انتشار این مقاله


مزایای تحصیل در رشته دندان پزشکی در ترکیه

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه یکی از رشته های محبوب در میان تجربی ها رشته دندان پزشکی است.طبق داده ها و اطلاعات موجود سالانه تعداد زیادی از افراد مخصوصا ایرانی ها جهت تحصیل رشته دندان پزشکی در ترکیه اقدام می کنند و وارد این کشور می شوند.اعتبار جهانی دانشگاه ترکیه در رشته های دندان پزشکی و […]

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

یکی از رشته های محبوب در میان تجربی ها رشته دندان پزشکی است.طبق داده ها و اطلاعات موجود سالانه تعداد زیادی از افراد مخصوصا ایرانی ها جهت تحصیل رشته دندان پزشکی در ترکیه اقدام می کنند و وارد این کشور می شوند.اعتبار جهانی دانشگاه ترکیه در رشته های دندان پزشکی و پزشکی زبانزد تمامی جهانیان است. یکی از دانشگاه های ترکیه به نام حاجت تپه از لحاظ عملکردی جایگاه اول را دارند.

چند سال طول می کشد تا دوره دندان پزشکی به اتمام برسد؟

دندان پزشکی در کشور ترکیه مانند سایر کشور ها ۵ سال طول می کشد تا به اتمام برسد. این ۵ سال به دو دوره دو ساله و ۳ ساله تقسیم می شود. در دوره های دو ساله تمامی مطالب به صورت تئوری و تئوری عملی آموزش داده می شود. در دوره های سه ساله اصل ماجرا آغاز می شود که وارد محیط بیمارستان می شوند و عملی تمامی موارد را اجرا می کنند.

تحصیل در رشته دندان پزشکی ترکیه

مزایای تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

با توجه به اطلاعات موجود تعداد ایرانیانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند بسیار بالاست. یکی از دلایلی که باعث شده دانشجویان و متقاضیان ایرانی بسیار زیاد است این است که اعتبار مدارک دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی بسیار عالی است. هم چنین مزیت دیگر دانشگاه های ترکیه برای ایرانیان این است که ۷ دانشگاه پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت و علوم پزشکی ایران می باشد که این مزیت سبب بازگشت راحت تر به ایران می شود.
لازم به ذکر است دانشگاه های ترکیه مزیت های دیگری نیز دارد. مسافت ترکیه و نزدیکی آن هزینه ها را کم و رفت و آمد را آسان تر کرده است. نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد امکان سفر به ترکیه بدون ویزا می باشد. مهم ترین مزیت برای دانشجویان سطح علمی دانشگاه های آن کشور می باشد که از لحاظ کیفی نیز بالا هستند. از دیگر مزایای تحصیل رشته دندان پزشکی در ترکیه می توان به نزدیکی فرهنگ ایران و ترکیه اشاره کرد. هم چنین پایین بودن هزینه ها نسبت به سایر کشور ها ی اروپایی را نیز نمی توان انکار کرد.
زبان یکی از مشکلات بسیاری از افراد برای تحصیل در رشته دندان پزشکی است. در دانشگاه های ترکیه دروس به زبان ترکی یا انگلیسی آموزش داده می شود که در ادامه نیز می توانند در سایر کشور ها و دانشگاه ها به ادامه تحصیل بپردازند. مزیت آخر این است برای فارغ التحصیلان کارت طبابت بین المللی ارائه خواهد شد.

مهم ترین نکته برای بسیاری از متقاضیان ایرانی که قصد ادامه تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دارند مهم است که دانشگاه مورد نظر آن ها مورد تأیید وزارت بهداشت باشد. لیست زیر دانشگاه های ترکیه را که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در سال تحصیلی ۲۰۲۲ – ۲۰۲۱ هستند را معرفی کرده است.

لیست دانشگاه‌های ترکیه تأیید شدۀ وزارت بهداشت ۲۰۲۲- ۲۰۲۱

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه ۲۰۲۲

ردیف نام دانشگاه رتبه
۱ دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University 301-400
۲ دانشگاه استانبول (Istanbul University) 401-500
۳ دانشگاه جراح پاشا استانبول (Istanbul University-Cerrahpaşa) 501-600
۴ دانشگاه کوچ (Koç Universit 501-600
۵ دانشگاه آجی بادم (Acıbadem University) 601+
۶ دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University) 601+
۷ دانشگاه آنکارا(Ankara University 601+
۸ دانشگاه آتاتورک(Atatürk University) 601+
۹ دانشگاه باهچه شهیر(Bahçeşehir University) 601+
۱۰ دانشگاه باشکنت (Başkent University) 601+

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چگونه است؟

در ابتدا لازم است بدانید جهت تحصیل در رشته دندان پزشکی در ترکیه حداقل مدرک که دیپلم است باید دارا باشید و یا سال آخر دبیرستان باشید. شرط دیگر این است در آزمون دانشگاه دولتی YOS شرکت کنید و نمرات قبولی را کسب کنید. 
آزمون یوس از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول شما با سوالاتی از قبیل ریاضی، هوش و هندسه مواجه خواهید شد. بخش دیگر آزمون مربوط به زبان ترکی است که به ۳ سطح A,B,C   تقسیم می شود. خبر خوب این است اگر در زبان نمره قابل قبولی نگرفته باشید باید دوره ۱ ساله زبان ترکی TOMERرا بگذرانید. در نهایت اگر در آزمون بعدی نمره قابل قبولی گرفتید می توانید در کلاس های پزشکی و دندان پزشکی شرکت کنید.
برخی از دانشگاه های ترکیه بر اساس آزمون SAT دانشجو ها را پذیرش می کنند یعنی معیارشان برای پذیرش این دانشگاه است. آزمون SAT به زبان انگلیسی می باشد و این آزمون برای کسانی که می خواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند توصیه می شود. اگر حداقل نمره را در این آزمون کسب کنید می توانید وارد دانشگاه شوید. لازم به ذکر است آزمون YOS فراگیرتر می باشد و نتایج این آزمون مورد تایید بسیاری از آن ها می باشد. قابل توجه کسانی که می خواهند آزمون SAT بدهند پس از قبولی در آزمون باید مدرک آیلتس با نمره ۶ داشته باشید.

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

• تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ها
• مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
• ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
• گواهی تسلط به زبان انگلیسی ( تافل یا آیلتس )
• قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی
• پرداخت هزینه پذیرش

آزمون DUS 

آزمون دوس که به زبان ترکی است جهت وارد شدن به دنیای تخصص دندان پزشکی در ترکیه می باشد. دانشجویان لازم است تسلط کافی برای این آزمون داشته باشند. برگزاری این آزمون بار در ماه های می و سپتامبر است. لازم به ذکر است آزمون دوس در دو بخش خلاصه می شود که بخش اول دانش عمومی دندان پزشکی و بخش دوم دانش کلینیکی است.  شاید برای شما سوال باشد این آزمون چند سوال دارد؟

آزمون دوس ۱۲۰ سوال دارد که در ۱۵۰ دقیقه برگزار می شود.

هزینه تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل دندان پزشکی در ترکیه بستگی  به نوع دانشگاه دولتی یا خصوصی متفاوت است که طبیعی است در دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه تحصیل دندان پزشکی ۱۵۰۰ لیر در سال می باشد اما در دانشگاه های خصوصی متفاوت است و ممکن است  چیزی در حدود ۳۰۰۰۰ لیر در سال باشد.هزینه زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشور ها بسیار ارزان تر می باشد که ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است و برای خوابگاه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار لازم است.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید