انتشار این مقاله


بررسی تفاوت اختلال وسواس و اضطراب از نظر مشاور درمانگر

مطمئن نیستید که آیا اضطراب شما با تعریف اختلال اضطرابی یا اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) مطابقت دارد؟ در این مقاله ما به شباهت ها و تفاوت های این دو اختلال نگاهی می اندازیم. به گفته مشاور درمانگر اختلالات وسواسی و اضطراب، در ابتدا، تشخیص تفاوت های اضطراب و وسواس ممکن است سخت باشد زیرا […]

مطمئن نیستید که آیا اضطراب شما با تعریف اختلال اضطرابی یا اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) مطابقت دارد؟ در این مقاله ما به شباهت ها و تفاوت های این دو اختلال نگاهی می اندازیم.

به گفته مشاور درمانگر اختلالات وسواسی و اضطراب، در ابتدا، تشخیص تفاوت های اضطراب و وسواس ممکن است سخت باشد زیرا برخی از علائم – مانند ترس شدید و احساس خارج از کنترل بودن – در هر دو وجود دارد. اما برخی از تفاوت های مشخص وجود دارد.

برای اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) و اختلالات اضطرابی ، تشخیص اینکه کدام اختلال با تجربیات شما مطابقت دارد، اولین قدم برای یافتن بهترین راه‌ها برای مدیریت علائم است.

اختلالات اضطرابی در مقابل وسواس 

اگرچه بین اختلالات اضطرابی و وسواس همپوشانی هایی وجود دارد، اما تفاوت های خاصی وجود دارد که آنها را از هم متمایز می کند.

به نقل از مشاوران درمان وسواس، تا سال های اخیر، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، OCD را به دلیل سطح اضطراب در این بیماری به عنوان نوعی اختلال اضطرابی تعریف می کرد. اما اخیرا، وسواس را به عنوان یک وضعیت جداگانه فهرست می کند.

OCD اکنون در بخش “اختلالات وسواس فکری اجباری” ذکر شده است که شامل اختلال بدشکلی بدن، اختلال احتکار و تریکوتیلومانیا (اختلال مو کشیدن) است.

برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله ” آیا وسواس نوعی اضطراب است؟ مشاور روانشناسی پاسخ میدهد” را مطالعه کنید.

علائم اختلالات اضطرابی

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد، مانند اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ، آگورافوبیا و اختلال هراس. ویژگی مشترک در بین این شرایط اضطراب مداوم، بیش از حد یا افکار ترسناک در یک یا چند موقعیت است.

به عبارت دیگر، افراد مبتلا به اختلال اضطراب، ترس یا اضطرابی را تجربه می‌کنند که با موقعیت نامتناسب است (افکارهایی که آسیب‌های شدیدتری را پیش‌بینی می‌کنند، نسبت به شرایط واقعی، رخ می‌دهند). بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب این را می دانند، اما این به تنهایی به کاهش علائم کمک نمی کند.

به اعتقاد مشاور اضطراب بسته به نوع اختلال اضطرابی که دارید، ممکن است در مواجهه با موقعیت یا موضوع خاصی دچار اضطراب شوید، یا ممکن است متوجه شوید که چیزهای زیادی در طول روز باعث اضطراب شما می‌شوند.

علائم اختلال وسواس

اختلال وسواس اجباری همچنین شامل افکار مداومی است که باعث ترس، شک و اضطراب مفرط می شود. بر خلاف اختلالات اضطرابی، OCD با وسواس و اجبار مشخص می شود:

مشاورین درمان وسواس اعتقاد دارند وسواس ها افکار، نگرانی ها، شک ها، اصرارها یا تصاویر ناخواسته ای هستند که به طور مکرر رخ می دهند. آنها می توانند باعث شوند که شما احساس اضطراب یا ناراحتی زیادی کنید.

اجبارها رفتارهای تکراری هستند که برای کاهش موقت استرسی که یک وسواس ایجاد کرده است استفاده می کنید. این ممکن است شامل شستن مکرر دست یا بررسی چندین بار درب باشد.

بدون راه دیگری برای مدیریت وسواس، افراد مبتلا به OCD به الگوهای اجباری خود متکی هستند. آنها ممکن است چندین بار در روز درگیر الگوهای وسواس و اجبار باشند که می تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند و اغلب شکستن آن به یک چرخه دشوار تبدیل می شود.

برای افراد مبتلا به وسواس معمول است که احساسات شدیدی را تجربه می کنند که منجر به انجام رفتارهای تشریفاتی می شود، این رفتارها باعث تسکین کوتاه مدت از عامل استرس زا می شود. به عنوان مثال، هنگامی که کارها به طور بی عیب و نقص انجام نمی شوند، اضطراب می تواند افزایش یابد و به میل به تمیز کردن اجباری منجر شود. هنگامی که OCD در شدیدترین شکل خود قرار دارد، می تواند از انجام مسئولیت های روزانه خود که برای کیفیت زندگی سالم ضروری هستند، جلوگیری کند. که در این حالت کمک گرفتن از یک مشاور درمان وسواس میتواند کمک بسیار زیادی به شخص کند.

طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا ، تشخیص OCD مستلزم “وسواس ها و/یا اجبارهایی است که وقت گیر هستند (بیش از یک ساعت در روز)، باعث ناراحتی قابل توجهی می شوند و عملکرد کاری یا اجتماعی را مختل می کنند.

مشابه اختلالات اضطرابی، یک فرد مبتلا به OCD اغلب تشخیص می دهد که وسواس هایش غیر واقعی هستند، اما این به تنهایی مدیریت آنها را آسان نمی کند.

اختلالات اضطرابی و وسواسی چقدر شایع هستند؟

به عقیده مشاور درمان اضطراب، اختلالات اضطرابی سالانه ۱۸.۱ درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد و آن را به شایع ترین وضعیت سلامت روان در این کشور تبدیل می کند. در حالی که بسیار قابل درمان است، تنها ۳۶.۹ درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب تحت درمان هستند.

OCD کمتر شایع است و حدود ۲ تا ۳ درصد از مردم ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. میانگین سنی که علائم در آن ظاهر می شود ۱۹ سال است.

آیا روش‌های درمانی هر یک متفاوت است؟

پس از تشخیص توسط مشاور اضطراب و وسواس، می توانید یک برنامه درمانی خاص برای نیازهای خود دریافت کنید. درمان های وسواس و اختلالات اضطرابی می تواند شامل یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • روان درمانی که گفتار درمانی نیز نامیده می شود، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) .
  • دارو برای کمک به کاهش علائم. که ممکن است شامل داروهای ضد اضطراب، مانند مسدود کننده های بتا و داروهای ضد افسردگی باشد. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) همچنین می‌توانند به درمان OCD کمک کنند، اغلب در دوزهای بالاتر از مصرف برای افسردگی.
  • رویکردهای سلامتی مکمل، از جمله تکنیک های آرام سازی، مدیتیشن و یوگا
  • افراد مبتلا به اختلال وسواس و برخی از انواع اختلالات اضطرابی، مانند فوبیای خاص، می توانند از مواجهه و پیشگیری از پاسخ، که نوعی درمان برای OCD است، بهره مند شوند.

آیا می‌توانید هر دو را داشته باشید؟

به اعتقاد مشاور درمانگر اضطراب و وسواس ممکن است هم اختلال وسواس و هم اختلال اضطرابی داشته باشید. در واقع، برای افراد مبتلا به OCD معمول است که شرایط دیگری نیز داشته باشند، که ممکن است شامل اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلالات خوردن باشد .

چگونه می‌توانم بفهمم که OCD یا اختلال اضطرابی دارم؟

با وجود وسواس فکری و رفتارهای اجباری می توانید OCD را از اختلالات اضطرابی متمایز کنید. هر دوی اینها می‌توانند باعث ناراحتی قابل توجهی شوند و مانع انجام فعالیت‌های مهم روزانه مانند کار و رفتن به مدرسه شوند.

به عنوان مثال، اگر مبتلا به اختلال وسواس هستید، ممکن است ترس از آلودگی داشته باشید، بنابراین هر بار که چیز جدیدی را لمس می کنید، دست های خود را می شویید. یا ممکن است ترس داشته باشید که ممکن است به دلیل عدم دقت شما به کسی آسیب برسد، بنابراین هنگام انجام کارها تا یک عدد “ایمن” حساب می کنید.

این نوع رفتارها و الگوهای فکری معمولاً در اختلالات اضطرابی وجود ندارند.

یک مشاور درمانگر آموزش دیده می تواند وضعیت شما را به درستی تشخیص دهد و بهترین برنامه درمانی را برای شما تجویز کند.

کلام آخر

تمایز بین یک اختلال اضطرابی و OCD می تواند دشوار باشد زیرا ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما برخی تفاوت های کلیدی وجود دارد.

مهم ترین علامت اختلال وسواس، اجبارهای تکراری است که در نتیجه وسواس ایجاد می شود، که منجر به چرخه های تکراری می شود.

چه OCD باشد و چه یک اختلال اضطرابی، افکار مداوم و مزاحم و ترس های بیش از حد می تواند دشوار و ناراحت کننده باشد. اما با کمک یک مشاور درمانگر آموزش دیده می توانید با موفقیت از هر دو بیماری مراقبت کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید