انتشار این مقاله


راه‌های تشخیص ابتلا به هپاتیت

آیا میدانید هدف از انجام آزمایش هپاتیت چیست ؟ آزمایش هپاتیت عملکرد کدام عضو بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد و هپاتیت در آزمایش خون به چه معناست؟ معمولاً متخصصین در صورت بروز علائم شایعی همچون کاهش اشتها، زردی چشم، زردی پوست، احساس درد در شکم و یا تورم شکمی درخواست آزمایش هپاتیت می‌دهند. آزمایش […]

آیا میدانید هدف از انجام آزمایش هپاتیت چیست ؟ آزمایش هپاتیت عملکرد کدام عضو بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد و هپاتیت در آزمایش خون به چه معناست؟ معمولاً متخصصین در صورت بروز علائم شایعی همچون کاهش اشتها، زردی چشم، زردی پوست، احساس درد در شکم و یا تورم شکمی درخواست آزمایش هپاتیت می‌دهند. آزمایش هپاتیت اغلب هنگامی انجام می‌گیرد، که پزشک علائم بالا را مشاهده کند و مشکوک به بیماری کبدی شود. اگر قصد دارید تا در ارتباط با ابتلا به هپاتیت بیشتر بدانید، ادامه مطالب را دنبال کنید.

آزمایش هپاتیت چیست؟

ممکن است در صورت مشاهده این آزمایش در نسخه، این سوال برای شما مطرح شود که آزمایش هپاتیت چیست و چرا باید آزمایش هپاتیت انجام دهید. هدف از بررسی فاکتورهای دخیل در بروز عفونت هپاتیت در آزمایش خون، ارزیابی عملکرد کبد به لحاظ وجود التهاب است. این آزمایش انواع متفاوتی دارد و به تشخیص هپاتیت نوع A,B,C,D کمک می‌کند.

منظور از هپاتیت در آزمایش خون مشکل التهاب کبدی است. این التهاب از طریق عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. ابتلا به هپاتیت می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. علت بیماری می‌تواند مورد غیر عفونی و گاهی نیز عفونی باشد. حتی گاهی افراد به دلیل آلودگی به باکتری، سموم و مصرف برخی از داروها نیز ممکن است به هپاتیت مبتلا شوند. زمانی که مبتلا به هپاتیت می‌شوید، بدن آنتی بادی هپاتیت تولید می‌کند.

آزمایش هپاتیت چطور انجام می‌شود؟

آزمایش هپاتیت به چند روش مختلف انجام می‌گیرد. بسته به نوع تشخیص، پزشک ممکن است لازم باشد یک یا چند مورد از آزمایشات زیر را انجام دهید.

  • تست عملکرد کبد: آنتی بادی‌های هپاتیت در آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند و به این روش پزشک می‌تواند پی به بروز التهاب در کبد ببرد.
  • آزمایش پنل هپاتیت: اگر آزمایش خون اول غیرطبیعی باشد، مجدداً آزمایش خون دیگری تحت عنوان آزمایش پنل هپاتیت انجام می‌گیرد.
  • سونوگرافی: این روش تصویربرداری از شکم و کبد است و کاملاً غیرتهاجمی و بدون درد انجام می‌گیرد.
  • بیوپسی: از کبد بیمار بدون شکافتن بدن، تنها با استفاده از یک سوزن مخصوص نمونه برداری می‌کند.

با توضیحات بالا می‌توان دریافت که نظر و تشخیص پزشک در چگونگی آزمایش و تست هپاتیت تعیین کننده است.

آشنایی با انواع آزمایش هپاتیت 

برای اینکه تشخیص داده شود فرد مبتلا به هپاتیت است یا خیر، لازم است آزمایش پنل هپاتیت انجام گیرد. این آزمایش، آنتی ژن‌ها و آنتی بادی‌های هپاتیت را شناسایی کرده و سطح آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر فرد در معرض خطر ابتلا به هپاتیت از نوع B و C باشد، پزشک درخواست آزمایش هپاتیت می‌دهد. در صورتی که علائم و نتیجه آزمایش هپاتیت مشکوک باشد متخصص یک یا چند مورد از روش‌های تشخیصی زیر را تجویز می‌کند:

تست عملکرد کبد

این تست به روش خونگیری انجام می‌گیرد. هپاتیت در آزمایش خون بخصوص آزمایش عملکرد کبد قابل شناسایی است. این تست کمک می‌کند متخصص متوجه شود کارکرد کبد به چه صورتی است. تست عملکرد کبد، خود در بر گیرنده چند فاکتور آزمایشی است. در این آزمایش بیلی روبین، آلبومین، توتال پروتئین، آلکالین فسفاتاز، AST و ALT مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چنانچه این بخش از آزمایش هپاتیت نتیجه خوبی را نشان ندهد، به این معناست که کبد در حالت نرمال نیست. اگر سطح آنزیم‌های کبدی خیلی بالا باشد، کبد درگیر التهاب است، آسیب دیده یا اینکه به آن صورت که باید، عمل نمی‌کند.

آزمایش پنل هپاتیت

برخی نمی‌دانند تفاوت بین آزمایش پنل هپاتیت و آزمایش هپاتیت چیست ؟ از این آزمایش تحت عنوان آزمایش خون و سرولوژی نیز یاد می‌شود. چنانچه شما تست عملکرد کبد انجام دهید و نتیجه آن غیرطبیعی باشد، پزشک آزمایش پنل هپاتیت را تجویز می‌کند. این نوع آزمایش هپاتیت کمک می‌کند که منشا بیماری شناسایی شود.

در واقع، پنل هپاتیت در آزمایش خون نشان می‌دهد که کدام ویروس سبب بروز بیماری هپاتیت شده است. همچنین این آزمایش را با عنوان تست پنل هپاتیت حاد نیز در نسخه‌ پزشک می‌توان مشاهده کرد. پس از انجام این تست، میزان آنتی ژن و آنتی بادی مربوط به هریک از انواع هپاتیت اندازه‌گیری می‌شود. گاهی شما هیچ علائمی از بیماری ندارید، اما آزمایش مشخص می‌کند که مبتلا هستید، چراکه آنتی ژن هپاتیت در خون شما شناسایی می‌شود.

آنتی بادی هپاتیت A در هنگام بروز علائم قابل شناسایی است. این آنتی بادی بین ۳ تا ۶ ماه قابل تشخیص خواهد بود.

آنتی بادی هپاتیت و آنتی ژن هپاتیت B از هفته اول تا هفته دهم پس از ابتلا قابل تشخیص هستند. آنتی بادی و آنتی ژن هپاتیت B پیش از بروز علائم نیز قابل شناسایی هستند. این آنتی بادی حتی تا ۲ سال پس از عفونت حاد و در ابتدای شروع هپاتیت مزمن B نیز قابل شناسایی است.

آنتی بادی هپاتیت C در اکثر موارد ابتلا ۴ تا ۱۰ هفته پس از بروز آلودگی قابل تشخیص خواهد بود.

هپاتیت چیست

سونوگرافی شکمی

سونوگرافی شکمی سومین روش آزمایش هپاتیت یا تشخیص ابتلا به هپاتیت است. این تصویربرداری به پزشک فرصت مشاهده کبد را می‌دهد. متخصص با استفاده از مبدل مخصوص دستگاه سونوگرافی می‌تواند کبد و بافت‌های اطرافش را به لحاظ بروز بیماری یا عدم بروز بیماری مورد بررسی قرار دهد.

بیوپسی کبد

بیوپسی یکی دیگر از روش‌های آزمایش هپاتیت است و می‌تواند در تشخیص دقیق ابتلا به هپاتیت موثر باشد. بیوپسی نسبت به دیگر روش‌های تشخیص بیماری کمی تهاجمی است، چراکه در این روش باید از بافت کبد بیمار کمی نمونه برداشته شود. در بیوپسی با استفاده از سوزن مخصوص متخصص از کبد بیمار کمی نمونه برمیدارد.

فرق تشخیص هپاتیت در آزمایش خون با تشخیص هپاتیت بوسیله بیوپسی در این است، که بیوپسی می‌تواند میزان عفونت و تاثیر آن بر کبد را نیز اندازه‌گیری و مشخص کند. همچنین این روش، این امکان را فراهم می‌کند که پزشک حین سونوگرافی اگر بافت مشکوک دیگری نیز مشاهده کرد از آن هم نمونه برداری کند.

دلایل انجام آزمایش هپاتیت

برخی می‌پرسند دلیل انجام آزمایش هپاتیت چیست؟ اصلی ترین دلیل انجام آزمایش هپاتیت، تشخیص ویروس هپاتیت در آزمایش خون یا دیگر روش‌های تشخیصی است. پزشک با توجه به شرایط بیمار تشخیص می‌دهد که آزمایش هپاتیت انجام بگیرید. اما عمدتاً به دلایل زیر درخواست انجام آزمایش هپاتیت داده می‌شود:

  • شناسایی علت زردی پوست
  • شناسایی علت خستگی و ضعف جسمانی
  • کنترل نوعی از هپاتیت
  • بررسی علت بروز علائمی مانند تورم شکمی، درد شکمی و بی‌اشتهایی
  • بررسی وضعیت فردی که سابقه رفتارهای جنسی پرخطر را داشته است
  • بررسی وضعیت کبد بیماری که سابقه مصرف غذا و آب آلوده را داشته است
هپاتیت در آزمایش خون

انجام آزمایش هپاتیت در منزل با هومکا

اگر می‌خواهید بدانید شرایط انجام آزمایش هپاتیت چیست ؟ چگونه باید برای آزمایش هپاتیت آماده شوید و نیاز به تفسیر سطح هپاتیت در آزمایش خون دارید، توصیه می‌کنیم از خدمات آزمایشگاهی هومکا استفاده کنید. این مرکز ضمن ارائه خدمات آزمایش در منزل می‌تواند در تفسیر و مشاوره متخصص نیز همراه شما باشد.

هومکا امروز علاوه‌بر تهران و کرج در شهرهای دیگر همچون مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز و رشت نیز فعالیت دارید. شما می‌توانید جهت درخواست خدمات آزمایش در منزل با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا از طریق مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، خدمات آزمایشی خورد نظر خود را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس گرفته شود.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید