انتشار این مقاله


فیزیوتراپی صورت و چگونگی برطرف کردن آن

فیزیوتراپی صورت یکی از روش­‌های مراقبتی پزشکی برای درمان افراد آسیب­‌دیده و کنترل بیماری آنهاست که توسط فیزیوتراپیستی که تخصص لازم را دارد باید انجام شود. فلج صورت یکی از بیماری­‌هایی است که بدلایلی مانند سکته مغزی، ضربه به سر، تومور سر یا گردن، عفونت یا التهاب عصب صورت، عفونت گوش میانی، بیماری­‌های خود ایمنی و […]

فیزیوتراپی صورت یکی از روش­‌های مراقبتی پزشکی برای درمان افراد آسیب­‌دیده و کنترل بیماری آنهاست که توسط فیزیوتراپیستی که تخصص لازم را دارد باید انجام شود. فلج صورت یکی از بیماری­‌هایی است که بدلایلی مانند سکته مغزی، ضربه به سر، تومور سر یا گردن، عفونت یا التهاب عصب صورت، عفونت گوش میانی، بیماری­‌های خود ایمنی و دلایل ناشناخته یا بدون علت دقیق مشخص در بیماران بروز پیدا می‌­کند. همچنین برخی، دلایلی چون ابتلا به هرپس ساده، ضعف عضلانی در زمان تولد، آسیب به اعصاب صورت، التهاب اندام و ابتلا به ایدز را از جمله عوامل خطرساز و زمین‌ه­ای برای بوجود آمدن این مشکل می­‌دانند. زمانی که فلج صورت اتفاق می‌­افتد یک‌طرف صورت بیمار درگیر تورم یا فشار می­‌شود و صورت فرد دچار تغییراتی مانند پایین افتادن عضلات می­‌شود. حال نقش جلسات فیزیوتراپی صورت در درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

images_1657101833.png

فیزیوتراپی فلج صورت

فلج صورت یک ضعف موقت عضلات صورت می­­‌باشد که در آن لبخند شخص بصورت یک‌طرفه دیده می­‌شود و چشم­ طرف آسیب­ دیده نیز دچار مشکلاتی مانند مقاومت در برابر بسته شدن می­‌گردد. بطور معمول علائم این بیماری بعد از چندین هفته یا چند ماه بهبود پیدا می‌­کند. این بیماری در هر سنی می­‌تواند اتفاق بیفتد و کسی که دچار این بیماری می‌شود بدلیل تغییراتی که در صورتش ایجاد شده احساس ناراحتی می‌­کند و باید برای درمان و همین‌طور پیدا کردن علت بیماری به متخصص مراجعه کند. تشخیص پزشک بسیار اهمیت دارد زیرا ممکن است اعصاب دیگری در بیمار دچار آسیب شده باشد؛ بنابراین باید به کمک آزمایشات متعدد مانند الکترومیوگرافی، سی­تی اسکن، ام­ آر ­آی و… بیماری او را تشخیص دهد و راه درمانی او را در پیش گیرد. انجام فیزیوتراپی فلج صورت یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بهبودی و درمان فلج صورت می­‌باشد. فیزیوتراپی صورت شامل مراحلی مانند ماساژ دادن است. اینکار موجب بهبود گردش خون، کاهش تورم و اکسیژن­‌رسانی به بافت هیپوکسیک می­‌شود.

از دیگر مراحل فیزیوتراپی صورت بکارگیری روش­‌های الکترومغناطیسی که شامل لیزر درمانی پرتوان و کم توان، جریان گالوانیک، جریان فارادیک، دیاترمی (درمان با حرارت) موج کوتاه، بیوفیدبک (بازخورد) EMG، مادون قرمز و تحریک الکتریکی عصبی عضلانی NMES می‌­باشد. هر یک از این روش­‌ها بنوبه خود اثراتی مانند کاهش درد و التهاب، افزایش متابولیک، بهبود ریز جریان، ایجاد تکانش سریع عضلات، جلوگیری از انقباضات، به تأخیر انداختن آتروفی عضلات و… در صورت بیمار ایجاد می‌­کند و مجموعاً به ترمیم عصب و بهبودی فلج صورت کمک می‌­کنند.

images_1657101847.png

فیزیوتراپی فلج بلز

فلج بلز یا فلج صورت که نوعی درگیری یا التهاب اعصاب صورت می­‌باشد هم در مردان و هم در زنان شایع است و از هر ۶۰ نفر یک نفر دچار چنین مشکلی می­‌شود و درمان آن بعد از تشخیص متخصص به کمک دارو و فیزیوتراپی فلج بلز تا بهبودی کامل وضعیت بیمار انجام می­‌شود. البته در گاهی موارد فلج صورت بدون درمان خاصی برطرف می‌شود اما زمانی که نشانه‌­ای از بهبودی مشاهده نشود بیمار نباید مراجعه به پزشک را به تأخیر بیندازد تا پزشک متخصص بتواند به کمک دارو و فیزیوتراپی صورت درمان او را پیگیری کند زیرا اگر فیزیوتراپی فلج بلز که شامل تمرینات مخصوص، ماساژ درمانی، طب سوزنی در عضلات آسیب دیده، گرما درمانی و… است به موقع و تحت مراقبت متخصص انجام شود دوره بهبود کوتاه‌­تر می­‌شود و عوارض ناشی از این بیماری نیز کاهش می‌­یابد.

فلج بلز که بطور ناگهانی و با بی‌­حسی یک طرف صورت اتفاق می­‌افتد ممکن است بدلایل نامعلوم یا بدلیل عفونت­‌های ویروسی، بیماری‌های تنفسی و دیگر عوامل بروز کند. زمانی که شخص دچار چنین مشکلی می‌­شود علاوه بر افتادگی صورت و لبخند یک‌طرفه، بیمار دچار سردرد، از دست دادن ذائقه، تراوش بی‌­اختیار آب از دهان، تغییر در میزان اشک و بزاق، خارش و سوزش چشم، تغییر در حس چشایی، حساسیت به صدا، مشکل در تکلم، جویدن غذا، درد در ناحیه فک و درد در داخل یا پشت گوش در سمت آسیب­‌دیده می­‌شود. حال فیزیوتراپیست با روش‌­های مراقبتی و درمانی فیزیوتراپی صورت و همین‌طور آموزش ورزش صورت یا درمان خانگی به بیمار کمک می‌­کند تا هر چه سریع‌تر سلامتی خود را بدست بیاورد. ورزش­‌هایی که بیمار باید در خانه انجام دهد سبک و بی­‌خطر بوده و به راحتی بیمار می­‌تواند بدون کمک گرفتن از کسی به صورت روزانه و به دستور فیزیوتراپیست انجام دهد.

خدماتی که توسط فیزیوتراپیست برای بیمار انجام می­‌شود اثربخشی بالایی در بهبود بیمار دارد و ممکن است اینکار تا یکسال هم به منظور عدم بازگشت­ این بیمار ادامه یابد؛ به هرحال بیمار باید با توجه به راهکارهای متخصص خود روند درمان خود را تا بهبودی کامل در پیش گیرد. همچنین انجام روش­‌های فیزیوتراپی صورت موجب می­‌شود تا عضلات صورت کوچک نشود و تعادل خود را حفظ کند علاوه بر آن فیزیوتراپیست بر روی عضلات بینی، چشم و سایر قسمت‌­ها تمرینات و حرکات مؤثر را انجام می­‌دهد.

images_1657101975.png

 فیزیوتراپی عصب هفتم (هشتم) صورت

آسیب عصب هفتم یا عصب فاشیال که وظیفه کنترل ماهیچه­‌های حالت چهره  و حس چشایی در دوسوم جلویی زبان و… را بر عهده دارد موجب می­‌شود تا ظاهر چهره فرد فرم طبیعی خود را از دست بدهد و مشکلاتی را قبلاً ذکر کردیم برای بیمار بوجود بیاید و چنانچه بخودی خود یا به کمک دارو و فیزیوتراپی صورت بهبودی حاصل نیابد پزشک ممکن است از روش­‌های جراحی تحت بیهوشی کامل برای درمان بیمار استفاده کند. از جمله این جراحی­‌ها می­‌توان به جراحی ترمیمی عصب، جراحی انتقال عصب، جراحی انتقال ماهیچه و جراحی میکروسکوپی برداشت فشار عصبی اشاره کرد. پزشک متخصص با نگاه به چهره بیمار و معاینه تک­‌تک شاخه­‌های عصب صورت و تعیین درجه آسیب­‌دیدگی مراحل درمان را شروع می­‌کند. درمان فلج عصب هفتم صورت به کمک فیزیوتراپی صورت در صورت تشخیص متخصص مغز و اعصاب در سریع‌ترین زمان باید انجام شود. درمان فلج عصب هفتم در دو مرحله اولیه یعنی داروهای استروئیدی، ضدویروسی و مراقبت­‌های چشمی و ثانویه یعنی فیزیوتراپی عصب هفتم صورت که ۷ الی ۱۰ روز بعد ایجاد بیماری بدستور متخصص صورت می­‌گیرد.

جمع­‌بندی کلی

درمان فلج صورت به روش­‌های فیزیوتراپی صورت به بیماران کمک می­‌کند تا از رنج و ناراحتی ناشی از این بیماری رهایی یابند و چهره طبیعی خود را بدست بیاورند. البته به شرط اینکه در تمامی جلساتی که برای او تعیین می­‌شود شرکت نموده و به دستورالعمل متخصص خود عمل نماید. حال یکی از بهترین مراکزی که می‌­تواند به بیماران کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنند کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته دایان در تهران می­‌باشد در این کلینیک به کمک متخصصین باتجربه خدماتی مانند ورزش درمانی، تمرین درمانی و فیزیوتراپی به کمک مجهزترین دستگاه‌­ها برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شده که بیماران می­‌توانند برای آشنایی بیشتر با چگونگی دریافت خدمات و کسب اطلاعات به سایت کلینیک دایان به آدرس www.dayanphysiotherapy.com مراجعه کرده و از طریق شماره‌­های مندرج در سایت با این مجموعه تماس بگیرند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید