انتشار این مقاله


چگونه از رحم عکس رنگی می گیرند؟

عکس برداری یکی از روش های مشاهده اجزای داخلی بدن است. گاهی اوقات عکس برداری صرفا به یک دستگاه متکی بوده و گاهی دیگر نیز نیاز به چندین قطعه و دستگاه است تا این عمل عمیق تر و بهتر انجام شود. یکی از روش های عکس برداری دقیقا، عکس از رحم به شکل رنگی است […]

عکس برداری یکی از روش های مشاهده اجزای داخلی بدن است. گاهی اوقات عکس برداری صرفا به یک دستگاه متکی بوده و گاهی دیگر نیز نیاز به چندین قطعه و دستگاه است تا این عمل عمیق تر و بهتر انجام شود. یکی از روش های عکس برداری دقیقا، عکس از رحم به شکل رنگی است که به عنوان سونوگرافی رنگی نیز معرفی می شود. ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا به شما بگوییم که چگونه عکس رنگی رحم گرفته می شود و برای انجام این کار نیاز به چه ابزاری است.

عکس رنگی رحم به چه معناست و چه تفاوتی با عکس های معمولی دارد؟

شاید در وهله اول برایتان جالب باشد زمانی که واژه “عکس رنگی رحم” به گوشتان بخورد، زیرا تا به امروز قطعا تمامی تصاویری که از داخل بدن مشاهده کردید، چیزی جز یک تصویر بی رنگ یا سیاه و سفید نبوده است! پس عکس رنگی رحم می تواند جزو دسته تصاویری از بدن باشد که بسیار هیجان انگیز است، مخصوصا اگر فرد باردار بوده و عکس رنگی رحم وی، فرزند او را نشان دهد!

حال اگر بخواهیم دقیق تر به این مدل از عکس ها بپردازیم، می توانیم بگوییم که عکس رنگی رحم در واقع تصویری است شبیه به عکس های معمولی، با این تفاوت که تمامی اجزای داخلی بدن در آن به وضوح دیده شده و تماما با رنگ اصلی خود ارائه می شوند. در این دسته از عکس ها به هیچ عنوان خبری از تصاویر مات یا سیاه و سفید نیست.

برای تصویر برداری رنگی رحم به چه ابزاری لازم است؟

اگر قصد دارید در حوزه تصویر برداری رنگی از رحم شروع به فعالیت کنید یا قصد دارید یک عکس رنگی از رحم خود داشته باشید، پس بهتر است تا حدودی با ابزاری که قرار است این کار را برای شما انجام دهند، آشنا کنیم.

مانیتور

مانیتور یکی از اجزای اصلی عکس برداری رنگی از رحم است. در واقع بدون مانیتور شما عملا نمی‌ توانید از رحم خود عکس برداری کنید. این مانیتور می تواند از هر مدل یا هر سری مختلف باشد. شما همچنین می توانید از مانیتورهای مخصوص سونوگرافی نیز استفاده کنید.

تیوب اشعه ایکس

قطعا می دانید که برای عکس رنگی رحم نیاز به اشعه ایکس دارید. برای این کار، دقیقا مانند سونوگرافی نیاز به تیوبی بوده با این تفاوت که تیوب می بایست وارد بدن فرد شود. این تیوب که به عنوان اسپکولوم نیز شناخته می شود، به خوبی اشعه ایکس را به بدن انتقال می دهد تا تصویر برداری رنگی انجام شود.

تخت رادیوگرافیک

در انتها نیز شما به یک تخت به عنوان تخت رادیوگرافیک دارید تا فردی که قرار است عکس برداری از رحم آن انجام شود، بر روی این تخت در حالت استاندارد و ایمن قرار گیرد.

نحوه گرفتن عکس رنگی رحم

حال که به طور کامل با این روش عکسبرداری از بدن و لوازم آن آشنا شدید، در این بخش قصد داریم نحوه گرفتن عکس رنگی رحم را به شما معرفی کنیم. هیستروسالپنگوگرافی یا HSG به روش زیر انجام می شود:

  1. فرد بایستی روی تخت معاینه دراز بکشد و زانوهای خود را طور خم کن که عکسبردار به راحتی بتواند به ناحیه تحتانی او دسترسی داشته باشد.
  2. حال وسیله ای به نام اسپکولوم وارد واژن فرد شده و دیواره واژن را از جدا نگه می دارد تا رحم به خوبی دیده شود.
  3. حال در همان حالت، ماده حاجب توسط یک وسیله مخصوص از واژن وارد دهانه رحم و حفره لگن می شود.
  4. حال نیاز به ۲۰ دقیقه زمان است تا عکس رنگی گرفته شود.

در این نوع از عکسبرداری از نوع خاصی از اشعه ایکس استفاده می شود که فلوروسکوپی نام دارد. فلوروسکوپی به تکنیکی گفته می شود که با استفاده از آن می توان اعضای داخلی بدن را حین حرکت مشاهده کرد.

به این ترتیب است که رادیولوژیست با استفاده از این تکنیک به بررسی رحم مانند لوله های فلوپ یا سایر بخش های رحم می پردازد تا از فعالیت صحیح آن ها اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود اختلال، آن را ارائه دهد. در نظر داشته باشید که تصویر و گزارش این عکسبرداری را می بایست حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان برای بررسی و ارزیابی تحویل دهید.

عکسبرداری از رحم به شکل رنگی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، انجام این کار حدودا نیم ساعت به طول می انجامد. از آنجایی که برخی از افراد ممکن است با درد به هنگام انجام عکسبرداری رو به رو شوند، معمولا پزشک توصیه می کند یک ساعت قبل از انجام این کار از قرص مسکن استفاده شود یا از بیحسی موضعی در انتهای دهانه رحم به کار گرفته شود.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که در رابطه با مراقبت های پیش از عکس رنگی رحم، گاهی اوقات پزشک توصیه می کند که مدت زمانی را به استفاده از آنتی بیوتیک بپردازید. اگر انجام این کار برای شما با مشکلی رو به رو نشود، می توانید به راحتی پس از آن انجام آن به کارهای روزمره خود بپردازید. بهتر است روز عکس برداری در کنار یک همراه به مطب مراجعه فرمایید.

به طور کلی، نتیجه عکسبرداری رنگی از رحم چه چیزی را به شما نشان می دهد؟

زمانی که عکس رنگی رحم شما با استفاده از ماده حاجب و همچنین اشعه ایکس انجام شود، موارد زیر در آن قابل تشخیص هستند:

  • چسبندگی‌ رحم
  • فیبروم‌های رحم
  • انسداد لوله‌‌ های رحم
  • پولیپ رحم
  • هر گونه ‌زخم در رحم
  • شکل، ساختار و ناهنجاری رحم

سخن پایانی

عکس رنگی رحم یکی از مهم ترین روش های عکسبرداری است که اطلاعات بسیاری را از داخل بدن به ما نشان می دهد. نکته حائز اهمیت این است عکسبرداری را حتما نزد فردی انجام دهید که در این زمینه تجربه کافی داشته و با استفاده از دستگاه های پیشرفته این کار را برای شما انجام می دهد. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاس گزاریم.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید