انتشار این مقاله


کلینیک زیبایی یا سالن زیبایی

امروزه که جذابیت و زیبایی ظاهری چه از نظر پوشش و چه از نظر چهره برای همه افراد بخصوص بانوان بسیار پر اهمیت شده و از آنجا که پوست صورت در زیباتر دیده شدن چهره افراد سهم زیادی دارد ، ازین رو انجام خدمات زیبایی و جوانسازی پوست با روشهای مختلفی که ابداع شده روز […]

امروزه که جذابیت و زیبایی ظاهری چه از نظر پوشش و چه از نظر چهره برای همه افراد بخصوص بانوان بسیار پر اهمیت شده و از آنجا که پوست صورت در زیباتر دیده شدن چهره افراد سهم زیادی دارد ، ازین رو انجام خدمات زیبایی و جوانسازی پوست با روشهای مختلفی که ابداع شده روز به روز در حال افزایش است. اما نکته ای که در اینجا مهم بنظر می رسد ، تفاوت بین کلینیک زیبایی و سالن زیبایی است که بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند ، چرا که بسیاری از سالن های زیبایی به انجام خدمات تخصصی زیبایی مربوط به کلینیک زیبایی روی آورده اند که البته این اقدام می تواند با مشکلات و عوارض جانبی همراه باشد. 

در واقع کلینیک زیبایی و سالن زیبایی در برخی از روش ها تشابه دارند و تفاوت این دو در سطح ارائه خدمات است ، به دلیل اینکه کلینیک زیبایی دارای پزشک ، کارشناس زیبایی آموزش دیده دارای مدارک رسمی و مجوزهای رسمی از سازمان بهداشت می باشد که با توجه به این موارد خدمات زیبایی که توسط کلینیک زیبایی ارائه می شود در سطح بالاتر و مواد مصرفی مورد استفاده دارای کیفیت بهتر می باشد که در سالن زیبایی این چنین نبوده و احتمال استفاده از مواد بی کیفیت و روشهای نادرست و غیر علمی بسیار بالاست.

سالن های زیبایی مرکزی برای انجام خدمات آرایش ، پدیکور ، مانیکور ، درمانهای نظافتی صورت ، اپیلاسیون ، خالکوبی ، تتو ابرو ، لایه برداری و موارد مشابه می باشد و در حال حاضر سالن های زیبایی از نظر قانونی اجازه ارائه خدمات زیبایی – درمانی برای صورت ندارند ، چرا که ایمن بودن خدمات زیبایی ارائه شده و همچنین استریل بودن محیط سالن زیبایی اثبات شده نیست و با توجه به اینکه پزشک در سالن های زیبایی وجود ندارد ، لذا در صورت بروز عوارض امکان مشاوره با پزشک وجود ندارد. 

در مقابل کلینیک زیبایی یک مرکز درمانی – زیبایی بوده که در درجه اول به مراقبت از پوست و زیبایی افراد اهمیت می دهد و تمرکز اصلی یک کلینیک زیبایی بر درمان ضد پیری یا جوانسازی پوست همچون تزریق بوتاکس ، تزریق ژل ، هایفوتراپی ، لایه برداری پوست ، آر اف تراپی ، مزوتراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی مو ، لیزر موهای زائد و … می باشد. بدین جهت درمانگران یا کارشناس زیبایی آموزش دیده در کلینیک زیبایی به مراقبت از زیبایی پوست به ارائه طیف وسیعی از روشهای درمانی – زیبایی می پردازند که علمی بوده و زیر نظر پزشک با بهترین دستگاه ها در محیطی کاملاً استریل و با رعایت بهداشت انجام می گیرد. 

البته قابل ذکر است که مواردی همچون تزریق بوتاکس و تزریق فیلر و مزوژل باید حتما توسط پزشک انجام گیرد و تزریق این مواد توسط فردی غیر از پزشک بسیار خطرناک و با عوارض جانبی زیادی همراه می باشد. همچنین برای انجام لیزر موهای زائد نیاز به مشورت با پزشک کلینیک زیبایی قبل از شروع لیزر درمانی می باشد تا با شناخت رنگ پوست و موی فرد بهترین دستگاه لیزر موهای زائد و طول موج مناسب فرد را معرفی کند و یا با بررسی و گرفتن شرح حال از بیمار یا مشاهده پرموئی غیرطبیعی ، در صورت نیاز ، آزمایش هورمونی تجویز کند که در سالن های زیبایی چنین امکانی وجود ندارد.

با ابداع دستگاه های مختلف لیزر موهای زائد برخی از سالن های زیبایی به لیزر درمانی اقدام کرده اند که به دلیل تخصصی بودن لیزر ، امری اشتباه است و با توجه به طول موج های متفاوت و تنظیمات دستگاه لیزر موهای زائد ، یا فرد با عوارض و آسیب یا سوختگی مواجه می شود و یا نتیجه درستی از لیزر درمانی نخواهد گرفت. از طرفی کلینیک زیبایی ، دارای محیطی تمیز و ایمن با تسهیل طراحی پیشگیرانه از آلودگی ها و همچنین کنترل عفونت می باشد. همچنین کلینیک زیبایی تحت نظارت سازمان های ذیربط همچون معاونت درمان می باشد و درمان های پزشکی آن تنها داروهای تجویز شده توسط پزشک و خدمات ارائه شده ، روشهای علمی زیر نظر پزشک می باشد. 

پاکسازی پوست یکی از خدمات زیبایی است که امروزه در سالن های زیبایی انجام می گیرد ، در حالی که روشهایی که برای انجام آن مورد استفاده قرار می گیرد ، علمی و زیر نظر پزشک نبوده و از مواد و ماسک های تخصصی استفاده نمی شود ، در نتیجه انجام پاکسازی پوست در سالن زیبایی می تواند فرد را با مشکلاتی همچون خشکی پوست و تیرگی و لکه های پوستی مواجه سازد. در صورتیکه پاکسازی پوست یا فیشیال صورت در کلینیک زیبایی دارای مراحل و روشهای مختلفی بوده و برای انواع پوست متفاوت است ، بدین معنی که پاکسازی پوست تخصصی برای پوست خشک با پوست چرب در روش انجام ، استفاده از ماسک های صورت و دستگاه های مختلف و … فرق می کند.

البته در این میان افرادی هستند که مراجعه به سالن زیبایی را به دلایل مختلف نظیر قیمت پایین تر ترجیح می دهند که این موضوع می تواند با هدر دادن هزینه و وقت و حتی به خطر افتادن سلامتی مساوی باشد ، چرا که به عنوان نمونه لایه برداری با ماسک های شنی ، ماسک های شیمیایی و میکرونیدلینگ نیاز به تخصص داشته و میزان ترکیبات یا مدت زمان گذاشتن ماسک بر روی پوست باید از نظر علمی درست انجام گیرد ، لذا انجام آن در سالن زیبایی می تواند با خطرات زیادی همراه باشد و آسیب های جدی به پوست وارد کند.

در نهایت باید گفت که با توجه به اینکه سالن های زیبایی دارای خدمات مشخص برای آرایش و امثالهم می باشند ، لذا باید برای انجام خدمات زیبایی ، جوانسازی پوست ، لیزر موهای زائد و پاکسازی پوست به پزشک ، متخصص و کارشناس زیبایی در بهترین کلینیک زیبایی مراجعه نمود و قبل از هر اقدامی با پزشک مشاوره نمود. چرا که در غیر اینصورت انجام خدمات تخصصی در مکان های غیرتخصصی نظیر سالن زیبایی ممکنست به پوست آسیب زده و عوارض و مشکلات خاص ایجاد کند.

تیم دکتر مجازی