انتشار این مقاله


قیمت روکش دندان چقدر است؟

بعد از اینکه پزشک شما را معاینه کرد، در صورتی که دندانتان نیاز به روکش داشت دندانپزشک بهترین نوع روکش دندان را به شما پیشنهاد خواهد داد.

بعد از اینکه پزشک شما را معاینه کرد، در صورتی که دندانتان نیاز به روکش داشت دندانپزشک بهترین نوع روکش دندان را به شما پیشنهاد خواهد داد. روکشی که انتخاب می‌شود باید دارای دوام و ماندگاری بالایی باشد. قیمت روکش دندان بر اساس ویژگی‌هایی که هر یک از روکش‌ها دارند تعیین خواهند شد. در ادامه انواع روکش‌ها و حدود قیمت آن آورده شده است.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا پروتز دندان (crown dental) شبیه به یک کلاه بر روی تاج دندان یا بخش پروتزی ایمپلنت دندانی یا اباتمنت قرار خواهد گرفت. روکش‌ها توسط چسب روکش به دندان چسبانده خواهند شد. این روکش‌ها بر روی دندان‌هایی قرار خواهند گرفت که به‌صورت گسترده خراب شده‌اند. روکش‌های دندانی علاوه بر اینکه می‌توانند ظاهر دندان را حفظ کنند می‌توانند از دندان در برابر ضربه و شکستگی محافظت کنند.

انواع روکش دندان

در زیر انواع روکش دندان را معرفی خواهیم کرد. انواع روکش‌های دندان شامل:

روکش فلزی

این روکش از آلیاژهای طلا، پلاتینیوم، کبالت – کروم یا نیکل – کروم ساخته می‌شوند. این روکش‌ها برای دندان‌های آسیاب مناسب هستند که از دندان‌ها در برابر شکستگی جلوگیری خواهد کرد. از مزایای استفاده از روکش فلزی می‌توان به استحکام، ماندگاری آن در صورت مراقبت صحیح از آن، تراشیدن مقدار کمی از دندان برای جاگذاری روکش، کند بودن روند فرسودگی و مناسب بودن این روکش برای دندان‌های آسیا اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین معایبی که این نوع روکش‌ها دارند ظاهر آنهاست که این نوع از روکش‌ها به‌هیچ‌عنوان شبیه دندان‌های طبیعی نیستند. همچنین باید توجه داشته باشید که برخی از آلیاژها ممکن است واکنش‌های آلرژیک در فرد ایجاد نمایند.

قیمت روکش‌های فلزی

بسته به جنس آلیاژی که انتخاب می‌شود ممکن است قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. برای مثال هزینه روکش دندان طلا که از آب کردن شمش طلا به دست می‌آید، بر اساس قیمت طلا و مقدار گرم مورداستفاده تعیین خواهد شد. قیمت طلای به‌کاررفته و هزینه لابراتوار هزینه نهایی را تعیین خواهد کرد. قیمت روکش‌های طلا حدود ۸۰۰ الی ۱۵۰۰ دلار می‌باشد.

روکش‌های سرامیکی

این روکش‌ها که با عنوان لمینت نیز شناخته شده‌اند، و مخصوص برای دندان هر شخص ساخته می‌شود. از مزایای روکش‌های سرامیکی می‌توانیم به دوام و ماندگاری، طبیعی بودن ظاهر دندان‌ها، مقاوم بودن در برابر لک و برای نصب لمینت نیاز ندارید که زیاد مینای دندان را بتراشید اشاره کنیم. افرادی که دندان‌قروچه دارند بهتر از به‌جای استفاده از روکش سرامیکی از PFM استفاده کنند. هزینه این نوع از روکش‌ها تقریباً بیشتر از سایر تاج‌هاست و باید از این روکش‌ها به‌خوبی مراقبت کنید. این روکش‌ها به‌اندازه روکش‌های فلزی مستحکم نیستند.

قیمت روکش‌های سرامیکی

قیمت روکش‌های سرامیکی)لمینت) باتوجه‌به اینکه توسط متخصص یا دندانپزشک عمومی انجام می‌شود، نوع سرامیک، لابراتوار سازنده، تجهیزاتی که مورداستفاده قرار می‌گیرد متفاوت خواهد بود. قیمت روکش سرامیکی حدوداً ۲ الی ۳ میلیون تومان است.

روکش PFM

این نوع از روکش‌ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند و ترکیبی از روکش‌های فلزی و سرامیکی هستند، زیرا به‌خاطرداشتن ساختار فلزی دارای مقاومت هستند و به علت داشتن روکش سرامیکی از منظر ظاهری هم شبیه به دندان‌های طبیعی فرد هستند. از مهم‌ترین مزایای روکش PFM شباهت به دندان‌های طبیعی، استحکام و به‌صرفه بودن را می‌توان نام برد. البته در کنار مزایایی که دارد نمی‌توانیم از معایب آن غافل شویم زیرا این نوع روکش ممکن است باعث سیاهی لثه‌ها شوند و افرادی که دندان‌قروچه دارند، این نوع روکش‌ها راحت‌تر در برابر دندان‌های کناری آنها دچار ساییده می‌شوند.

قیمت روکش‌های پی اف ام

حدود قیمت روکش پی اف ام حدوداً ۲ الی ۳ میلیون تومان است.

روکش‌های E- MAX یا دیسیلیکات لیتیوم

این روکش از دی سیلیکات لیتیوم ساخته شده‌اند که سبک هستند. این روکش‌ها زیبا و مقاوم و برای دندان‌های جلویی و پشتی بسیار مناسب هستند. البته هزینه‌ای که برای این روکش‌ها باید پرداخت شود به طبع گران‌تر است. 

قیمت روکش ایمکس

قیمت روکش‌های ایمکس به علت تعداد متفاوت دندان، نوع دندان شما، میزان نیازمندی‌تان، و درمان‌های قبل و بعدش متغیر است. این محصول وارداتی است و قیمت آن باتوجه‌به ارز متغیر خواهد بود. برای اطلاع از قیمت دقیق باید با کلینیک‌های دندانپزشکی تماس بگیرید. اما قیمت این دندان‌ها از ۳ یا ۴ میلیون تومان شروع می‌شوند.

هزینه روکش دندان

به‌طورکلی هزینه روکش دندان برای هر شخص و نسبت به نوع روکشی که انتخاب می‌کند و هم چنین هزینه لابراتوار متفاوت خواهد بود. این هزینه ممکن است بین ۱ الی ۵ میلیون تومان متغیر باشد. به‌طورکلی موارد زیر می‌توانند حدود قیمت روکش دندان را تعیین کنند.

  • نرخ محلی (محل جغرافیایی)
  • تعداد دندان‌ها
  • نوع مواد و شرکت سازنده روکش
  • میزان تجربه و تخصص دندانپزشک
  • سایز، محل و شرایط دندان اصلی
  • نیاز به انجام درمان‌های تکمیلی مانند عصب‌کشی، پیوند استخوان یا پیچ‌های ایمپلنت
  • میزان پوشش بیمه‌ای خدمات دندان‌پزشکی و پرداخت‌های مشترک

همچنین هزینه‌هایی مانند عکس‌برداری یا مشاوره‌های تخصصی به‌صورت جداگانه تعیین خواهد شد.

مقایسه روکش، لمینت و ونیر کامپوزیت و هزینه آن ها

لمینت سرامیکی یک پوشش از جنس سرامیک است که ساخت آن ۲ الی ۳ هفته زمان نیاز دارد. از لمینت سرامیکی برای اصلاح انواع مشکلات دندان مانند اصلاح نامرتب بودن ، رنگ دندان، شکستگی های دندانی، کاهش فاصله بین دندان و غیره استفاده می‌شود. بعد از معاینه اگر لمینت سرامیکی برای فرد قابل انجام باشد، قالب اولیه از دندان ها گرفته می‌شود و به لابراتوار ارسال خواهد شد که توسط قالب‌گیری ساخت پروتز موقت آغاز خواهد شد که این کار حدودا ۳ الی ۴ ساعت به طول می‌انجامد. هزینه و قیمت لمینت دندان برای هر دندان حدوداً ۳ الی ۴ میلیون تومان است .هزینه لمینت موقت دندان تا آماده‌شدن لمینت دائمی حدوداً ۱ الی ۲ میلیون تومان است.

ونیر کامپوزیت برخلاف لمینت سرامیکی نیازی به تراشیدن دندان ها و قالبگیری ندارد و در همان جلسه بر روی دندان قرار می‌گیرد. جنس این کامپوزیت ها از مواد ترمیمی و هم رنگ دندان هستند که با مهارت و دقت بالایی باید بر روی دندان قرار میگیرند. در صورتی که این ونیر کامپوزیت ها  به طور صحیح جایگذاری و پالیش شوند عوارضی ایجاد نمی‌کنند. قیمت  ونیر کامپوزیت در سال ۱۴۰۰ حدوداً ۱ تا ۳ میلیون تومان است.

از دیگر تفاوت هایی که کامپوزیت و لمینت با یکدیگر دارند می‌توان به دوام و ماندگاری و عدم نیاز به پالیش نوع سرامیکی اشاره کرد.

برای روکش دندان برخلاف کامپوزیت و لمینت تمام سطح دندان تراشیده خواهد شد و روکش تمام دندان را پوشش خواهد داد. همچنین برای جایگذاری روکش باید قالب گیری دندان انجام شود و به لابراتوار ارسال شود، در صورت مناسب بودن قالب، دوباره به لابراتوار برای براق شدن ارسال شده و سپس در مطب به دندان چسبانده می‌شود. قیمت این روکش ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که حدود آن تقریبا از ۲ میلیون تومان آغاز می‌شود. در مجموع ونیر کامپوزیت و لمینت برای اصلاح نامنظم بودن دندان ها یا رنگ آنها قرار داده می‌شود، اما روکش های دندانی برای محافظت و پوشش دندانی که عصب کشی شده اند یا تنها ریشه دندان شان باقی مانده است استفاده می‌شوند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید