انتشار این مقاله


معرفی اس سیتالوپرام

اس سیتالوپرام، دارویی است که به برگشتن ماده سروتونین به حالت تعادل کمک می‌کند. از این دارو، برای درمان بیماری‌هایی چون اضطراب منتشر و اضطراب وابسته به دمانس خفیف در بیماران غیرسایکوتیک و افسردگی ماژور استفاده می­شود. داروی مورد نظر را می‌توان جزء دارو‌هایی در نظر گرفت که سطح انرژی را افزایش می‌دهند. بنابراین، مانع از […]

اس سیتالوپرام، دارویی است که به برگشتن ماده سروتونین به حالت تعادل کمک می‌کند. از این دارو، برای درمان بیماری‌هایی چون اضطراب منتشر و اضطراب وابسته به دمانس خفیف در بیماران غیرسایکوتیک و افسردگی ماژور استفاده می­شود. داروی مورد نظر را می‌توان جزء دارو‌هایی در نظر گرفت که سطح انرژی را افزایش می‌دهند. بنابراین، مانع از عصبی شدن و کاهش استرس می‌شود. 

موارد مصرف Escitalopram

از موارد مصرف اس سیتالوپرام که می­بایست صرفا با تجویز پزشک باشد، می‌توان به موارد زیر  اشاره کرد. البته در کنار این مزیت‌ها، مصرف این دارو معایبی نیز دارد.

– افسردگی در زنان باردار

– وسواس

– عارضه افسردگی ماژور

– اختلال بیش فعالی یا ADHD

– انوع فوبیا یا ترس‌های بیمارگونه

– درمان استرس‌های اجتماعی

– درمان افسردگی در بیماران دو قطبی

– انزال زودرس

– افسردگی قبل از پریودی

– اختلال اضطراب پس از سانحه

– پرخوری عصبی و بی‌اشتهایی عصبی

– چاقی یا فلوکستین

– اوتیسم

– پیشگیری از سردرد میگرنی و تنشی

– پارافیلیا یا انحرافات جنسی

عوارض اس سیتالوپرام

  • خشکی دهان، یکی از علائم مربوط به دارو سیتالوپرام است که می‌توانید آن را با آبنبات فاقد شکر یا آدامس برطرف کنید.
  • یکی از عوارض اس سیتالوپرام، ممکن است تغییرات خلق و خو مانند بی‌قراری، احساس اضطراب، پریشانی، فراموشی و احساس لرزش در اوایل درمان باشد که در مدت چند روز و به مرور زمان رفع می‌شود. اما در صورتی که این موارد ادامه داشته باشند یا تشدید پیدا کردند؛ حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورت تعریق بیش از حد، اختلال در خواب، کاهش اشتها یا تغییر وزن ناگهانی، زنگ زدن گوش، ضربان نامنظم، گزگز انگشتان، مشکلات جنسی، آبریزش یا خارش بینی که ادامه دار باشد؛ حتما با پزشک خود صحبت نمایید.
  • عوارض اس سیتالوپرام از نظر گوارشی همچون یبوست یا اسهال، احساس تهوع یا سوء هاضمه در ابتدای مصرف این دارو بسیار شایع است که با مصرف آب و وعده‌های غذایی سبک و ساده می‌توان از شدت آن‌ها کم کرد.
  • علائم واکنش‌های آلرژیک، همچون خارش، پوست قرمز، کهیر، راش پوستی، خس خس سینه، تورم دهان، لب‌ها، زبان، صورت یا گلو، مشکل در تنفس، احساس گرفتگی در گلو یا قفسه سینه نیز ممکن است رخ دهد.
  • از دیگر عوارض شایع می‌توان به ضعف، خستگی و احساس خواب آلودگی، اشاره کرد.

تداخلات دارویی اس سیتالوپرام

تداخلات دارویی ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیندازند. از این رو، قبل از مصرف هر دارویی سعی کنید تداخلات دارویی آن را بررسی نمایید. همچنین، در صورتی که از دارو‌های شیمیایی استفاده می‌کنید؛ هنگام مراجعه به پزشک لیستی از آن‌ها به همراه داشته باشید تا در اختیار پزشک خود قرار دهید. 

بعضی از دارو‌هایی که ممکن است با Escitalopram تداخل داشته باشند که شامل داروهای سلژلین، اوروکیناز، فکسینیدازول، آسپرین، دارو‌های ضد افسردگی، بروموپرید، راساژلین، وارفارین، NSAID، داپوکستین، متیلن بلو، پیموراید هستند.

جمع بندی

داروی اس سیتالوپرام برای درمان اضطراب و افسردگی به کار رفته و برندی عمومی و ارزان‌تر از سایر برند‌ها است. اسهال، خشک شدن دهان، بی‌خوابی و اختلال عملکرد جنسی بعضی از رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف آن محسوب می‌شود. 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید