انتشار این مقاله


رایحه درمانی یا آروماتراپی چیست؟

برخی از افراد هستند که به جای استفاده از داروها و مواد شیمیایی ترجیح می‌دهند به سراغ طب سنتی و استفاده از گیاهان موجود در طبیعت بروند. یکی از مشهورترین علوم طب سنتی، رایحه درمانی (Aromatherapy) یا آروماتراپی است. امروز قصد داریم به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت کنیم، پس حتما تا پایان […]

برخی از افراد هستند که به جای استفاده از داروها و مواد شیمیایی ترجیح می‌دهند به سراغ طب سنتی و استفاده از گیاهان موجود در طبیعت بروند. یکی از مشهورترین علوم طب سنتی، رایحه درمانی (Aromatherapy) یا آروماتراپی است. امروز قصد داریم به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت کنیم، پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

رایحه درمانی یا آروماتراپی چیست؟

طبق تعریف انجمن ملی جامع آروماتراپی (National Association for Holistic Aromatherapy) یا به اختصار NAHA، آروماتراپی علم استفاده دارویی یا کاربرد درمانی از مواد معطر و روغن‌های اسانس را بررسی می کند.

روغن اسانس (Essence Oils) طبق تعریف سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) در سال ۲۰۱۳، بهفر گفته می‌شود که از مواد خام گیاهی موجود در طبیعت با استفاده از تقطیر به وسیله آب یا بخار آب تولید می شود. جالب است بدانید که استفاده از رایحه‌ها و گیاهان معطر برای درمان، مربوط به دیروز و امروز نیست و قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد!

خواص روغن‌های اسانسی چیست؟

طبق تحقیقات روغن‌های اسانس از خواصی همچون آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد قارچی، حشره کشی و … برخوردارند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که روغن‌های اسانس و دیگر مواد گیاهی نیز اگر بدون مشورت پزشک و به طور سرخود استفاده شوند، مضر بوده و ممکن است حتی خطرناک نیز باشند.


تاریخچه استفاده از آروماتراپی یا رایحه درمانی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، استفاده از روایح و گیاهان برای درمان، به هزاران سال پیش بر می گردد. نخستین بار در تمدن‌های باستانی همچون هند، مصر و چین از اسانس‌ها استفاده شد. البته این موردی است که در تاریخ ذکر شده و ممکن است از سال‌های قبل‌تر نیز این مواد وجود داشته باشند. از این گیاهان ابتدا در مومیایی، رزین و روغن‌ها استفاده می‌شد که در اکثر موارد کاربرد پزشکی و مذهبی داشتند. در ایران نیز این موضوع از قرن دهم کاربرد داشته است.

قرن ۱۶ و قرن ۱۹ نیز به ترتیب شروع استفاده از رایحه درمانی در آلمان و فرانسه شروع شد. اصطلاح آروماتراپی نیز برای اولین بار توسط عطرساز و شیمی‌دان فرانسوی رنه موریس گاتفوسه (René-Maurice Gattefossé) در کتابی که درباره کاربرد و استفاده روغن‌های ضروری برای درمان بیماری‌ها در سال ۱۹۳۷ نوشته شده بود، به کار رفت. رنه موریس قبل از نوشتن این کتاب به پتانسیل درمانی اسطوخودوس برای درمان سوختگی پی برده بود. اگر این نوع مطالب برای‌تان جالب توجه است پیشنهاد می کنیم حتما مقاله عطر در وبسایت درین عطر را مشاهده نمایید.


چگونه می‌توان از خواص رایحه درمانی استفاده کرد؟

چگونه می‌توان از خواص رایحه درمانی استفاده کرد - آروماتراپی

آروماتراپی یا همان رایحه درمانی با استفاده از حس بویایی و جذب پوست انجام می شود. رایحه درمانی با استفاده از حس بویایی به استنشاق و با استفاده از جذب پوست به استفاده موضعی شهرت دارد.

کاربرد رایحه درمانی به وسیله استنشاق

احتمالا با این موضوع خیلی از مواقع برخورد داشته اید! در خیلی از استخرها و در اتاق سونا خشک و سونا بخار از اکالیپتوس استفاده می شود. رایحه اکالیپتوس مجاری تنفسی را باز کرده و همچنین خاصیت ضد عفونی نیز دارد. اما این تنها بخشی از تاثیرات رایحه درمانی است! روغن‌های اسانسی این قابلیت را دارند که بر روی سیستم بویایی اثر بگذارند.

سیستم بویایی شامل بخشی از مغز و بینی است که با هم در ارتباط اند. وقتی مولکول‌های ماده‌ای وارد دهان یا بینی می شوند، از آنجا به ریه و سایر بخش‌های بدن می روند. این مولکل‌ها به طور مستقیم بر سیستم لیمبیک اثر می گذارند. سیستم لیمبیک در واقع بخشی پیچیده از مغز است که از تعداد بسیار زیادی عصب تشکیل شده است. به این ترتیب استفاده از روغن‌های اسانس می تواند اثرات جزئی و یا اثرات کلی بر روی بدن افراد داشته باشند. به همین دلیل است که توصیه می شود از بهترین عطرهای مردانه و زنانه استفاده کنید تا علاوه بر ایجاد تاثیر مثبت، از آسیب برخی از عطرهای تقلبی در امان باشید.

کاربردهای موضعی رایحه درمانی

روغن‌های ماساژ، محصولات حمام و سایر مواد بهداشتی که از طریق پوست جذب می شوند، جز کاربردهای موضعی رایحه درمانی یا آروماتراپی محسوب می شوند. ماساژ دادن بدن و برخی از نقاط خاص همچون کفِ پا و سر با روغن اسانس سبب افزایش گردش خون در بدن می شود. افزایش گردش خون حس خستگی و بی انرژی بودن را از شما دور می کند و باعث جلوگیری از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها می شود.

با توجه به غلظت بالای روغن‌های اسانس توصیه می شود که آن‌ها را مستقیما روی بدن استفاده نکرد و از حلال‌هایی برای رقیق کردن آن استفاده کرد. روغن بادام و روغن زیتون از مهم‌ترین و پرکاربردترین این روغن‌ها هستند.


مزایای استفاده از روغن‌های اسانس در رایحه درمانی چیست؟

حال بیایید برخی از مهم‌ترین تاثیرات رایحه درمانی با استفاده از اسانس‌ها را بررسی کنیم. استفاده از Aromatherapy موجب موارد زیر می شود:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • جلوگیری از افسردگی
  • کاهش خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز
  • تسکین دردهای دوران عادت ماهیانه در بانوان
  • کمک به رفع سردرد، حالت تهوع و درد و سوزش در بدن
  • برطرف کردن مشکلاتی همچون: ریزش مو، گردش خون و دردهای عضلانی

کاربرد روغن‌های اسانس در بیماری‌ها و مشکلات چیست؟

کاربرد روغن‌های اسانس در بیماری‌ها و مشکلات چیست؟ - رایحه درمانی - آروماتراپی

روغن‌های اسانس مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

روغن اسانس ریحان

استفاده از روغن اسانس ریحان برای افزایش تمرکز و جلوگیری از برخی از علائم افسردگی مفید است. این روغن همچون در تسکین سردرد و میگرن نیز کاربرد دارد. استفاده از این روغن در دوران بارداری توصیه نمی شود.

روغن اسانس اکالیپتوس

رایحه اکالیپتوس به تسکین و پاکسازی مجاری تنفسی به خصوص در طول دوران سرماخوردگی و آنفلونزا کمک می کند. می توانید کمی از اسانس روغن اکالیپتوس را در بخور ریخته تا تمام فضای اتاق را در بر بگیرد.

روغن اسانس اسطوخودوس

اسطوخودوس را اکثر افراد به گیاه آرامش‌بخش می شناسند و برای بهبود خواب از آن استفاده می کنند اما جالب است بدانید که این گیاه در سوختگی‌ها و بریدگی‌های جزئی نیز موثر است.

روغن اسانس فلفل سیاه

روغن اسانس فلفل سیاه در کاهش دردهای عضلانی و کبودی‌ها و همچنین در افزایش گردش خون بدن کاربرد دارد. ترکیب این روغن با اسانس زنجبیل برای کاهش دردهای آرتروز و افزایش انعطاف پذیری کاربرد زیادی دارد.

روغن اسانس گل میخک

گل میخک از داروهای مسکن موضعی است که در درمان دندان درد استفاده می شود. همچنین برای کاهش حس حالت تهوع نیز می توانید از گل میخک استفاده نمایید.


کلام پایانی

امیدواریم این مطلب مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد و اطلاعات مفید و سودمندی کسب کرده باشید. در دنیای ماشینی و پر از تنش و استرس امروزی، استفاده از آروماتراپی یا رایحه درمانی می تواند حس انرژی مثبت را در شما زنده کند. استفاده از عطرهای با کیفیت و اورجینال نیز یکی از راه‌های به کارگیری حس بویایی است. شما می توانید انواع عطرهای اصل و اورجینال را با گارانتی مادام العمر اصالت از فروشگاه درین عطر خریداری نمایید. (Dorinatr.com) اگر هر گونه ابهام و یا سوالی دارید، می توانید از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید