انتشار این مقاله


معایب از بین رفتن دندان های جلو

ایمپلنت دندان یکی از روش های کاشت دندان جلو است. از دست دادن دندان های جلو می تواند تأثیر بسزایی در زیبایی چهره، زیبایی لبخند، طرز تکلم، نحوه غذا خوردن و اعتماد به نفس فرد داشته باشد. بنابراین جایگزین کردن آن از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و باید هرچه زودتر برای رفع این مشکل […]

ایمپلنت دندان یکی از روش های کاشت دندان جلو است. از دست دادن دندان های جلو می تواند تأثیر بسزایی در زیبایی چهره، زیبایی لبخند، طرز تکلم، نحوه غذا خوردن و اعتماد به نفس فرد داشته باشد. بنابراین جایگزین کردن آن از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و باید هرچه زودتر برای رفع این مشکل اقدام شود. خالی ماندن این فضا می تواند به تحلیل رفتن استخوان فک و نامرتب شدن دندان های مجاور کمک کند. ادای کلمات نیز در این افراد معمولاً بسیار دشوار می شود. بنابراین توصیه می شود هر چه زودتر برای کاشت ایمپلنت اقدام شود.

روش های جایگزین کردن دندان های جلو

ایمپلنت دندان تنها یکی از روش هایی است که برای جایگزین کردن دندان های کشیده شده در قسمت جلوی دهان استفاده می شود. ساخت فلیپر یا پروتز متحرک نیز از دیگر روش هایی است که بدین منظور استفاده می شود. اما لازم است بدانید که فلیپر ها بیشتر جنبه زیبایی دارند و روشی کاملاً موقت هستند. این دندان ها تنها می توانند فضای خالی ایجاد شده را پر کنند و به هنگام صرف غذا باید از دهان خارج شوند.

از دیگر روش های درمانی برای جایگزین کردن دندان های کشیده شده در قسمت جلوی دهان می توان به روش بریج اشاره کرد. در این روش دو دندان مجاور تراش خورده و هر سه دندان با یکدیگر روکش می شوند. این روکش های پیوسته در گذشته بسیار رایج بودند. اما به دلیل آنکه دندان های مجاور فدای یک دندان می شوند تقریباً منسوخ شده اند. 

پروسه ایمپلنت دندان های جلو

شکافی که در اثر از دست دادن دندان های جلو به وجود می آید می تواند آزاردهنده باشد، اما ایمپلنت دندان مطمئن ترین روش برای جایگزین کردن آن است. در این روش ابتدا روی لثه شکافی ایجاد می شود تا استخوان فک نمایان گردد. سپس در محل مورد نظر برای جایگذاری پایه ایمپلنت، حفره ای ایجاد می شود. این مرحله در صورتی که استخوان فک بیمار ضخامت و استقامت کافی داشته باشد انجام می گردد. در غیر این صورت نیاز است تا مرحله دیگری به نام پیوند استخوان انجام شود. همچنین در برخی از موارد نیاز است تا لیفت سینوس ها برای جلوگیری از مشکلات بعدی انجام گردد. تشخیص و انجام هر یک از این مراحل بر عهده دندانپزشک شما است. 

روند بهبود ایمپلنت دندان های جلو

پس از جایگذاری پایه ایمپلنت دندان، چیزی حدود ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز است تا ایمپلنت جوش بخورد. این مدت زمان در افراد مختلف متفاوت است و در صورتی که مراجعه کننده پوکی استخوان داشته باشد طولانی تر خواهد بود. پس از طی این مدت زمان، پیچ اباتمنت که از جنس تیتانیوم ساخته شده با استخوان فک پیوند می دهد. در طول این مدت، وضعیت پایه ایمپلنت توسط دندانپزشک شما بررسی خواهد شد. زمانیکه جراح شما تشخیص دهد پایه ایمپلنت به طور کامل پیوند خورده است، می توان برای جایگذاری اباتمنت و در نهایت تاج دندان اقدام کرد.

ایمپلنت دندان

شرط لازم برای کاشت دندان های جلو

شرط لازم برای ایمپلنت دندان های جلو، استقامت و دوام کافی استخوان فک است. اگر استخوان فک بیمار انسجام کافی نداشته باشد، ایمپلنت بعد از کاشت دچار شکست می شود. زیرا نمی تواند فشار وارد شده به هنگام جویدن غذا را تحمل کند و دچار پیچش یا جابجایی می شود. از نشانه های شکست آن می توان به درد شدید و لق شدن پایه ایمپلنت اشاره کرد.

برای کاشت ایمپلنت دندان های جلو، مراجعه کننده نباید به بیماری های سرطان، لثه پریودنتال، دیابت کنترل نشده، پوکی استخوان شدید و غیره مبتلا باشد. همچنین عدم مصرف کافئین بالا، دخانیات و نوشیدنی های الکلی نیز از دیگر شروط لازم برای انجام ایمپلنت های دندانی هستند.

رشد کامل استخوان فک نیز از دیگر شروط لازم است. بنابراین کودکانی که زیر ۱۸ سال سن دارند نمی توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند. این روش تنها به تشخیص دندانپزشک و بعد از تکمیل فرآیند رشد استخوان های آرواره قابل انجام است.

ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان جلو

بعد از کاشت ایمپلنت دندان جلو، چیزی حدود ۵ تا ۸ ماه طول می کشد تا پایه کاشته شده به استخوان فک جوش بخورد. سرعت بهبود در فک پایین بالاتر بوده و حدود سه ماه است. اما این مدت زمان در فک بالا به بیش از ۵ ماه می رسد. در این مدت نیاز است تا از پین کاشته شده مراقبت شود. برای این کار باید از گاز زدن و جویدن غذاهای سخت در این مدت خودداری کنید. همچنین در برخی از موارد یک تاج موقت برای بیمار ساخته می شود که پایه ایمپلنت را پوشش می دهد و از آن محافظت می کند. احساس درد بعد از کاشت ایمپلنت طبیعی بوده و با مصرف مسکن های تجویز شده تسکین می یابد. بنابراین از مصرف مسکن های بدون نسخه بعد از انجام ایمپلنت خودداری کنید. همچنین در صورت نیاز جراح برای شما مکمل های حاوی کلسیم تجویز خواهد کرد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید