انتشار این مقاله


به دست آوردن دندان‌های از دست رفته بدون دندان مصنوعی

دندان‌های از دست رفته، زیبایی و ظاهر لبخند افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. صرف نظر از اینکه دلیل از دست دادن دندان، بیماری لثه، پوسیدگی شدید یا بیماری‌های ژنتیکی بوده است؛ خالی ماندن جای دندان به‌مرور زمان، روی تراز دندان‌های فرد اثر منفی به جای خواهد گذاشت. علاوه‌براین، در صورت عدم جایگزینی دندان از […]

دندان‌های از دست رفته، زیبایی و ظاهر لبخند افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. صرف نظر از اینکه دلیل از دست دادن دندان، بیماری لثه، پوسیدگی شدید یا بیماری‌های ژنتیکی بوده است؛ خالی ماندن جای دندان به‌مرور زمان، روی تراز دندان‌های فرد اثر منفی به جای خواهد گذاشت. علاوه‌براین، در صورت عدم جایگزینی دندان از دست رفته، صحبت کردن، توانایی جویدن غذا و یکپارچگی استخوان فک فرد نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. خوشبختانه در دندانپزشکی دیجیتال و مدرن، روش‌های مناسبی برای به دست آوردن دندان‌های از دست رفته بدون دندان مصنوعی وجود دارد. یکی از مؤثرترین و پرطرفدارترین روش‌های جایگزینی دندان‌ها کاشت ایمپلنت است که راه‌حلی دائمی برای رفع این مشکل به شمار می‌رود و ظاهری کاملاً شبیه به دندان‌های واقعی دارد. در صورتیکه در جستجوی راهکاری مناسب برای به دست آوردن دندان‌های از دست رفته خود هستید؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته

برخی از دندانپزشکان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، دندان‌های مصنوعی را پیشنهاد می‌کنند که روشی سنتی برای رفع این مشکل است. با این حال، بسیاری از بیماران تمایلی به استفاده از دندان‌های مصنوعی ندارند؛ چرا که هنگام صحبت کردن و جویدن غذا دچار مشکل می‌شوند و استفاده از آن‌ها راحت نیست.

در دندانپزشکی دیجیتال و مدرن، راه‌های مناسب‌تری برای جایگزینی دندان‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاشت ایمپلنت (Dental implants)

یکی از بهترین شیوه‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دندانپزشکی دیجیتال و مدرن، کاشت ایمپلنت است. ایمپلنت‌های دندانی، پایه‌هایی عموماً از جنس تیتانیوم هستند که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند و به عنوان لنگری برای نگه داشتن دندان‌های جایگزین عمل می‌کنند. پس از کاشت ایمپلنت،۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پیوند میان ایمپلنت‌ها با استخوان فک، صورت گیرد و موفقیت دندان‌های جایگزین تضمین شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال فراوان از کاشت ایمپلنت، این است که گزینه‌ای بلند مدت و بادوام محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، در صورتیکه از ایمپلنت‌های دندانی به خوبی مراقبت شود، گزینه‌ای دائمی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آیند و حتی ممکن است نیاز به ترمیم و تعویض هم نداشته باشند.

برای دیدن ویدئو واقعی کاشت ایمپلنت دندان مقاله ایمپلنت دندان دکتر نوشین نصیری را از دست ندهید.

بریج با پشتیبانی ایمپلنت (Implant-supported bridge)

استفاده از بریج با پشتیبانی ایمپلنت، روشی ایده‌آل برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته در کنارهم است. در چنین شرایطی جایگزینی هریک از دندان‌ها با ایمپلنت ممکن است زمان‌بر و غیرضروری باشد. با استفاده از یک بریج با پشتیبانی ایمپلنت، می‌توان فقط دو دندان‌ انتهایی را با ایمپلنت در جای خود محکم کرده و دندان‌های میانی را بدون استفاده از پیچ و مهره در محل خود قرار داد.

استفاده از این روش، راهکاری اقتصادی و مؤثر برای به دست آوردن چندین دندان‌ از دست رفته است. بریج‌های دندانی بر پایه ایمپلنت نیز ظاهری مشابه دندان‌های طبیعی دارند و می‌توانند به اندازه ایمپلنت‌های دندانی کارایی داشته باشند؛ با وجود این، مانند ایمپلنت‌ها راه‌حلی دائمی برای جایگزینی دندان‌ها نیستند و در طول زمان، به تعویض نیاز دارند.

مزیت ایمپلنت های دندانی

بریج با پشتیبانی دندان (Tooth-supported bridge)

در صورت استفاده از بریج با پشتیبانی دندان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، به جای قرار دادن دو ایمپلنت در استخوان فک، از دندان‌های موجود به عنوان پایه بریج استفاده می‌شود و یک پل شامل چند دندان مصنوعی به جای دندان‌های از دست رفته در کنار سایر دندان‌ها قرار می‌گیرد.

استفاده از این شیوه برای به دست آوردن دندان‌های از دست رفته، نیازی به جراحی ندارد و در زمره روش‌های کمترتهاجمی به شمار می‌رود و نسبت به کاشت ایمپلنت هزینه کم‌تری دارد. با این حال، در این روش گاهی نیاز به تراشیدن مینای دندان‌ها وجود دارد؛ همچنین در صورت عدم مراقبت صحیح، امکان عفونت و آسیب به استخوان‌های فک وجود دارد.

مزایای کاشت ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته

  • استفاده از این روش، جایگزینی دائمی برای دندان‌های از دست رفته به شمار می‌رود و نیازی به معاینات منظم و مراجعات متعدد به مطب دندانپزشکی وجود ندارد.
  • ایمپلنت‌های دندانی نسبت به سایر روش‌های درمانی، بیشترین شباهت را به دندان‌های طبیعی فرد دارند.
  • برخلاف دندان‌های مصنوعی، امکان لغزیدن، حرکت کردن و سرخوردن ایمپلنت‌ها وجود ندارد و مشکلی در جویدن غذا یا صحبت کردن برای بیمار ایجاد نمی‌کنند.
  • نسبت به روش بریج دندانی، درگیری با دندان‌های مجاور در این روش وجود ندارد و آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود؛ بنابراین تعداد بیشتری از دندان‌ها دست نخورده باقی می‌مانند و سلامت دهان و دندان را در طولانی مدت بهبود می‌بخشد.
کاشت ایمپلنت دندانی
  • در بسیاری از موارد، در طول یک یا دو جلسه درمانی می‌توان کاشت ایمپلنت را انجام داد.
  • با کاشت ایمپلنت، استخوان‌های فک به دلیل خالی ماندن جای دندان، تحلیل نمی‌روند.
  • روش کاشت ایمپلنت، زیست سازگار است؛ به این معنا که غیرسمی است و توسط بدن پس زده نمی‌شود.
  • وجود فاصله میان دندان‌ها به دلیل خالی ماندن جای دندان از دست رفته می‌تواند رشد باکتری‌ها را تسریع نموده و باعث ایجاد بیماری‌های لثه شود؛ کاشت ایمپلنت می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه مفید و مؤثر باشد.
  • تحلیل رفتن استخوان ناشی از دندان‌های از دست رفته می‌تواند موجب پیری زودرس، ایجاد چین و چروک اطراف دهان و افتادگی پوست صورت شود؛ ایمپلنت‌های دندانی از پیری زودرس جلوگیری نموده و به حفظ زیبایی صورت کمک می‌کنند.

سخن آخر

برای انتخاب بهترین روش جهت به دست آوردن دندان‌های از دست رفته بدون استفاده از دندان مصنوعی، لازم است که تمام راهکارهای ممکن را بشناسید و نسبت به مزایا و معایب آن‌ها آگاهی کافی داشته باشید. در این مطلب، راهکارهای مفید و مؤثر جهت جایگزینی دندان‌های از دست رفته را مورد بررسی قرار دادیم.

در صورتیکه قصد انجام عمل کاشت ایمپلنت را دارید بهتر است یک جلسه مشاوره با دندانپزشک باتجربه و متبحر در این زمینه داشته باشید تا با بررسی‌های لازم و معاینات مختلف مشخص شود که کاندید مناسبی برای این درمان هستید یا خیر و مراحل مختلف درمان موردنیاز شما برایتان توضیح داده شود.

پیشنهاد می‌شود که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود به کلینیک‌های تخصصی دارای  تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال مراجعه نمایید تا شناسایی ساختار فک و دندان‌های شما با دقت بیشتری صورت گیرد و درمان مناسبی برای رفع مشکل، به شما ارائه گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دکتر نوشین نصیریhttps://dr-nassiriclinic.com مراجعه کنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید