انتشار این مقاله


بهترین تکنیک جراحی بینی از نظر دکتر صابری

این مسئله که چرا نیاز به جراحی بینی پیدا می کنیم در اغلب مواقع به خواست و سلیقه شخصی فرد بر می گردد و لزوما حادثه ای سبب دفرمه شدن ظاهر آن نمی شود. به طور مثال افرادی هستند که بر اثر تصادف، زمین خوردن و حتی در جریان یک بازی حرفه ای صدمه یا ضربه ای […]

این مسئله که چرا نیاز به جراحی بینی پیدا می کنیم در اغلب مواقع به خواست و سلیقه شخصی فرد بر می گردد و لزوما حادثه ای سبب دفرمه شدن ظاهر آن نمی شود. به طور مثال افرادی هستند که بر اثر تصادف، زمین خوردن و حتی در جریان یک بازی حرفه ای صدمه یا ضربه ای به صورتشان وارد شده است. این فرد باید خیلی خوش شانس باشد که ضربه وارده موجب شکستن و کج شدن بینی او نشود. اما سیل کثیری از افراد تنها از دیدن خود در آینه طفره می روند یا از کارهایی مانند عکس انداختن سرباز می زنند چرا که از فرم صورتشان به دلیل وجود دماغی بزرگ یا نازیبا رضایت ندارند. با این توضیح مشخص است که هدف جراحی کردن دماغ زیبا کردن و شکل دهی مجدد به فرم آن است. در سال های اخیر بسیاری از افراد به انجام عمل روی می آورند و به دلیل استقبال بالای متقاضیان در سراسر دنیا انقدر این حوزه دستخوش پیشرفت شده است که تکنیک های متنوعی برای دستیابی به یک بینی بدون عیب و نقص از سوی محققین و متخصصان حوزه سلامت و زیبایی ارائه شده است. اما سوال این است که بهترین تکنیک برای جراحی بینی کدام است؟

تکنیک های عمل کردن بینی از گذشته تا حال

جراحی زیبایی بینی قدمتی طولانی داشته و درصدی از افراد از سالیان قدیم به منظور رفع عیوب بینی به این پروسه تمایل نشان داده اند. البته در آن سال ها این جراحی فقط مختص به قشر متمول جامعه بود که از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار بوده اند اما امروزه تمایل به انجام راینوپلاستی به اقشار مختلف سرایت کرده و همه سنین خواستار آن هستند. در سال های گذشته هدف اصلی تنها رفع کردن عیوبی مانند قوز، بزرگی یا چنین ایرادات کلی بوده است. عدم پیشرفت متدها در گذشته موجب اعمال محدودیت هایی در حین عمل و عارضه هایی پس از آن می شد. پا به عرصه گذاشتن تکنیک های جدید به کمک جراح آمده اند تا نقائص بینی فرد از میان رفته و با اتمام پروسه فرمی دلنشین به دست آید تا هربار که فرد در آینه به خود می نگرد، از بینی ظریف و بدون عیب و نقص خود در صورت خود لذت ببرد. البته بحث به همین جا ختم نمی شود چرا که شیوه های جدید در علم پزشکی و زیبایی برآنند تا عوارض ناخواسته را به حداقل برسانند. به طور مثال در روش نوین راینوپلاستی به روش بسته تمام برش های لازم برای اعمال تغییرات، در داخل حفره بینی زده می شوند. بنابراین عوارضی مانند التهاب و تورم کمتری رخ می دهد. اما مشکل اینجاست که در این شیوه وسعت دید جراح بینی بر پروسه محدود بوده و شاید تمامی ایرادات از میان نروند. با این حال از آن جایی که عیوب قابل مشاهده مانند قوز روی دماغ برطرف می شود، متقاضی از عمل خود رضایت کافی را خواهد داشت. به طور خلاصه باید گفت افرادی برای این روش مناسب ترند که ایرادات بینی شان جزئی است.

جراحی بینی به روش کلاسیک

یکی از تکنیک هایی که دکتر مهدی صابری ، جراح خوب بینی در تهران ، با تبحر بالای خود به انجام آن می پردازند و درصد کثیری از مراجعان ایشان رضایت زیادی از نتیجه عمل خود داشته اند، جراحی بینی به روش باز است. فرآیند عمل زیبایی بینی به روش باز بدین ترتیب پیش می رود که جراح بینی برشی ظریف با کمک فناوری لیزر یا کاتر بر ناحیه کلوملا ( ستون وسط بینی ) ایجاد می کند. البته تصمیم گیری در رابطه با نوع برش و استفاده از کاتر یا لیزر کاملا مطابق با شرایط فرد و تجهیزات بیمارستانی است. در گام بعدی، برشی ظریف در کنار سوراخ ها ایجاد شده تا دکتر بتواند پوست را از روی اسکلت میانی دماغ جدا کند. در این لحظه ساختمان بینی زیر نظر جراح بوده و همه چیز مهیاست تا فرآیند تغییرات و شکل دهی به بینی آغاز شود. تسلط بالا و عدم محدودیت دید سبب می شود هیچ ایرادی از چشم او دور نماند.

اگر استخوان بینی برآمدگی داشته باشد با تراش ملایمی به شکلی مطلوب فرم دهی می شود. سوراخ های بزرگ دماغ ، کوچک تر شده و تقارنی دلنشین در آن ها به وجود می آید. قاعده بینی، پل آن ، ارتفاع و فاصله میان لب و بینی دستخوش تغییر شده تا هارمونی مناسبی برقرار شود. دکتر صابری به طرزی هنرمندانه با تکیه بر اصول علمی تمامی این تغییرات را به انجام رسانده و ساختارهای داخلی را بازسازی می کنند. البته بحث عمل بینی به روش باز به همین جا ختم نمی شود. در این پروسه دشواری های مرتبط با نیاز به پیوند غضروف نیز برطرف شده اند زیرا همه چیز پیش چشم جراح بوده و به همین دلیل اگر ضعف در غضروف نوک بینی مشاهده شود، پزشک با پیوند گرافت های غضروفی آن را تقویت و از نوک بینی پشتیبانی کند. مشکل این است که ورم بینی یا التهابات درونی بافت ها در این شیوه بیشتر مشاهده می شود. با این حال تکامل به وجود آمده در فناوری های نوین برای کاهش عوارض ناشی از تورم و التهاب پس از عمل، سبب شده است پیش از عمل تدابیر علمی و اصولی تری به انجام برسند و شیوه های جدید جایگزین روش های قدیمی شوند.

کدام متد رینوپلاستی یک بهتر است؟

اطمینان داشته باشید که در سالهای اخیر با تکیه بر روش های نوین عمل کردن بینی رفع مشکلاتی که منجر به فیبروتیک شدن بافت ها می شد از میان رفته اند. در واقع وجود تکنیک های حاضر سبب شده است جراح دقت و تمرکز بیشتری در طول پروسه خرج نماید تا از مشکلات این چنینی جلوگیری شود. بنابراین به شرط انتخاب جراح حاذق، بافت اضافی که منجر به انسداد مجاری تنفسی و متعاقب آن مشکلات تنفسی می شود، رخ نخواهد داد. از سویی دیگر در روش بسته جراحی بینی، برش های زیادی در بینی اعمال نشده و به همین علت طول مدت نقاهت با کمترین میزان مواجه شدن با التهاب و کبودی سپری می گردد. با این حال نمی توان به طور قطعی اعلام نمود کدام یک از روش ها بر دیگری ارجحیت دارد. پیش از عمل مواردی همچون میزان ایرادات بینی فرد، سلامت عمومی و غیره در انتخاب نوع تکنیک از سوی دکتر برای دستیابی به نتیجه ای دلنشین سنجیده می شود. در نهایت پای تجربه و تبحر جراح در یکی از این تکنیک ها به میان خواهد آمد تا تصمیمی منحصربفرد و سفارشی برای هر شخص اتخاذ شود.

تیم دکتر مجازی