انتشار این مقاله


نکات مهم در خرید روغن‌های گیاهی

در حال حاضر خرید روغن‌های گیاهی به شدت رواج پیدا کرده است و سوژه داغ گفتگو در مطب پزشکان پوست و مو، آرایشگاه‌ها و حتی پیج‌های اینستاگرامی است. امروز از خیلی از افراد می‌شنوید که روغن‌های گیاهی را در هنگام حمام کردن، روی پوست، داخل شامپو و برای تقویت و حالت دادن به مو مورد […]

در حال حاضر خرید روغن‌های گیاهی به شدت رواج پیدا کرده است و سوژه داغ گفتگو در مطب پزشکان پوست و مو، آرایشگاه‌ها و حتی پیج‌های اینستاگرامی است. امروز از خیلی از افراد می‌شنوید که روغن‌های گیاهی را در هنگام حمام کردن، روی پوست، داخل شامپو و برای تقویت و حالت دادن به مو مورد استفاده قرار می‌دهند. حتی بعضی از افراد از روغن میخک در کنار خمیر دندان و برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده می‌کنند. این محصولات همانطور که مشخص است از ترکیبات گیاهی استخراج می‌شوند. در واقع روغن‌های گیاهی را می‌توان به عنوان نسخه مایع اجزای گیاه در نظر گرفت که دارای مزایای معناداری است.

اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که به چه برندی برای خرید روغن‌های گیاهی اعتماد کنیم؟ آیا روغن‌های گیاهی ارگانیک واقعا بهتر از نمونه‌های کارخانه‌ای هستند؟ اصلا در زمان خرید روغن‌های گیاهی باید چه چیزی را مدنظر بگیریم؟

 پیش از اینکه به این سوالات پاسخ دهیم، بهتر است انواع روغن‌های گیاهی را بشناسید و با ویژگی و کاربرد هر کدام آشنا شوید.

انواع روغن‌های گیاهی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که مردم قبل از برخورداری از صنعت داروسازی و پیشرفت‌ در زمینه محصولات شیمیایی، با چه چیزی خودشان را درمان می‌کردند؟ پاسخ این سوال مهم روغن‌های گیاهی است. تاریخ استفاده از این روغن‌ها به ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مصر برمی‌گردد. از آن زمان تا کنون گیاهان زیادی بررسی شده و روغن آن به مصرف روزانه مردم رسیده است. با این وجود پرکاربردترین انواع روغن گیاهی عبارتند از:

روغن زیتون:

این محصول را می‌توان روغن همه کار دانست چراکه هم برای خوردن و هم برای تقویت پوست و مو عالی عمل می‌کند. روغن زیتون حاوی مواد و عناصر مفید زیادی است و به همین دلیل تقریبا در همه رژیم‌های سالم غذایی نقش حیاتی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روغن های گیاهی میتوانید سری به مقالات سایت بکرینا بزنید مثلا می‌توانید مقاله روغن‌های کاربردی برای یبوست را مطالعه کنید.

روغن اسطوخودوس:

این محصول که بعضی‌ها به آن روغن لاوندر نیز می‌گویند؛ حاوی درصد بالایی از منتول است. منتول همان ماده‌ای است که باعث ایجاد بوی تند اسطوخودوس می‌شود. مهم‌ترین خواص این روغن عبارتنداز: برطرف کردن خشکی پوست، اگزما و آکنه، ضدالتهاب و ترمیم‌کننده، روشن کننده پوست و ضد چین و چروک صورت.

روغن کنجد:

یکی از روغن‌هایی که مانند یک نیروگاه مواد مغذی عمل می‌کند، روغن کنجد است. این روغن همچنین برای ترمیم سوختگی و التهاب پوست عملکرد منحصر به فردی دارد.  

روغن لیمو ترش:

این روغن دارای رایحه مرکباتی و بسیار قدرتمند است. خواص مغذی این روغن عبارتند از: پیشگیری از آکنه، ضد باکتری، کاهش اثرات رادیکال‌های آزاد و چربی‌سوزی.

روغن نارگیل:

این محصول جدای از ده‌ها خاصیتی که برای سلامت بدن دارد، یکی از بهترین روغن‌های مو محسوب می‌شود. استفاده از این روغن بر روی موهای نم‌دار، هم ظاهر موها و هم کیفیت آن را ارتقا می‌بخشد.  

روغن رزماری:

این روغن در درجه اول برای کاربردهای موضعی استفاده می‌شود، زیرا دارای قابلیت‌های خاصی است. با این وجود مهم‌ترین خاصیت روغن رزماری، تقویت و تحریک رشد مو است. 

روغن آرگان:

از تقویت مو و ابرو گرفته تا آبرسانی پوست توسط این روغن به خوبی محقق می‌شود. این محصول نیز یک روغن همه کاره محسوب می‌شود، که تغییرات قابل توجهی در سلامت و ظاهر پوست و مو ایجاد می‌کند. 

روغن اکالیپتوس:

این روغن از پوست و برگ درخت اکالیپتوس تهیه می‌شود. روغن اکالیپتوس بوی مشخصی دارد و به دلیل فواید آن برای پوست مشهور است.

مهم‌ترین نکات در هنگام خرید روغن‌های گیاهی

خواصی که از روغن‌های گیاهی انتظار می‌رود تنها در شرایطی محقق می‌گردد که نمونه اصل آن در دسترس باشد. به همین دلیل لازم است در هنگام خرید روغن‌های گیاهی به نکات زیر توجه کنید:

  • هنگام انتخاب یک روغن به خصوص برای استفاده درمانی، مطمئن شوید که آیا نسخه ارگانیک آن است یا خیر. روغن‌ها حاوی ترکیبات بسیار غلیظی هستند و وجود حتی کمی از باقیمانده‌های شیمیایی می‌تواند به کارایی روغن آسیب برساند. پس بهترین انتخاب، خرید روغن‌های گیاهی ارگانیک است.
  • اندازه‌گیری خلوص روغن‌ها بسیار دشوار است، زیرا بو یا ظاهر به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده کیفیت باشد. شما احتمالا با نسخه‌های مختلفی از یک روغن برخورد می‌کنید و این امر روند انتخاب را دشوارتر می‌کند. بنابراین بهتر است دقیقا بدانید که هر روغن چه ویژگی‌هایی دارد و با چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • یک آزمایش ساده برای اندازه‌گیری خلوص روغن‌های گیاهی وجود دارد. برای این کار شما می‌توانید یک قطره از روغن را بر روی یک تکه کاغذ بریزید. لکه‌ای که از روغن بر روی کاغذ باقی می‌ماند، خیلی چیزها را برای شما مشخص می‌کند. 
  • برای اطمینان از اینکه دقیقاً روغن مورد نیاز خود را خریداری می‌کنید، حتماً نام گیاهی گیاه را بررسی کنید. چون روغن‌ها ممکن است اسامی مشابهی داشته باشند و خواص متفاوتی. برای مثال روغن بابونه در دو نسخه موجود است؛ روغن بابونه آلمانی و روغن بابونه رومی. با این حال، هر کدام از اینها از نظر کاربرد و تأثیرات با یکدیگر فرق دارند. البته بابونه آلمانی آبی است در حالی که نسخه رومی زرد است. همین نکته می‌تواند به شما در تشخیص انتخاب درست کمک کند.
  • یکی دیگر از عوامل حیاتی که باید قبل از خرید در نظر گرفته شود، قابل اعتماد بودن برند روغن‌های گیاهی است. شما باید مطمئن شوید که به سراغ برندهایی می‌روید که به دلیل ارائه روغن‌های با کیفیت و خالص شناخته می‌شوند. 

معرفی بهترین وبسایت خرید انواع روغن‌های گیاهی

بهترین روش استخراج روغن‌های گیاهی که برای قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، روش پرس سرد است. روغن استخراج شده با این روش دارای رایحه قوی با بوی تازگی و رنگ روشن است. محصولاتی که با این روش تولید می‌شوند، ترکیبات گیاهی را دست نخورده در خود دارند، زیرا فرآیند استخراج شامل اعمال گرما نمی‌شود. به همین دلیل است که روغن‌های پرس سرد به همه انواع روغن‌ها برتری دارند. وبسایت زیمالب یکی از عرضه‌کننده‌های روغن‌های گیاهی است که محصولات خود را درست با همین روش تولید می‌کند. برای خرید مطمئن انواع روغن‌های گیاهی کلیک کنید.

ضرورت استفاده روزانه از روغن‌های گیاهی

استفاده روزانه از روغن‌های گیاهی می‌تواند سلامت و زیبایی را با یک روش مطمئن، مقرون به صرفه و ماندگار به شما برگرداند. استفاده از این روغن‌ها به صورت روزانه ضروری است؛ چراکه باید محصولات شیمیایی را تا حد ممکن از زندگی خود حذف کنید. اگر مشتاق اضافه کردن روغن‌های گیاهی به برنامه روزانه خود هستید، می‌توانید با روغن‌های رایج که فواید بی‌شماری دارند، شروع کنید. این محصولات می‌توانند برای مقابله با مشکلاتی که به صورت روزانه با آن مواجه هستید، مورد استفاده قرار گیرند. 

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید