انتشار این مقاله


سامانه دکترنکست از سی‌هزار تداخل دارویی جلوگیری کرده‌است

دکتر سعید طاهری بنیان‌گذار و مدیرعامل جوان دکترنکست، کسب و کار خود را با هدفی هدایت می‌کند که شاید این‌روزها برای بسیاری از افراد یک هدف کاری محسوب نشود، کاهش بار بیماری. او در شروع رویداد یک‌سالگی دکترنکست با گزارشی جامع از آنچه در طول یک‌سال گذشته در جامعه ایرانی محقق شد و آنچه به همراه […]

دکتر سعید طاهری بنیان‌گذار و مدیرعامل جوان دکترنکست، کسب و کار خود را با هدفی هدایت می‌کند که شاید این‌روزها برای بسیاری از افراد یک هدف کاری محسوب نشود، کاهش بار بیماری. او در شروع رویداد یک‌سالگی دکترنکست با گزارشی جامع از آنچه در طول یک‌سال گذشته در جامعه ایرانی محقق شد و آنچه به همراه تیمش عزم کرده تا خلق کند، تفاوت روش کاری خود با سایر استارت‌آپ‌های کشور را به خوبی ترسیم کرد.

در ابتدای این مراسم که در تاریخ بیست و یکم آبان‌ماه در دفتر روز اول کارخانه نوآوری برگزار شد، سعید طاهری در حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و خصوصی به ارایه آماری پرداخت که شاید اشخاص کمی از کیفیت آن مطلع باشند. با وجود اجباری که در حال حاضر برای نسخه‌نویسی الکترونیک وجود دارد، آن هم در چنین حوزه‌ای با ضعف شدید زیرساخت، بدون حرکت قدرتمند شرکت‌های خصوصی و آینده‌نگری آن‌ها در زمان مناسب، امروز ممکن بود با بحرانی کاملا جدی روبه‌رو شویم.

این سامانه توسط پزشکان، برای پزشکان ساخته شده

بنیان‌گذار دکترنکست با اشاره به اینکه در نمونه‌های موفق خارجی تجویز و ساخت پرونده الکترونیک حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد، گفت: این موضوع با توجه به فرهنگ مراجعه به پزشک در کشورمان عملا غیر قابل استفاده بود. در همین نقطه تصمیم گرفتیم سرویسی به جامعه پزشکان ارایه کنیم تا به عنوان یک همراه، این امر را تسهیل کند و از طرفی مطابق با نیازهای بومی کشور باشد. او گفت: همانطور که مطلع هستید سامانه‌های نسخه‌نویسی پراستفاده در حال حاضر با مشکلاتی روبه‌رو هستند و از طرفی بسیاری از پزشکان برای استفاده از هر دو سامانه مجبور می‌شوند چالش‌های نامطلوبی را در طول روز تحمل کنند. یکی از مهمترین وجوه تمایز دکترنکست با هرنوع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، راحتی در استفاده است. پس پزشکان در هنگام استفاده از دکترنکست به هر دو سامانه تامین‌اجتماعی و سلامت دسترسی دارند و می‌توانند به سادگی چند کلیک، فرایند تجویز را انجام دهند.

دکتر طاهری در ادامه گفت: این سامانه با همت پزشکان و نخبگان ایرانی برای پزشکان طراحی شده ‌است و همانطور که تصور می‌کنید، ما به معنای واقعی کلمه فرایند نسخه‌نویسی الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت را به گونه‌ای فناورانه توسعه داده‌ایم که با توجه به پیشرفت سال‌های اخیر، حرکتی بسیار نو و کاربردی محسوب می‌شود. پزشکان می‌توانند برای تجویز حتی از فرمان صوتی نیز استفاده کنند. بر اساس آمار فرایند کاربری دکترنکست، دستیار هوشمند این شرکت در سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار فرمان تجویز را کاملا دقیق و بدون نیاز به ویرایش وارد کرده و یک میلیون تجویز را نیز با ۹۸ درصد دقت و تنها دو درصد خطا تشخیص داده است. این دستیار با بهره‌گیری از جدیدترین تغییرات دارویی، نه‌تنها در مورد تجویز با فرمان صوتی، بلکه هنگام تجویز با استفاده از کیبورد نیز به وسیله جستجو با نام‌ برند یا ژنریک دارو، فرایند انتخاب دارو را برای پزشک بسیار آسان می‌کند. از طرفی پزشک می‌تواند برای تجویز از مولکول‌های مورد علاقه و ترکیب‌بندی پیش‌فرض نسخه استفاده کند که در اصل استفاده از موارد پرکاربرد را به سریع‌ترین حالت ممکن می‌رساند. 

کاهش بار بیماری مهترین هدف ماست

اتفاقات بسیاری در زندگی انسان ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم باعث کاهش کیفیت زندگی شوند و حتی متاسفانه علت مرگ زودهنگام و از دست‌رفتن سال‌هایی باشند که فرد می‌توانسته است در سلامتی زندگی کند. کیفیت زندگی فرد می‌تواند با کاهش بار بیماری افزایش پیدا کند. به گفته سعید طاهری، مهمترین هدف دکترنکست در ارایه سامانه یکپارچه خدمات سلامت الکترونیک، امکان ایجاد فضایی بوده ‌است که درنهایت به شکل مستقیم در افزایش سلامت جامعه اثرگذار باشد و از طرفی این اثر روی مهمترین مواردی باشد که با مراقبت‌ها و اطلاع‌رسانی می‌تواند در افزایش طول عمر مردم موثر واقع شود. او می‌گوید، یکی از ویژگی‌های کلیدی بخش تجویز دکترنکست، دستیار هوشمند جلوگیری از تداخل دارویی است. «باعث افتخار ماست که دستیار دکترنکست در طول یک‌سال گذشته از بروز ۳۲۰۰۰ تداخل دارویی مینور و بیش از ۳۰۰۰ تداخل دارویی ماژور جلوگیری کرده‌است که می‌توانستند به سلامتی افراد آسیب جدی وارد کنند. این دستیار به طور خودکار در هنگام تجویز داروهای دارای تداخل با سایر داروهای بیمار یا شرایط آلرژی خاص او، پزشک را مطلع می‌کند.»

سعید طاهری بخش دوم ارایه خود را به رونمایی از محصول جدید مداوا گستران ارکید‌ اختصاص داد که بسینا نام دارد. این محصول که در اصل فاز تکمیلی توسعه خدماتدکترنکست محسوب می‌شود، به شکل اختصاصی برای ارایه سرویس به بیمار طراحی شده‌ است. او در ادامه گفت: ما با بهره‌گیری از آخرین پیشرفت‌های فناوری، کیفیت فرایند درمان را به شکلی افزایش داده‌ایم تا اثر آن بر تجربه کاربری بیمار در محیط سامانه کاملا قابل مشاهده باشد. بسینا نیز مانند سامانه دکترنکست بدون نیاز به نصب و از طریق برنامه مرورگر قابل دسترس خواهد بود. کاربران می‌توانند از طریق بسینا،‌ فرایند درمان را کوتاه‌تر، هدفمندتر و هوشمندانه‌تر مدیریت کنند. این درحالی است که بیماران می‌توانند اطلاعات ویزیت‌های خود، پرونده الکترونیک سلامت و آموزش نحوه مصرف هر دارو را به شکل تصویری از طریق سامانه بسینا مشاهده کنند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید