انتشار این مقاله


مشاوره افسردگی

آیا شماهم دست از رویاهایتان کشیده اید و در افکار منفی غرق شده اید ؟ آیا شماهم احساس می کنید نیاز به مشاوره افسردگی دارید ؟ مشاوره افسردگی یکی از بهترین راه های درمان و پیشگیری از افسردگی است. در سال های اخیر افراد به دور از تمام کلیشه های گذشته مراجعه به مشاوره افسردگی را […]

آیا شماهم دست از رویاهایتان کشیده اید و در افکار منفی غرق شده اید ؟ آیا شماهم احساس می کنید نیاز به مشاوره افسردگی دارید ؟

مشاوره افسردگی یکی از بهترین راه های درمان و پیشگیری از افسردگی است. در سال های اخیر افراد به دور از تمام کلیشه های گذشته مراجعه به مشاوره افسردگی را پیش گرفته اند.

افسردگی یکی از اختلالات جهانی ست که در افکار و احساسات افراد اختلال ایجاد می کند. افراد افسرده احساسی فراتر ازغم و اندوه را تجربه می کنند و در صورت داشتن بیماری هایی مانند: سرطان و دیابت، بیماری ورم مفاصل، ام اس و بیماری های قلبی و عروقی افسردگی آنها تشدید می شود. مشاوره افسردگی با روش های مختلف فرد افسرده را در مسیر بهبودی قرار می دهد.

انواع افسردگی

در بعضی از موارد افسردگی به صورت خفیف و موقتی و در بعضی از موارد دیگر افسردگی شدید مداوم است،دسته بندی افسردگی به شدت آن بستگی دارد.

  1. روانپریشی
  2. افسردگی فصلی
  3. افسردگی موقعیتی
  4. افسردگی مداوم
  5. افسردگی آتیپیک
  6. افسردگی بعد از بارداری
  7. افسردگی پیش از قاعدگی
  8. افسردگی اساسی
  9. افسردگی مانیک یا اختلال دوقطبی

روانپریشی

افراد مبتلا به افسردگی برای یک مدت ارتباطشان را با واقعیت از دست می دهند که به آن روانپریشی می گویند. روانپریشی با توهم و هذیان بروز می کند. هذیان یک باور غلط درباره واقعیت های زندگی و محیط است. برای مثال افرادی که از نظر جسمی سالم هستند اما معتقدند به بیماری نهایی مبتلا شده اند. توهم یک ادراک حسی «بینایی و شنوایی» محرک های بیرونی است که وجود ندارند، فردی که دچار توهم می شود؛ چیزهایی را که وجود ندارد می بیند و می شنود.

علائم روان پریشی

  • گفتار نامنظم مانند تغییرموضوعی به طور نامنظم
  • کناره گیری از خانواده و دوستان
  • افکار یا اقدامات خودکشی
    • مشکل در تمرکز
    • حالت افسردگی
    • خواب زیاد
    • اضطراب
  • توهم

افسردگی مانیک یا اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که با تغییرات شدید خلقی مشخص می‌ شود. افسردگی مانیک شامل دوره های شیدایی یا سرخوشی همراه افسردگی ست. افسردگی ۷ روز قبل یا بعد از شیدایی اتفاق می افتد. چرخه ی حالات افسردگی و مانیک باید به شکل مستمر ادامه داشته باشد. بررسی علائم افسردگی مانیک به روند بهبودی کمک می کند.علائم این نوع افسردگی مشابه دیگر افسردگی ها است که با خستگی، کاهش اشتها و… همراه است، از دیگر علائم اختلال دو قطبی :

  • انرژی بالا
  • کاهش خواب
  • تحریک پذیری
  • خود بزرگ بینی
  • احساس سرخوشی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • هجوم سریع افکار و گفتار
  • رفتار غیرمعمول ، ریسک پذیر و خود مخرب

اختلال افسردگی مداوم

این نوع افسردگی در زنان بیشتر از مردان است و علائم آن دوسال یا بیشتر ادامه دارد. با وجود اینکه اختلال افسردگی مداوم بسیار خفیف است اما به شدت مزمن است و شروعی بی سر و صدا دارد. از علائم اختلال افسردگی مداوم می توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • کم اشتهایی یا پرخوری
  • بی خوابی یا پرخوابی
  • کمبود انرژی یا خستگی
  • کاهش اعتماد بنفس
  • ضعف در تمرکز یا دشواری در تصمیم گیری
  • احساس ناامیدی

افسردگی فصلی

با تاریک شدن هوا هورمون ملاتونین در مغز شروع به ترشح کردن می کند. وظیفه این هورمون تنظیم چرخه خواب و بیداری و انرژی بدن است. افسردگی فصلی با تغییر فصل ها و کوتاه و تاریک شدن هوا که بیشتر در پاییز و زمستان رخ می دهد؛ بروز می کند که حتی ممکن است منجر به خودکشی شود. دراین نوع افسردگی نیاز به خواب، احساس غم، وزن و بی حوصلگی افزایش می یابد.

افسردگی موقعیتی

افسردگی موقعیتی، توسط رویدادها یا موقعیت های خاص ایجاد می شود. ممکن است شدت واکنش افراد در برابر رویداد های زیر متفاوت باشد :

• مرگ عزیزان

• بیماری جدی یا یک واقعه تهدید کننده زندگی

• مشکلات مربوط به طلاق یا حضانت کودک

• شکست در روابط عاطفی

• بیکار بودن یا روبرو شدن با مشکلات جدی مالی

• روبرو شدن با مشکلات گسترده قانونی

اختلال افسردگی اساسی

یکی از شدید ترین انواع افسردگی، اختلال افسردگی اساسی است که با غم و اندوه مداوم همراه است. افرادی که به اختلال افسردگی اساسی دچارند؛ اختلال در خواب و اشتها، افکارمنفی، کاهش میل جنسی، خستگی مفرط و احساس بی ارزش بودن یا احساس گناه شدید را تجربه خواهند کرد. از دیگر علائم اختلال افسردگی اساسی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش احساس خود مهم بینی
  • پرگویی و صحبت بیش از اندازه
  • نداشتن تمرکز و پرت شدن حواس به سادگی
  • پرتحرکی و افزایش فعالیتهای بدنی
  • پرداختن بیش از اندازه به فعالیتهای لذت بخش و پرخطر

افسردگی پس از بارداری

در دوران بارداری هورمون های زیادی برای نگهداری از جنین در بدن مادر ترشح می شود که بعد از زایمان به طور ناگهانی این هورمون ها کاهش می یابند. نوسانات هورمونی، ژنتیک، افت هورمون های تیروئید، سابقه افسردگی و بی خوابی باعث بروز افسردگی بعد از زایمان می شود.

افسردگی پیش از قاعدگی

افزایش هورمون هایی مانند ا ستروژن و پروژسترون با تاثیرگذاری بر احساسات و تغییرات جسمانی باعث تغییرات خلقی، اضطراب می شود. افسردگی یکی از رایج ترین علائمی است که پیش از قاعدگی رخ می دهد و در صورت داشتن سابقه افسردگی، در این دوران افسردگیتان تشدید می شود. از دیگر علائم افسردگی پیش از قاعدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نفخ و حساسیت به پستان
  • درد مفاصل و عضلات
  • غم و ناامیدی
  • تحریک پذیری و عصبانیت
  • نوسانات شدید خلقی
  • هوس غذا یا خوردن زیاد
  • حملات هراس یا اضطراب

افسردگی آتیپیک

افسردگی آتیپیک به افسردگی اطلاق می شود که در آن علاوه برعلائم مشابه سایر اختلالات افسردگی، فرد دچار حالت جسمانی نامناسب مانند سنگین شدن دست و پاها می شود. در این نوع افسردگی افراد حالتی مشابه فلج شدن را تجربه می کند و با پرخوری شدید روبه رو خواهند شد. در صورت درمان نکردن افسردگی آتیپیک، نوسانات خلقی و اختلال شخصیت افزایش می یابد.

درمان افسردگی

با وجود انواع مختلف افسردگی و علائم های حاد آن، افسردگی یک بیماری قابل درمان است که با روش های مختلف افراد به زندگی عادیشان باز می گردند. یکی از روش های درمان افسردگی، مراجعه به روانشناس است. روانشناسان مجرب با به کارگیری دارو درمانی و روان درمانی همراه یکدیگر؛ نتیجه ای موثرتر و کاردبری تر را ارائه می دهند. روان درمانی با گذراندن دوره کوتاه مدت بین درمانگر و بیمار انجام می شود. درمانگر با صحبت کردن می تواند به ناخودآگاه افراد پی ببرد و ریشه اصلی افسردگی آنها را پیدا کند. درمانگر بعد از پیدا کردن دلیل افسردگی، در کنار داروهای ضد افسردگی به افراد فعالیت هایی را پیشنهاد می دهد که سروتونین(هورمون شادی) را در مغز افزایش می دهد.

برخی از این فعالیت ها عبارتند از:

  1. ورزش: داشتن فعالیت بدنی منظم باعث تولید اندورفین (مسکن طبیعی بدن) می شود.
  2. مصرف امگا۳ : با مصرف ماهی و گردو سرشار از امگا ۳، خلق و خوی افراد بهبود می یابد.
  3. مصرف ویتامین: ویتامین برای کاهش افسردگی و بهبود عملکرد بدن ضروری اند.مصرف بیوتن ها به سلامت مغز کمک می کنند. یکی دیگر از ویتامین های ضروری برای کاهش افسردگی؛ ویتامین D است.

از دیگر راه های درمان افسردگی :

  • خواب و استراحت کافی
  • پیگیری درمان
  • برقراری روابط صمیمی با دیگران
  • داشتن رژیم غذایی صحیح
  • پرهیز از قرارگرفتن در محیط های استرس زا
  • پرهیز از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • پرهیز از مصرف دخانیات
نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *