انتشار این مقاله


نوشیدنی های شیرین خطرناک برای کودکان

نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مانند نوشابه‌ها، نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های میوه‌ای، آب‌های حاوی ویتامین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا  برای کودکان مناسب نیستند.   به جای آن کودکان را به خوردن میوه و سبزیجات تازه یا تنقلات سالم و ارگانیک تشویق کنید. آب میوه و نوشابه های صنعتی را با آب میوه های طبیعی جایگزین کنید. چیدن میز پذیرایی حای و تنقلات […]

  • نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مانند نوشابه‌ها، نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های میوه‌ای، آب‌های حاوی ویتامین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا  برای کودکان مناسب نیستند.  
  • به جای آن کودکان را به خوردن میوه و سبزیجات تازه یا تنقلات سالم و ارگانیک تشویق کنید.
  • آب میوه و نوشابه های صنعتی را با آب میوه های طبیعی جایگزین کنید.
  • چیدن میز پذیرایی حای و تنقلات سالم و رنگارنگ می تواند در ایجاد عادت غذایی جدید در کودکان به شما کمک کند.
  • مصرف آب میوه را گاهی به نصف فنجان (بدون شکر اضافه شده) محدود کنید.
  • کودکان را به نوشیدن و لذت بردن از آب تشویق کنید. آب را به عنوان نوشیدنی اصلی در خانواده خود داشته باشید.
  • صبور باشید، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی کودک به زمان نیاز دارد.

شما همزمان با رشد کودک فرصت تجربه‌ی طعم های جدید را در اختیار او می‌گذارید. اما وقتی نوبت به نوشیدنی‌ها می‌رسد، تشخیص اینکه کدام نوشیدنی برای کودک مفید است کمی مشکل است. اینکه کدام نوشیدنی حاوی قند طبیعی و کدام حاوی قند مصنوعی است؟ مصرف شیر را از چه سنی شروع کنیم؟ مصرف آبمیوه‌ها تا چه میزان مجاز است؟ چطور عادات غذای سالم در او ایجاد کنم؟ از سوالات پرتکراری هستند که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند. در این مقاله نکات زیر را با هم مرور می کنیم:

  • دلایل محدود کردن نوشیدنی‌های شیرین
  • حواس کودک را با میان وعده های سالم پرت کنید.
  • اهمیت مصرف شیر برای کودکان
  • محدود کردن مصرف نوشابه هایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی
  • جایگزین کردن میوه جات و سبزیجات تازه 
  • خلاق باشید: میان وعده های سالم را در برنامه غذایی کودکان قرار دهید.

دلایل محدود کردن نوشیدنی های شیرین

کودکان برای داشتن یک رژیم غذایی سالم نیازی به مصرف آب میوه یا سایر نوشیدنی های شیرین ندارند. مصرف نوشیدنی های شیرین کیفیت رژیم غذایی کودک شما را کاهش می دهد. ممکن است خطر ابتلا به چاقی، اضافه وزن و دیابت را در آن ها افزایش دهد. همچنین آنها را در معرض “عادت” نوشیدن نوشیدنی های شیرین قرار می دهند.  

دستورالعمل های رژیم غذایی برخی کشورها مانند استرالیا مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر را توصیه نمی کند. نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار، نوشیدنی های میوه ای، آب های ویتامین دار، آب های معدنی طعم دار، نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان توصیه نمی شوند. آب میوه‌ها و سبزیجات حاوی قندهایی هستند که به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شوند. اما وقتی آب میوه استخراج می شود میزان قند افزایش پیدا می کند. کودکان برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیازی به آب میوه یا سبزیجات ندارند.تشویق کودکان به خوردن کامل میوه یا سبزی و نوشیدن آب یا شیر ساده به جای آبمیوه بهترین راه برای ایجاد عادات غذایی خوب است.

حواس کودک را با میان وعده های سالم پرت کنید

کودک شما در هر سنی که قرار دارد. همواره تعداد بیشماری از میان وعده‌های سالم برای او در دسترس است. تکه‌های میوه‌های خشک شده یا میوه‌ خشک‌های حبه‌ای می‌تواند برای کودک شما بسیار لذت بخش باشد. خوردن انواع آجیل و مغزها با طعم ها و بافت های مختلف برای کودکان بسیار هیجان انگیز است. اما تهیه مواد غذایی سلامت محور چالش مهمی برای بسیاری از والدین است. برای دیدن انواع میان وعده های سالم و بدون مواد نگهدارنده می توانید به ادامه مطلب مراجعه کنید.

اهمیت مصرف شیر برای کودکان 

شیر مادر بهترین نوشیدنی برای نوزادان است. برای کودکان کمتر از ۱۲ ماه، شیر مادر یا شیر خشک شیرخوار باید نوشیدنی اصلی باشد. پس از ۱۲ ماهگی، زمانی که کودک نوپا شیردهی یا شیر خشک را کاهش داده است. شیر پرچرب گاو و آب به عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می شود.

از دو سالگی می توان شیر کم چرب را ارائه داد. ترجیحاً  به کودکان نوپا و بزرگتر آب داده شود. بنابراین این کار را به طور منظم و در طول روز تشویق کنید. سعی کنید تمام اعضای خانواده آب یا شیر بنوشند.

نوشیدن شیر یا مشتقات آن (ماست و دوغ و پنیر) یک غذای مهم و بخشی از گروه غذایی است. شیر برای رشد و تکامل کودکان لازم است. توجه کنید که نوشیدن بیش از حد شیر می تواند کودکان را سیر کند و منجر به کاهش اشتها شود. کودکان بزرگتر به حدود سه وعده از این گروه نیاز دارند، در حالی که کودکان کوچکتر به حدود سه سرویس “نیم” نیاز دارند. یک وعده شامل ¾ فنجان (۲۰۰ گرم) ماست یا ۱ فنجان شیر یا دو برش پنیر است. 

خوردن شیر های طعم دار مانند شیز موز و شیر کاکائو به شدن مورد توجه کودکان است. شیر ساده را به شیرهای طعم‌دار ترجیح دهید زیرا شیر طعم‌دار قند بیشتری دارد. از طرفی شیرهای مدت دار ممکن است برای سلامتی کودکان مفید نباشد. زیرا حاوی مواد نگهدارنده است. کودکان را به نوشیدن شیرهای ساده تشویق کنید. 

مصرف نوشابه های حاوی قند مصنوعی را محدود کنید

با افزایش روز افزون فست فود ها، نوشیدن نوشابه ها نیز روز به روز در حال افزایش است. نوشابه هایی که به جای قند طبیعی با شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند. نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی انرژی بسیار کمی (کیلوژول) به رژیم غذایی اضافه می‌کنند و بنابراین مستقیماً به افزایش وزن کمک نمی‌کنند. بهتر است این نوشیدنی های مضر را با مصرف آب، دوغ یا شربت هاب خانگی سالم جایگزین کنید.

اسیدیته نوشیدنی ها، چه با شکر یا شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده باشد، و مصرف مکرر آنها ممکن است به فرسایش و پوسیدگی دندان کمک کند. برای سلامت دهان و دندان کودکان را تشویق کنید تا در طول روز آب معمولی بنوشند.

میوه و سبزیجات تازه بهترین گزینه هستند

کودکان فقط به نصف پرتقال یا ۱/۳ پونه توت فرنگی برای دریافت ویتامین C روزانه خود نیاز دارند. اما برای تهیه یک لیوان کوچک آب میوه سه تا چهار پرتقال لازم است. کودکان برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم به آب میوه یا سبزی، چه خریداری شده و چه در خانه، نیازی ندارند.

کودکان را به خوردن میوه و سبزیجات تازه به جای نوشیدن آب میوه تشویق کنید. این اراده:

  • فیبر را به رژیم غذایی آنها می رساند و به جلوگیری از یبوست کمک می کند
  • کمک به مهارت هایی مانند جویدن
  • در مورد بافت ها، رنگ ها و طعم های مختلف آموزش دهید
  • یک گزینه مناسب، سالم و مغذی برای میان وعده ها فراهم کنید
  • عادات غذایی و نوشیدنی سالم تری را ایجاد کنید.

اگر آبمیوه را در برنامه غذایی فرزندتان قرار می دهید، گاهی آن را به ½ فنجان آب بدون شکر محدود کنید. کودکان را تشویق کنید که میوه یا سبزی کامل بخورند و به جای آب میوه، آب یا شیر ساده بنوشند.

خلاق باشید: میان وعده های سالم را در برنامه غذایی کودکان قرار دهید

با کمی دقت و توجه می توانید بیشمار تنقلات سالم و خوشمزه را بیابید. میان وعده های سالمی که هیچ گونه رنگ و مواد نگهدارنده ندارند. هیچ گونه شیرین کننده های غیر طبیعی به ان ها اضافه نشده است. این میان وعده ها در طول روز می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان را تامین کنند. خوردن انواع میوه خشک های رنگارنگ و طبیعی یا خوردن انواع آجیل های سالم و رژیمی بدون رنگ و مواد نگدارنده برای کودکان بسیار جذاب است. کمی خلاق باشید. یک ظرف از انواع میوه خشک، آجیل، میوه خشک حبه ای و .. روی میز بچینید. دیدن این همه میان وعده سالم و تنقلات رنگارنگ کودکان را به شوق می آورد. از طرفی با ایجاد احساس سیری ناشی از فیبر و قند طبیعی میل خوردن تنقلات صنعتی یا نوشیدنی های شیرین با قند مصنوعی را کاهش می برد.

اصول تغذیه کودکان در همه سنین باید رعایت شود. اهمیت پایبندی به اصول تغذیه در سال های اول مهم تر است. تغذیه کودک باهمیت بالایی برای رشد و سلامتی او دارد. عادات غذایی همزمان با رشد و نمو کودک تغییر می کند. اگر ما در دوران کودکی بتوانیم عادات غذایی بر اساس سالم خوری ایجاد کنیم. ریسک ابتلابه بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، پرخوری، چاقی و … به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. 

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید