انتشار این مقاله


مزایای همکاری گفتاردرمانی و کاردرمانی

برخی از کودکانی که برای دریافت خدمات گفتار و زبان به بهترین مراکز گفتاردرمانی تهران ارجاع می‌شوند، دارای اختلالات و علائمی هستند که از طیف گسترده‌ای از حوزه‌های رشدی عبور می‌کند. به عنوان مثال کودکی که مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده می شود، به احتمال زیاد دارای مشکلات پردازش حسی و همچنین مشکلات ارتباطی خواهد […]

برخی از کودکانی که برای دریافت خدمات گفتار و زبان به بهترین مراکز گفتاردرمانی تهران ارجاع می‌شوند، دارای اختلالات و علائمی هستند که از طیف گسترده‌ای از حوزه‌های رشدی عبور می‌کند. به عنوان مثال کودکی که مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده می شود، به احتمال زیاد دارای مشکلات پردازش حسی و همچنین مشکلات ارتباطی خواهد بود. اختلالات تلفظی نیز ممکن است با مهارت های حرکتی ظریف مرتبط باشد زیرا هر دو هماهنگی حرکات ماهیچه های کوچک را هدف قرار می دهند.  برای برخی از کودکان، نشستن در یک جلسه گفتار درمانی ممکن است دشوار باشد. که ممکن است به دلیل یک اختلال پردازش حسی یا مشکلات توجه باشد که هم می تواند توسط یک کاردرمانگر شناسایی و برطرف شود.

مزایای زیادی در همکاری بین متخصصان گفتاردرمانی و کاردرمانی وجود دارد.  رویکرد چند رشته ای یکی از موثرترین راه ها برای مشاهده نتایج است. این رویکرد شامل درمان از دیدگاه های مختلف است. در طول درمان بیمار می‌تواند در معرض فعالیت‌های حسی یا حرکتی قرار گیرد و در عین حال روی زبان نیز کار کند.  برای آسیب‌شناس گفتار، تمرکز اصلی درمان زبان است اما می‌توان با ایجاد وقفه‌های حسی، درمان را سرگرم‌کننده‌تر و تعاملی‌تر کرد. به این ترتیب بسیاری از اهداف را می توان هدف قرار داد و کودک در معرض نگرانی های زبانی و حسی یا حرکتی قرار می گیرد. برای یک کاردرمانگر، هنگام کار بر روی برنامه ریزی حرکتی، دستورات گفتاری و سرنخ ها نیز در درمان گنجانده می شوند تا کودک خارج از گفتار درمانی در معرض زبان قرار گیرد.  مشارکت گفتاردرمانی و کاردرمانی با یکدیگر به افزایش مواجهه کودک با هر دو نوع درمان کمک می کند و تجربه را جامع تر و موفق تر می کند.

گنجاندن گفتار در کاردرمانی و بالعکس می تواند درمان را سرگرم کننده تر کند! اگر یک کاردرمانگر اهداف گفتاری کودک را بداند، مجموعه استانداردهای مناسب برای ارتباط با کودک را می داند.  اگر آسیب شناس گفتار متوجه شود که کودک دارای حساسیت حسی یا تاخیر حرکتی است، می تواند درمان را طوری تنظیم کند که کودک راحت باشد و با هیجان برای یادگیری به درمان بیاید.

چگونه کاردرمانی می تواند از خدمات گفتار درمانی پشتیبانی کند؟

اغلب اوقات زمانی که کودک خدمات گفتار درمانی دریافت می کند، ارزیابی کاردرمانی توصیه می شود به عنوان والدین کودک ممکن است فکر کنید که هدف اصلی ما گفتاردرمانی است، کاردرمانی چگونه کمک می کند؟

کاردرمانی می تواند به تسهیل مهارت های اساسی کمک کند که به موفقیت گفتار و زبان کمک می کند. یک کاردرمانگر علاوه بر همکاری با گفتاردرمانگر برای انجام برخی از حوزه‌هایی که به آنها می‌پردازد، ممکن است روی مهارت‌های یکپارچگی حسی، تنظیم، حرکتی یا بصری برای تسهیل رشد گفتار و زبان کار کند.

مناطقی که کاردرمانی از گفتار حمایت می کند؟

۱. یکپارچگی حسی

یکپارچگی حسی هماهنگی سیستم‌های حسی ما برای تفسیر و پردازش محیط اطرافمان است. با پرداختن به سیستم های حسی، کاردرمانی می تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-آگاهی بدن برای تشخیص موفقیت آمیز جایگاه خود در فضا که در نهایت به تشخیص کنترل شده بدن و آب دهان و همچنین حرکت ظریف در دهان مانند زبان، فک و موقعیت لب می پردازد.

-تغذیه برای افراد با حساسیت کم و زیاد 

● افراد با حساسیت کم غذایی ممکن است غذای خود را در گونه خود پر کنند.

● افراد با حساسیت زیاد غذایی ممکن است مجموعه غذایی بسیار محدودی داشته باشند و با بافت‌های خاصی دچار مشکل شوند.

-کیفیت حرکت زبان، فک و لب با توجه به سیستم دهلیزی:  سیستم دهلیزی به حفظ تعادل، حفظ بدن ساکن و کنترل حرکت چشم کمک می کند.  سیستم دهلیزی تمام حرکات فیزیکی ما از جمله حرکت در دهان را هماهنگ و کنترل می کند.

-سیستم دهلیزی با سیستم شنوایی که بر پردازش شنوایی تأثیر می گذارد از نزدیک کار می کند.

-هماهنگی سیستم های دهلیزی، بینایی و شنوایی ما این است که چگونه ما شروع به درک فضا و زمان می کنیم. ما از این دانش برای مهارت‌های زبانی سطح بالاتر مانند ساختار، توالی، زمان‌بندی و نوبت‌گیری در مکالمه استفاده می‌کنیم.

۲. خودتنظیمی

خودتنظیمی توانایی کنترل سطح فعالیت هوشیاری فرد است. هنگامی که یک کودک قادر به تنظیم خود باشد، می تواند به طور مناسب در موقعیت های اجتماعی شرکت کند و مهارت های زبانی خود را تقویت کند. با توجه به مقررات کودک، کاردرمانی می تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-پردازش ورودی محیطی برای آگاهی و حضور در جلسات سخنرانی

● کسانی که به ورودی های محیطی حساسیت زیادی دارند، ممکن است غرق شده و یا کاملاً در منطقه به نظر برسند.

● کسانی که کم‌حساس هستند اغلب خمیده، خسته و بی‌علاقه به نظر می‌رسند.

-مشارکت اجتماعی بهبود یافته زیرا کودک برای مشارکت بیشتر در دسترس است.

-شناختی برای جلسات گفتار درمانی بیشتر در دسترس خواهد بود.

۳. مهارت های حرکتی

مهارت های حرکتی رشد و تقویت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و توانایی کودک برای حرکت و لمس محیط اطرافش است. با پرداختن به مهارت های حرکتی کودک، کاردرمانی جسمی می تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-با توجه به برنامه ریزی و مقررات حرکتی به روانی کمک کنید.

-ثبات وضعیتی برای تحرک دیستال که به سادگی به معنای یک تنه قوی است به تمام مهارت های حرکتی ظریف که شامل ساختار دهان می شود کمک می کند.

● لب‌ها، زبان و فک زمانی مؤثرتر عمل می‌کنند که توسط یک تنه محکم حمایت شوند.

● حمایت وضعیتی همچنین بر توانایی کودک در استفاده از پشتیبانی تنفسی برای تولید گفتار تأثیر می گذارد.

● توانایی حفظ وضعیت عمودی برای تولید گفتار و بلع ضروری است.

۴. بینایی

بینایی توانایی کودک برای دریافت موفقیت آمیز، تفسیر و سازماندهی اطلاعات از طریق چشمان خود است. با پرداختن به سیستم بینایی، کاردرمانی ذهنیمی تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-تماس چشمی با پرداختن به نواحی اساسی مانند مهارت های دهلیزی، شنوایی و بصری

-توجه بصری به مطالب و درس های گفتاردرمانگر

صحبت پایانیکاردرمانی به یکپارچگی حسی، تنظیم، توجه، مهارت های حرکتی و بینایی کمک می کند که همگی به طور مستقیم با رشد گفتار و زبان مرتبط هستند. افزودن یک کاردرمانگر به تیم چند رشته ای کودک می تواند موثرترین طرح درمانی برای کمک به کودک برای رسیدن به اهدافش باشد. شما می توانید از طریق شماره ۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با بهترین مرکز کاردرمانی تهران تماس بگیرید تا در مورد خدمات ما و نحوه کمک به شکوفایی و رشد فرزندتان بیشتر بدانید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید