انتشار این مقاله


بهترین طراحان لباس ایرانی که می‌خواهید درباره آن‌ها بدانید

شغل طراحی لباس یکی از مشاغل جذابی است که طرفداران زیادی نیز دارد. با‌این‌حال، در این شغل باید خلاقیت و ایده‌های جدیدی داشته باشید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید. بهترین طراحان لباس در سراسر دنیا همگی توانسته‌اند طراحی‌های جدیدی به مردم ارائه کنند و به همین دلیل امروزه از آن‌ها به‌عنوان بهترین طراحان […]

شغل طراحی لباس یکی از مشاغل جذابی است که طرفداران زیادی نیز دارد. با‌این‌حال، در این شغل باید خلاقیت و ایده‌های جدیدی داشته باشید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید. بهترین طراحان لباس در سراسر دنیا همگی توانسته‌اند طراحی‌های جدیدی به مردم ارائه کنند و به همین دلیل امروزه از آن‌ها به‌عنوان بهترین طراحان لباس یاد می‌شود.

در این مطلب قصد داریم ۸ تا از بهترین طراحان لباس ایرانی را به شما معرفی کنیم و از سبک طراحی لباس آن‌ها بگوییم. سپس در انتهای مقاله درباره مسیر شغلی طراحی لباس و چگونگی تبدیل‌شدن به یک طراح لباس موفق صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

بهترین طراحان لباس ایرانی

در ادامه بهترین طراحان لباس ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد که ممکن است نام بسیاری از آن‌ها برای شما آشنا باشد. جهت مشاهده ی مشاغل برای افراد مسلط به طراحی لباس می توانید از این سایت معتبر دیدن کنید.

فرناز عبدلی

فرناز عبدلی یکی از معروف‌ترین طراحان لباس ایرانی و متولد سال ۱۳۶۶ است. رشته تحصیلی فرناز گرافیک است و در مدرسه مد و فشن بارسلونا درس خوانده است. این طراح لباس معروف ابتدا از طریق عکاسی از مدل‌ها در خیابان‌های شیراز و انتشار این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی معروف شد. فرناز عبدلی خالق برند معروف Pooshema در ایران است. گفتنی است که فرناز عبدلی در لیست ۷۰ طراح برتر ایرانی در دنیا قرار دارد.

شادی پرند

شادی پرند یکی دیگر از معروف‌ترین طراحان لباس است که مدرک بین المللی طراحی لباس و مد خود را از کشور فرانسه دریافت کرده است و نزدیک به ۳۰ سال تجربه طراحی لباس دارد. شادی پرند در حوزه طراحی لباس و فشن و مدلینگ اسلامی فعالیت می‌کند و از بهترین طراحان لباس در ایران محسوب می‌شود.

نسیم اخوان

یکی دیگر از طراحان لباس ایرانی که با طراحی‌های جذاب و خاص خود معروف شده است، نسیم اخوان است. نسیم دوره‌های مختلف مد و فشن را در کالج لندن گذرانده است و هم‌اکنون به‌عنوان طراح لباس زنان در ایران فعالیت می‌کند. این طراح لباس ۳۴ ساله، با شروع هر فصل طراحی‌های خود را به نمایش می‌گذارد که می‌توانید آن‌ها را در پیچ اینستاگرام او ببینید.

نغمه کیومرثی

نغمه کیومرثی یکی از طراحان معروف لباس ایرانی است که طراحی لباس بسیاری از بازیگران و افراد مشهور را بر عهده دارد. نغمه کیومرثی برند شخصی خود را با نام خودش راه اندازی کرده است که طرفداران زیادی دارد. طراحی‌های نغمه تلفیقی از فرهنگ سنتی و غربی است. لباس‌های جذاب و متفاوت نغمه را می‌توانید در سایت او مشاهده کنید.

راضیه ابراهیمیان

راضیه ابراهیمیان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته طراحی پارچه و لباس است که بیش از ۱۵ سال تجربه در این حوزه دارد. راضیه صاحب برند معروف ابرادیزاین (Ebra Design) است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. راضیه ابراهیمیان در حوزه مد و فشن اسلامی فعالیت می‌کند و طراحی‌های او طرفداران زیادی دارد.

نغمه کیومرثی

نغمه کیومرثی مدرک کارشناسی طراحی لباس خود را از کشور ایتالیا کسب کرده است و هم‌اکنون در ایران مزون شخصی خودش را دارد. نغمه کیومرثی به‌عنوان یک برند در کشور آلمان نیز ثبت شده است و در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ لباس تیم ملی هاکی ایران را طراحی کرده است.

صبا راد و ثنا راد

حتماً اسم برند انارگل به گوشتان خورده است؛ زیرا از معروف‌ترین برندهای طراحی لباس زنانه و مانتو در ایران است. صاحبان این برند معروف، صبا راد و ثنا راد هستند که در سال ۱۳۹۱ این برند را راه‌اندازی کرده‌اند. طراحی‌های برند انارگل بسیار جذاب و متفاوت است و توانسته‌ است شکلی دیگر از مد و فشن اسلامی را به خانم‌ها ارائه کند.

هستی بختیاری

تمامی طراحان لباسی که تا اینجا معرفی کردیم، در حوزه طراحی مانتو و لباس‌های غیر مجلسی فعال هستند؛ اما هستی بختیاری یکی از طراحان لباس عروس بسیار معروف است که طراحی‌های زیبای او همیشه زبانزد دیگران بوده است. هستی بختیاری برند شخصی خودش را در حوزه طراحی لباس عروس در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی کرده است و به‌عنوان نخستین برند رسمی لباس عروس در ایران شناخته شده است.

چگونه به یک طراح لباس موفق تبدیل شویم؟

تبدیل‌شدن به یک طراح لباس نیاز به علاقه و پشتکار زیادی دارد. همچنین باید مراحلی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، طی کنید.

تحصیل در رشته‌های مرتبط با مد و لباس

برای تبدیل‌شدن به یک طراحی لباس موفق، باید ابتدا در رشته طراحی پارچه و لباس که سه گرایش طراحی لباس، طراحی چاپ پارچه و طراحی بافت پارچه دارد، تحصیل کنید. همچنین می‌توانید در دانشگاه‌های مطرح دنیا که این رشته را تدریس می‌کنند، مانند کالج مد و فشن لندن، FITدر نیویورک و… تحصیل کنید. 

گذراندن دوره‌های مختلف

بعد از تحصیل در رشته طراحی لباس، می‌توانید در دوره های آنلاین مختلف مد و فشن که در کالج‌ها و دانشگاه‌های مطرح دنیا برگزار می‌شوند، شرکت کنید. برخی از این دوره‌ها حضوری و برخی  دیگر آنلاین  هستند و می‌توانید به‌راحتی در آن‌ها شرکت کنید. همچنین بسیاری از شرکت‌ها و مراکز معروف طراحی لباس در ایران برای علاقه‌مندان دوره کارآموزی برگزار می‌کنند که می‌توانید با شرکت در آن‌ها تجربه کاری به دست آورید و روی تقویت مهارت‌های خود کار کنید.

آماده کردن نمونه کار

اگر می‌خواهید به یک طراح لباس موفق تبدیل شوید، باید از همان ابتدا مجموعه‌ای از کارهای خود را آماده کنید. این مجموعه در حقیقت شامل بهترین نمونه کارهای شما خواهند بود که می‌توانید از آن برای نشان دادن مهارت‌ها و توانمندی‌های خود استفاده کنید.

ساخت رزومه مخصوص طراح لباس

پس از فارغ‌التحصیلی و کسب تجربه در دوره‌های عملی، باید رزومه حرفه‌ای و استانداردی برای خود بسازید. این رزومه باید شامل سوابق تحصیلی، دوره‌های گذرانده، تجارب مرتبط و مهارت‌های شما باشد.

ایجاد یک شبکه حرفه‌ای

شبکه‌سازی با افراد فعال و حرفه‌ای در حوزه مد و فشن گامی مهم برای تبدیل‌شدن به یک طراح لباس حرفه‌ای است. در حقیقت شما باید به دنبال راه‌هایی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد در حوزه طراحی لباس باشید. برای این کار می‌توانید در جشنواره‌های مختلف مد و فشن یا فستیوال فشن اسلامی شرکت کنید. این شبکه‌سازی برای شناساندن خود به سایر افراد و پیدا کردن فرصت‌های شغلی خوب به شما کمک می‌کند.

به‌روز بودن با ترندهای مد و فشن

ترندهای مد و فشن فصل به فصل در حال تغییر هستند و به همین دلیل به‌عنوان یک طراح لباس باید از تمامی آن‌ها آگاه باشید و بتوانید طراحی‌های خود را بر این اساس به دیگران ارائه کنید. برای به‌روز بودن می‌توانید در فشن‌شوهای مختلف شرکت کنید یا مجلات معروف و به‌روز دنیا را در این حوزه بخوانید.

آیا طراح لباس شدن سخت است؟

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با طراحی لباس می‌توانند فرصت‌های شغلی متعددی را جستجو کرده و در سازمان‌های معروف استخدام شوند. همچنین باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید برای سایر برندها کار کنید یا تمایل دارید برند شخصی خود را راه‌اندازی کنید. درهرصورت، هرکدام از این راه‌ها سختی‌های خاص خودش را دارد.

اگر می‌خواهید برای طراحان لباس معروف و شناخته شده کار کنید، باید خود را از سایر متقاضیان با طراحی یک رزومه جذاب، گذراندن دوره‌های کارآموزی معتبر و تحصیلات بالا، متمایز کنید. همچنین اگر می‌خواهید برند و کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید، باید درک جامعی از تمامی جنبه‌های طراحی مد و لباس داشته باشید و با بازاریابی و شبکه‌سازی با تأمین‌کنندگان و خرده‌فروشان آشنایی داشته باشید.

شرح وظایف یک طراح لباس حرفه‌ای 

طراحان لباس و پارچه، انواع لباس مانند مانتو، لباس عروس، لباس مجلسی و غیر مجلسی و… را طراحی می‌کنند. بسته به آن‌که برند خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید یا برای برندهای دیگر کار می‌کنید، ممکن است از شما انتظار رود که طرح‌های اولیه لباس‌ها را طراحی کنید، محصولات نهایی را تولید کنید، یا در مراحل خلق ایده‌های جدید کمک کنید. همچنین سایر وظایف یک طراح لباس و مد می‌تواند شامل مواردی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

توسعه طرح‌های اولیه

طراحان لباس و مد از ابزارهای دستی مانند مداد و کاغذ و همچنین ابزارهای دیجیتالی مانند نرم‌افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) برای ایجاد و توسعه طرح‌های اولیه استفاده می‌کنند. اغلب افراد طرح‌های CAD را ترجیح می‌دهند؛ زیرا می‌توانند به‌راحتی عناصر، بافت‌ها و رنگ‌ها را در آن تغییر دهند تا طرحی ایده‌آل بسازند.

انتخاب مواد

پس از تکمیل طرح اولیه، طراحان لباس مواد اصلی را برای ساخت محصول انتخاب می‌کنند. همچنین طراحان لباس باید هنگام تصمیم‌گیری، عوامل زیادی مانند رنگ، بافت، استایل، دوام و ترندهای مد و فشن را در نظر بگیرند. 

ساخت نمونه اولیه

پس از ترسیم طرح و انتخاب مواد، طراحان لباس یک نمونه اولیه از لباس را می‌سازند. آن‌ها اغلب با مدل‌هایی کار می‌کنند که نمونه‌های اولیه را می‌پوشند تا طراحان لباس بتوانند ایرادات آن را برطرف کرده یا موارد دیگری را به آن اضافه کنند.

انتخاب تم‌های مختلف برای لباس

بیشتر طراحان لباس به‌جای توسعه چندین آیتم مستقل، مجموعه‌هایی از شال، کفش و اکسسوری را در کنار لباس تولید می‌کنند. آن‌ها این تم‌ها را بر اساس فصل و ترند مد و فشن توسعه می‌دهند.

بازاریابی

پس از اتمام تولید محصولات نهایی، طراحان لباس باید طرح‌های خود را به بازار عرضه کنند. برخی به خرده‌فروشان و برخی دیگر مستقیماً برای مصرف‌کنندگان بازاریابی می‌کنند که اغلب شامل فروش آنلاین می‌شود.

نظارت بر تولید

بیشتر طراحان لباس طرح‌های خود را مستقیماً تولید نمی‌کنند؛ بلکه با کارگاه‌های تولیدی و کارگران ماهر قرارداد می‌بندند تا فرایند تولید را انجام دهند. در این مواقع طراحان لباس به فرایند تولید نظارت می‌کنند که شامل بازدید از مرکز تولید و بررسی محصولات نهایی است.

جمع‌بندی

طراحی لباس شغلی پر درآمد و محبوب است که طرفداران زیادی دارد. باوجود جذاب بودن آن، شغل طراحی لباس سختی‌های خودش را دارد و کسانی که می‌خواهند در مسیر شغلی آن قدم بردارند باید پشتکار زیادی داشته باشند. همچنین تحصیل در یکی از رشته‌های مرتبط با مد و لباس یا گذراندن دوره‌های معتبر در این حوزه، برای این افراد ضروری است. در این مقاله ۸ تا از بهترین طراحان لباس ایرانی را معرفی کردیم که امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید