انتشار این مقاله


علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع

خونریزی مقعد یا Anal bleeding نوعی خونریزی شدید یا خفیف است که در اثر عوامل مختلف به وجود می‌آید. این خونریزی که در دو صورت شدید و خفیف می‌تواند بدن یک فرد را به خود درگیر کند، علائم متفاوتی دارد که فرد با مشاهده‌ی این علائم باید سریعا به مراکز درمانی رفته و تحت نظر دکتر گوارش، بیماری خود […]

خونریزی مقعد یا Anal bleeding نوعی خونریزی شدید یا خفیف است که در اثر عوامل مختلف به وجود می‌آید. این خونریزی که در دو صورت شدید و خفیف می‌تواند بدن یک فرد را به خود درگیر کند، علائم متفاوتی دارد که فرد با مشاهده‌ی این علائم باید سریعا به مراکز درمانی رفته و تحت نظر دکتر گوارش، بیماری خود را درمان کند.

خونریزی مقعد چیست؟

همان طور که‌ گفتیم، بیماری خونریزی مقعدی یکی از عارضه‌های گوارشی است که اغلب در اثر پاره شدن رگ‌های خونی در ناحیه‌ی مقعد به وجود می‌آید اما عوامل متعددی وجود دارند که سبب مشاهده‌ی خون در ناحیه‌ی مقعد می‌شوند.

این بیماری که انواع مختلفی دارد، اغلب با درد و ناراحتی شدید همراه است. خونریزی مقعدی نشان از بیماری‌هایی پنهان در بدن دارد که در صورت بروز، باید تحت نظر یک دکتر گوارش درمان شوید.

پزشکی که شما برای معاینه‌ی این عارضه و درمان بیماری‌های مختلف مقعدی انتخاب می‌کنید، با علم خود علت بیماری را تشخیص می‌دهد و در نهایت هم با تجویز درست، بهترین راه‌های درمانی را برای بهبود سریع این عارضه پس می‌گیرد. از انجایی که ‌مردان بیشتر از زنان به این بیماری‌ها دچار می‌شوند، ما هم دلایل و عوامل این بیماری در مردان را تخت برسی قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

دلایل خونریزی مقعد در مردان

دلایل متعددی و زیادی وجود دارند که سبب پاره شدن رگ‌های خونی در ناحیه‌ی مقعد می‌شوند و در نهایت فرد را بیمار می‌کنند . برخی از این دلایل شامل بیماری‌هایی همچون بواسیر در انواع مختلف، زخم شقاق مقعدی در مردان، سرطان مقعد مردانه و یبوست می‌شوند که راه‌های درمان هر کدام از این‌ بیماری‌ها با دیگری متفاوت است و تشخیص بهترین راه درمان هم تنها و تنها توسط یک دکتر گوارش امکان پذیر است.

بواسیر

هموروئید یکی از شایع‌ترین دلایلی است که سبب خونریزی مقعدی در مردان می‌شود. این بیماری که معمولا با سوزش و درد همراه است، رگ‌های راست روده را متورم می‌کند و از این طریق خون را از داخل بدن به قسمت مقعد می‌برد.

حتی گاهی اوقات علاوه بر خون، زائده‌های گوشتی هم در اثر بواسیر از مقعد خارج می‌شوند و سبب نگرانی فرد بیمار می‌شوند. بواسیر خود به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که اگر سیاهرگ خارج مقعد تورم پیدا کند، بواسیر خارجی است.

در غیر این صورت، بواسیر داخلی است و درمان آن هم بیشتر دشوار است. اضافه وزن، بارداری و برقراری رابطه جنسی از دلایل عمده به وجود آمدن بواسیر هستند.

زخم شقاق مقعدی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که به مقعد فشار وارد می‌کند و فرد را با خونریزی مقعدی مواجه می‌سازد، بیماری شقاق مقعد است. در این بیماری بریدگی عمیقی در دیواره‌های مقعد به وجود می‌آورد که این بریدگی‌ها در اثر وارد آمدن فشار زیاد به مقعد خود را نشان می‌دهند.

اگر فرد برای درمان این بیماری هیچ اقدامی نکند، ممکن است شقاق مقعد عمیق‌تر شود و فرد را با بیماری‌های دیگر نیز مواجه کند‌ به همین دلیل شما باید در اولین فرصت به متخصص گوارش مراجعه کنید و برنامه‌های خود را درمان نمایید.

سرطان مقعد

سرطان مقعد نیز یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن خونریزی مقعدی در مردان به شمار می‌آید که بسیار نادر است. شاید برخی از افراد با دیدن خون در مقعد سریعا به فکر درمان سرطان بیفتند اما باید بگوییم که اغلب خونریزی‌های مقعدی بر اثر بیماری‌های موقت به وجود آمده‌اند و به سرطان هیچ ارتباطی ندارند.

بنابراین اگر شما نیز هراسان هستید که آیا سرطان مقعد گرفته‌اید یا خیر، می‌توانید با دکتر گوارش در ارتباط باشید و پس از انجام آزمایشات و معاینات لازم، سلامت بدن خود را بررسی کنید. در صورتی که متوجه وجود سرطان در بدن هستید، بهتر است از راهکارهای درمانی مثل پرتو درمانی یا شیمی درمانی بهره ببرید.

یبوست

یبوست نوعی بیماری گوارشی شایع بین مردان است که اگر رخ بدهد، مدفوع را سفت می‌کند. حال اگر فردی بخواهد مرفوع را از بدن خود خارج کند، ممکن است فشار وارده به دیواره‌های مقعد سبب پاره شدن رگ‌های خونی در این ناحیه‌ی مخاطی شوند و خونریزی مقعد را به همراه داشته باشند. این بیماری در اثر کمبود فیبر در بدن یک فرد به وجود می‌آید اما می‌تواند با داروهای مختلف برطرف شود. گاهی اوقات هم، تغذیه‌ی نامناسب و مصرف بیش از حد برخی از داروها، غذاها و میوه‌ها مثل انار باعث بروز یبوست و خونریزی مقعدی در مردان می‌شود که باید توسط دکتر گوارش و معده درمان گردد.

علائم خونریزی مقعد در مردان

خونی که همانند یک لخته‌ی خون یا خون روان و روشن از رکتوم بیرون می‌آید، دارای علائم مختلفی است‌:

  • احساس گرفتگی در عضلات شکم که اغلب با درد شدیدی هم همراه است.
  • احساس ضعف و گرسنگی مداوم
  • سرگیجه
  • سوزش
  • خارش
  • عدم هوشیاری و حالت تهوع و اسهال شدید
  • یبوست
  • درد در ناحیه ی مقعد و واژن
  • احساس ضعف مداوم و خستگی بیش از حد

تشخیص خونریزی مقعد در مردان

برای این که پزشک بتواند به راحتی علت خونریزی را در بدن شما شناسایی کند، ممکن است آزمایشاتی را از شما بگیرد. اشعه‌های ایکس، آندوسکوپی و کولونوسکوپی از جمله این آزمایشات هستند که برای انجام مراحل اولیه‌ی تشخیص بیماری‌های این چنینی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، برای تشخیص بیماری‌های مقعد و دانستن علت خونریزی مقعدی، ممکن است دکتر گوارش و کبد به رنگ خون شما هم توجه کند. اگر خونریزی با قسمت پایینی دستگاه گوارش ربط داشته باشد، رنگ خون روشن می‌شود اما اگر مشکل از سایر اعضای بدن باشد، خون شما رنگ تیره دارد. از این رو با استفاده از رنگ خون، تا حدودی نوع بیماری مشخص خواهد شد.

در زمانی که خونریزی شدید با درد در شکم مردان همراه شود، باید بدانید که سرطان‌های مقعد در کمین شما هستند و یا حتی ممکن است بدن شما به اسم سرطان‌ها مبتلا شده باشد. همچنین خونریزی‌های سیاه رنگ نیز به روده کوچک و اختلالات مربوط به این روده مرتبط هستند که باید تحت نظر دکتر متخصص گوارش درمان شوند.

آشنایی با بهترین دکترهای متخصص گوارش

دکتر متخصص گوارش به تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌های مرتبط با سیستم گوارش می‌پردازد. این دکتر فوق تخصص هم در زمینه‌ی سیستم گوارشی و در واقع بیماری‌ها و مشکلات لوله‌ی گوارش تخصص دارد و هم درباره‌ی بیماری‌های کبد می‌داند. اگر گوارش و یا کبد شما دچار مشکل شده باشد، می‌توانید به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.  در ادامه به معرفی بهترین دکترهای متخصص گوارش در شهرهای تهران و کرج می پردازیم.

بهترین دکترهای متخصص گوارش تهران

  1. دکتر فرهاد مرادی متخصص گوارش
  2. دکتر محمد تلک آبادی دکتر گوارش و کبد
  3. دکتر سید کامران سرامی پور دکتر گوارش
  4. دکتر شهرام یوسف پور متخصص گوارش
  5. دکتر فاطمه زالی دکتر گوارش

بهترین دکترهای متخصص گوارش کرج

  1. دکتر پژمان ملاخلیلی دکتر گوارش
  2. دکتر محمد تقی صفری دکتر گوارش
  3. دکتر محمد مولوی دکتر گوارش
  4. دکتر مهدی حمیدیان دکتر گوارش
  5. دکتر هدی حمید دکتر گوارش
تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید