم. در بسیاری از فضاهای نگهداری حیوانات سرپوشیده که پرتو خورشید وجود ندارد، از لامپ مادون قرمز استفاده میشود. در واقع کاربرد اصلی استفاده از نور لامپ مادون قرمز ، استفاده به عنوان مادر مصنوعی برای جوجه‌های تازه متولد شده پرندگان است . با توجه به مقرون به صرفه بودن این لامپ‌ها، از آن در مرغداری‌ها و در ساعات اولیه پس از تولد برای خشک کردن پرهای آن‌ها و جلوگیری از بیماری استفاده می‌شود.

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید آنلاین لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از ۵۰۰ نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه ۴۰ ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید