انتشار این مقاله


ارتودنسی برای چه دندان‌هایی لازم است؟

همه ما دوست داریم که لبخندی زیبا و تاثیرگذار داشته‌باشیم، لبخندی که دندان‌های صاف و سلامت دهان در آن نقش مهمی دارد. اما همه انسان‌ها با دندان‌های صاف متولد نمی‌شوند. نامرتبی و فاصله زیاد بین دندان‌ها، رویش نامناسب آن‌ها و ناهماهنگی فک از ناهنجاری‌های متداولی هستند که نیاز به مراجعه به دندانپرشک و انجام ارتودنسی […]

همه ما دوست داریم که لبخندی زیبا و تاثیرگذار داشته‌باشیم، لبخندی که دندان‌های صاف و سلامت دهان در آن نقش مهمی دارد. اما همه انسان‌ها با دندان‌های صاف متولد نمی‌شوند. نامرتبی و فاصله زیاد بین دندان‌ها، رویش نامناسب آن‌ها و ناهماهنگی فک از ناهنجاری‌های متداولی هستند که نیاز به مراجعه به دندانپرشک و انجام ارتودنسی را ضروری می‌کند. ارتودنتیست، دندانپزشکی است که برای تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های دندان و فک آموزش‌دیده است. او باتوجه‌به فرم دندان‌های شما، شرایط موجود را در هر سنی که باشید، اصلاح و یا از مشکلاتی که ممکن است در آینده برایتان ایجاد شود، پیشگیری می‌کند. اما یکی از پارامترهای مهم برای افرادی که نیاز به این خدمات دارند، قیمت ارتودنسی دندان است، موضوعی که برآورد آن به عوامل مختلفی از جمله انواع درمان‌های موردنیاز و ابزار به‌کاررفته بستگی دارد.

چه دندان‌هایی باید ارتودنسی شوند؟

تصمیم‌گیری در مورد این‌که دندان شما به بریس نیاز دارد یا نه، می‌تواند تصمیم بزرگی باشد. بااین‌حال، به لطف درمان‌ها و تکنیک‌های ارتودنسی، هر روز افراد بیشتری می‌توانند از بریس استفاده کنند. بااین‌حال، همیشه بهتر است در مورد بریس‌ها با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. بریس‌ها اگرچه می‌توانند ظاهر کلی شما را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشند اما مهم‌ترین عملکرد آن‌ها حول محور بهبود سلامت دندان و اصلاح جویدن می‌چرخد.  درهرصورت برای تشخیص این‌که به بریس نیاز است یا خیر، باید به‌دنبال علائم خاصی باشید. این علائم شامل مواردی مانند دندان‌های کج یا شلوغ، اوربایت یا آندربایت بزرگ، کراس بایت و عدم تقارن فک است. از دست‌دادن زودهنگام یا دیررس دندان‌های شیری نیز می‌تواند نشان‌دهنده نیاز به بریس باشد. عادات ساده‌ای مانند مکیدن انگشت شست و تنفس از طریق دهان نیز علائم اولیه‌ای هستند که نشان می‌دهد کودک ممکن است به بریس یا سایر درمان‌های ارتودنسی نیاز داشته‌باشد.

ارتباط وضعیت ظاهری دندان‌ها و عارضه مال اکلوژن با نیاز به ارتودنسی

اصطلاح مال اکلوژن به معنای ناهماهنگی دندان‌ها و فک‌ها است. مال اکلوژن می‌تواند باعث انواع مشکلات دندانی از جمله اشکال در جویدن، مشکلات گفتاری، پوسیدگی دندان و حتی درد فک شود. درمان ارتودنسی اغلب برای اصلاح مال اکلوژن و بهبود ظاهر دندان‌ها ضروری است. اگر دچار مال اکلوژن یا سایر مشکلات دندانی هستید، بهتر است با یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی واجد شرایط مشورت کنید.

ارتباط فاصله مشهود در بین دندان‌ها با نیاز به درمان

فاصله قابل مشاهده بین دندان‌ها می‌تواند نشانه‌ای از مال اکلوژن و نیاز به درمان باشد. در برخی موارد، فاصله بین دندان‌ها می‌تواند به‌دلیل عدم تطابق بین اندازه دندان‌ها و اندازه فک ایجاد شود که منجر به شکاف یا شلوغی فک خواهد شد. درمان بریس می‌تواند با کمک به حرکت تدریجی دندان‌ها در موقعیت‌های مناسب منجر به اصلاح مشکلات فاصله‌گذاری و زیبایی لبخند شما شود.

ارتباط وضعیت بایت و نحوه قرار گرفتن دندان‌ها روی هم با نیاز به ارتودنسی

وضعیت بایت که به‌عنوان اکلوژن نیز شناخته می‌شود، به نحوه برخورد دندان‌های بالا و پایین هنگام بسته شدن دهان اشاره دارد. مال اکلوژن یا ناهماهنگی دندان‌ها و فک‌ها می‌تواند وضعیت بایت را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است نشان‌دهنده نیاز به درمان باشد. انواع مختلفی از مال اکلوژن وجود دارد که می‌تواند وضعیت بایت را تحت تاثیر قرار دهد که از آن جمله می‌توان به اوربایت، آندربایت، کراس بایت و اپن بایت اشاره نمود. اوربایت زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالا بیش از حد روی دندان‌های پایین همپوشانی داشته‌باشند، درحالی‌که آندربایت زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های پایین از روی دندان‌های بالا بیرون بزنند. کراس بایت نیز زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های بالا و پایین به درستی کنار هم قرار نگیرند. اپن بایت زمانی ایجاد می‌شود که هنگام بسته شدن دهان بین دندان‌های بالا و پایین فاصله ایجاد شود.

درمان ارتودنسی می‌تواند به اصلاح مال اکلوژن و بهبود وضعیت بایت با حرکت تدریجی دندان‌ها تا زمان قرار گرفتن در موقعیت مناسب کمک کند. این درمان می‌تواند شامل استفاده از بریس‌ها، الاینرها یا سایر وسایل دندانپزشکی برای اعمال فشار ملایم به دندان‌ها و جابجایی آن‌ها در جای خود باشد.

شیوه گفتار و ارتباط آن با نیاز به درمان دندان

نحوه صحبت کردن می‌تواند تحت تاثیر مسائل دهان و دندان مانند مال اکلوژن قرار گیرد. مال اکلوژن ممکن است باعث مشکلات گفتاری مانند حرف زدن نوک زبانی، مشکل در تلفظ برخی صداها و حتی لکنت زبان شود. درمان با بریس می‌تواند به اصلاح مال اکلوژن و بهبود مشکلات گفتاری کمک کند و توانایی صحبت کردن را بهبود دهد. اگر از مشکلات گفتاری یا سایر مشکلات دندانی رنج می‌برید، بهتر است به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید. تیم متخصصان ارتودنسی ما در کلینیک دکتر آیت با مراقبت و توجه مناسب، دانش روز، مهارت و تجربه بالا آماده خدمات‌رسانی به مراجعان عزیز هستند.

احساس مداوم درد در فک از علائم نیاز به ارتودنسی

احساس درد دائمی در فک نیز می‌تواند نشانه‌ای از چندین مشکل دندانی از جمله مال اکلوژن باشد. مال اکلوژن می‌تواند باعث ایجاد استرس در مفصل فک که به مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز مشهور است، شود. این استرس در نهایت می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود. درمان ارتودنسی می‌تواند به اصلاح مال اکلوژن و کاهش درد در فک کمک کند. بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از علل بالقوه دیگر نیز برای درد فک وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و آسیب به فک اشاره کرد. اگر درد دائمی در فک احساس می‌کنید، توصیه می‌کنیم با یک دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی ماهر مشورت کنید تا علت اصلی علائم مشخص و درمان شروع شود.

سن مناسب برای ارتودنسی

بهترین سن برای نصب بریس در افراد مختلف متفاوت است. معمولا کودکان بهتر است بریس‌ها را فقط زمانی استفاده کنند که دندان‌های دائمی شکسته شده باشند که اغلب در سنین ۹ تا ۱۴ سالگی اتفاق می‌افتد. بااین‌وجود، هیچ سنی برای این درمان دیر نیست. با افزایش سن، ساختار صورت تغییر می‌کند و می‌تواند باعث شلوغی یا حتی باریک شدن دندان‌ها در بزرگسالی شود.

از کجا بفهمیم آیا به ارتودنسی دندان نیاز داریم یا خیر؟

تشخیص این‌که آیا به درمان نیاز دارید یا نه، نیاز به ارزیابی جامع دندانی توسط دندانپزشک متخصص دارد. در طی این ارزیابی، دندانپزشک دندان‌ها، فک‌ها و بایت‌های شما را معاینه می‌کند تا مشخص شود که آیا مشکلاتی وجود دارد که نیاز به درمان دارند یا خیر. برخی از علائم رایج در این حوزه، عبارتند از:

  • دندان‌های شلوغ یا کج
  • شکاف یا فاصله بین دندان‌ها
  • اوربایت یا آندربایت
  • کراس بایت یا اپن بایت
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن
  • مشکلات گفتاری
  • درد یا ناراحتی فک

چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند؟

این درمان برای افرادی توصیه می‌شود که با مشکلات دندانی مانند مال اکلوژن یا ناهماهنگی دندان‌ها و فک‌ها مواجه هستند. معمولا این درمان برای کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود، چون دندان‌ها و فک‌های آن‌ها هنوز در حال رشد است و می‌توان آن‌ها را راحت‌تر اصلاح کرد. بااین‌حال، بزرگسالان نیز می‌توانند از همین درمان بهره‌مند شوند. برای رسیدن به یک لبخند سالم و زیبا هیچ‌وقت دیر نیست.

همچنین، اگر مشکلات دندانی مانند شلوغی یا کج بودن دندان‌ها، فاصله بین دندان‌ها، اوربایت یا آندربایت، کراس بایت یا اپن بایت، مشکل در جویدن یا گاز گرفتن، مشکلات گفتاری، یا درد یا ناراحتی فک را تجربه می‌کنید، بهتر است برای مشاوره در زمینه نصب بریس برنامه‌ریزی کنید.

به چه علت به ارتودنسی احتیاج داریم؟

برای اصلاح مسائل دندانی مانند نامنظم بودن دندان‌ها یا عدم قرارگیری صحیح فک‌ها به ارتودنسی نیاز است. مسائل دندانی هرگز نباید نادیده یا سرسری گرفته شوند چون ممکن است باعث درد شدید، مشکل در صحبت کردن، سردردهای مزمن و پوسیدگی دندان شوند. این درمان شگفت‌انگیز هم به زیبایی و هم به بهبود کلی سلامت دهان و دندان کمک می‌کند و با حرکت تدریجی دندان‌ها می‌تواند ظاهر لبخند و اعتماد به نفس شما یا فرزندتان را نیز افزایش دهد. همچنین، علاوه‌بر اصلاح مال اکلوژن، می‌تواند با بهبود هم‌ترازی دندان‌ها و فک‌ها به پیشگیری از مشکلات دندانی در آینده نیز کمک و تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها را آسان‌تر کند. علاوه‌براین، خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات دندانی را هم کاهش می‌دهد.

قیمت ارتودنسی دندان

هزینه ارتودنسی دندان بسته به عوامل زیر می‌تواند متفاوت باشد:

  • نوع درمان: بریس‌های فلزی سنتی معمولاً نسبت به ترازهای شفاف یا بریس‌های لینگوال قیمت کمتری دارند.
  • شدت مشکلات دندانی: شدت مشکل دندان شما می‌تواند بر هزینه درمان تأثیر بگذارد. موارد پیچیده‌تر ممکن است به زمان درمان طولانی‌تر و ویزیت‌های مکرر نیاز داشته‌باشند که می‌تواند هزینه را افزایش دهد.
  • طول درمان: طول درمان ارتودنسی می‌تواند بر هزینه تاثیر بگذارد. درمان طولانی‌تر ممکن است نیاز به ویزیت‌ها و تنظیمات مکرر داشته‌باشد که می‌تواند هزینه را افزایش دهد.
  • موقعیت جغرافیایی: هزینه درمان بسته به موقعیت جغرافیایی شما می‌تواند متفاوت و در شهرهای بزرگ ممکن است گران‌تر از مناطق روستایی باشد.
  • تجربه و صلاحیت متخصص: ارتودنتیست‌های با تجربه‌تر ممکن است هزینه بیشتری را برای خدمات خود دریافت کنند.
  • پوشش بیمه ای: برخی از کلینیک‌ها و طرح‌های بیمه ممکن است بخشی از هزینه را پوشش دهند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است به هیچ وجه این درمان را پوشش ندهند.

مهم است که قبل از شروع درمان در مورد هزینه ارتودنسی دندان با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک متخصص می‌تواند برنامه درمانی و برآورد هزینه دقیق را ارائه دهد.

سخن پایانی

درمان ارتودنسی یکی از انواع درمان‌های حساس دندانپزشکی است که باید توسط متخصصان حاذق و دلسوز انجام شود تا به بهترین نتیجه برسد. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت یک تیم از بهترین متخصصان ارتودنسی را گرد هم آورده‌ایم تا بیماران‌مان تجربه‌ای رضایت‌بخش از مراجعه به کلینیک ما داشته‌باشند.

تیم دکتر مجازی