انتشار این مقاله


انواع تومورهای مغزی  و علائم تومورهای مغزی

تومورهای مغزی شامل مجموعه ای از سلول های غیر عادی در مغز هستند که جزو بافت های اصلی مغز به حساب نمی آیند.تومورهای مغزی چه خوش خیم یا بدخیم و چه سرطانی و یا غیر سرطانی، در صورت رشد می توانند منجر به افزایش فشار درون جمجمه شوند. این امر منجر به آسیب دیدن بافت […]

تومورهای مغزی شامل مجموعه ای از سلول های غیر عادی در مغز هستند که جزو بافت های اصلی مغز به حساب نمی آیند.تومورهای مغزی چه خوش خیم یا بدخیم و چه سرطانی و یا غیر سرطانی، در صورت رشد می توانند منجر به افزایش فشار درون جمجمه شوند. این امر منجر به آسیب دیدن بافت های مغزی شده و تهدید کننده جدی سلامت و حتی زندگی است.

تومور های مغزی دو نوع هستند: تومورهای اولیه و ثانویه. نوع اول تومورهای اولیه و جز تومورهای خوش خیم هستند، از خود مغز شروع می شوند و حدود ۲۰درصد از تومورها را شامل می شوند و مرگ و میر در این بیماران بسیار پایین است. نوع دوم تومورهای هستند که از قسمت های دیگر بدن شروع می شوند و به مغز می رسند که به این نوع تومورها ، تومورهای متاستاتیک می گویند. این تومورها یعنی تومورهای بدخیم دارای ویژگی تهاجمی هستند و به سرعت می‌توانند به نقاط مختلف مغز حمله کنند، این نوع از بیماری عموما با مشکل همراه است و نیاز به یک سری اقدامات خاص دارد.

طبقه بندی و دسته بندی های بسیار زیادی برای بررسی انواع تومورهای مغزی وجود دارند که به طور معمول به دو صورت بسیار کلی می توان آنها را از هم تفکیک نمود:

محل اولیه تشکیل تومور مغزی:

تومورهای مغزی اولیه:

تومورهای مغزی اولیه تومورهایی هستند که محل و مبداء تشکیل آنها بافت مغزی یا بافت های بلافصل احاطه کننده آنها هستند. به عبارت دیگر، تومورهای اولیه شامل تومورهایی هستند که در همان نقطه ای ایجاد شده اند که اکنون تشخیص داده شده اند.

انواع تومورهای مغزی اولیه شامل تومورهای گلیال (منشاء آنها سلول های گلیایی است) و تومورهای غیر گلیایی (منشاء آنها ساختارهای مغزی همچون اعصاب، رگ ها و مویرگ های خونی، و غده ها هستند) می باشند. 

تومورهای مغزی ثانویه (متاستازی):

تومورهای مغزی متاستازی یا ثانویه شامل آن دسته از تومورهای مغزی می شوند که سلول های آنها در هر نقطه ای غیر از مغز (به طور معمول در سینه، مغز استخوان و یا ریه) ایجاد شده و عمدتاً از طریق جریان خون به مغز می رسند. متاسفانه اکثر این تومورهای مغزی ثانویه متاستازی از نوع بدخیم سرطانی هستند.

تومورهای مغزی خوش خیم غیر سرطانی هستند. این دسته از تومورها به طور معمول رشد کند و اندکی داشته و در صورت بزرگ شدن و تکثیر سلول های خود، به سایر نواحی مغز و بدن پخش نمی شوند. تومورهای مغزی خوش خیم معمولاً به مغز آسیب نمی زنند.

تومورهای مغزی بدخیم (سرطانی)

به طور عمده، اکثریت آن دسته از تومورهای مغزی بدخیم که سرطانی هستند، جزو تومورهای مغزی متاستازی ثانویه می باشند. تومورهای مغزی بدخیم رشدی سریع داشته و مرزهای اطراف آنها بدون قاعده هستند.

شایع ترین علائم تومور مغزی

برخی علایم به طور مشترک در عموم تومورهای مغزی قابل مشاهده‌اند. این دسته از علائم تومور مغزی عبارتند از:

سردردهای شدید که به هیچ وجه رفع نشده و حتی با دارو نیز بهتر نمی‌شوند.

تشنج در افرادی که سابقه آن را نداشته اند.

تغییرات مرتبط با کارکردهای حرکتی اندام‌های بدن که به مغز مربوط هستند.

در کنار موارد فوق، علایم رایج مربوط به محل خاص تومور مغزی عبارتند از:

فشار یا سردرد در نزدیکی محل تومور مغزی

فقدان تعادل و دشواری انجام حرکات ظریف (تومورهای مغزی مخچه)

تغییر در قضاوت، از دست دادن اراده، کندی حرکات، ضعف عضلانی و یا فلج (تومورهای لوب پیشانی مغز)

فقدان بخشی یا همه بینایی (تومورهای لوب پس سری یا گیجگاهی مغز)

تغییر در گفتار، شنوایی، حافظه یا حالت های هیجانی، مشکلات فهم و بازیابی کلمات (تومورهای لوب پیشانی یا گیجگاهی مغز)

تغییر در احساس لمس یا فشار در دست یا پا در یک یا هر دو طرف بدن، یا اشتباه کرد طرف راست و چپ بدن (تومورهای لوب پیشانی یا آهیانه مغز)

ناتوانی در نگاه کرده به بالا (تومورهای غده پینه آل)

ترشح شیر از سینه و تغییر دوره قاعدگی ماهانه زنان، رشد دستان و پاها در بزرگسالان (تومورهای غده هیپوفیز)

مشکلات بلع، ضعف یا بی حسی عضلات صورت، دوبینی (تومورهای ساقه مغز)

تغییرات بینایی شامل فقدان بخشی از بینایی یا دوبینی (تومورهای لوب گیجگاهی، پس سری، یا ساقه مغز)

درد پشت سر نشانه چیست؟

سر دردها می توانند خودشان دلیل اصلی درد بوده و یا بر ثانوی بر یک وضعیت دیگر طبی در بدن باشند. برخی از سردردها در انسان به طور اختصاصی در پشت سر ایجاد می شوند.  در وضعیت های مختلف پزشکی، دلایل متعددی برای درد پشت سر می توانند وجود داشته باشند 

درد پشت سر و سرگیجه : به طور معمول در وضعیت هایی که سردردهای پشت سر منجر به اختلال در عملکرد بینایی و گوش داخلی شوند می توانند حالت های سرگیجه به وجود آورند. همچنین، در صورت افت فشار خون نیز، سرگیجه همراه درد پشت سر رایج است.

آیا درد پشت سر خطرناک است؟

به طور معمول درد پشت سر در صورتی که آسیب و ضربه مستقیم به محدوده پشت سر شما وارد نشده باشد، ناشی از وضعیت طبی دیگری است که باید بررسی شود. در صورت داشتن درد پشت سر به ویژه اگر شدید، تکرار شونده و به نوعی طولانی باشد، بهتر است هرچه سریعتر برای بررسی و یافتن علت درد به جراح مغز و اعصاب مراجعه فرمایید تا از احتمال بروز آسیب های جدی و خدای نکرده تخریب اعصاب پیشگیری به عمل آید.

دکتر محمد صمدیان

دارای مدرک دانشنامه تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه ممتاز بور تخصصی جراحی اعصاب کشور است. دکترمحمد صمدیان عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا می باشد. ایشان از اولین کسانی بوده اند که در زمینه جراحی آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه و جراحی هیپوفیز از سال ۸۲تا کنون به عنوان یکی از پیش گامان حیطه جراحی آندوسکوپی ، تومورهای هیپوفیز و قاعده جمجمه و جراحی آندوسکوپی مغز فعالیت داشتند و در کارگاه ها و کنگره های مختلف داخلی و خارجی نسبت به ارائه سخنرانی و آموزش همکاران جوان فعالیت داشتند و همچنین در زمینه جراحی ستون فقرات و سه دوره متوالی از سال ۱۳۸۸ تاکنون به عنوان رئیس انجمن ستون فقرات AO در ایران فعالیت داشته و در این زمینه چندین کنگره و کارگاه آموزشی برگزار نموده اند.

برخی از سوابق علمی و اجرایی دکتر محمد صمدیان :

تربیت تعداد ۴۰ نفر از همکاران جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کسب رتبه اول دوره پزشکی عمومی و رتبه ممتاز بورد جراحی مغز و اعصاب

تالیف بیش از ۹۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی در زمینه بیماری های جراحی مغز و اعصاب، قاعده جمجمه و هیپوفیز

دبیری و برگزاری کنگره و کارگاه های جراحی اعصاب، ستون فقرات، قاعده جمجمه و هیپوفیز

عضویت در هیئت ممتحنه بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب و عضو کمیته تدوین فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه

تالیف ۴ جلد کتاب به زبان فارسی و انگلیسی در زمینه بیماریهای جراحی مغز و اعصاب، ستون فقرات، نوروآندوسکوپی و قاعده جمجمه

ارایه بیش از ١٠٠ مقاله در کنگره های داخلی و خارجی

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید