انتشار این مقاله


آیا فلج صورت درمان دارد؟ راهکارهای قطعی درمان فلج بلز

فلج بلز چیست؟ علت بروز این بیماری چیست و چه کسانی در معرض آن هستند؟ راهکار درمان فلج صورت چیست؟ درمان قطعی فلج بلز در کیلینک فیزیوتراپی دکتر مزین

فلج بلز نوعی بیماری است که با بروز آن نیمی از صورت یا تمام آن دچار ضعف عضلانی شده و شکل خود را از دست می‎دهد. در واقع این بیماری باعث کج شدن صورت و لبخند، بسته‎ نشدن پلک و مواردی از این قبیل می‏شود. این بیماری می‎تواند در هر سنی رخ دهد و تعداد پزشکانی که بتوانند آن را درمان کنند، بسیار کم هستند. به همین خاطر در این نوشته سعی می‎کنیم تا جنبه‎های مختلف این بیماری را بررسی کرده و در نهایت یک دکتر حاذق برای درمان فلج عصب بلز معرفی خواهیم کرد.

فلج بلز چیست؟

فلج بلز یک اختلال عصبی است که باعث فلج شدن یا ضعف در یک طرف صورت می‏شود. در واقع یکی از اعصابی که عضلات صورت شما را کنترل می‎کند آسیب می‎بیند یا به درستی کار نمی‎کند و در نهایت منجر به بروز این اتفاق می‏شود. از علائم این بیماری می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف یا فلج ناگهانی یک طرف صورت
  • ابرو و دهان افتاده
  • آبریزش از یک طرف دهان
  • مشکل در بستن پلک به طوری که باعث خشک شدن چشم شود

اغلب این علائم منجر به اعوجاج و کجی قابل توجهی در صورت می‏شود. افرادی که به بیماری فلج بلز مبتلا هستند ممکن است دچار موارد زیر هم بشوند:

  • درد صورت یا احساسات غیرطبیعی در آن
  • اشک بیش از حد در یکی از چشم‎ها
  • مشکل در چشایی
  • بیزاری از صداهای بلند
  • درد در اطراف فک یا پشت گوش
  • مشکل در خوردن و نوشیدن

ممکن است این علائم به طور ناگهانی و طی یک دوره‎ی ۴۸ تا ۷۲ ساعته ظاهر شوند و بعد از مدتی و بدون درمان از بین بروند. این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و می‎تواند خفیف یا شدید باشند. معمولا طی چند هفته تا شش ماه بخشی یا تمام عملکرد صورت به حالت اولیه برمی‎گردد. اما گاهی اوقات این ضعف می‎تواند مدت زمان طولانی‎تری باقی بماند و یا حتی دائمی باشد.

این بیماری را می‎توان شایع‎ترین نوع فلج صورت دانست که علت آن هم به طور دقیق شناسایی نشده است. اما دانشمندان به این نتیجه رسیده‎اند که ناشی از اختلال عملکرد عصب جمجمه‎ای VII است که مغز را به ماهیچه‎هایی کنترل‎کننده‎ی حالت چهره متصل می‎‏کند. در برخی موارد نادر، فلج بلز می‎تواند هر دو طرف صورت را درگیر کند.

درمان فلج عصب بلز 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فلج بلز هستند؟

تخمین زده می‏شود که در هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در ایالات متحده تحت تاثیر این بیماری قرار می‎گیرد. فلج بلز عصب صورت می‎تواند برای هر فرد با هر جنسیت و سنی رخ دهد. اما بررسی‎ها نشان داده که افراد بین ۱۵ الی ۴۵ سال بیشتر به این بیماری مبتلا شده‎اند. عوامل خطر برای این فلج عبارت است از بارداری، پره‌اکلامپسی، چاقی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری‎های دستگاه تنفس فوقانی.

از جمله مواردی که می‎تواند یک محرک برای ایجاد فلج صورت از نوع بلز باشد، شامل موارد زیر است:

  • وجود یک عفونت ویروسی خفته
  • نقص ایمنی در برابر استرس، نداشتن خواب کافی، ضربه‎ی فیزیکی و سندرم‎های خودایمنی
  • عفونت عصب صورت و التهاب ناشی از آن
  • آسیب به غلاف میلین

نحوه‎ی تشخیص این بیماری چگونه است؟

پزشک برای تشخیص این بیماری هر گونه ضعف عضلانی فوقانی و تحتانی، یک طرف صورت از جمله پیشانی، پلک و دهان را معاینه می‎کند. در اکثر موارد نیازی به عکس‎برداری یا بررسی‎های آزمایشگاهی نیست. اما انجام آن گاهی اوقات می‎تواند در رد سایر بیماری‎ها کمک کند. تومور مغزی، سکته مغزی، میاستنی گراویس و بیماری لایم نیز علائمی مشابه با فلج بلز دارند و اگر با استفاده از عکس‎برداری نتوان وجود این بیماری‏ها را ثابت کرد، اغلب حدس‎ها به سوی فلج بلز خواهد رفت.

درمان این بیماری چگونه است؟

مهم‏ترین و پربازده‎ترین روش برای درمان این بیماری، استفاده از متدهای فیزیوتراپی است که تحت نظر یک پزشک باتجربه انجام شود.

اگر فلج بلز صورت به تازگی شروع شده باشد، احتمالا پزشک استروئید تجویز خواهد کرد. در بیشتر موارد برای این که کاهش التهاب و تورم رخ دهد نیاز است که این استروئیدهای خوراکی ظرف ۷۲ ساعت پس از شروع علائم مصرف شوند. برخی از افراد مبتلا به این فلج ممکن است با استفاده از این دارو بهبود نیابند و تشخیص این که چه درمان دیگری روی بیماری انجام شود، بر عهده‎ی یک پزشک حاذق است.

برخی داروهای ضد ویروس نیز ممکن است در کنار استروئیدها به بهبود بیماری کمک کنند با این حال این اثر هنوز قطعی نشده است.

مسکن‎هایی مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن نیز ممکن است درد را تسکین دهند. برای جلوگیری از ایجاد عارضه‎ی ناشی از تداخلات دارویی، بهتر است پیش از هر مصرف هر داروی دیگری با پزشک خود صحبت کنید.

مرطوب نگه‎داشتن چشم‎ها به خصوص در شب از اهمیت بالایی برخوردار است. قطره‎ی چشمی، اشک مصنوعی یا ژل چشم نیز می‎تواند موثر واقع شود.

سایر روش‎های درمان بلز صورت شامل فیزیوتراپی، ماساژ صورت، طب سنتی و … است. گاهی موارد اما روش‎های درمان خانگی فلج بلز جواب نمی‎دهد و ممکن است نیاز به جراحی زیبایی یا ترمیمی برای اصلاح برخی مشکلات مانند بسته نشدن کامل پلک باشد.

بیمار پیش و پس از درمان 

برای درمان قطعی فلج بلز به کجا مراجعه کنیم؟

اگر شما یا یکی از عزیزان‎تان با این بیماری دست‎وپنجه نرم می‎کنید، خوب است بدانید که کلینیک فیزیوتراپی دکتر مزین یکی از معدود مراکزی است که به درمان قطعی فلج بلز دسترسی پیدا کرده است. شما می‎توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر به سایت کلینیک فیزیوتراپی از طریق همین لینک دسترسی داشته باشید تا بعد از تعیین یک جلسه ویزیت، بهترین راهکار برای درمان حتی درمان فلج بلز کهنه به شما ارائه شود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، فلج بلز یکی از بیماری‎هایی است که می‎تواند برای افراد در سنین مختلف رخ دهد و هنوز علت فلج بلز صورت به طور کامل کشف نشده است. موثرترین راهکار برای درمان این بیماری استفاده از متدهای فیزیوتراپی به همراه دارو است که می‎تواند به بهبود فرد کمک کند. اگر شما به دنبال دکتر فلج بلز در تهران هستید، می‎توانید با کلینیک فیزیوتراپی دکتر مزین در تماس باشید.

تیم دکتر مجازی