انتشار این مقاله


اندوبگ ابزاری مناسب برای خروج ایمن نمونه های عفونی حین عمل جراحی

استفاده از روش ­های جراحی کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی طی ۲۰ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. اندوبگ یکی از محصولات تخصصی پزشکی می­ باشد که در عمل­ های لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می­ گیرد و هدف از استفاده این محصول جمع ­آوری و خارج کردن نمونه ­های عفونی حاصل از جراحی می ­باشد. اندوبگ ­ها در انواع و سایزهای مختلف توسط شرکت ­های […]

استفاده از روش ­های جراحی کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی طی ۲۰ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. اندوبگ یکی از محصولات تخصصی پزشکی می­ باشد که در عمل­ های لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می­ گیرد و هدف از استفاده این محصول جمع ­آوری و خارج کردن نمونه ­های عفونی حاصل از جراحی می ­باشد. اندوبگ ­ها در انواع و سایزهای مختلف توسط شرکت ­های تجهیزات پزشکی تولید می­ شوند. در ادامه با این محصول بیشتر آشنا خواهیم شد.

چالش ­های جراح هنگام خارج کردن نمونه ­های بافتی

همانطور که پیش از این اشاره شد، جراحی لاپاراسکوپی در دهه ­های اخیر به شدت مورد توجه جراحان قرار گرفته است. از جمله مزایای این تکنیک می ­توان به کم تهاجمی بودن (ایجاد برش کوچک)، عوارض کمتر حین عمل و بعد از عمل، جنبه زیبایی بهتر و بازگشت زودهنگام به روال زندگی عادی اشاره کرد؛ اما همچنان استفاده از این روش با چالش ­هایی همراه است. 

یکی از این چالش­ ها، خارج کردن ایمن و موثر بافت ­های بریده شده طی عمل لاپاراسکوپی از موضع عمل است که با توجه به کوچک بودن برش ­های لاپاراسکوپی کار مشکلی است. یکی از راه حل­ های این مشکل، ایجاد برش ­های بزرگتر با هدف ایجاد فضای کافی برای خارج کردن نمونه ­­های بافتی است؛ اما این راه حل با مفهوم کم تهاجمی بودن لاپاراسکوپی در تعارض است. همچنین درصورتی که نمونه­ های بافتی مدنظر، عفونی و یا تومورها و توده­ های بدخیم باشند، این روش خارج کردن می ­تواند سبب انتقال محتویات و ترشحات خطرناک بافت به داخل حفره شکمی شود و انتشار عفونت، بیماری و بدخیمی ­ها را به همراه داشته باشد. این وضعیت حتی می­ تواند سبب وخیم ­تر شدن وضعيت بيمار شود. بنابراین جراح به کیسه­ های بسيار مطمئن با اندازه مناسب و متریال با کيفيت نیاز دارد تا با ایمن­ ترین روش ممکن نمونه ­ها را از بدن خارج کند.

اندوبگ بهترین ابزار برای خارج کردن بافت از بدن

یک رویکرد مفید برای تسهیل روند خارج کردن بافت ­ها از بدن، استفاده از اندوبگ (کیسه تخلیه نمونه) است. به این صورت که پس از جداکردن بافت یا نمونه از محل، نمونه جهت خروج از برش جراحی در داخل اندوبگ قرار می ­گیرد که در نتیجه آن، احتمال تماس نمونه با حفره شکمی و محل برش به حداقل می ­رسد.

استفاده از اندوبگ از این جهت مفید است که از انتشار عفونت جلوگیری می­ کند و مانع از ریختن محتویات و ترشحات نمونه درون حفره شکمی می ­شود. همچنین خطر متاستاز را در مواردی که بافت ­ها از نوع بافت ­های سرطانی هستند به حداقل می ­رساند.

اندوبگ چیست؟

بر اساس آنچه تاکنون توضیح دادیم، اندوبگ یکی از ابزارهای مورد استفاده در جراحی ­های لاپاراسکوپی است که برای نگهداری موقت نمونه و تسهیل خارج کردن آن از بدن بیمار طراحی شده است. در واقع اندوبگ ­ها، کیسه ­هایی هستند که توسط تروکار، سوزن ورس يا گرسپر وارد حفره شکمی می­ شوند و نمونه جدا شده را در خود جاي مي ­دهند. در نهایت داخل شکم بسته شده و با استفاده از ابزارهاي مناسب و از طريق سوراخ­ هاي ايجاد شده در شکم از بدن خارج مي ­شوند.

انواع اندوبگ­ ها

اندوبگ­ ها از نظر اندازه (قطر و گنجایش کیسه) و همچنین طریقه باز و بسته شدن کیسه متفاوت هستند. اندوبگ ­های شرکت آسیا جراح پیشرو با برند AJP در سایزهای زیر تولید می ­شوند:

  • اندوبگ ۱۵۰ میلی ­لیتری (قطر کیسه : ۷ سانتی ­متر / ارتفاع کیسه : ۸.۵ سانتی ­متر)
  • اندوبگ ۴۵۰ میلی ­لیتری (قطر کیسه : ۹.۵ سانتی ­متر / ارتفاع کیسه : ۱۵ سانتی ­متر)
  • اندوبگ ۷۰۰ میلی ­لیتری (قطر کیسه : ۱۲.۷ سانتی­ متر / ارتفاع کیسه : ۱۵ سانتی ­متر)

اندوبگ ­ها از نظر روش باز و بسته کردن نیز متفاوت هستند و در دو نوع خودکار و دستی تولید می ­شوند. نوع خودکار دارای قابلیت باز شدن خودکار کیسه پس از ورود به حفره شکمی می ­باشد و در نوع دستی کیسه پس از ورود به حفره شکمی برای باز شدن نیاز به ابزارهایی دارد که لبه ­های کیسه را نگه دارند.

شرکت آسیا جراح پیشرو مفتخر است اعلام کند که سایزهای مختلف اندوبگ ­ها را در دو نوع دستی و خودکار با کیفیت بالا و در عین حال مقرون به صرفه تولید کرده است.

مشخصات اندوبگ ­ها

  • یکبارمصرف هستند و خطر انتقال عفونت را به حداقل می ­رسانند.
  • مقاوم در برابر پارگی هستند و نمونه می ­تواند بدون هیچ گونه خطر آلودگی خارج شود.
  • ·      بدون محتویات فلزی هستند که خطر سوختگی با الکتروسرجری را به حداقل می ­رساند.
  • شکل مخروطی کیسه سبب تسهیل خارج کردن بافت می­ شود.

اندوبگ برای خارج کردن چه بافت ­هایی استفاده می ­شود؟

اندوبگ برای برداشتن نمونه­ های بافتی مختلف استفاده می ­شود که در ادامه به برخی از آن­ ها اشاره می ­کنیم: 

  • کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا
  • آپاندیس
  • گره ­های لنفاوی
  • فیبروم رحمی
  • تخمدان­ ها
  • امنتوم
  • بخش ­هایی از روده
  • و سایر بافت­ های مشابه

کدام اندوبگ برای کدام جراحی مناسب است؟

یک معیار مهم برای انتخاب سایز اندوبگ مورد نیاز، اندازه نمونه است. اگر در انتخاب اندوبگ به ابعاد نمونه دقت نشود، ممکن است نمونه به طور کامل در داخل کیسه جای نگیرد و خروج ایمن نمونه از حفره شکمی دچار مشکل شود. به عنوان مثال:

  • اندوبگ 150 میلی ­لیتری معمولا در عمل­ هایی که ابعاد بافت موردنظر کوچکتر از 10 سانتی ­متر است، مورد استفاده قرار می ­گیرد. 
  • اندوبگ ۴۵۰ میلی­ لیتری معمولا برای خارج کردن بافت­ هایی که ابعادشان بین 10 تا 12 سانتی­ متر است، مورد استفاده قرار می­ گیرد. 
  • اندوبگ ۷۰۰ میلی ­لیتری معمولا برای توده­ ها و بافت ­هایی با ابعاد بزرگتر از 12 سانتی ­متر مورد استفاده قرار می­ گیرد.

هنگام انتخاب سایز مناسب اندوبگ باید به نوع بافت نیز توجه شود؛ زیرا توده­ های نرم مانند کیست تخمدان و کیسه صفرا در مقایسه با توده­ های جامد مانند فیبروم رحمی یا قسمتی از روده یا طحال راحت تر در داخل کیسه جای می ­گیرند و از شکم خارج می ­شوند.

بنابراین جراحان پیش از عمل جراحی بر اساس مطالعات تصویربرداری و معاینه ­های فیزیکی، نوع و ابعاد بافتی که می ­بایست خارج شود را تشخیص می ­دهند و بر همین اساس اندوبگ با سایز مناسب را انتخاب و استفاده می ­کنند.

چالش­ های استفاده از اندوبگ­

  • احتمال پارگی کیسه و ریختن محتویات آن داخل شکم در صورت استفاده ناصحیح
  • عدم امکان استفاده برای نمونه ­های بزرگ تر

شرکت آسیا جراح پیشرو با تولید سایزهای مختلف اندوبگ که برای بسیاری از نمونه­ های بافتی قابل استفاده هستند و همچنین استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مقاوم در جهت حل این چالش ­ها گام ­های مفیدی برداشته است. تلاش ما در مجموعه آسیا جراح پیشرو خدمات ­رسانی به مراکز درمانی در زمینه تولید اقلام مصرفی اتاق عمل با بهینه ­ترین روش ­ها و با کیفیت ­ترین مواد اولیه می ­باشد؛ به طوری که مسئولین خرید مراکز درمانی با اطمینان و بدون دغدغه و نگرانی نسبت به کیفیت محصول خرید خود را انجام دهند. محصولات تولیدی شرکت آسیا جراح پیشرو با برند AJP دارای کد آی آر سی (IRC)، ایران کد و  GTIN است  و به طور کلی مجوزهای لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی را کسب کرده است که نشان اصالت کالا را ۱۰۰ درصد تضمین می ­کند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید