انتشار این مقاله


علت زانو درد و راه‌های درمان آن

درد زانو یکی از دردهای رایج میان افراد در بازه‌های سنی مختلف است. بسیاری از افراد، هنگام مواجه شدن با این درد، نسبت به درمان آن تعلل کرده و آن را جدی نمی‌گیرند.

درد زانو یکی از دردهای رایج میان افراد در بازه‌های سنی مختلف است. بسیاری از افراد، هنگام مواجه شدن با این درد، نسبت به درمان آن تعلل کرده و آن را جدی نمی‌گیرند. عدم اقدام برای درمان سریع آن، ممکن است موجب افزایش آسیب‌دیدگی و سخت شدن روند درمان آن شود. از این جهت، داشتن اطلاعات درباره علت درد زانو و درمان آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این محتوا قصد داریم شما را با این درد، علائم آن جهت تشخیص زود هنگام و اقدام سریع برای درمان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

درد زانو چیست؟

زانو درد می‌تواند در اثر ساییدگی غضروف و تاندون زانو، کشیدگی تاندون، آسیب دیدن ساختار استخوان زانو، کشکک یا رباط‌ها به هنگام حرکاتی مانند راه رفتن، خم شدن زانو، نشستن و راه رفتن ایجاد شود.

علت درد زانو چیست؟

این مشکل به دلایل مختلف ممکن است به وجود آید. در ادامه برخی علت‌ها و علائم آن را توضیح خواهیم داد.

  • پارگی مینیسک و شکستگی استخوان زانو: این مشکل، با درد در یک محل خاص از زانو همراه است. در این حالت؛ حرکت دادن زانو، درد فراوانی را به همراه خواهد داشت.
  • کیست بیکر: این کیست در نتیجه آسیب‌های غضروفی، آرتروز و روماتیسم مفصلی، در پشت زانو تشکیل می‌شود. کیست بیکر موجب فشار زیاد بر مفصل پشت زانو می‌شود. این کیست، می‌تواند علت درد بغل زانو و پشت آن باشد.
  • کریپتوس: علت صدای زانو به هنگام حرکت، ممکن است کریپتوس باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل نرمی غضروف زانو، آرتروز یا استئوآرتریت و روماتیسم مفصلی باشد. کریپتوس موجب کاهش دامنه حرکتی مفصل می‌شود.
  • استئوآرتریت یا آرتروز زانو: تورم زانو و صدا دادن زانو به هنگام حرکت، از مشکلاتی است که برخی افراد مبتلا به زانو درد، از آن شکایت می‌کنند. این مشکل به علت ساییدگی زانو رخ می‌دهد. در واقع از بین رفتن غضروف زانو و خشکی مفاصل، باعث افزایش اصطکاک استخوان‌ها و فرسایش آن‌ها هنگام حرکت می‌شود. این امر موجب آرتروز زانو می‌شود. از دیگر علائم ساییدگی زانو یا همان آرتروز، کاهش دامنه حرکتی؛ تورم مفصل و درد بسیار به هنگام فعالیت است.
  • زانو درد عصبی: به علت فشرده شدن عصب زانو توسط استخوان یا ماهیچه‌های اطراف زانو، زانو درد عصبی رخ می‌دهد. تنها یک عصب از زانو عبور می‌کند که در ادامه عصب سیاتیک قرار دارد. بی‌حسی، گز گز شدن و احساس درد در ران و ساق پا، از جمله علائم این مشکل است.

درمان زانو درد

برای درمان قطعی درد زانو، روش‌های مختلفی وجود دارد. هریک از این روش‌ها، به نوع و علت درد زانو بستگی دارد. در ادامه به برخی از راه‌ها و روش‌های درمان اشاره خواهیم کرد.

ورزش

یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین راه‌های درمان، ورزش برای تورم ناحیه زانو است. با انجام حرکات ورزشی مخصوص، که توسط پزشک تجویز می‌شود، می‌توانید از پیشروی این درد جلوگیری کرده و به کاهش التهاب کمک کنید. همچنین درمان درد زانو با شش تمرین ورزشی امکان‌پذیر است. یوگا، تای‌چی، شنا، دوچرخه‌سواری ثابت، ایروبیک در آب و پیاده‌روی از جمله ورزش‌های مفید برای درمان درد زانو است.

استفاده از زانو بند طبی

زانوبند طبی، یکی از لوازم طبی و تجهیزات پزشکی https://www.ador.ir/ بسیار موثر در درمان این درد است. زانوبند طبی، فشار روی زانو را کاهش می‌دهد که این امر، موجب سرعت بخشیدن به روند درمان می‌شود. شما می‌توانید این محصول را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی آدور تهیه کنید. محصولات آدور، به دلیل کیفیت بالا و اصالت کالا، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

کاهش وزن

اضافه وزن، موجب افزایش فشار بر روی زانو می‌شود. این امر، باعث افزایش اصطکاک و فرسایش استخوان می‌شود. به همین دلیل اولین راه درمانی که پزشکان به بیماران خود در رابطه با درمان این درد توصیه می‌کنند، کاهش وزن است.

کمپرس یخ و گرم

کمپرس گرم به کاهش درد و التهاب زانو کمک بسیاری می‌کند. گرمای کمپرس نباید بیشتر از حدی باشد که موجب سوختگی و التهاب زانو شود. در برخی افراد نیز، کمپرس یخ در کاهش دردهای کوتاه مدت زانو موثر است.

استفاده از پمادهای گیاهی

برخی پمادهای گیاهی، در کاهش این درد نقش موثری دارند. پمادهای موضعی مانند رزماری و فلفل، درد زانو را التیام می‌بخشند.

کفش مناسب

یکی از دلایل زانو درد، قرار گرفتن پا در وضعیت نامناسب و وارد شدن فشار در آن وضعیت است. کفش نامناسب می‌تواند پای شما را در وضعیت نامناسب قرار دهد و به زانوی شما آسیب بزند. بنابراین استفاده از کفش مناسب، به خصوص در هنگام پیاده‌روی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسکن ها

برای کاهش التهاب زانو، مسکن‌های بسیاری وجود دارد. برای استفاده از مسکن‌ها بهتر است توسط پزشک معاینه شوید که بتواند با توجه به سابقه پزشکی شما، داروهایی را برایتان تجویز کند.

سخن آخر

زانودرد، از رایج‌ترین دردها بین افراد در سنین مختلف است. در این متن سعی کردیم به طور خلاصه به علت زانو درد و درمان آن بپردازیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شده باشد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید