انتشار این مقاله


برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟دکتر محمد ثقفی

کبد یک عضو مهم از سیستم گوارشی انسان محسوب می شود که وظیفه تسویه خود را برعهده دارد. با این حال در بعضی از موارد این عضو دچار مشکلات زیادی می شود و به بیماری های مختلفی دچار خواهد شد. در چنین وضعیتی شخص باید برای درمان بیماری خود اقدام کند.بیماری کبد چرب یکی از […]

کبد یک عضو مهم از سیستم گوارشی انسان محسوب می شود که وظیفه تسویه خود را برعهده دارد. با این حال در بعضی از موارد این عضو دچار مشکلات زیادی می شود و به بیماری های مختلفی دچار خواهد شد. در چنین وضعیتی شخص باید برای درمان بیماری خود اقدام کند.
بیماری کبد چرب یکی از مشکلات مربوط به این عضو بدن است که در بسیاری از مواقع مشکل ساز خواهد شد. کسی که به کبد چرب مبتلا شده است باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرد. در همین راستا شخص باید رژیم غذایی خود را کنترل کند و از خوردن بعضی از غذاهای ناسالم پرهیز نماید. برای اینکه اطلاعات کامل تری در این زمینه به دست آورید ادامه این مطلب را به صورت ویژه دنبال کنید.

خوردن چه غذایی در کبد چرب مجاز است

امروزه بخش زیادی از جامعه درگیر کبد چرب شده اند و با مشکلات ناشی از آن دست و پنچه نرم می‌ کنند. این مساله سال‌ های زیادی است که وجود دارد و همواره افراد مختلف را به خود درگیر کرده است. با این حال داشتن یک رژیم غذایی درست می تواند مشکلات ناشی از کبد چرب را به حداقل خود برساند. مواد غذایی که نقش ترمیمی برای سلول ها دارند می توانند برای شما مفید باشند.
قهوه یکی از مواد غذایی مفید است که در بهبود کبد چرب نقش اساسی دارد. در واقع مصرف قهوه باعث می شود که دانه های چربی در کبد رسوب نکنند و مشکل کبد چرب برای شخص به وجود نیاید. با توجه به فوایدی که قهوه به دنبال دارد، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از آن به عنوان یک راهکار خوب استفاده کنید.
نکته بعدی که باید به آن دقت کنید، قرار دادن سبزیجات در وعده های غذایی است. به طور کلی خوردن سبزیجات و به خصوص کلم بروکلی مانع از افزایش چربی در کبد می شود و آن را سالم نگه می دارد. یک انسان سالم باید در برنامه غذایی خود نگاه ویژه ای به سبزیجات داشته باشد و برای این کار از بهترین مواد موجود استفاده ببرد. مصرف مرتب سبزیجات می تواند بخش بزرگی از مشکلات موجود در این بخش را رفع کند.
به غیر از موارد گفت شده، خوردن ماهی نیز می تواند فواید بسیاری برای کبد چرب داشت باشد. ماهی دارای اثرات ضد‌التهابی است و التهاب موجود در سلول‌های کبد را بهبود می بخشد. چربی های موجود در ماهی از نوع امگا هستند که جزو چربی‌ های بی ضرر به حساب می آیند. همین موارد باعث شده تا خوردن ماهی به عنوان یک فرهنگ مناسب توسط فوق تخصص گوارش در تهران به مردم توصیه شود.

خوردن چه مواد غذایی برای کبد چرب ممنوعیت دارد

مصرف بعضی از مواد غذایی خاص برای افراد مختلف ممنوعیت دارد و فرد باید آن ها را رعایت کند. در مرحله اول باید از خوردن شکر و محصولات قندی زیاد پرهیز کنید. استفاده بیش از حد از مواد قندی، فرایند تولید چربی در بدن را افزایش می دهد که در نتیجه مشکل کبد چرب بیش از هر زمان دیگری مشکل ساز خواهد شد.
خوردن مواردی همچون شکلات‌ها، بستنی‌ها و سایر مواد قندی باید به شدت کنترل شود. فوق تخصص آندوسکوپی در تهران به خوبی با تاثیر این مواد قندی آشنایی دارد و شما را از خوردن آن ها منع خواهد کرد. کسی که به این مشکل روبرو است، باید خوردن غذاهای سرخ شده را کنار بگذارد.

مقدار زیادی از کلسترول و سایر چربی های مضر در روغن خوراکی وجود دارد که می تواند مشکل کبد چرب را بدتر کند. به غیر از این موارد باید حتما مصرف نمک خود را به کمترین حد ممکن برسانید. به طور کلی رژیم غذایی باید نمک و چربی کمی داشته باشد تا این مشکل بیشتر نشود. با بررسی های فوق تخصص کولونوسکوپی مشخص شده است که خودن غلات سفید شده هم نقش زیادی در رشد این بیماری دارد.
استفاده بی رویه از مواردی همچون برنج سفید شده و ماکارونی سفید باعث می شود تا قند شما افزایش پیدا کند و مشکل کبد چرب در بدن شما بیش از هر زمان دیگری مشکل ساز شود.
دکتر فوق تخصص گوارش به کسانی که به کبد چرب مبتلا هستند توصیه می کند که مصرف گوشت قرمز را نیز به حد تعادل برسانند. تمام این ممنوعیت های غذایی باید به صورت دقیق توسط بیمار رعایت شود تا مشکلات مربوط به کبد چرب به حداقل برسد. دکتر گوارش در تمامی مراحل این بیماری در کنار شما خواهد بود تا به راحتی از این بیماری و مسائل مربوط به آن گذر کنید. دکتر محمد ثقفی بهترین توصیه‌ های لازم را به شما خواهد گفت تا هر چه سریع‌تر مشکل خود را حل کنید.
همچنین برای ارتباط با دکتر محمد ثقفی و رزرو وقت و دریافت مشاور میتوانید با شماره واتساپ ۰۹۳۸۹۷۹۲۶۴۸ و شماره های ثابت مطب ۰۲۱۲۲۶۳۵۱۳۳ – ۰۲۱۲۲۶۳۵۱۳۲ و با ادرس اینترنتی https://drsaghafi.com/ تماس حاصل نمایید .

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید