انتشار این مقاله


شستشوی گوش چگونه انجام می شود؟ | آیا شستشوی گوش ضرر دارد؟

آیا شستشوی گوش درد دارد؟ گوش به عنوان عضو شنیداری به آسانی در معرض ورود باکتری ها و میکروب ها قرار دارد. تجمع این نوع آلودگی ها در گوش به مرور تبدیل به جرم شده و باعث عفونت و درد گوش می شوند. البته به طور طبیعی گوش برای محافظت در برابر این عوامل خارجی […]

آیا شستشوی گوش درد دارد؟

گوش به عنوان عضو شنیداری به آسانی در معرض ورود باکتری ها و میکروب ها قرار دارد. تجمع این نوع آلودگی ها در گوش به مرور تبدیل به جرم شده و باعث عفونت و درد گوش می شوند. البته به طور طبیعی گوش برای محافظت در برابر این عوامل خارجی شروع به ترشح جرم می کند تا بتواند به وسیله آن باکتری ها را از گوش خارج نماید. اما دلایل مختلفی ممکن است در این روند اختلال ایجاد کنند. شستشوی گوش اغلب راهی است که پزشکان جهت رفع جرم و پاکسازی گوش توصیه می کنند. جرم گیری و پاکسازی گوش در مطب پزشک یا مراکز درمانی انجام می‌ شود. اما اگر به هر دلیلی امکان خروج از منزل برای شما یا بیمارتان وجود ندارد، می توانید با استفاده از خدمات شستشوی گوش در منزل توسط پزشکان مراکز خدمات پرستاری آموزش دیده و قابل اطمینان، این کار را انجام دهید. نگرانی و سؤالی که اکثر افراد قبل از انجام شستشو و پاکسازی گوش دارند، این است که آیا شستشوی گوش درد دارد؟ فرایند پاکسازی گوش از طریق شستشو با آب و سرم استریل دردناک نیست، مگر آنکه گوش عفونت کرده باشد، یا قبل از آنکه جرم از طریق روغن یا قطره نرم شده باشد، شستشو انجام شود. 

این مقاله با هدف بررسی کامل شستشوی گوش، مزایا و معایب آن نگارش شده است، با ما همراه باشید تا هر آنچه که در این زمینه لازم است را بیاموزید. 

چه افرادی به شستشوی گوش نیاز دارند؟

زمانی که جرم گوش آنقدر زیاد شود که شنیدن صداها با مشکل مواجه شود یا احساس خارش و درد بسیار آزاردهنده باشد و یا حتی فرد دچار سرفه مزمن شود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد تا شستشو به موقع انجام شود. گاهی با جرم گیری ساده و پاکسازی گوش به راحتی می‌ توان بسیاری از این مشکلات را حل نمود. 

نکته مهم: افرادی که به دلیل شدت عفونت پرده گوش شان دچار آسیب شده، مجاز به شستشوی گوش نیستند، زیرا این می تواند به پرده گوش آسیب رسانده و موجب ناشنوایی شود. 

شستشوی گوش چه زمانی انجام می شود؟

جرم گوش به دلایل مختلفی ایجاد می‌ شود. افرادی که زیاد گوش خود را دستکاری می کنند، کسانی که مجرای گوش تنگ دارند، افرادی که موهای زیادی در مجرای گوش شان وجود دارد و ورود اجسام خارجی به درون گوش همگی علت تجمع جرم در گوش هستند. البته به جز  این موارد، بیماری های پوستی یا خود ایمنی و همچنین رشد غیرطبیعی استخوان مجاری گوش نیز می توانند به این مشکل دامن بزنند. افرادی که از این مشکلات رنج می‌ برند باید در اولین فرصت جهت شستشوی گوش خود باید از پزشک کمک بگیرند. پزشک پس از معاینه یک  دستگاه مخصوص به نام اتوسکوپ (otoscope) را وارد گوش می کند تا میزان دقیق و موقعیت جرم گوش را تشخیص دهد. پس از آن و اطمینان از وجود جرم با یک وسیله مخصوص به اسم كورت (Curette) که دارای میکروسکوپ است، شروع به پاکسازی جرم گوش می کند. البته این کار باید با دقت بالا انجام شود تا هیچ گونه آسیبی به گوش وارد نشود. 

چگونگی شستشوی گوش

چگونگی شستشوی گوش

گوش دارای اندام حساسی به ویژه در قسمت پرده صماخ و مجرای خود است. ترشح بیش از حد سرومن مهمترین دلیل برای آسیب رساندن به این اندام حساس است. از طریق جرم گیری و پاکسازی گوش می توان میزان آسیب ها را تا حد زیادی کاهش داد تا از این طریق از ورود جرم به قسمت های عمیق گوشت و آسیب رساندن به کانال گوش جلوگیری نمود. اما چگونه باید شستشوی گوش را انجام داد تا دیگر اندام های داخلی گوش آسیب نبیند؟ 

اگر جرم گوش زیاد باشد، پزشک حدود ۳ تا ۶ روز قبل از شستشو، قطره‌ های گوش مانند قطره زیتون و گلیسیرین فنیکه را جهت نرم کردن جرم تجویز می کند. 

پس از گذشت این زمان و اطمینان از نرم شدن جرم شستشو از طریق آب ولرم آغاز می شود. آب ولرم به وسیله سرنگ در حالیکه فرد سر خود را به یک طرف خم کرده، به داخل کانال گوش با فشار وارد می شود. اگر از دستگاه های جدید جهت شستشوی گوش استفاده شود به راحتی می توان فشار آب را جهت ورود به کانال گوش تنظیم کرد. 

جهت جلوگیری از خیس شدن، حوله یا ظرف مخصوص زیر گوش فرد قرار داده می شود.

مزایا و معایب شستشوی گوش

جرم گیری و شستشوی گوش مزایا و معایبی به همراه دارد.  هر کدام از این موارد به صورت جداگانه در زیر  مورد بررسی قرار گرفته اند:

شستشوی گوش چه فوایدی دارد؟

  • پاکسازی گوش باعث می شود تا از ورود جرم و رسیدن آن به کانال گوش و پرده صماخ جلوگیری شود.
  • رفع کم شنوایی و بهبود مشکلات شنوایی از مهمترین فواید پاکسازی جرم گوش است.
  • با پاکسازی و شستشو گوش، می توان به از بین رفتن خارش، درد و سوزش گوش کمک کرد.

شستشوی گوش چه عوارضی را در پی دارد؟

  • شستشوی گوش اگر بدون دقت و تخصص انجام شود، باعث ایجاد پارگی و سوراخ در پرده گوش خواهد شد.
  • اگر دمای آب بیش از اندازه سر و یا گرم باشد این می تواند موجب تحریک عصب شنوایی شده و در نهایت موجب سرگیجه شود.
  • آسیب به پرده گوش، اوتیت خارجی از دیگر عوارض شستشوی گوش هستند.
  • تشدید مشکل کم شنوایی به دلیل آسیب رساندن به پرده گوش نیز از عوارض جانبی پاکسازی نادرست گوش است.
  • درد، سوت کشیدن و زنگ زدن گوش نیز ممکن است، تجربه شود.

مراقبت های بعد از شستشوی گوش

بعد از شستشوی گوش باید مراقبت های اساسی جهت بهبود سریع تر و رسیدن به نتایج مطلوب انجام شود. این مراقبت ها به شرح زیر است:

  • مصرف به موقع داروهای تجویز شده: پزشک به طور معمول مسکن و قطره‌های گوش را جهت کنترل درد و پیشگیری از عفونت تجویز می کند. در صورتی که پس از مصرف هر دارو دچار حالت تهوع یا استفراغ شدید، سریع به پزشک خود اطلاع دهید.
  • داخل گوش را خشک نگه دارید: تا ۴۸ ساعت از استحمام خودداری کنید. همچنین هنگام استحمام سعی کنید، یک تکه پنبه ای که به وازلین آغشته شده است را در سوراخ گوش خود قرار دهید.
  • فعالیت های خود را محدود کنید: اگر قصد مسافرت با هواپیما را دارید، قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. اگر هنگام رانندگی یا دوچرخه سواری احساس درد، سرگیجه حالت تهوع، کاهش شنوایی یا ترشح عفونت از گوش دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. 
  • از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و تا می‌ توانید آب بنوشید: مصرف غذاهای سالم و هیدراته نگه داشتن بدن علاوه بر پیشگیری از عفونت مانع حالت تهوع و سرگیجه شما نیز خواهد شد.

مراکز شستشوی گوش در تهران

اگر از کاهش شنوایی و درد شدید گوش ها رنج می برید، می توانید جهت شستشوی گوش در منزل از مراکز خدمات پرستاری مانند تهران درمان کمک بگیرید. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با کارنامه کاری درخشان و به کارگیری پزشکان مجرب و متخصص، می تواند بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت جهت پاکسازی و شستشوی گوش شما انجام دهد. جهت مشاوره و تماس با این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و یا از طریق سایت https://tehrandarmaan.ir/ اقدام نمایید. 

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید