انتشار این مقاله


جوراب آنتی آمبولی و کرونا!

توصیه هایی برای جوراب های ضد آمبولی در مورد نحوه پوشیدن آنها در زمانی که بیمارستان هستید وهنگامی که بیمارستان را ترک می کنید. افراد مبتلا به ویروس کرونا در معرض خطر لخته شدن خون ( آمبولی ) و سکته مغزی هستند. این چیزی است که تاکنون اثبات شده است. علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی […]

توصیه هایی برای جوراب های ضد آمبولی در مورد نحوه پوشیدن آنها در زمانی که بیمارستان هستید وهنگامی که بیمارستان را ترک می کنید.

افراد مبتلا به ویروس کرونا در معرض خطر لخته شدن خون ( آمبولی ) و سکته مغزی هستند. این چیزی است که تاکنون اثبات شده است.

علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی شدید ، شواهد زیادی وجود دارد که کرونا COVID-19 باعث ناهنجاری در لخته شدن خون می شود. به نظر می رسد بیماران مبتلا به عفونت شدید COVID-19 بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته خون در رگها و عروق هستند.

لخته های خون می توانند در اعماق رگهای پا ترومبوز ورید عمقی یا ( DVT ) ایجاد شده و به ریه ها منتقل شوند و باعث آمبولی ریوی شوند که جریان خون و اکسیژن را محدود می کند و کشنده است.

پیشنهاد میشود بخوانید > آمبولی چیست؟

لخته شدن خون در رگ ها هنگامی که مانع از خون رسانی به قلب می شوند ، می توانند باعث حمله قلبی شوند ، یا هنگامی که مانع اکسیژن رسانی به مغز می شوند ، باعث سکته مغزی می شوند.

از این رو پزشکان توصیه میکنند که بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری میشوند ، حتما جوراب ضد آمبولی بپوشند و یا اینکه به آنها پمپ dvt وصل شود تا خطر تشکیل لخته خونی در پای این افراد کاهش یابد.

جوراب ضد آمبولی چیست؟

جورابهای ضد آمبولی با الاستیک محکم ساخته می شوند و باعث ایجاد فشار به ساق پا تا مچ پا تا زانو یا ران می شوند. جوراب های ساق بلند ضد آمبولی به کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون ، معروف به ترومبوز ورید عمقی ( DVT ) در پاها کمک می کند.

جوراب های ضد آمبولی چگونه عمل می کنند؟

جوراب های ساق بلند ضد آمبولی با فشار آوردن ملایم به پاها کار می کنند که این امر به حفظ سرعت گردش طبیعی خون کمک می کند ومانع گسترش رگ ها می شود. این عمل به جلوگیری از تجمع خون در پاها و عدم تشکیل لخته خون کمک شایانی می کند.

چه مدت زمانی لازم است از جوراب های ضد آمبولی استفاده کرد؟

بسیار مهم است که بعد از عمل جراحی حتما جوراب های ضد آمبولی بپوشید تا بتوانید هر چه زودتر به زندگی عادی خود برگردید. بیمارانی که عمل های خاصی را انجام داده اند یا دارای شرایط خاص سلامتی هستند ممکن است نیاز به مصرف مدت طولانی تری داشته باشند. پرستار بخش شما باید در این مورد به شما توصیه های لازم را یادآور شود.

آیا می توان جوراب ضد آمبولی را هنگام خواب درآورد؟

شما باید جوراب های خود را در طول روز و شب بپوشید. تنها زمانی که می خواهید دوش بگیرید و حمام کنید باید جوراب خود را در بیارید. همچنین باید روزانه پوست خود را از نظر هرگونه آسیب ، تاول یا لکه های زخم ، به ویژه در مناطق استخوانی ، بررسی کنید. اگر پوست حساس و ضعیف در ناحیه پاها دارید باید بیشتر اوقات پوست خود را چک کنید. توصیه می شود جوراب های خود را بیش از ۳۰ دقیقه در یک دوره ۲۴ ساعته کنار نگذارید.

چگونه جوراب های ضد امبولی را بپوشیم؟

دو نوع جوراب ضد آمبولی ساخته شده است ساق بلند تا زانو و ران . اگر بخواهید آنها را مانند یک جوراب معمولی یا جوراب بلند بپوشید ، پوشیدن آنها برایتان دشوار می شود. پیروی از دستورالعمل های گام به گام در نمودارهای زیر ، پوشیدن جوراب ضد آمبولی را آسان تر می کند.

پوشیدن جوراب ضد آمبولی: اگر در پوشیدن جوراب خود مشکل دارید ، از شخصی کمک بخواهید. یک پرستار یا سرپرست ، یکی از اعضای خانواده یا یک دوست ممکن است بتواند به شما کمک کند. لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که جوراب های ضد آمبولی، پای چپ یا راست ندارد ، آنها برای هر پا مناسب هستند.

  1. دست خود را داخل جوراب تا پاشنه (مربع سفید) قرار دهید. مرکز پاشنه را بگیرید.
  2. با نگه داشتن پاشنه ، جوراب را به سمت بیرون بچرخانید.
  3. پای خود را در دهانه ای که تازه ساخته اید بگذارید و جوراب را روی پا و پاشنه پا بکشید. مطمئن شوید که پاشنه پا به طور کامل در پاشنه قرار دارد.
  4. جوراب را از ساق پا به بالا بکشید.
  5. هر گونه چین و چروک را صاف کنید و قسمت انگشتان پا را به جلو بکشید تا ناحیه مچ پا و قسمت پایینی پا صاف شود. مطمئن شوید که انگشتان پای شما راحت است. دهانه پای جوراب باید در زیر انگشتان پا باشد ، نه در اطراف یا بالای آنها.
  6. قسمت بالای جوراب تا زانو باید درست زیر زانو قرار بگیرد.
  7. توجه داشته باشید زمانی که جوراب را می پوشید حتما قسمت بالای آن درست مانند شکل قرار بگیرد.
  8. در آخر، از کفش و دمپایی هایی که راحت هستند و لیز و سر نیستند استفاده کنید .

اگر جوراب ضد آمبولی خیلی شل یا تنگ شود چه کار باید کرد؟

اگر جوراب خیلی تنگ و یا خیلی شل شده است ، از پرستار خود بخواهید تا مناسب بودن آن ها را بررسی کند. برای تهیه جوراب جدید ممکن است نیاز باشد پاهای شما دوباره اندازه گیری شود. اگر فکر می کنید جوراب شما تنگ است باید گردش خون را در انگشتان پایتان احساس کنید. در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر باید فوراً آن را به پرستار یا پزشک خود گزارش دهید:

  • انگشتان پا آبی، بنفش یا سفید شوند
  • انگشتان پا سرد شوند
  • احساس سوزن سوزن شدن انگشتان پا
  • تورم در انگشتان پا
  • بی حسی در انگشتان و ساق پا

هر یک از مشکلات زیر اتفاق افتاد فورا استفاده از جوراب را متوقف نمایید و به پرستار یا پزشک خود گزارش دهید:

  • درد یا ناراحتی در پاها
  • تاول یا تغییر رنگ پوست (مخصوصاً در نواحی استخوانی)
  • بثورات پوستی ، قرمزی یا خارش پوست زیر جوراب اگر پاهای شما متورم است ، باید دوباره اندازه گیری شود. شما باید حداقل یک بار در روز و در صورت تورم پاها ، بیماری پوستی ضعیف یا احساس ضعف در پاها ، پوست خود را از نظر هرگونه آسیب بررسی کنید.

چگونه جوراب ضدآمبولی را بشوییم؟

اگر جوراب ها کثیف هستند باید هر ۳ روز یا زودتر شسته شوند. می توان از روشهای معمولی شستشو یعنی حداکثر دما تا ۷۰ درجه سانتیگراد استفاده کرد. هنگام شستن جوراب ها از سفید کننده ها استفاده نکنید. جوراب ها را ممکن است تا ۳۰ بار قبل از نیاز به تعویض شستشو دهید ، اما معمولاً نیازی به پوشیدن آنها برای مدت طولانی نخواهید داشت. این جوراب را می توان در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از شستشو خشک کرد. *لطفاً دستورالعمل های شستشو سازنده را برای هر گونه توصیه خاص بررسی کنید. راهنمایی های بیشتر برای جوراب های ضد آمبولی

  1. جوراب های خود را از کرم ها و مرطوب کننده های روغنی یا چرب دور نگه دارید ، زیرا به الیاف الاستیک جوراب ها آسیب می رسانند. در صورت نیاز به مرطوب کردن پاها ، از نرم کننده های مبتنی بر آب مانند کرم دیپروباز استفاده کنید.
  2. قبل از پوشیدن جوراب ، از خشک بودن پاها اطمینان حاصل نمایید.
  3. جوراب های نازک یا چروکیده نپوشید. پوشیدن آنها می تواند نوارهای محکمی در جوراب ایجاد کند که ممکن است بر گردش خون در پاها تأثیر بگذارد.
  4. اگر جوراب خود را کثیف کردید حداقل هر سه روز یا زودتر بشویید. دستورالعمل های توصیه شده برای شستشو را دنبال کنید.
  5. اگر جوراب خود را خراب کرده یا بیش از شستشو کثیف شده است یا اگر احساس می کنید دیگر مناسب نیستند از آن ها استفاده نکنید.
  6. اجازه ندهید شخص دیگری از جوراب شما استفاده کند. جوراب ها برای شما اندازه گیری شده اند و مناسب سایز شما هستند و در صورت استفاده توسط فرد دیگر باعث آسیب می شود.

قیمت جوراب آنتی آمبولی بیشتر به اندازه جوراب (بالا و یا پایین زانو) و برند و متریال آن بستگی دارد ، بهترین جوراب آنتی آمبولی در حال حاضر جوراب آمبولی بی بی ساخت پرتغال و جوراب TED می باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی دیگر در مورد پوشیدن جوراب ضد آمبولی ، با بخش یا واحدی که از آنجا مرخص شده اید تماس بگیرید. به یاد داشته باشید حتی هنگام پوشیدن جوراب رعایت تمام توصیه هایی که در مورد جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی به شما داده شده است ، بسیار مهم است. لطفاً به بروشور “جلوگیری از لخته شدن خون در بیمارستان و بعد از خروج” مراجعه کنید.

این مطلب به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر شده است و دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن بر عهده ندارد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید