انتشار این مقاله


مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

مهمترین مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی چیست؟ پولیپ بینی توده‌های نرم و بدون دردی هستند که در قسمت مجاری تنفسی بینی و سینوس‌ها رشد می‌کنند. این توده‌ها ممکن است بعد از التهاب‌های مزمن به دلیل وجود بیماری‌هایی مانند آسم، عفونت‌های مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی و یا حتی اختلالات سیستم ایمنی ایجاد شود.اگر پولیپ […]

مهمترین مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی چیست؟ پولیپ بینی توده‌های نرم و بدون دردی هستند که در قسمت مجاری تنفسی بینی و سینوس‌ها رشد می‌کنند. این توده‌ها ممکن است بعد از التهاب‌های مزمن به دلیل وجود بیماری‌هایی مانند آسم، عفونت‌های مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی و یا حتی اختلالات سیستم ایمنی ایجاد شود.
اگر پولیپ به وجود آمده کوچک باشد ممکن است علائم خاصی از خود نشان ندهد، اما پولیپ‌های بزرگتر موجود در بینی می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، کاهش حس بویایی و یا حتی عفونت شود و نیاز به جراحی پولیپ بینی داشته‌باشد. جراحی پولیپ بینی به دلیل حساسیت بیشتر باید توسط بهترین جراحان عمل بینی در تهران و یا شهرستان‌ها که در این زمینه از تجربه و مهارت بسیاری برخوردار هستند انجام شود.  

علائم پولیپ بینی چیست؟

از آنجایی که پولیپ بینی در ارتباط مستقیمی با التهاب مجاری تنفسی قرار دارد، به همین علت برخی از علائم و نشانه‌های سینوزیت مزمن به همراه پولیپ‌های بینی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی
  • کاهش چشمگیر حس بویایی
  • درد در ناحیه صورت و یا سردرد
  • درد در ناحیه‌ای از قسمت های دندان
  • احساس فشار در قسمت پیشانی و یا سر

در صورتی که بیمار علائم ذکر شده در بالا را به مدت بیشتر از ده روز تجربه کند بایستی حتما به پزشک متخصص برای درمان مراجعه کند.

پولیپ بینی به چه علت تشکیل می‌شود؟

التهاب مخاط بینی و سینوس‌ها می‌تواند یکی از دلایل به وجود آمدن پولیپ بینی شود. این احتمال در تمامی افراد و در تمامی سنین وجود دارد، اما معمولا در افراد جوان و یا بزرگسالان وجود آن شایع‌تر است و بیشتر دیده می‌شود.
یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن پولیپ بینی می‌تواند آلرژی، عفونت و حساسیت‌های فصلی باشد. در کل می‌توان برخی از این عوامل را به صورت زیر بیان کرد:

  • سابقه داشتن بیماری آسم
  • حساسیت‌های فصلی و آلرژی
  • حساسیت به آسپرین‌ها
  • فیبروز کیستیک
  • داشتن پولیپ بینی به صورت ارثی

چگونگی تشخیص پولیپ بینی به چه صورت است؟

برای تشخیص وجود پولیپ بینی، باید پزشک بررسی‌های لازم را از نظر فیزیکی و بالینی و همچنین تشخیص علائم دیگر را انجام دهد، این علائم می‌توانند با کمک روش‌های زیر تشخیص داده‌شوند:

  • آندوسکوپی بینی
  • تست های عکس برداری مانند سی تی اسکن
  • انجام تست‌های آلرژی

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی به معنی کاهش اندازه و یا حذف کامل پولیب از بینی است. در ابتدا پزشک برای بیمار درمان دارویی تجویز می‌کند و در صورتی که نتیجه‌ای دریافت نکنند، پس از آن عمل بینی را برای بیمار تجویز می‌کنند.
جراحی به صورت سرپایی و بدون ایجاد برش و بخیه انجام می‌شود. جراحی بر اساس اندازه پولیپ بینی می‌تواند به دو صورت جراحی پولیپکتومی که برای پولیپ‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و جراحی آندوسکوپی که برای پولیپ‌های بزرگ تر انجام می‌شود.

کسانی که دچار سینوزیت‌های مزمن، پولیپ بینی و یا گرفتگی در بینی خود هستند می‌توانند با کمک جراحی آن را رفع نمایند. در واقع هدف از جراحی پولیپ بینی باز شدن سینوس‌هایی است که به دلیل التهاب و تورم دچار گرفتگی در بینی خود شده‌اند، تا بیمار بتواند تنفسی بهتر و راحت‌تر داشته باشد.

اقدمات قبل از جراحی پولیپ بینی چیست؟

  • قبل از انجام جراحی بینی، بیمار بایستی یکسری آزمایشات که توسط پزشک تجویز می‌شود را انجام دهد و نتیجه آن را به پزشک خود تحویل بدهد.
  • در صورتی که داروهای خاصی مصرف می‌کند ممکن است با نظر پزشک برای مدت زمانی قبل از عمل قطع گردد.
  • برای انجام جراحی بیمار باید به صورت ناشتا به بیمارستان و یا کلینیک مراجعه کند و حداقل به مدت ۶ الی ۸ ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن بپرهیزد.
  • از کشیدن سیگار و دخاینات باید به مدت حداقل دو هفته قبل از عمل باید خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عروق خونی شود.

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی چیست؟

  • بهتر است بعد از عمل تا مدت زمانی از قرار گرفتن در مناطقی که گرد و غبار دارد خودداری کنید.
  • از مصرف دخانیات و الکل به مدت حداقل دو هفته پس از عمل اجتناب کنید. این مسئله می‌تواند باعث کاهش سرعت روند بهبودی گردد.
  • بهتر است از مایعات و نوشیدنی‌های گرم به مدت چند روز بعد از جراحی خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث افزایش احتمال خونریزی در بینی شود.
  • در صورتی که احساس درد و یا ناراحتی بعد از جراحی بینی داشتید می‌توانید با نظر پزشک از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • به مدت حداقل یک هفته بعد از عمل از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش خودداری کنید و بیشتر سعی کنید در این مدت استراحت نمایید.
  • در طول دوران نقاهت بهتر است سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید و در زمان استراحت از دو بالش برای این کار کمک بگیرید.
  • برای اینکه لخته‌های خونی داخل بینی را شستشو دهید می‌توانید از سرم های شستشو استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد عمل بینی در تهران و یا حتی شهرستان‌ها و همچنین اقدامات و مراقبت های قبل و بعد از جراحی، می‌توانید به سایت پزشک ۲۴ مراجعه کنید و از مقالات موجود در آن بهره ببرید.

استراحت در دو هفته اول بعد از جراحی بینی

شما می‌توانید در کنار روند فعالیت‌های روزانه خود استراحت به اندازه کافی داشته باشید. ولی باید این را در نظر بگیرید که به محل‌هایی که دارای گرد و غبار زیادی است نروید و از آن محل‌ها تا مدت زمانی دوری کنید زیرا می‌تواند پس از جراحی بینی شما و برای تنفس و یا بهبود زخم‌های بینی شما مشکل ایجاد کند.
بهتر است در طول زمانی که نیاز به استراحت دارید از حمام رفتن با آب گرم خودداری کنید و خوردن و مصرف نوشیدنی‌های گرم در این زمان اجتناب کنید، زیرا این مسائل می‌تواند باعث بروز خونریزی در بینی شما شود.
همچنین از انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش، نگاه کردن به پایین، خم شدن برای مدت طولانی و همچنین رانندگی پرهیز کنید تا به صورت کامل بهبود بیابید.

جلوگیری از خونریزی بینی بعد از جراحی پولیپ بینی

در هفته‌های اول بعد از جراحی پولیپ بینی ممکن است خونریزی از بینی خود داشته باشید که این می‌‌تواند به دلیل پوسته پوسته شدن دیواره بینی باشد. هر چه که این خشکی و یا پوسته شدن بینی کمتر رخ دهد احتمال بروز خونریزی نیز کاهش می‌یابد. برای مرطوب نگه داشتن بینی خود می‌توانید از محلول‌های مخصوص شستشو برای تمیز نگه داشتن داخل بینی و جای زخم‌ها استفاده کنید.


با شستشوی مداوم بینی می‌توانید از بروز خونریزی بعد از جراحی جلوگیری کنید. علاوه بر این مورد برای پیشگیری از خونریزی بایستی فعالیت‌های بدنی سنگین و با انجام ورزش را تا مدت زمانی بعد از عمل متوقف کنید. همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند باعث رقیق شدن خون و افزایش احتمال خونریزی به دلیل رقیق شدن خون را به دنبال داشته باشد. در نتیجه یکی دیگر از اقدامات لازم برای بعد از عمل، پرهیز از مصرف الکل به مدت چند هفته بعد از جراحی است.
در نهایت می‌توان گفت که برای جلوگیری از خونریزی بهتر است تا مدت زمانی پس از جراحی از پایین نگه داشتن سر خود و خم کردن آن در طولانی مدت پرهیز کنید.

مراقبت‌های ذکر شده که مربوط به اقدامات بعد از جراحی است، بهتر است تا حداقل دو تا سه هفته پس از جراحی رعایت شود تا بتوانید به بهترین نتیجه از جراحی بینی خود دست یابید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید