انتشار این مقاله


قیمت ایمپلنت دندان؛ قیمت روکش ایمپلنت

اکثر افرادی که به دنبال جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته‌ی خود هستند، معمولاً بین تمامی روش‌ها، انتخاب اولشان ایمپلنت یا کاشت دندان است.  علت این انتخاب، دوام در کنار زیبایی و درمان تقریبا دائمی این مشکل است. ایمپلنت دندان، یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های پزشکی در دنیاست که با کاشت ریشه‌ی مصنوعی در استخوان فک و قرار دادن […]

اکثر افرادی که به دنبال جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته‌ی خود هستند، معمولاً بین تمامی روش‌ها، انتخاب اولشان ایمپلنت یا کاشت دندان است. 

علت این انتخاب، دوام در کنار زیبایی و درمان تقریبا دائمی این مشکل است. ایمپلنت دندان، یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های پزشکی در دنیاست که با کاشت ریشه‌ی مصنوعی در استخوان فک و قرار دادن پروتزی مشابه دندانی که از دست رفته، کاملاً جای خالی دندان شما را با ظرافت پُر می‌کند. 

ما در این مقاله به بررسی روند جراحی و مهم‌تر از آن قیمت ایمپلنت دندان و قیمت روکش ایمپلنت خواهیم پرداخت.

حل مشکل دائمی افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند

مشکلات اساسی افرادی که مرواریدهای سفید خود را از دست داده‌اند، محدود به ظاهر دندان‌ها نمی‌شود، گاهی با توجه به موقعیت مورد از دست رفته، جای خالی آن، باعث ایجاد مشکل در تکلّم، جویدن غذا، خواب و… می‌شود. 

بنابراین ایمپلنت یکی از روش‌های منتخب است که می‌تواند به شکل قطعی، مشکلاتی که بیان شد را درمان کند‌. اما سوال اکثر افراد این است که هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟ و چه عواملی بر روی قیمت روکش ایمپلنت تأثیر می‌گذارد؟

 قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دندان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی هزینه کاشت دندان بالا است. برندهای مختلف آلمانی، سوئیسی، آمریکایی، کره‌ای و ایرانی قیمت‌های متفاوتی دارند. گاهی نیاز به کشیدن دندان یا پیوند استخوان است؛ در این شرایط هزینه افزایش پیدا می‌کند.

عوامل موثر بر هزینه (قیمت) ایمپلنت دندان چیست

قیمت ایمپلنت دندان بسیار متغیر است. عوامل مختلفی مانند محل کلینیک دندان‌پزشکی، تعداد ایمپلنت و ناحیه موردنظر برای کاشت در هزینه تاثیر دارند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در هزینه ایمپلنت دندان را ذکر می‌کنیم.

  • مواد استفاده شده در کاشت دندان: معمولا در ایمپلنت دندان، ریشه از جنس تیتانیوم و روکش از جنس سرامیک ساخته می‌شود. پیچ کوچکی این دو قطعه را به هم وصل می‌کند. تیتانیوم زیست‌سازگار بوده و به‌خوبی با استخوان فک پیوند می‌خورد. اما اگر شما به تیتانیوم حساسیت داشته باشید، از سرامیک استفاده شده که قیمت را افزایش می‌دهد.
  • تعداد ایمپلنت‌ها: بدون شک هرچه تعداد دندان‌های ازدست‌رفته بیشتر باشد، قیمت ایمپلنت دندان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل معمولا افرادی که همه یا بیشتر دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، از پروتزهای دندان مصنوعی استفاده می‌کنند.
  • پیوند استخوان: اگر بیشتر از یک سال دندان مصنوعی را جایگزین دندان ازدست‌رفته نکرده باشید، استخوان آن ناحیه تحلیل می‌رود. زیرا وزن دندان‌ها باعث تقویت استخوان‌های فک می‌شود. در این شرایط هزینه پیوند استخوان نیز به هزینه ایمپلنت دندان اضافه می‌شود.
  • سلامت دهان: اگر دچار عفونت‌هایی مانند بیماری لثه، عفونت فک یا آبسه هستید، ممکن است روند درمان کمی پیچیده شود. این عفونت‌ها می‌توانند باعث شکسته شدن ایمپلنت‌ها شوند و در نتیجه قیمت ایمپلنت دندان افزایش پیدا می‌کند.  

قیمت روکش ایمپلنت چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت ایمپلنت دندان خیلی موثر از جنس استفاده شده برای ریشه یا همان ایمپلنت است، همچنین جنس تشکیل دهنده مواد روکش دندان نیز بر روی قیمت روکش ایمپلنت اثر گذار خواهد بود. معمولاً روکش‌های ایمپلنت از جنس سرامیک هستند و بسته به کیفیت روکش‌ها، قیمتشان محاسبه می‌شود.

خود ایمپلنت، از جنس تیتانیوم می‌باشد و با آزمایشات مختلف، دندانپزشکان به این نتیجه رسیده‌اند  که تنها جنس فلزی که برای ایمپلنت مناسب است و بدون حساسیت با استخوان فک جوش می‌خورد، فلز تیتانیوم است. این فلزدر ساخت پلاتین‌های استخوانی هم استفاده می‌شود.

حدود قیمت ایمپلنت دندان از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود. البته هزینه‌ی روکش همراه با ایمپلنت محاسبه می‌شود و معمولاً به شکل جداگانه، قیمت روکش پرداخت نمی‌شود. 

روکش‌های ایمپلنت به شکل اختصاصی ساخته می‌شود و به همین علت دستمزدی جداگانه برای ساخت پروتز در نظر گرفته می‌شود که متغیر بوده و بر روی قیمت روکش ایمپلنت تاثیرگذار است.

قیمت روکش ایمپلنت بسیار بستگی به نوع پزشک، میزان تجربه‌ی او و مکانی که عمل شما انجام می‌شود دارد. 

هر چقدر درجه تخصص پزشک شما بالاتر باشد و مکانی که در آن عمل جراحی انجام می‌دهید مجهزتر باشد و جنس مواد استفاده شما بهتر باشد هزینه جراحی شما نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت.

روند جراحی برای کاشت دندان

جراحی ایمپلنت دندان با کاشت ریشه‌ی مصنوعی در استخوان فک شروع می‌شود. پس از انجام آزمایشات لازم، ریشه در درون استخوان فک با عمل جراحی وارد می‌شود و پس از گذشت سه ماه که ریشه‌ی مصنوعی با استخوان فک جوش خورد، پورتز یا کاور ایمپلنت روی ریشه قرار می‌گیرد.

پس از قرارگیری کاور، عمل ایمپلنت تکمیل می‌شود. گاهی ایمپلنت با روش‌های دیگری مانند پیوند پودر استخوان انجام می‌شود که در صورت به کارگیری چنین روش هایی، شش ماه زمان لازم است تا ریشه با استخوان فک پیوند بخورد و ثابت شود‌.

چرا کاور ایمپلنت بلافاصله پس از عمل ریشه انجام نمی‌شود؟

عمل ایمپلنت یک عمل چند مرحله‌ای است و بین مراحل آن فاصله‌ی چند ماهه نیاز است. علت فاصله‌ی زمانی بین عمل ریشه و جایگذاری پروتز یا کاور ایمپلنت، محکم شدن ریشه در استخوان فک و جوش خوردن آن است. 

اگر جایگذاری کاور بلافاصله پس از جایگذاری ریشه انجام شود، احتمال شکست عمل و تکان خوردن ریشه و خونریزی وجود دارد. به این علت به مدت سه تا شش ماه زمان نیاز است.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی

بعد از عمل کاشت حتماً باید مراقبت‌هایی انجام شود تا میزان ماندگاری و دوام عمل شما تا مدت‌های طولانی باقی بماند. عدم توجه به این نکات در حفظ نتیجه شما بسیار موثر خواهد بود.

  • ناحیه‌ای را که عمل در آن صورت گرفته است به هیچ عنوان با زبان دستکاری و تحریک نکنید.
  • در روزهای ابتدایی سعی کنید بیشتر استراحت کنید و سرتان را بالاتر از قلب‌تان قرار دهید.
  • از انجام حرکات ورزشی یا فعالیت‌های روزانه شدید جداً بپرهیزید.
  • در ساعات و روزهای اولیه کمپرس آب یخ را به صورت منظم و طبق نظر پزشک انجام دهید.
  • از روز دوم به بعد آب و نمک را به آرامی در دهان‌تان قرقره کنید این کار بهترین روش برای جلوگیری از هرگونه عفونت است.
  • از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید و بعد از هر بار مصرف خوراکی‌ها به صورت کامل و آرام دهان خود را بشویید.
  • هر گونه واکنش به داروهایی را که مصرف می‌کنید سریعاً با پزشک‌تان در میان بگذارید و از خوددرمانی جداً بپرهیزید.
  • مصرف الکل و سیگار به هیچ عنوان نداشته باشید.

پزشک خوب را از کجا پیدا کنیم؟

یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن پزشکان و دندانپزشکان خوب استفاده از تجربیات دیگران است. کسانی که این عمل جراحی را انجام داده‌اند  بهترین راهنمای شما خواهند بود. 

چون قبل از شما هم در مورد پزشک مورد نظر و هم در مورد قیمت روکش ایمپلنت به صورت کامل تحقیق کرده‌اند. اگر در دوستان و آشنایان خود کسی چنین عملی را انجام داده است از او کمک بگیرید. 

یا به سایت‌های معرفی و نوبت دهی پزشکان مراجعه کنید و نظرات مردم را در مورد یک پزشک به دقت مطالعه کنید.

جمع بندی قیمت ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان

در این مقاله در مورد یکی از دغدغه‌های مهم کسانی که به دنبال جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستند پرداختیم. ایمپلنت دندان یک روش کاملاً علمی و شناخته شده در دنیاست. همچنین عوامل تاثیرگذار در قیمت ایمپلنت و روکش ایمپلنت را بررسی کردیم و در نهایت نیز روش پیدا کردن پزشک خوب در این زمینه را به شما شناساندیم.

اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید یا این عمل جراحی را انجام داده‌اید بگویید که چه روشی را برای جایگزینی موارد از دست داده پیشنهاد می‌کنید و آیا این روش را کارآمد می‌دانید؟ 

در نهایت مراقب دندان‌های خود باشید چون این نعمات الهی هرگز جایگزینی همانند خود ندارند و بهترین گزینه حفظ و نگهداری آن‌هاست و قبل از اینکه روزی به دنبال راهکاری برای جایگزینی آن‌ها باشید بهتر این است که به شدت از آن‌ها مراقبت کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید