انتشار این مقاله


پمپ بشکه کش

یکی از مشکلاتی که در صنعت پمپ در جهان با آن روبرو هستند، پمپاژ سیالات با چگالی بالا، سیالات اسیدی و سیالات با دمای بالا است. علاوه بر این پمپ ها قدرت مکش بالایی ندارند و مواد اولیه ای که داخل مخازن قرار دارد نیاز به پمپی دارد که بتواند سیال را مکش کند. مواد کش بشکه […]

یکی از مشکلاتی که در صنعت پمپ در جهان با آن روبرو هستند، پمپاژ سیالات با چگالی بالا، سیالات اسیدی و سیالات با دمای بالا است. علاوه بر این پمپ ها قدرت مکش بالایی ندارند و مواد اولیه ای که داخل مخازن قرار دارد نیاز به پمپی دارد که بتواند سیال را مکش کند. مواد کش بشکه یا پمپ بشکه کش که به پمپ درام نیز شهرت دارد یکی از پمپ های پر مصرف برای کشیدن مواد اولیه به شمار می رود.

پمپ بشکه کش (bar) نام دیگرش درام پمپ نامیده شده است. این پمپ جهت تخلیه و انتقال سریع و آسان مایعات با ویسکوزیته مختلف از بشکه ها، درام ها و مخازن است. پمپ های بشکه کش در دونوع الکتریکی و پنوماتیکی با ساختمان های مختلفی حهت پمپاژ انواع اسیدها، بازها، حلال ها و…. عرضه می گردند. بسیاری مایعات و محلول های مورد استفاده در صنابع در بشکه هایی با ظرفیت بالا استفاده می شوند.

پمپ های تکفاز و سه فاز ضد انفجار و ساده جهت تخلیه بشکه های ۲۲۰ لیتری کوچکتر و بزرگتر از نوع های سانتریفیوژ و مونو پمپ – با ماتریال استینلس استیل ۳۱۶ فولادی – آلمینیومی

PTFE – PVDF – PVC.PP

و غیره جهت جابجایی انواع حلال ها – اسیدها – سیالات ویسکوز مورد کاربرد در صنایع شیمیایی – غذایی – دارویی و هیدروکربن ها در مارک های معتبر اروپایی مانند

پمپ بشکه کش

پمپ بشکه کش Debem عبارتند از :

  • پمپ دیافراگمی Debem
  • پمپ سانتریفیوژ Debem
  • پمپ پنوماتیک Debem
  • پمپ  مگنتی Debem
  • پمپ تخلیه بشکه Debem
  • پمپ عمودی Debem
  • پمپ پریستالتیک Debem
پمپ بشکه کش

پمپ تخلیه بشکه چیست؟

تخلیه سیالات از بشکه ها در بسیاری از مواقع برای افراد همراه با مشکلات زیادی است که بزرگترین آن ، هدر رفتن بخشی از سیال می باشد. ضمن اینکه برای بسیاری از سیالات مانند اسید ها تخلیه بشکه به دلیل پاشش با خطر زیادی همراه می باشد. به همین جهت نیازمند سیستمی هستیم تا بتوانیم براحتی بشکه ها را در هر حجمی تخلیه کنیم. پمپ تخلیه بشکه یا درام پمپ یا پمپ بشکه کش جهت پمپاژ و تخلیه بشکه های حاوی محدوده وسیعی از مواد با ویسکوزیته های مختلف و خواص شیمیایی متفاوت استفاده می شوند. پمپ تخلیه بشکه قابلیت انتقال سیالات مختلف با ویسکوزیته های متفاوت و جنس های متفاوت را دارد. پمپ تخلیه بشکه از نظر سیستم راه اندازی به سه دسته پنوماتیکی ، برقی و دستی طبقه بندی می شود.

انواع پمپ تخلیه بشکه

پمپ های تخلیه بشکه به طور کلی به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

  • تخلیه بشکه سانتریفیوژ
  • پمپ بشکه دیافراگمی
  • تخلیه بشکه پیستونی

اصولا جهت تخلیه مواد سبک از پمپ های تخلیه بشکه سانتریفیوژ یا دیافراگمی و همچنین جهت انتقال مواد سنگین و ویسکوز از پمپ تخلیه بشکه ی مارپیچ ، پیستونی یا دیافراگمی استفاده می شود. در مواردی که عدم وارد شدن آسیب به بافت مواد مدنظر است از نوع سانتریفیوژ نباید استفاده شود.

پمپ بشکه کش

مزایای پمپ تخلیه بشکه

  • حمل و نقل آسان
  •  قابلیت انتقال مواد خورنده و اشتعال زا
  •  قابلیت انتقال مواد ساینده و اسلاری
  • تنوع در راه اندازی
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • قیمت مناسب
  • عدم نیاز به هواگیری
  • مکش بالا
  • کاربرد پمپ تخلیه بشکه Debem

متریال پمپ بشکه کش:

  1. پمپ بشکه کش تفلونی
  2. پمپ بشکه کش PVDF
  3. پمپ بشکه کش استیل
  4. پمپ بشکه کش پلی پروپلین

از دیگر مزیت های این پمپ می توان:

  1. سرعت بالا، آبدهی بالا، دبی بالا
  2. صرفه اقتصادی
  3. تعمیرات و نگهداری و سهل آسان با هزینه پایین
  4. فشار و هد پمپ: تا ۶۰ متر
  5. توانایی مکش بالا را نام برد

برند های پمپ بشکه کش:

  1. پمپ تخلیه بشکه روتوماک
  2. پمپ تخلیه بشکه آرو
  3. پمپ تخلیه بشکه توسان
  4. پمپ تخلیه بشکه لوتز
  5. پمپ تخلیه بشکه کوشین
  6. پمپ تخلیه بشکه دبم

کاربردهای پمپ بشکه کش

پمپ تخلیه بشکه توانایی پمپاژ و جابه‌جایی انواع مختلف مایعات شیمیایی با خورندگی متفاوت و همچنین سیالات کاملاً رقیق و یا کاملاً غلیظ و چسبنده را دارد. لذا در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی از آن می‌شود.

از جمله قابلیت‌های این پمپ‌ها، پمپاژ مواد زیر است:

  • سیالات با ویسکوزیته بالا یا همان غلظت زیاد مثل عسل، چسب، رب گوجه فرنگی، گلوکز، مربا، اسانس ها
  • انواع سیالات شیمیایی و خورنده
  • رنگ‌ها، رزین های اپوکسی، تینر
  • انواع سیالات قابل اشتعال مثل گازوئیل، بنزین در مکان‌ها قابل اشتعال
  • انواع اسیدها و بازها
  • انواع صابون‌های مایع، شامپوها، گلیسرین، پاک کننده ها و شوینده ها
  • مواد دارویی
  • روغن های صنعتی مثل روغن دنده، روغن، روغن هیدرولیک واسکازین ،انواع گریس ها

جنس اجزای پمپ تخلیه بشکه

با توجه به نوع سیال، میزان خورندگی، قابلیت اشتعال، میزان غلظت و … جنس اجزای پمپ تخلیه بشکه است. اما به طورکلی قطعات و اجزایی این پمپ با متریال زیر ساخته می‌شود:

  • استنلس اسیتل (Stainless Steel)
  • آلومینیوم (Aluminium)
  • پلی پروپلین (PP)
  • کاینار (PVDF)

انواع پمپ‌های بشکه کش

پمپ‌های بشکه کش براساس نوع عملکرد، نوع سیالی که پمپاژ می‌کنند، نیروی محرکه ‌الکتروپمپ و … به گوناگونی تقسیم می‌شوند که به بیان مهم‌ترین آن‌ها در زیر پرداخته‌ایم:

۱- پمپ بشکه کش برقی

در این نوع پمپ که به نام پمپ الکتریکی نیز ، انرژی برق نیروی محرکه‌ی لازم برای روشن شدن الکتروپمپ را فراهم می‌سازد . کوپلینگ وظیفه‌ی اتصال موتور الکتریکی به پمپ را برعهده دارد.

این پمپ‌ها بسته به کاربری از برق تک فاز و یا سه فاز برای روشن شدن استفاده می‌کنند.

۲- پمپ بشکه کش دستی

ساختار پمپ تخلیه بشکه دستی بسیار ساده و در نتیجه نسبت به پمپ‌ها قیمت بسیار مناسبی دارد. در پمپ‌های دستی لوله‌ی داخل پمپ قرار گرفته و با حرکت دست، و از طریق لوله ی سیال به بیرون پمپاژ میشود. پمپ‌های دسته‌ی برای پمپاژ ظرفیت‌های کم مناسب هستند و معمولاً قادر به جابه‌جایی سیالات در حجم‌های ۲۵ تا ۲۰۰ لیتری می‌باشند.

۳- پمپ بشکه کش بادی

به این نوع پمپ‌ها پمپ بادی، پنوماتیکی و یا هیدرولیکی نیز گویند.  برای پمپاژ سیالات اشتعال زا و یا استفاده در مستعد آتش سوزی گزینه ی مناسبی هستند. به همین دلیل به ان‌ها پمپ‌های ضدانفجار نیز می‌گویند.

۴- پمپ غلیظ کش

پمپ‌های غلیظ کش به گونه ی طراحی شدند که برای مکش و پمپاژ سیالات غلیظ مناسب هستند. در ساختار پمپ‌های غلیظ کش در انتهای شافت به جای قرار گیری پروانه از یک استاتور مارپیچ برای پمپاژ بهتر مواد غلیظ استفاده شده است.

۵- پمپ دیافراگمی

هم چنین پمپ‌های دیافراگمی برای جابه جایی سیالات در دبی‌های متغیر نیز گزینه‌ی مناسبی است.

انواع پمپ های بشکه کش با غلظت سیال:

  1. سیالات با ویسکوزیته پایین
  2. سیالات با وسکوزیته متوسط
  3. سیالات با ویسکوزیته بسیار بالا
  4. سیالات خاص

پمپ بشکه کش تحت فشار چگونه کار می‌کند؟

پمپ بشکه کش تحت فشار می‌تواند از یک موتور بادی به جای موتور الکتریکی استفاده کند. این پمپ‌های بادی به طور ویژه برای کارهای با حجم پایین و مقطعی کاربرد دارند. در بسیاری از موارد از پمپ بشکه کش بادی در محیط‌های ضد انفجار که انرژی زیادی برای انتقال مایعات نیاز است و پمپ‌های دستی قادر به انجام کار نیستند استفاده می‌شود.
پمپ بشکه کش از نوع بادی که از شیلنگ‌های هادی از جنس فولاد ضد زنگ استفاده می‌کند معمولاً در انتقال مایعات آتش گیر در محیط‌های پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که این نوع پمپ‌ها با فشار هوا کار می‌کنند معمولاً در مواردی که مایعات خورنده یا آتشگیر‌اند یا احتمال انفجار وجود دارد، کاربرد بالایی خواهند داشت. پمپ بشکه کش بادی می‌تواند مواد سیال با ویسکوزیته بالا را با قدرت مکش زیاد جابجا کند.

از پمپ‌ بشکه کش تحت فشار می‌توان در محیط‌های با رطوبت یا گرد و خاک بالا یا محیط‌هایی که به بورد‌های الکتریکی پمپ بشکه کش برقی آسیب می‌رساند استفاده کرد.
اگر طول عمر پمپ‌های الکتریکی کوتاه باشد آن‌گاه باید به طور حتم یک دستگاه پمپ بشکه کش بادی تهیه کرد. پمپ‌های بادی بشکه کش نیز مانند انواع دیگر به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند و راه‌اندازی آسانی دارند. پمپ بشکه کش بادی نیازی به هواگیری نداره و در کمترین زمان روی بشکه سوار می‌شود.

مشخصات پمپ بشکه بشکه دستی فلویمک ایتالیا

  1. جهت استفاده در مصارف کم و کوچک
  2. دارای تنوع متریال
  3. دارای قیمت مناسب
  4. راندمان بالا
  5. دارای مدل های N-04 , N-08 , N-13 , N-16
انواع مدل های پمپ دستی بشکه کشمشخصات
سری N-04جنس بدنه و شافت PP ، دبی ۰.۳ لیتر با هر بار استروک ، اتصال ۳/۴ اینچ ، لوله قابل تنظیم از ۵۰۰ الی ۹۵۰ میلی متر ، حداکثر قطر  34 میلی متر ، مناسب پمپاژ اسید ، باز ، مواد غذایی ، روغن معدنی  N-04 YELLOW: FKM (CODE:6004 0000)N-04 RED: EPDM (CODE:6004 0001) N-04 BLUE: NBR (CODE:6004 0002) N-04 BLUE/WHITE: PTE (CODE:6004 0003) 
سری N-08جنس بدنه PVDF ، جنس سیل PTFE تفلون ، دبی ۰.۳ لیتر در هر چرخش ، ابعاد ۳*۳۵ سانتی متر ، مناسب مواد شیمیایی و اسیدها ، CODE: ۶۰۰۸ ۰۰۰۰
سری N-14جنس بدنه چدنی ، سیل لاستیکی NBR ، دبی ۰.۲۵ لیتر در هر چرخش ، طول لوله ۱۰۰۰ میلی متر ، قطر لوله ۵۳ میلی متر ، مناسب بشکه های ۲۰۰ لیتری ، سایز دو اینچ ، مناسب بنزین ، گازوئیل ، نفت ، روغن ،CODE: 6013 0000
سری N-16ضد انفجار ، سایز مکش DN 19 x 4; 1,5 m ، سایز دهش DN 19 x 4; 1,5 m ، دبی ۰.۲۵ لیتر در هر چرخش ، مناسب بشکه و سایز ۲ اینچ ، جهت استفاده در انواع حلال و مواد آتش زا ، CODE: 6016 0000

اجزای پمپ های تخلیه بشکه:

  1. الکتروموتور
  2. کوپلینگ
  3. دستگیره
  4. نشیمنگاه بیرنگ
  5. شفت
  6. خروجی پمپ
  7. لوله بیرونی
  8. لوله داخلی
  9. روتور
  10. لستاتور
  11. ورودی پمپ
تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید