انتشار این مقاله


پانسمان انواع زخم ها

پانسمان یکی از شیوه ها جهت محافظت از زخم و درمان آن می باشد. پانسمان زخم یکی از راهکار های درمانی می باشد که قدمتی طولانی دارد. هدف پانسمان درمان زخم و جلوگیری از ورود آلودگی ها به درون زخم می باشد. تمامی روند پانسمان با خدمات پانسمان در منزل به طبیب امکان پذیر است. […]

پانسمان یکی از شیوه ها جهت محافظت از زخم و درمان آن می باشد. پانسمان زخم یکی از راهکار های درمانی می باشد که قدمتی طولانی دارد. هدف پانسمان درمان زخم و جلوگیری از ورود آلودگی ها به درون زخم می باشد. تمامی روند پانسمان با خدمات پانسمان در منزل به طبیب امکان پذیر است.

 هر نوعی از زخم در منزل اشخاص قابل پانسمان است. اگر با خود چنین می پندارید که پانسمان زخم در منزل امکان پذیر نیست. اشتباه می کنید زیرا زمانی که پرستاران به طبیب در منزل حاضر می شوند. با خود وسایل لازم جهت پانسمان را همراه دارند.

در هنگام بروز زخم ابتدا باید آن را به صورت جدی درمان کرد. سپس باید تا زمان بهبودی کامل، با پانسمان زخم از آن در برابر آلودگی ها محافظت کرد. زیرا اگر زخم عفونت کند بهبودی زخم به تأخیر می افتد. و ممکن است میزان آسیب دیدگی شدت پیدا کند.

در زمانی که فردی دچار زخم می شود. ابتدا باید جلوی خون ریزی گرفته شود. سپس باید محل زخم به خوبی از آلودگی ها پاک شود. سپس می توان اقدام به پانسمان زخم کرد. حتماً توجه شود که پانسمان زخم باید به شکل صحیح انجام شود. در غیر این صورت پانسمان اثر کافی را بر زخم نخواهد گذاشت.

هر نوع از زخم نیاز به پانسمان ویژه ای دارد. زیرا اثرگذاری انواع روش های پانسمان زخم بسته به تشخیص کادر درمان دارد. به عنوان مثال برخی از زخم ها باید مرطوب بمانند به همین سبب باید از پانسمان ویژه ای مختص به این نوع از زخم ها استفاده کرد.

اما تمام مردم جامعه توانایی پانسمان زخم را ندارند. و تنها کادر درمانی هستند که می توانند به شکل درست پانسمان در منزل را انجام دهند. به همین سبب پیشنهاد می شود که اگر آگاهی کافی از انواع زخم ها و پانسمان ها ندارید. امور پانسمان در منزل را به کادر به طبیب بسپارید.

انجام پانسمان در منزل نیاز به بهره مند شدن از کادر درمانی ماهر دارد. زیرا پانسمان زخم یک روند ساده و پیش پا افتاد نیست. و باید توسط کادر سلامت تحصیل کرده صورت گیرد. کادر حاضر در به طبیب همگی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. همچنین این افراد دارای چندین سال تجربه کار در مراکز درمانی می باشند.

پانسمان در منزل

پانسمان

یکی از خدماتی که در حوزه درمانی دارای متقاضای زیادی می باشد. پانسمان در منزل می باشد که باید به صورت شبانه روزی قابل دسترسی باشد. زیرا بروز جراحت و پانسمان آن زمان خاصی را نمی شناسد.

پانسمان برای هر زخم بر اساس نوع زخم و شدت آن باید انجام شود. همچنین پانسمان زخم باید به صورت دوره ای تعویض شوند. در غیر این صورت ممکن است زخم تشدید پیدا کند.

حال تصور کنید یک فرد که دچار زخم شده است. باید به صورت دوره ای بار ها پانسمان خود را تعویض کند. اگر این فرد برای هر بار تعویض پانسمان به مراکز درمانی مراجعه کند. باید سختی های زیادی را تجربه کند. اما با پانسمان در منزل دیگر نیاز نخواهد بود که فرد از منزل خود خارج شود. و ساعت ها در مراکز درمانی قرار بگیرد.

در بسیاری از مواقع، کسانی که جهت پانسمان به کلینیک ها می روند. به دلیل ایستادن طولانی مدت و جا به جایی زیاد زخم خود را بدتر می کنند. به این شکل تمامی روند های درمانی زخم بیهوده خواهند بود. و ما شاهد بهبودی در زخم نخواهیم بود.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می شود که اگر نیاز به پانسمان زخم دارید. از پانسمان در منزل به طبیب استفاده کنید. تا در کمترین زمان ممکن این خدمات شبانه روزی را دریافت کنید.

پانسمان انواع زخم

بسیاری از زخم ها که شدید نمی باشند. به تشخیص کادر درمانی می توانند پانسمان نشوند. در این میان بعضی از زخم باید به خوبی تحت مراقبت قرار بگیرند. تا بتوانند بهبودی کامل را به دست آورند. بعضی از این زخم ها شامل موارد ذیل می باشند:

  • پانسمان زخم عمیق

بعضی از زخم ها ممکن است زخم عمیق باشند که ممکن است به دلیل برخورد با وسیله ای یا جایی باشد. با توجه به میزان و شدت زخم باید متناسب با میزان جراحت ضدعفونی انجام شود.

علاوه بر ضدعفونی چنانچه جسمی داخل زخم باشد ابتدا باید هر چه سریع تر از زخم خارج شود سپس باید توسط یک پرستار زخم شما پانسمان شود.

  • پانسمان زخم جراحی

در صورتی که جراحی در بدن انجام شود پس از جراحی زخم هایی در بدن ایجاد می شود که لازم است پس از جراحی محل زخم باید به صورت مرتب و دوره ای پانسمان شود تا زخم و محل جراحی دچار عفونت نشود.

  • پانسمان سوارخ شدگی

اگر جسم تیزی وارد بدن شود و محل وارد شدن جسم، سوراخ شود لازم است ابتدا محل وارد شدن جسم تیز به دقت بررسی شود و چنانچه زخم و آسیب عمقی نبود و به رگ ها و اندام های داخلی صدمه ای وارد نشده بود باید زخم را ضدعفونی کرده و پانسمان شود.

در صورتی که زخم عمقی باشد ممکن است آسیب های بیشتری به بدن وارد شده باشد که در این صورت لازم است توسط پرستار حرفه ای معاینه شود. در صورت تشخیص پرستار بیمار به پزشک جراح معرفی می شود تا اقدامات بعدی انجام شود.

پانسمان زخم
  • پانسمان پاره شدگی

یک نوع از زخم ها پارگی است، پارگی زخم به تمیز سازی، ضدعفونی و پانسمان نیاز دارد.

در صورتی که زخم از نوع پارگی باشد ممکن است بافت های زیرین پوست آسیب دیده باشد که در این صورت لازم است قبل از هر کاری جلوی خون ریزی گرفته شود سپس ضدعفونی و پانسمان شود.

پانسمان به شکل صحیح و استاندارد کمک می کند تا سرعت بهبود زخم افزایش یابد.

  • پانسمان زخم بستر

بیمارانی که به هر دلیلی توانایی نشستن ندارند و به مدت خیلی طولانی برای روز های زیادی در حالت دراز کش و خواب هستند ممکن است از ناحیه پشت دچار زخم شوند که زخم بستر نامیده می شود.

زخم بستر باید به صورت مرتب و روزانه توسط پرستار بررسی و پانسمان شود.  پانسمان زخم بستر به صورت اصولی در کاهش و بهبود زخم بستر تاثیر زیادی دارد.

  • پانسمان زخم کیست مویی

کیست مویی یکی از بیماری های پوستی به شمار می آید که به دلیل عفونت حاصل از برگشت مو به داخل بدن زخم کیست مویی ایجاد می شود.

در صورتی که عفونت حاصل از کیست مویی شدید باشد لازم است ابتدا جراحی شود. با توجه به اینکه پس از جراحی زخم ترشحاتی دارد لازم است زخم کیست مویی به صورت روزانه پانسمان شود.

پانسمان زخم کیست مویی به صورت روزانه و مرتب تاثیر بسیار زیادی در بهبود زخم دارد.

پانسمان باید توسط پرستار و کادر درمانی با تجربه انجام شود تا عدم پانسمان صحیح سبب عفونت مجدد در زخم نشود.

  • پانسمان بخیه جراحی

پس از عمل جراحی لازم است بخیه های محل جراحی به صورت روزانه ضدعفونی و پانسمان شود تا از عفونت محل جراحی جلوگیری شود.

پس از پانسمان به صورت مرتب در زمانی که زخم کامل بهبود یافت لازم است بخیه های محل جراحی کشیده شود. اگر بیمار در شرایطی نباشد که برای کشیدن بخیه به مراکز درمانی مراجعه نماید می تواند از خدمات کشیدن بخیه در منزل استفاده نماید تا کادرپرستاری در منزل شما حاضر شوند و بخیه ها را بکشند.

  • پانسمان زخم پای دیابتی

افرادی که دیابت دارند در صورتی که با یک جسم یا به هر دلیلی بدن فرد دیابتی دچار بریدگی و زخم شود لازم است مراقبت ویژه ای شود چون روند درمان زخم دیابتی بسیار سخت تر و حساس تر از افراد عادی است.

در افراد مبتلا به دیابت افرادی که قسمتی از بدنشان دچار زخم می شود معمولا زخم عفونت می کند و روند درمان زخم سخت تر می شود.

زخم در افرادی که به دیابت مبتلا هستند در صورتی که پانسمان به صورت اصولی و استاندارد انجام نشود در ۱۵ درصد زخم منجر به قطع عضو می شود. به همین دلیل انجام پانسمان اصولی توسط پرستارهای حرفه ای بسیار ضروی می باشد.

پانسمان پای دیابتی

اهمیت کیفیت پانسمان

انجام پانسمان به صورت اصولی نیازمند کادر پرستاری حرفه ای و با تجربه می باشد تا بتوانند با رعایت تمام استاندارد ها و اصول بهداشتی خدمات پانسمان را برای بیمار انجام دهند.

استفاده از کادر پرستاری حرفه ای و با تجربه در مرکز به طبیب باعث شده است تا بیماران با خیالت راحت بتوانند خدمات پرستاری در منزل را دریافت کنند.

هزینه پانسمان و تزریقات

هزینه خدمات درمان در منزل شامل پانسمان در منزل، تزریقات در منزل و پرستاری در منزل به موارد متعددی بستگی دارد. مجموعه به طبیب همواره سعی می کند تعرفه خدمات درمان در منزل را به صورت معقول و مناسب دریافت نماید تا فشاری به بیماران وارد نشود.

شما می توانید جهت دریافت خدمات پرستاری در منزل با مرکز به طبیب تماس بگیرید و از خدمات پرستاری در منزل توسط کارد پرستاری به طبیب بهره مند شوید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید