انتشار این مقاله


بیمه دندانپزشکی (پین دندان – دندان مصنوعی – عصب کشی دندان)

اینکه چه زمانی نیاز به پین دندان است تنها بعد از معاینه و عکسبرداری توسط پزشک قابل تشخیص است.

اینکه چه زمانی نیاز به پین دندان است تنها بعد از معاینه و عکسبرداری توسط پزشک قابل تشخیص است. پین دندان یک روش ترمیمی دندان است؛ و در مواردی که ساختار دندان به دلیل آسیب دیدگی زیاد امکان حفظ مواد ترمیم را نداشته باشد، از پایه‌ای به نام پین برای حفظ مواد ترمیمی استفاده می‌شود.

چند نوع پین دندان وجود دارد؟

پین داخل عاج دندان که در مواقعی که ریشه دندان عصب کشی نشده است، اما عاج آسیب دیده استفاده می‌شود. اندازه این پین‌ها بسیار کوچک است (۳ میلی‌ متر) و قرار دادن آنها باید با دقت انجام شود تا باعث آسیب به بافت نرم نشود. این پین‌ها به دندان پیچ می‌شوند و هیچ ماده یا چسبی برای حفظ آنها استفاده نمی‌شود. این نوع پیچ‌ها معمولا برای دندان‌های جلو استفاده نمی‌شود. اگر پینی که در عاج دندان قرار داده شده است باعث تحریک ریشه دندان شود، باعث درد دندان می‌شود و بهتر است که عصب کشی صورت گیرد.

پین‌های داخل کانال دندان، داستان متفاوتی دارند و باید برای دندان‌هایی استفاده شوند که کانال دندان، عصب کشی شده است. اندازه آنها متفاوت بوده و با توجه به طول و قطر کانال دندان انتخاب می‌شوند. این نوع پین با استفاده از چسب مخصوص در دندان قرار می‌گیرند. اگر پینی که داخل کانال قرار دارد باعث ترک خوردن دندان شود باید دندان کشیده شود.

در برخی موارد، باز هم برای حفظ استحکام بیشتر دندان نیاز است که در کنار پین از روش پست و کور (post & core) استفاده شود. پست و کور یک نوع روکش است که بعد از عصب کشی بر روی دندان قرار می‌‌گیرد.

اگرچه یک دندانپزشک متخصص همیشه حفظ دندان‌های طبیعی را در الویت کار خود قرار می‌دهد اما اگر راهی برای نگه داشتن دندان وجود نداشته باشد، استفاده از دندان‌ مصنوعی توصیه می‌شود. دندان مصنوعی ظاهر و عملکردی مشابه دندان طبیعی دارد.

گذاشتن دندان مصنوعی علاوه بر کاربرد زیبایی و جلوگیری از افتادگی عضلات و پیر نشان دادن صورت، در عمل بلع و هضم نیز نقش زیادی دارد. با پیشرفت علم انواع روش‌های جاگذاری دندان‌های مصنوعی وجود دارد، علاوه بر این هیچ تفاوتی با ظاهر یک دندان طبیعی ندارند.

هزینه دندان مصنوعی بسته به اینکه از چه نوع دندان مصنوعی و از چه جنسی استفاده می‌شود متفاوت است. اینکه از چه نوع دندان مصنوعی استفاده شود بهتر است که به عهده پزشک گذاشته شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد و نیاز به هزینه مجدد نیز پیدا نکند.

دندان مصنوعی می‌تواند از یک دندان تا کل دندان‌ها را شامل شود و به دو صورت ثابت و متحرک وجود دارد. برخی افراد نیاز دارند که تنها یک دندان آنها تعویض شود اما برخی دیگر باید کل دندان‌های خود را مصنوعی کنند و دلیل آن تعداد زیاد دندان‌های خراب و غیر قابل ترمیم در دهان است.

برخی از افراد علاقه‌ای به استفاده از دندان مصنوعی به خصوص مدل کلی آن ندارند. این افراد تصور می‌کنند که با قرار دادن دندان مصنوعی دچار حالت تهوع یا درد می‌شوند.

تنها اگر بعد از مدتی علائم زیر وجود داشتند با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید:

حرکت دندان مصنوعی در حین صحبت کردن، درد یا سوزش زیاد، ناهموار بودن دندان‌ها بر روی یکدیگر

مسئله مهمی که درباره دندان مصنوعی وجود دارد این است که اکثر افراد تصور می‌کنند چون مصنوعی هستند، دچار پوسیدگی یا عفونت نمی‌شوند. اما این دندان‌ها نیز همانند دندان‌های طبیعی اگر رسیدگی نشوند، تحلیل می‌روند. همانند دندان‌های طبیعی، هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان و دهانشویه استفاده نمایید. می‌توان برای از بین رفتن باکتری‌هایی که سبب پوسیدگی دندان می‌شوند، آنها را در محلو‌های جوشان مخصوص قرار داد تا به طور کامل ضد عفونی شوند.

چرا یک دندان باید عصب کشی شود؟

دلایل که دندانپزشک اقدام به عصب کشی دندان می‌کند و خود فرد نیز می‌تواند احتمال نیاز به عصب کشی را بدهد موارد زیر هستند:

  • درد ناگهانی و بدون هیچ فشاری به دندان
  • درد دندان هنگام خوردن غذا و یا نوشیدنی های سرد و گرم
  • دندان‌های شکسته یا ترک‌خورده
  • ورم و التهاب لثه یا جوش روی لثه
  • سیاه یا لق شدن دندان

مراحل عصب کشی دندان

در مرحله اول و قبل از شروع کار برای بررسی میزان عفونت از دندان‌ها عکسبرداری صورت می‌گیرد. این عکس میزان آسیبی که به دندان وارد شده است را نشان می‌دهد. در عصب کشی برای کاهش درد از داروهای بی حسی موضعی استفاده می‌شود. در حالتی که عصب دندان مرده یا به اصطلاح دندان نکروز باشد؛ ممکن است نیازی به بی‌حسی موضعی نباشد. اطراف دندان در طی انجام کار باید خشک و بدون بزاق باشد، به همین دلیل، دندان‌پزشک در تمامی مراحل یک لوله لاستیکی به نام “رابردم” در اطراف دندانتان قرار می‌دهد. پزشک برای پاکسازی کامل پالپ دندان، عاج دندان باز شده و با ابزار شروع به خارج کردن عفونت از دندان می‌کند. مسیر روت کانال باید به‌طور کامل تمیز شود تا ریشه دندان کاملا تخلیه گردد.  محلول هیپوکلریت سدیم یا سالین در کانال ریخته می‌شود تا بافت عفونی به‌طور کامل خارج‌شده و از بین بروند.

قبل از پر کردن دائم کانال های ریشه، تمامی بخش های کانال از تمام عفونت ها پاک می‌شود. اگر عصب کشی  نیاز به چند جلسه درمان داشته باشد، دندان را به صورت موقت پر می‌شود تا داخل دندان از مواد غذایی و بزاق دهان حفظ شود. در این مدت باید از جویدن یا گاز گرفتن با استفاده از دندانی که در حال عصب کشی است تا بهبودی کامل جلوگیری کرد.

پس از عصب کشی کامل، دندان با مواد مخصوص دندان پزشکی پر می‌شود تا امکان نفود باکتری به بخش داخلی دندان وجود نداشته باشد. حفره ای که در ابتدای کار برای دسترسی به کانالها در تاج دندان ایجاد شد، با استفاده از مواد مخصوصی پر می‌شود.

مرحله نهایی عصب کشی دندان، ترمیم دندان است. به دلیل افزایش استحکام دندان و جلوگیری از نفود مواد خارجی، دندان روکش می‌شود. پس از اتمام کار، دندان نباید دردناک باشد، اگرچه وجود حساسیت برای چند روز طبیعی است.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید