انتشار این مقاله


با شایع ترین نشانه های کوید نوزده آشنا شوید

می دانید که کرونا یا همان ویروس کوید نوزده می تواند خطرناک باشد. در صورتی که ما پروتکل های لازم را رعایت نکرده باشیم ممکن است به کرونا دچار شویم.

می دانید که کرونا یا همان ویروس کوید نوزده می تواند خطرناک باشد. در صورتی که ما پروتکل های لازم را رعایت نکرده باشیم ممکن است به کرونا دچار شویم. اگر چنین اتفاقی بیفتد و فردی مبتلا شود و اگر این فرد خیلی سریع بیماری را تشخیص دهد درمان او راحت تر می شود. یعنی شانس بهبودی در فردی که خیلی سریع با شناخت علائم توانسته از پیشرفت آن جلوگیری کند بسیار زیاد است. بیشتر بهبود یافتگان از افرادی هستند که به سرعت و با دیدن نشانه ها به پزشک رفته اند و تست کرونا داده اند. چه بهتر که ما پروتکل های بهداشت را هر چه بهتر رعایت کنیم تا بتوانیم از ابتلا جلوگیری کنیم. در این مطلب با برخی از نشانه های کوید نوزده که به نسبت شایع هستند آشنا می شویم.

تنگی نفس و ناتوانی در تنفس راحت

اگر فردی به صورت عادی مشکل تنگی نفس نداشته است، اما به تازگی با این مشکل مواجه شده است باید هر چه سریع تر مورد را با پزشکی در میان گذارد. تنگی نفس و این که شخص در اثر تنفس دچار درد در ناحیه قفسه سینه اش بشود از نشانه های حاد و خطرناک کروناست. این مورد می تواند از این برآید که کرونا ریه فرد را درگیر کرده است. بیشتر افرادی که کرونای حاد داشته اند و بستری شده اند این نشانه را داشته اند. در برخی نیز این نشانه دیده نشده است. اگر چنین نشانه ای در خودتان می بینید هر چه سریع تر نزد پزشک بروید. اگر این مورد را در دیگری می بینید اورژانس را خبر کنید تا او را سریع تر به مرکز درمانی برساند.

ناتوانی در تکلم و خستگی در هنگام صحبت کردن

یکی دیگر از نشانه های خطرناکی که ممکن است در خودتان و یا دیگران ببینید و می تواند نشانه ای خطرناک باشد ناتوانی در صحبت کردن و یا سخت حرف زدن است. این بدین معناست که شخص نفسش بالا نمی آید تا حرف بزند. یا وقتی صحبت می کند به شدت نفس کم می آورد. این مورد همچنین ممکن است بدین صورت نمود پیدا کند که شخص در اثر صحبت کردن از حال برود و یا احساس سرفه کند. این مورد نیز خطرناک است و با دیدن آن باید به کرونا شک کرد. اگر قرار است چنین شخصی را خودتان به پزشک ببرید بسیار مراقب باشید. دستکش دست کنید و یک ماسک خوب بزنید. چرا که چنین شخصی ممکن است کرونای حاد داشته باشد. استفاده از ماسکهای تنفسی سه لایه ای شامل ملت بلون و ماسکهای با فیلترینگ بالاتر مثل ماسک سه بعدی در ملاقات این افراد توصیه می شود. البته دقت کنید در اثر افزایش سن نیز ممکن است برخی از افراد مشکل سختی در تکلم و نفس نفس زدن در صحبت های مستمر را داشته باشند. اما اگر شخصی قبلا این مشکل را نداشته است ریسک کرونا در آن بسیار بالاست.

سرفه های خشک

یکی از نشانه های شایع تر کرونا سرفه های خشک است. این مورد ممکن است به یکباره و یا به تدریج به وجود بیاورد. در افرادی که قبلا مشکلات تنفسی نداشته اند سرفه خشک باید شخص را نگران کند و برای رفتن به پزشک و آزمایش دادن آماده شود. البته سرفه های کرونایی همیشه هم خشک نیستند. در موارد تازه تر، یعنی در نمونه های جهش یافته کرونا، در برخی از افراد سرفه های تر هم دیده شده است.

تب

یکی دیگر از نشانه های خطرناک افزایش دمای بدن تا حد زیاد و یا همان تب است. با دیدن این نشانه در خودتان هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. حتی اگر تست کرونا نیز منفی بود باید در خانه بمانید تا بهتر شوید. اگر مشاهده کردید یکی از اطرافیانتان طب دارد از او فاصله بیشتری بگیرید.

سردرد

اگر بدون هیچ دلیلی، مثل این که مثل روزهای پیش کار کردید و خواب شما نیز به اندازه بوده است سردرد دارید باید کمی بیشتر از پیش مراقب باشید. سردرد ممکن است از نشانه های ورود اولیه کرونا به بدن شما باشد. البته این نشانه در همه افرادی که کرونا داشته اند دیده نشده است. اما برخی افراد این نشانه را داشته اند. اگر سردرد شما بدون سابقه مشکلاتی مثل میگرن ایجاد شده است یک تست اولیه می تواند خیال شما را راحت تر کند. دقت کنید که سردرد ممکن است به دلایل زیادی مثل عدم خواب خوب و استراحت ناکافی به وجود بیاید. اما اگر متوجه شدید که به طور مستمر سردرد دارید بد نیست این مورد را به پزشک اطلاع داده و معاینه شوید. با تشخیص پزشک ممکن است برای آزمایش های اولیه بروید.

کوفتگی بدن و خستگی مکرر

برخی از افرادی که کرونا داشته اند اذعان داشتند که بدون هیچ دلیل خاصی همه اش احساس کوفتگی بدن و خستگی مکرر داشته اند. آن ها بدون این که کار زیادی انجام داده باشند و یا فعالیت بدنی شان زیاد بوه باشد احساس خستگی و افت شدید انرژی داشته اند. برخی نیز گفته اند که دوست داشته اند زیاد بخوابند و یا پس از مدتی کار و فعالیت روزانه خسته و خواب آلود می شده اند. اما این نشانه نیز در همه دیده نشده است. اما برخی نیز این نشانه را در خودشان دیده اند.

اسهال

نشانه ای که در برخی از مبتلایان، به خصوص کسانی که به نمونه های جدید کرونا دچار شده اند اسهال و بیرون روی بوده است. این افراد در طول روز مجبور بوده اند مدام به دستشویی بروند و بیرون روی بیشتری نسبت به روزهای عادی داشته اند. اما این نشانه نیز در همه نبوده است و تنها برخی افراد این نشانه را داشته اند.

استفراغ

از نشانه های کرونا ویروس جدید استفراغ بوده است. خیلی از مبتلایان با حالت تهوع رو به رو شده اند. دقت کنید که حالت تهوع می تواند از علائم بیماری های گوارشی و تغذیه نادرست هم باشد. اما در مواردی نیز می تواند نشانه ای از کرونا باشد.

آبریزش بینی

یکی از نشانه های جدید ابتلا به کرونا که بسیاری را مشکوک می کند که کرونا دارند یا سرما خوردگی آبریزش بینی است. این نشانه به تازگی در خیلی افراد دیده شده است. برخی از این افراد پس از تست اولیه متوجه شده اند که کرونا دارند. اما بسیاری نیز با مشاهده این مورد تست داده اند و نتیجه هم منفی بوده است.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید