انتشار این مقاله


ارتباط دیابت با حمله‌ی قلبی خطرناک!

مطالعات جدید ثابت کرده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع دو که از رده های مختلف کمبودشدید قند خون(هیپوگلیسمی شدید) رنج می برند، در خطر ابتلا به عواقب عروقی آن چون حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و مشکلات کلیوی و یا غیر عروقی چون سرطان و مشکلات تنفسی هستند. محققان موسسه ی جورج […]

مطالعات جدید ثابت کرده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع دو که از رده های مختلف کمبودشدید قند خون(هیپوگلیسمی شدید) رنج می برند، در خطر ابتلا به عواقب عروقی آن چون حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و مشکلات کلیوی و یا غیر عروقی چون سرطان و مشکلات تنفسی هستند.

محققان موسسه ی جورج در فعالیتی برای سلامت جهانی،  مطالعه ای را طراحی کرده اند که در آن ۱۱.۱۴۰ از افراد مبتلا به دیابت نوع دو در ۲۰ کشور مختلف با سن بالای ۵۵ را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. این مطالعه در ژورنال دارویی نیوانگلند منتشر شد، و اولین مطالعه ای است که ارتباط بین خطر بزرگ رنج بردن از دسته ی وسیع بیماری های تهدید کننده ی زندگی را با تجربه ی هیپوگلیسمی شدید(کمبود قند) برقرار کرد .

در حدود ۲۴۶ میلیون انسان در دنیا مبتلا به دیابت هستند که در این میان ۸۵ تا ۹۰ % را دیابت نوع دو به خود اختصاص داده است.

دکتر سوفیا زونگاس، سردبیر اصلی این مقاله ی علمی می گوید” این مطالعه ارتباطی قوی بین مراحل شدید هیپوگلیسمی و بیماری های خطرناک متعاقب آن نشان داد. ثابت کرد که یکبار ابتلا به هیپیوگلیسمی شدید می‌تواند به عنوان نشانه ای برای ضعیف شدن نسبت به شرایط جدی و خطرناک در آینده دانست. البته باید اشاره کرد که این مطالعه نتوانست ارتباط مستقیمی بین هیپوگلیسمی و این بیماری ها،به این صورت که هیپوگلیسمی حتما باعث این عواقب می شود، برقرار کند.”

دکتر زونگاس می گوید”نهایتا این تحقیق نشان دهنده ی دو نکته برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است؛ اولا،بسیار مهم است که فرد مبتلا به دیابت به صورت مداوم در رابطه با اینکه چگونه دیابت خود را کنترل کند تا از هیپوگلیسمی اولیه جلوگیری کند، در حال بحث با دکتر خود باشد .  ثانیا،  در صورتی که این افراد دچار هیپوگلیسمی شدید شدند، دکتران و خودشان باید عوامل احتمالی ایجاد کننده را بررسی کنند و قند خونشان را تنظیم کنند تا از بروز دوباره ی هیپوگلیسمی و خطرات احتمالی آن در آینده پیشگیری کنند.”

 

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید