انتشار این مقاله


لیست آزمایشات چکاپ کامل pdf

امروزه با توجه به افزایش بیماری ها و انواع ویروس ها و مشکلات و چالش های فراوان در ادامه روند ساختار بدن انسان برای هر عضو و بیماری های شناخته شده و ناشناخته، روش های تشخیصی بسیاری توسط محققان توسعه یافته است. تشخیص طبی همانطور که در بالا ذکر شد یکی از راه‌ ها و […]

امروزه با توجه به افزایش بیماری ها و انواع ویروس ها و مشکلات و چالش های فراوان در ادامه روند ساختار بدن انسان برای هر عضو و بیماری های شناخته شده و ناشناخته، روش های تشخیصی بسیاری توسط محققان توسعه یافته است.

تشخیص طبی همانطور که در بالا ذکر شد یکی از راه‌ ها و روش‌ های تشخیص بیماری‌ ها و مشکلات جسمی در افراد است که با انجام اقدامات و آزمایش‌ های خاصی علائم و وجود یک بیماری یا نوع بیماری متغیر را شناسایی می‌کند.

امروزه تست های پزشکی زیادی در همه جوامع به ویژه در زمینه تحقیقات و پژوهشات پزشکی برای شناسایی و تشخیص دقیق انواع بیماری ها، مشکلات و چالش ها به ویژه در زندگی روزمره افراد مبتلا و مشکوک به آلوده توسعه و ایجاد می شود.

آزمایش چکاپ چیست؟

آزمایشات چکاپ نیز از نظر آزمایشات و تست های پزشکی، شناسایی و موثر در فرآیند تشخیص و شناسایی انواع بیماری ها در افراد بر اساس ویژگی های ایجاد شده و پیدا شده و معیار های مربوط به انواع بیماری ها که ارائه می شود بسیار مهم است.

به پزشکان و متخصصان در این زمینه انواع راه های درمان و پیشگیری و پیشنهاد بهترین و موثرترین روش های درمان و نظارت و پیشگیری از بیماران و افرادی که مبتلا هستند یا ممکن است آلوده باشند انواه آزمایش های چکاپ راهنمایی بسیاری دقیق و موثری را ارائه می دهند.

آزمایش های چکاپ بسته به یک نع آزمایش در افراد نمی شود بلکه بر اساس سن و جنسیت افراد آزمایشات و تست های پزشکی بسیاری بر اساس تحقیقات و پژوهشات جامعه پزشکی ابداع و اختراع شده اند که از تعداد بالایی برخوردار بوده و هر کدام از آزمایش های آزمایشات چکاپ به شناسایی و تشخیص نوعی از چالش ها و بیماری ها در افراد بر اساس جنسیت آن ها می پردازند که در ادامه به ارائه لیست کاملی از آزمایشات چکاپ در افراد می پردازیم.

لیست کامل آزمایشات چکاپ

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم آزمایشات چکاپ در هر نوعی از جنسیت و سن افراد برای سهولت در تشخیص دقیق و موثر انواع مشکلات و بیماری ها به انواع مختلف و تعداد بالایی تقسیم بندی شده اند که در ادامه بر اساس دسته بندی های پزشکی به ارائه لیست کامل آزمایش چکاپ کامل می پردازیم.

چکاپ کامل مردان

چکاپ کامل مردان

چکاپ کامل مردان (سطح اول)

CBC: آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، برای بررسی وضعیت کلی سلامتی شما و همچنین تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف مانند عفونت، آنمی و کم خونی و لوسمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

FBS: آزمایش FBS یا قند خون ناشتا سطح قند یا گلوکز خون را ارزیابی می‌کند. متخصص این تست را برای کمک به تشخیص دیابت و سایر مشکلات بررسی مینماید.

TG: تری گلیسیرید نوعی چربی در بدن است. سطوح بالای تری گلیسیرید ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

Cholesterol: مقدار ترکیبی کلسترول ها و کلسترول (LDL) و کلسترول (HDL) در خون.

HDL: HDL که به عنوان کلسترول “خوب” در نظر گرفته می شود، به خلاص شدن از شر کلسترول “بد” LDL کمک می کند.

LDL: همچنین به عنوان کلسترول “بد” شناخته می شود، LDL منبع اصلی انسداد در شریان ها است.

AST: AST آنزیمی است که بیشتر در کبد یافت می شود. این تست می تواند به پزشک شما در تشخیص آسیب یا بیماری کبد کمک کند.

ALT: آزمایش ALT یک آزمایش خون است که آسیب کبدی را بررسی می کند.

ALP: ALP آنزیمی است که در سراسر بدن یافت می شود، اما بیشتر در کبد، استخوان ها، کلیه ها و دستگاه گوارش یافت می شود.

Urea/ Creatinine: اوره و کراتینین اغلب اولین آزمایشاتی هستند که برای بررسی میزان توانایی کلیه ها در فیلتر کردن مواد زائد از خون شما استفاده می شود.

Urine analysis: این برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.

Uric Acid: این تست برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.

ESR: میزان  رسوب گلبول قرمز (ESR)، یک آزمایش خون است که می تواند فعالیت التهابی در بدن شما را نشان دهد.

TSH(ECL): آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) یک آزمایش خون رایج است که برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید استفاده می شود.

Vitamin D(ECL)سطوح غیر طبیعی ویتامین D می تواند نشان دهنده اختلالات استخوانی، مشکلات تغذیه، آسیب اندام ها یا سایر شرایط پزشکی باشد.

چکاپ کامل مردان (سطح دوم)

Uric Acid: سطوح بالای اسید اوریک می تواند باعث اختلالات دیگری از جمله سنگ کلیه و نارسایی کلیه یا التهاب دردناک در داخل و اطراف مفاصل شود.

Na: سدیم هم الکترولیت و هم ماده معدنی است. به حفظ تعادل آب و الکترولیت بدن کمک می کند. سدیم همچنین در نحوه عملکرد اعصاب و عضلات مهم است.

K: پتاسیم یک الکترولیت است که برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب ضروری است.

Ca: آزمایش خون کلسیم به تشخیص بیماری هایی که بر استخوان ها، قلب، اعصاب، کلیه ها و سایر اندام های شما تأثیر می گذارند کمک می کند.

Ph: pH خون به میزان اسیدی بودن آن اشاره دارد. تغییرات pH خون می تواند نشانه ای از مشکلات پزشکی اساسی باشد.

Mg: منیزیم یک الکترولیت مهم است که برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب و آنزیم ها مورد نیاز است.

Zinc: روی برای سنتز پروتئین، عملکرد آنزیم مهم است و نقش ساختاری در پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک دارد. روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و مغز ضروری است.

CRP: سطح بالای CRP در خون می تواند نشانگر التهاب باشد.

ESR: نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR)، یک آزمایش خون است که می تواند فعالیت التهابی در بدن شما را نشان دهد.

CPK: هنگامی که سطح کل CPK بسیار بالا است، اغلب به این معنی است که آسیب یا استرس به بافت عضلانی، قلب یا مغز وارد شده است.

LDH: سطوح بالاتر LDH در خون ممکن است نشانه آسیب بافتی یا بیماری باشد.

T3(ECL): آزمایش T3 اغلب برای تشخیص پرکاری تیروئید، وضعیتی که در آن بدن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند، استفاده می شود.

T4(ECL): آزمایش T4 به عنوان بخشی از ارزیابی عملکرد تیروئید انجام می شود. همچنین به عنوان تیروکسین شناخته می شود که توسط غده تیروئید تولید می شود و به کنترل متابولیسم و ​​رشد کمک می کند.

TSH(ECL): آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) یک آزمایش خون رایج است که برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید استفاده می شود.

Vitamin D(ECL): سطوح غیر طبیعی ویتامین D می تواند نشان دهنده اختلالات استخوانی، مشکلات تغذیه، آسیب اندام ها یا سایر شرایط پزشکی باشد.

Fe: آهن (Fe) یک ماده معدنی مورد نیاز برای هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را حمل می کند. آهن همچنین برای انرژی، عملکرد خوب عضلات و اندام ها مورد نیاز است.

TIBC: آزمایش ظرفیت اتصال آهن کامل (TIBC) توانایی خون را برای چسبیدن به آهن و انتقال آن در سراسر بدن اندازه گیری می کند.

Ferritin(ECL): آزمایش فریتین به پزشک کمک می کند تا بفهمد بدن شما چقدر آهن ذخیره می کند.

Albuminآلبومین رایج ترین پروتئین موجود در پلاسمای خون است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که خون در شریان ها و سیاهرگ ها باقی می ماند و به حمل هورمون ها، ویتامین ها و آنزیم ها در سراسر بدن کمک می کند.

Total Proteinآزمایش پروتئین کل میزان پروتئین موجود در خون شما را اندازه گیری می کند. پروتئین ها برای سلامت و رشد سلول ها و بافت های بدن مهم هستند.

چکاپ کامل مردان (سطح سوم)

Gamma GT: GGT آنزیمی است که در سراسر بدن یافت می شود، اما بیشتر در کبد یافت می شود. سطوح بالای GGT در خون ممکن است نشانه ای از بیماری کبدی یا آسیب به مجاری صفراوی باشد.

CEA(ECL): آزمایش آنتی ژن کارسینومبریونیک (CEA) یک آزمایش خون است که برای کمک به تشخیص و مدیریت انواع خاصی از سرطان ها استفاده می شود.

AFP(ECL)AFP پروتئینی است که در بیماران مبتلا به بیماری کبدی وجود دارد. AFP همچنین یک “تومور مارکر” است.

Anti TPO: تعیین سطح آنتی بادی TPO حساس ترین تست برای تشخیص بیماری خودایمنی تیروئید است.

چکاپ کامل مردان (سطح چهارم)

Occult Bloodآزمایش خون مخفی مدفوع (OB) یک آزمایش آزمایشگاهی است که برای بررسی نمونه‌های مدفوع از نظر وجود خون پنهان (مخفی) استفاده می‌شود.

Stool Examبرای تعیین اینکه آیا یک نوع باکتری یا انگل ممکن است روده ها را آلوده کند یا خیر.

Urine culture: کشت ادرار آزمایشی برای یافتن میکروب‌ها (مانند باکتری) در ادرار است که می‌توانند باعث عفونت شوند

CA19-9(ECL): (CA19-9) یک نشانگر زیستی مهم برای تشخیص زودهنگام و نظارت بالینی سرطان پانکراس است.

D-dimer: آزمایش D-dimer یک آزمایش خون است که برای پیدا کردن وجود لخته خون جدی استفاده میشود.

Troponinتروپونین ها پروتئین هایی هستند که در ماهیچه های قلب یافت می شوند. هنگامی که قلب آسیب می بیند، تروپونین را وارد جریان خون می کند.

CK-Mbآزمایش کراتین کیناز-MB (CK-MB) ممکن است به عنوان یک آزمایش بعدی برای افزایش کراتین کیناز (CK) استفاده شود تا مشخص شود آیا این افزایش به دلیل آسیب قلبی است یا آسیب ماهیچه های اسکلتی.

Folate(ECL): فولات را می توان در قسمت مایع خون (پلاسما) اندازه گیری کرد.این تست نشان دهنده مصرف اخیر فرد از فولات و اسید فولیک در رژیم غذایی است.

H.Pylori Ab (IgG): در ۹۵-۹۴ درصد بیماران، تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری  عفونت دستگاه گوارش یا هلیکوباکتر پیلوری به بدن مثبت شده و پس از ریشه کنی عفونت تا یک سال یا بیشتر مثبت باقی می ماند.

H.Pylori Ab(IgA): در ۹۷-۹۴ درصد بیماران ، تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری هلیکوباکتر به بدن مثبت شده و تقریبأ ۳ الی ۴ هفته پس از ریشه کنی عفونت سطح آن کاهش می یابد.

H.Pylori Ab(IgM): شاخص غیر حساس از عفونت حاد دستگاه گوارش یا هلیکوباکتر پیلوری می باشد.

H.Pylori Ag in Stool: این آزمایش بطور خاص برای شناسایی عفونت فعلی با شناسایی آنتی ژن (های) تولید شده توسط باکتریهای زنده H. pylori و ریخته شده در مدفوع طراحی شده است .

ANA: آزمایش ANA برای کمک به تشخیص اختلالات خود ایمنی، از جمله: لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) استفاده می‌شود. این شایع‌ترین نوع لوپوس است، یک بیماری مزمن که بخش‌های مختلف بدن از جمله مفاصل، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و مغز را درگیر می‌کند.

Anti ccpآنتی بادی های CCP پروتئین هایی هستند که بخشی از حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و سلول های سالم مانند مفاصل هستند.

Hb A1C: آزمایش هموگلوبین A1c میانگین سطح قند خون شما را در ۲ تا ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد.

آزمایش چکاپ (سطح پنجم (آزمایش های اختصاصی هورمونی مردان (بالای ۴۰سال)))

PSA Total(ECL): توتال PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) در آزمایشگاه نشانگر تومور عمدتاً در مدیریت سرطان پروستات استفاده می‌شود.

PSA Free(ECL): آزمایش‌های آنتی ژن آزاد اختصاصی پروستات (PSA) می‌تواند به تشخیص علائم سرطان پروستات کمک کند.

چکاپ کامل زنان

چکاپ کامل زنان

چکاپ کامل زنان (سطح اول)

CBC: آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، برای بررسی وضعیت کلی سلامتی شما و همچنین تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف مانند عفونت، آنمی و کم خونی و لوسمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

FBS: آزمایش FBS یا قند خون ناشتا سطح قند یا گلوکز خون را ارزیابی می‌کند. متخصص این تست را برای کمک به تشخیص دیابت و سایر مشکلات بررسی مینماید.

TG: تری گلیسیرید نوعی چربی در بدن است. سطوح بالای تری گلیسیرید ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

Cholesterol: مقدار ترکیبی کلسترول ها و کلسترول (LDL) و کلسترول (HDL) در خون.

HDL: HDL که به عنوان کلسترول “خوب” در نظر گرفته می شود، به خلاص شدن از شر کلسترول “بد” LDL کمک می کند.

LDL: همچنین به عنوان کلسترول “بد” شناخته می شود، LDL منبع اصلی انسداد در شریان ها است.

AST: AST آنزیمی است که بیشتر در کبد یافت می شود. این تست می تواند به پزشک شما در تشخیص آسیب یا بیماری کبد کمک کند.

ALT: آزمایش ALT یک آزمایش خون است که آسیب کبدی را بررسی می کند.

ALP: ALP آنزیمی است که در سراسر بدن یافت می شود، اما بیشتر در کبد، استخوان ها، کلیه ها و دستگاه گوارش یافت می شود.

Urea/ Creatinine: اوره و کراتینین اغلب اولین آزمایشاتی هستند که برای بررسی میزان توانایی کلیه ها در فیلتر کردن مواد زائد از خون شما استفاده می شود.

Urine analysis: این برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.

Uric Acid: این تست برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.

ESR: میزان  رسوب گلبول قرمز (ESR)، یک آزمایش خون است که می تواند فعالیت التهابی در بدن شما را نشان دهد.

TSH(ECL): آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) یک آزمایش خون رایج است که برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید استفاده می شود.

Vitamin D(ECL)سطوح غیر طبیعی ویتامین D می تواند نشان دهنده اختلالات استخوانی، مشکلات تغذیه، آسیب اندام ها یا سایر شرایط پزشکی باشد.

چکاپ کامل زنان (سطح دوم)

Uric Acid: سطوح بالای اسید اوریک می تواند باعث اختلالات دیگری از جمله سنگ کلیه و نارسایی کلیه یا التهاب دردناک در داخل و اطراف مفاصل شود.

Na: سدیم هم الکترولیت و هم ماده معدنی است. به حفظ تعادل آب و الکترولیت بدن کمک می کند. سدیم همچنین در نحوه عملکرد اعصاب و عضلات مهم است.

K: پتاسیم یک الکترولیت است که برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب ضروری است.

Ca: آزمایش خون کلسیم به تشخیص بیماری هایی که بر استخوان ها، قلب، اعصاب، کلیه ها و سایر اندام های شما تأثیر می گذارند کمک می کند.

Ph: pH خون به میزان اسیدی بودن آن اشاره دارد. تغییرات pH خون می تواند نشانه ای از مشکلات پزشکی اساسی باشد.

Mg: منیزیم یک الکترولیت مهم است که برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب و آنزیم ها مورد نیاز است.

Zinc: روی برای سنتز پروتئین، عملکرد آنزیم مهم است و نقش ساختاری در پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک دارد. روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و مغز ضروری است.

CRP: سطح بالای CRP در خون می تواند نشانگر التهاب باشد.

ESR: نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR)، یک آزمایش خون است که می تواند فعالیت التهابی در بدن شما را نشان دهد.

CPK: هنگامی که سطح کل CPK بسیار بالا است، اغلب به این معنی است که آسیب یا استرس به بافت عضلانی، قلب یا مغز وارد شده است.

LDH: سطوح بالاتر LDH در خون ممکن است نشانه آسیب بافتی یا بیماری باشد.

T3(ECL): آزمایش T3 اغلب برای تشخیص پرکاری تیروئید، وضعیتی که در آن بدن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند، استفاده می شود.

T4(ECL): آزمایش T4 به عنوان بخشی از ارزیابی عملکرد تیروئید انجام می شود. همچنین به عنوان تیروکسین شناخته می شود که توسط غده تیروئید تولید می شود و به کنترل متابولیسم و ​​رشد کمک می کند.

TSH(ECL): آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) یک آزمایش خون رایج است که برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید استفاده می شود.

Vitamin D(ECL): سطوح غیر طبیعی ویتامین D می تواند نشان دهنده اختلالات استخوانی، مشکلات تغذیه، آسیب اندام ها یا سایر شرایط پزشکی باشد.

Fe: آهن (Fe) یک ماده معدنی مورد نیاز برای هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را حمل می کند. آهن همچنین برای انرژی، عملکرد خوب عضلات و اندام ها مورد نیاز است.

TIBC: آزمایش ظرفیت اتصال آهن کامل (TIBC) توانایی خون را برای چسبیدن به آهن و انتقال آن در سراسر بدن اندازه گیری می کند.

Ferritin(ECL): آزمایش فریتین به پزشک کمک می کند تا بفهمد بدن شما چقدر آهن ذخیره می کند.

Albuminآلبومین رایج ترین پروتئین موجود در پلاسمای خون است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که خون در شریان ها و سیاهرگ ها باقی می ماند و به حمل هورمون ها، ویتامین ها و آنزیم ها در سراسر بدن کمک می کند.

Total Proteinآزمایش پروتئین کل میزان پروتئین موجود در خون شما را اندازه گیری می کند. پروتئین ها برای سلامت و رشد سلول ها و بافت های بدن مهم هستند.

چکاپ کامل زنان (سطح سوم)

Gamma GT: GGT آنزیمی است که در سراسر بدن یافت می شود، اما بیشتر در کبد یافت می شود. سطوح بالای GGT در خون ممکن است نشانه ای از بیماری کبدی یا آسیب به مجاری صفراوی باشد.

CEA(ECL): آزمایش آنتی ژن کارسینومبریونیک (CEA) یک آزمایش خون است که برای کمک به تشخیص و مدیریت انواع خاصی از سرطان ها استفاده می شود.

AFP(ECL)AFP پروتئینی است که در بیماران مبتلا به بیماری کبدی وجود دارد. AFP همچنین یک “تومور مارکر” است.

Anti TPO: تعیین سطح آنتی بادی TPO حساس ترین تست برای تشخیص بیماری خودایمنی تیروئید است.

چکاپ کامل زنان (سطح چهارم)

Occult Bloodآزمایش خون مخفی مدفوع (OB) یک آزمایش آزمایشگاهی است که برای بررسی نمونه‌های مدفوع از نظر وجود خون پنهان (مخفی) استفاده می‌شود.

Stool Examبرای تعیین اینکه آیا یک نوع باکتری یا انگل ممکن است روده ها را آلوده کند یا خیر.

Urine culture: کشت ادرار آزمایشی برای یافتن میکروب‌ها (مانند باکتری) در ادرار است که می‌توانند باعث عفونت شوند

CA19-9(ECL): (CA19-9) یک نشانگر زیستی مهم برای تشخیص زودهنگام و نظارت بالینی سرطان پانکراس است.

D-dimer: آزمایش D-dimer یک آزمایش خون است که برای پیدا کردن وجود لخته خون جدی استفاده میشود.

Troponinتروپونین ها پروتئین هایی هستند که در ماهیچه های قلب یافت می شوند. هنگامی که قلب آسیب می بیند، تروپونین را وارد جریان خون می کند.

CK-Mbآزمایش کراتین کیناز-MB (CK-MB) ممکن است به عنوان یک آزمایش بعدی برای افزایش کراتین کیناز (CK) استفاده شود تا مشخص شود آیا این افزایش به دلیل آسیب قلبی است یا آسیب ماهیچه های اسکلتی.

Folate(ECL): فولات را می توان در قسمت مایع خون (پلاسما) اندازه گیری کرد.این تست نشان دهنده مصرف اخیر فرد از فولات و اسید فولیک در رژیم غذایی است.

H.Pylori Ab (IgG): در ۹۵-۹۴ درصد بیماران، تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری  عفونت دستگاه گوارش یا هلیکوباکتر پیلوری به بدن مثبت شده و پس از ریشه کنی عفونت تا یک سال یا بیشتر مثبت باقی می ماند.

H.Pylori Ab(IgA): در ۹۷-۹۴ درصد بیماران ، تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری هلیکوباکتر به بدن مثبت شده و تقریبأ ۳ الی ۴ هفته پس از ریشه کنی عفونت سطح آن کاهش می یابد.

H.Pylori Ab(IgM): شاخص غیر حساس از عفونت حاد دستگاه گوارش یا هلیکوباکتر پیلوری می باشد.

H.Pylori Ag in Stool: این آزمایش بطور خاص برای شناسایی عفونت فعلی با شناسایی آنتی ژن (های) تولید شده توسط باکتریهای زنده H. pylori و ریخته شده در مدفوع طراحی شده است .

ANA: آزمایش ANA برای کمک به تشخیص اختلالات خود ایمنی، از جمله: لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) استفاده می‌شود. این شایع‌ترین نوع لوپوس است، یک بیماری مزمن که بخش‌های مختلف بدن از جمله مفاصل، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و مغز را درگیر می‌کند.

Anti ccpآنتی بادی های CCP پروتئین هایی هستند که بخشی از حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و سلول های سالم مانند مفاصل هستند.

Hb A1C: آزمایش هموگلوبین A1c میانگین سطح قند خون شما را در ۲ تا ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد.

چکاپ کامل زنان (سطح پنجم (آزمایش های اختصاصی هورمونی زنان))

LH(ECL)در زنان، LH به کنترل چرخه قاعدگی کمک می کند. همچنین باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان می شود.

FSH(ECL)هورمون محرک فولیکول (FSH) به مدیریت چرخه قاعدگی کمک می کند و تخمدان ها را برای تولید تخمک تحریک می کند.

Prolactin(ECL)هورمون پرولاکتین  در بدن بانوان و آقایان وجود دارد و بر توان باروری افراد تاثیر مستقیم می گذارد. بالا بودن پرولاکتین نه نتها می تواند سبب ناباروری گردد، بلکه افزایش هورمون پرولاکتین و ریزش مو نیز با یکدیگر ارتباط دارند.

چکاپ کامل کووید ۱۹

چکاپ کامل آنتی بادی و واکسیناسیون کووید ۱۹

RBD Antibodyغربالگری آنتی بادی های RBD را می توان برای جستجوی وجود نشانگرهای ایمنی هومورال پس از عفونت کووید مورد استفاده قرار داد.

Covid-19 IGMمثبت بودن تست IgM نشان می دهد که ممکن است شما آلوده شده باشید یا اخیراً واکسینه شده اید و سیستم ایمنی بدن شما شروع به پاسخ دادن به واکسیناسیون کرده است و سیستم ایمنی بدن شما شروع به پاسخ دادن به ویروس کرده است.

Covid-19 IGGفرقی نمی‌کند اخیراً واکسینه شده باشید یا به طور طبیعی مبتلا به کووید-۱۹ شده باشید، این آزمایش IgG تأیید می‌کند که آیا سیستم ایمنی شما آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده IgG را ایجاد کرده است یا خیر و اندازه‌گیری از میزان پاسخ بدن به شما می‌دهد.

چکاپ کامل نوزادان و کودکان

چکاپ کامل نوزادان و کودکان

چکاپ کامل نوزادان

CBCشمارش کامل سلول های خونی   

Bill Total & Directتعیین زردی بدن        

CRPبررسی شرایط التهابی بدن        

T3بررسی عملکرد تیروئید   

T4بررسی عملکرد تیروئید    

TSHبررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز       

PKUتشخیص بیماری  فنیل کتونوری

G6PDتشخیص بیماری فاویسم         

Urine analysisآنالیز کامل ادرار و بررسی عفونت ادراری

Urine cultureکشت ادرار و بررسی عفونت ادراری

چکاپ کامل کودکان

CBCشمارش کامل سلول های خونی   

FBSقند خون ناشتا    

TGچربی خون         

Cholestrolبررسی چربی مضر بدن

HDLچربی خوب بدن

LDLچربی بد بدن      

ASTآنزیم کبدی        

ALTآنزیم کبدی        

ALKآنزیم کبدی و استخوانی  

Bill Total & Directتعیین زردی بدن       

Ureaبررسی عملکرد کلیه   

Creatبررسی عملکرد کلیه  

Caبررسی سلامت استخوان ها         

Phبررسی سلامت استخوان ها         

Mgبررسی سلامت استخوان ها       

Zincبررسی سلامت پوست و مو      

TSHبررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز        

Free T4بررسی عملکرد تیروئید      

Vitamin Dبررسی سلامت و عملکرد استخوان ها    

Feارزیابی هموگلوبین خون  

TIBCارزیابی ذخیره آهن بدن

Ferritinارزیابی ذخیره آهن بدن      

S/Eبررسی انگل در مدفوع  

Urine analysisآزمایش کامل ادرار

چکاپ کامل انواع بیماری ها و علائم آن

چکاپ کامل ریزش موی زنان

CBCشمارش کامل سلول های خونی

Zincبررسی سلامت پوست و مو

TSHبررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز        

Free T4بررسی عملکرد تیروئید      

Feارزیابی هموگلوبین خون  

TIBCارزیابی ذخیره آهن بدن

Ferritinارزیابی ذخیره آهن بدن

Testosteroneبررسی هورمون جنسی مرد

۱۷OH-Progesteroneبررسی اختلالات هورمونی

DHEAبررسی اختلالات هورمونی جنسی     

Mgمنیزیم یک الکترولیت مهم است که برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب، آنزیم ها مورد نیاز است.     

CRPسطح بالای CRP در خون می تواند نشانگر التهاب باشد 

LH(ECL)در زنان، LH به کنترل چرخه قاعدگی کمک می کند. همچنین باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان می شود.          

FSH(ECL)هورمون محرک فولیکول (FSH) به مدیریت چرخه قاعدگی کمک می کند و تخمدان ها را برای تولید تخمک تحریک می کند.

چکاپ کامل ریزش موی مردان

CBCشمارش کامل سلول های خونی

Zincبررسی سلامت پوست و مو

TSHبررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز        

Free T4بررسی عملکرد تیروئید      

Feارزیابی هموگلوبین خون  

TIBCارزیابی ذخیره آهن بدن

Ferritinارزیابی ذخیره آهن بدن

Testosteroneبررسی هورمون جنسی مرد

۱۷OH-Progesteroneبررسی اختلالات هورمونی

DHEAبررسی اختلالات هورمونی جنسی     

Mgمنیزیم یک الکترولیت مهم است که برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب، آنزیم ها مورد نیاز است.     

CRPسطح بالای CRP در خون می تواند نشانگر التهاب باشد 

چکاپ کامل دیابت

CBC: شمارش کامل سلول های خونی  

FBS: قند خون ناشتا    

Hb A1C: میانگین قند خون سه ماهه گذشته    

TG: چربی خون        

Cholestrolبررسی چربی مضر بدن

HDLچربی خوب بدن

LDLچربی بد بدن     

Ureaبررسی عملکرد کلیه   

Creatبررسی عملکرد کلیه  

Na: بررسی عملکرد کلیه      

K: بررسی عملکرد کلیه و قلب

۲hppقند دو ساعته بعد صبحانه       

Creat urin random: نارسایی کلیه ناشی از دیابت  

Micro Alb random: نارسایی کلیه ناشی از دیابت  

Urine Analysis: آنالیز کامل ادرار  

Insulin: سنجش هورمون تنظیم کننده قند خون

C-peptid: تعیین علت تغییر مقدار انسولین    

چکاپ کامل فشار خون

CBCشمارش کامل سلول های خونی  

FBS: قند خون ناشتا    

TG: چربی خون        

Cholestrolبررسی چربی مضر بدن

HDLچربی خوب بدن

LDL: چربی بد بدن     

AST: آنزیم کبدی       

ALT: آنزیم کبدی       

Urea: بررسی عملکرد کلیه   

Creat: بررسی عملکرد کلیه  

Uric Acidبررسی نقرس    

Na: بررسی عملکرد کلیه      

K: بررسی عملکرد کلیه و قلب

Creat urin random: نارسایی کلیه ناشی از دیابت و فشارخون      

Micro Alb random: نارسایی کلیه ناشی از دیابت و فشارخون       

Urine analysisاین تست برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.  

Urine random protein: بررسی میزان دفع پروتئین در ادرار      

چکاپ کامل قلب

CBCشمارش کامل سلول های خونی  

TG: چربی خون        

Cholestrol: بررسی چربی مضر بدن

HDLچربی خوب بدن

LDLچربی بد بدن     

AST: آنزیم کبدی       

ALTآنزیم کبدی       

CPK: بررسی سلامت عضلات و قلب 

LDHبررسی سلامت عضلات و ریه 

Troponin: تشخیص سکته قلبی       

CK-MB: تشخیص سکته قلبی 

Protein Cبررسی علت سقط مکرر و بیماری های انعقادی  

Protein S: بررسی علت سقط مکرر و بیماری های انعقادی  

Anti cardiolipin (IgG,IgM: تشخیص بیماریهای خود ایمنی

Anti Thrombin : تشخیص برخی از اختلالات سیستم انعقاد خون     

Homocystein: تشخیص تعدادی از بیماریهای متابولیک      

CRP(HS)بررسی اختلالات قلبی      

Urine analysis: این تست برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.  

Pro BNPتعیین قطعیت در بیمار با نشانه های نارسایی قلبی جهت درمان

چکاپ کامل خستگی

CBC: شمارش کامل سلول های خونی  

FBS: قند خون ناشتا    

Hb A1C: میانگین قند خون سه ماهه گذشته    

TGچربی خون        

Cholestrolبررسی چربی مضر بدن

HDLچربی خوب بدن

LDL: چربی بد بدن     

ASTآنزیم کبدی       

ALT: آنزیم کبدی       

ALK: آنزیم کبدی و استخوانی 

Ureaبررسی عملکرد کلیه   

Creatبررسی عملکرد کلیه  

Uric Acid: بررسی نقرس    

Na: بررسی عملکرد کلیه      

K: بررسی عملکرد کلیه و قلب

Ca: بررسی سلامت استخوان ها        

Phبررسی سلامت استخوان ها        

Mgبررسی سلامت استخوان ها       

CRPبررسی شرایط التهابی بدن       

TSH: بررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز       

Free T4: بررسی عملکرد تیروئید     

Albumin: میزان پروتئین بدن

Total Proteinمیزان پروتئین بدن  

CEA: بررسی سرطان گوارش 

Anti ds-DNA: بررسی بیماری های خود ایمنی       

Clبررسی سلامت کلیه        

Vitamine D3: بررسی میزان ویتامین دی ۳

چکاپ کامل سردرد های مزمن

CBC: شمارش کامل سلول های خونی  

FBS: قند خون ناشتا    

Hb A1Cمیانگین قند خون سه ماهه گذشته    

TGچربی خون        

Cholestrol: بررسی چربی مضر بدن

HDLچربی خوب بدن

LDLچربی بد بدن     

ASTآنزیم کبدی       

ALTآنزیم کبدی       

Ureaبررسی عملکرد کلیه   

Creatبررسی عملکرد کلیه  

T3بررسی عملکرد تیروئید   

T4بررسی عملکرد تیروئید   

TSHبررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز       

Vitamin Dبررسی سلامت و عملکرد استخوان ها   

Feارزیابی هموگلوبین خون  

TIBCارزیابی ذخیره آهن بدن

Ferritinارزیابی ذخیره آهن بدن     

Naسدیم هم الکترولیت و هم ماده معدنی است. به حفظ تعادل آب و الکترولیت بدن کمک می کند. سدیم همچنین در نحوه عملکرد اعصاب و عضلات مهم است.    

Kپتاسیم یک الکترولیت است که برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب ضروری است.    

Urine analysisاین تست برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات ، مانند عفونت های دستگاه ادراری ، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود. 

چکاپ کامل سلامت استخوان

CBC: شمارش کامل سلول های خونی  

Ca: بررسی سلامت استخوان ها        

Ph: بررسی سلامت استخوان ها        

Mg: بررسی سلامت استخوان ها       

CRP: بررسی شرایط التهابی بدن       

ESR: بررسی شرایط التهابی بدن       

Anti ccp: تشخیص بیماری های روماتیسم     

RF: تشخیص بیماری های روماتیسم    

Vitamin D: بررسی سلامت و عملکرد استخوان ها   

PTH: تشخیص اختلالات پاراتیرویید   

Alk: بررسی سلامت استخوان ها       

چکاپ کامل تشخیص سرطان در زنان

CEA: بررسی سرطان گوارش 

CA19-9: بررسی انواع سرطان در بدن        

CA 125: تشخیص سرطان تخمدان     

CA 15-3: تشخیص سرطان سینه و تخمدان    

alpha feto protein: تشخیص سرطان کبد  

Thyroglobulin: ارزیابی پروتئین انتقال دهنده هورمون های تیروئیدی        

Beta-2 micro globulin: تومور مارکر برای تشخیص بیماری مالتیپل میلوما

CBC: آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، برای بررسی وضعیت کلی سلامتی شما و همچنین تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف مانند عفونت، آنمی و کم خونی و لوسمی ها ، مورد استفاده قرار می گیرد.  

BHCG: آزمایش بارداری

چکاپ کامل تشخیص سرطان در مردان

CEA: بررسی سرطان گوارش 

PSA (Total & Free): بررسی سلامت پروستات      

CA19-9: بررسی انواع سرطان در بدن        

alpha feto protein: تشخیص سرطان کبد  

Thyroglobulin: ارزیابی پروتئین انتقال دهنده هورمون های تیروئیدی        

Beta-2 micro globulin: تومور مارکر برای تشخیص بیماری مالتیپل میلوما

AFP: عموما برای تشخیص تخمدان و بیضه و کبد      

CBC: برای بررسی وضعیت کلی سلامتی شما و تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف مانند عفونت، آنمی و کم خونی و لوسمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد.     

Stool Exam: برای تعیین اینکه آیا یک نوع باکتری یا انگل ممکن است روده ها را آلوده کند یا خیر.  

Occult Blood: آزمایش خون مخفی مدفوع (OB) یک آزمایش آزمایشگاهی است که برای بررسی نمونه های مدفوع از نظر وجود خون پنهان (مخفی) استفاده می شود.      

FIT: تست تاییدی وجود خون در مدفوع (غربالگری سرطان معده)

چکاپ کامل کاهش وزن در زنان

CBC: شمارش کامل سلول های خونی  

FBS: قند خون ناشتا    

ESR: بررسی شرایط التهابی بدن       

Hb A1C: میانگین قند خون سه ماهه گذشته    

TSH: بررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز       

Free T4: بررسی عملکرد تیروئید     

CEA: بررسی سرطان گوارش 

CA19-9: بررسی انواع سرطان در بدن        

Occult Blood: بررسی خون مخفی و چکاپ برای سرطان کولون    

CA 125: تشخیص سرطان تخمدان     

CA 15-3: تشخیص سرطان سینه و تخمدان    

alpha feto protein: تشخیص سرطان کبد  

Thyroglobulin: ارزیابی پروتئین انتقال دهنده هورمون های تیروئیدی        

Beta-2 micro globulin: تومور مارکر برای تشخیص بیماری مالتیپل میلوما

Stool Exam: بررسی بیماریهای انگلی

FIT: تست تاییدی وجود خون در مدفوع (غربالگری سرطان روده)

چکاپ کامل کاهش وزن در مردان

CBC: شمارش کامل سلول های خونی  

FBS: قند خون ناشتا    

Hb A1C: میانگین قند خون سه ماهه گذشته    

ESR: بررسی شرایط التهابی بدن       

TSH: بررسی عملکرد تیروئید و هیپوفیز       

Free T4: بررسی عملکرد تیروئید     

CEA: بررسی سرطان گوارش 

PSA (Total & Free): بررسی سلامت پروستات      

CA19-9: بررسی انواع سرطان در بدن        

Occult Blood: بررسی خون مخفی و چکاپ برای سرطان کولون    

alpha feto protein: تشخیص سرطان کبد  

Beta-2 micro globulin: تومور مارکر برای تشخیص بیماری مالتیپل میلوما

S/E: بررسی بیماری های انگلی        

FIT: تست تاییدی وجود خون در مدفوع (غربالگری سرطان معده)      

کلام آخر

در مطالب بالا به همراه لیما طب به بررسی بسیاری از موضوعات آزمایش های پزشکی و انواع چکاپ های کامل در تمامی زمینه های انواع بیماری ها و جنسیت ها و سنین پرداختیم که می توانید در صورت تصمیم به انجام آزمایش های پزشکی از چکاپ در منزل بهره مند شوید که لیما طب تمامی راهنمایی های کامل را در زمینه انواع آزمایشات پزشکی ارائه می کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید