انتشار این مقاله


معرفی بهترین روش‌های درمان زردی نوزاد

زردی نوزادان یکی از بیماری‌های بسیار شایعی است که می‌تواند گاها به یک‌ عارضه خطرناک تبدیل شود. همان‌طور که می‌دانید وقتی گلبول‌های قرمز خون، تجزیه و تخریب می‌شوند، معمولاً ماده‌ای به نام بیلی روبین در بدن تولید خواهد شد. این ماده زرد رنگ در بدن بزرگ‌سالان به‌واسطه کبد پردازش شده و به‌سرعت دفع می‌شود؛ اما […]

زردی نوزادان یکی از بیماری‌های بسیار شایعی است که می‌تواند گاها به یک‌ عارضه خطرناک تبدیل شود. همان‌طور که می‌دانید وقتی گلبول‌های قرمز خون، تجزیه و تخریب می‌شوند، معمولاً ماده‌ای به نام بیلی روبین در بدن تولید خواهد شد.

این ماده زرد رنگ در بدن بزرگ‌سالان به‌واسطه کبد پردازش شده و به‌سرعت دفع می‌شود؛ اما در بدن نوزادان کاملاً بلعکس بوده و بیلی روبین امکان دفع شدن از بدن را ندارد.

چون کبد نوزادان در حال تکامل است و هنوز به‌قدری قدرت ندارد که بیلی روبین را به‌خوبی دفع نماید. در نتیجه با تجمع این ماده در بدن، نوزاد به زردی مبتلا می‌شود. زردی نوزادان درگذشته با نام یرقان نیز شناخته می‌شد. این بیماری معمولاً پس از گذشت یک‌ الی دو هفته برطرف می‌شود.

 چون پس از گذشت این مدت نوزاد تغذیه زیادی داشته و کبد او‌ تقریباً به تکامل می‌رسد؛ اما اگر بعد از گذشت این بازه زمانی، یرقان همچنان بهبود نیافته باشد، قطعاً باید والدین برای درمان زردی نوزاد به پزشک مراجعه نمایند‌.

اگر فرزند دلبند شما به یرقان مبتلا شده است، به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. چرا که امروزه این بیماری کاملاً قابل درمان بوده و اگر به موقع تشخیص داده شود، قطعاً مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

درمان زردی نوزاد

 اما درمان به‌موقع این بیماری بسیار ضرورت داشته و باید به هر نحوی از پیشرفت آن جلوگیری نمود. پزشکان برای درمان زردی نوزاد از روش‌های مختلف زیر استفاده می‌کنند:

·      فتوتراپی

فتوتراپی یکی از بهترین روش‌های درمان زردی نوزاد می‌باشد که از نظر علمی نیز کاملاً اثبات شده است. در این روش از اشعه نور آبی برای درمان بیماری یرقان استفاده می‌شود. در درجه‌ اول پزشک نوزاد را تنها با پوشک و عینک محافظ بر روی میز می‌خواباند.

سپس با دستگاه‌های مخصوص فتوتراپی، اشعه نور آبی را به بدن او می‌تاباند. این نوع اشعه موجب می‌شود که بیلی روبین به حالتی درآید که دفع آن از بدن آسان‌تر شود. در نتیجه به این واسطه درمان زردی نوزاد صورت می‌پذیرد.

·      تعویض خون‌ نوزاد

 دومین روش مناسب برای درمان یرقان نوزادان تعویض خون آن‌ها می‌باشد‌. همان‌طور که می‌دانید زردی موجب بی‌کیفیت شدن خون نوزاد می‌شود‌. در نتیجه اگر خون بدن آن‌ها با یک‌ خون سالم تعویض گردد، بیماری آن‌ها به طور کامل درمان خواهد شد. به همین دلیل درمان زردی نوزاد به این روش نیز قطعاً می‌تواند بسیار انتخاب مناسبی باشد.

 اما پزشکان معمولاً درمان این بیماری به این روش را در مرحله آخر توصیه می‌کنند؛ یعنی اگر نوزاد با استفاده از روش‌های درمانی دیگر بهبود نیابد، پزشک انجام این‌ کار را‌ توصیه خواهد کرد.‌

·      مصرف دارو

و اما می‌رسیم به آسان‌ترین روش درمان زردی نوزاد یعنی مصرف دارو! در این روش پزشک سعی می‌کند با تجویز برخی داروها‌ و قطره‌های خوراکی زردی بدن نوزادان را بهبود ببخشد. این روش معمولاً در صورتی تأثیرات مثبت دارد که این بیماری هنوز پیشرفت نکرده باشد.

 مصرف دارو موجب می‌شود‌ که بیلی روبین در مدت زمان کوتاهی از بدن ‌نوزاد خارج‌ شود و بیماری او‌ به طور کامل بهبود یابد. معمولاً درمان زردینوزاد با دارو بسیار اثربخش خواهد بود و نتایج خوبی نیز در بر خواهد داشت.

عوارض روش‌های نوین درمان زردی نوزاد

روش‌های گفته شده در بالا جز جدیدترین شیوه‌های بهبود یرقان نوزاد می‌باشند. حال معمولاً والدین در این خصوص نگرانی‌هایی خواهند داشت. چرا که معمولاً والدین از جهت عوارض داشتن این روش‌ها، دچار ابهام و دلهره‌هایی خواهند شد؛ اما اگر فرزند شما به این بیماری مبتلا شده است و قصد درمان او را دارید، بهتر است فوراً اقدام کنید.

 چرا که درمان زردی نوزاد به هر روشی، اگر تحت نظر پزشکان‌ کاردان و متخصص انجام گیرد، هیچ عوارض خاصی به همراه نخواهد داشت. علاوه بر این توجه داشته باشید که عدم‌ بهبود به موقع این بیماری می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیرتری داشته باشد و تحت هیچ شرایطی نباید این امر را به تعویق بیندازید.

مهم‌ترین علائم زردی نوزاد چیست؟

همان‌طور که بیان شد درمان زردی نوزادان می‌تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد؛ اما برای اینکه درمان را آغاز کنید باید این عارضه در همان روزهای ابتدایی تولد نوزاد، تشخیص داده شود. یکی از بهترین روش‌های تشخیص این بیماری نسبتاً خطرناک توجه به علائم آن می‌باشد. اگر با نشانه‌های بروز این بیماری آشنایی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید و برای درمان زردی نوزاد به پزشک مراجعه نمایید.

 در زیر مهم‌ترین علامت‌های ابتلای نوزاد به یرقان یا زردی را نام برده‌ایم:

·      تب بالا

تب نوزادان در این حالت معمولاً بسیار بالا می‌رود و به ۳۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

·      زردی پوست و چشم‌ها

پوست و چشم نوزاد معمولاً به صورت غیرطبیعی تغییر رنگ داده و زرد می‌شود‌‌.

·      بی‌قراری نوزاد

نوزاد معمولاً گریه‌های شدید داشته و بسیار بی‌قرار خواهد بود.

درمان زردی نوزاد تحت نظر پزشکان متخصص و باسابقه

برای درمان زردی و یرقان نوزاد می‌بایست به معتبرترین مراکز مراجعه نمایید و بهترین متخصص اطفال و نوزادان را برگزینید. بهترین پزشک متخصص اطفال و ‌نوزادان در محدوده تهران، دکتر آویشن محمدی با سال‌ها تجربه و سابقه درخشان در این زمینه می‌باشد.

 آویشن محمدی از جمله پزشکان موفق و به نام در زمینه درمان اطفال و ارائه خدمات مربوط به نوزادان در کشور می‌باشد. این پزشک توانمند در محدوده ونک تهران فعالیت نموده و با کمک پرسنل و مجموعه معتبر خود، درمان زردی نوزاد شما را در کوتاه‌ترین مدت زمان و بدون هیچ‌گونه عوارضی به انجام خواهد رساند.

دکتر آویشن محمدی با چک زردی بدون خونگیری دارای بورد تخصصی کودکان از دانشگاه تهران، بورد فوق تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی بابل و …بوده و مقالات علمی و پژوهشی زیادی را در حوزه اطفال و نوزادان منتشر نموده است‌.

برای درمان زردی نوزاد خود توسط دکتر آویشن محمدی با شماره تلفن‌های ۰۹۰۳۰۷۹۱۱۵۵ یا ۰۲۱۸۸۷۷۸۰۹۷ تماس گرفته و یا به مطب ونک به آدرس اول ملاصدرا، روبروی سازمان بورس، جنب داروخانه، ساختمان پزشکان صدرا، طبقه اول، مطب واقع در شهرک غرب به آدرس تهران، شهرک غرب، خیابان خوردین، جنب آتش‌نشانی، نبش توحید ۴، پلاک ۴، طبقه ۳ و مطب خزانه به آدرس فلکه دوم خزانه، روبه روی نانوایی سنگکی، پلاک ۲۹۹ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه درمان زردی نوزاد در منزل و مراقبت‌های لازم در این خصوص می‌توانید وارد سایت دکتر آویشن محمدی به آدرس www.dravishanmohamadi.com شده و مقالات مربوط در این زمینه را مطالعه نمایید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید