انتشار این مقاله


نحوه آموزش ۱۶ فرمان و شیرین کاری به سگ!

آیا به سگ‌های دیگران حسادت می‌کنید وقتی که با صاحبانشان یا مربی سگ هماهنگ هستند و کارهای بامزه‌ای انجام می دهند؟ آیا شما هم دوست دارید که با سگتان شیرین کاری انجام بدهید؟ در این مقاله ۱۶ کار بامزه که می توانید به سگتان آموزش دهید را به شما خواهیم گفت و نحوه آموزش هر […]

آیا به سگ‌های دیگران حسادت می‌کنید وقتی که با صاحبانشان یا مربی سگ هماهنگ هستند و کارهای بامزه‌ای انجام می دهند؟ آیا شما هم دوست دارید که با سگتان شیرین کاری انجام بدهید؟ در این مقاله ۱۶ کار بامزه که می توانید به سگتان آموزش دهید را به شما خواهیم گفت و نحوه آموزش هر کدام را نیز برایتان توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا آموزش و تمرین شیرین کاری به سگ مفید است؟

آموزش سگ یکی از مهم ترین مواردی است که نگهداری از این حیوان را راحت تر می‌کند. در واقع از بدو ورود سگ به خانه شما، آموزش او باید شروع شود تا بتوانید یک زندگی آرام و لذت بخشی را در کنار همدیگر تجربه کنید. در ابتدا تربیت با آموزش هایی همانند، بنشین، بخواب شروع می شود و بعد از آن آموزش های کمی پیچیده تر همانند آموزش دستشویی به سگ و آموزش شیرین کاری های مختلف تکمیل می شود.

از طرفی تمرین و آموزش رابطه بین صاحب و سگ را تقویت می کند. او یاد می گیرد که می تواند به سخنان صاحبش اعتماد کند و فرمان های او را اجرا کند. این اعتماد و اطاعت پذیری به سگ احساس امنیت می دهد و از طرفی زندگی شما را به عنوان صاحب سگ آرام تر می کند.

آموزش حرکات جدید باعث می شود سگ علاوه بر تمرین های جسمی، تمرین های ذهنی نیز انجام بدهد. انجام تمرین جسمی و ذهنی از ایجاد مشکلات بدرفتاری در سگ جلوگیری می کند. از طرفی آموزش دادن شما به او، نیاز او به جلب توجه شما را تا حدی زیادی برطرف می کند.

نکته مهم درباره آموزش این است که پس از تمرین و آموزش حتما استراحت کنید. تمرکز نیاز به تمرکز بالای سگ دارد. او ناخواسته خسته می شود و نیاز به خواب داشته باشد و توجه کافی به دستورات شما نکند.

نکاتی برای شروع کردن تربیت سگ

طبق گفته سایت AKC برای آموزش سگ حتما باید نکات زیر را رعایت کنید:

۱. آموزش باید بر پایه پاداش مثبت تمرکز کند. پاداش مثبت فرایندی است که در آن به سگ (یا حتی انسان) پاداشی داده می‌شود تا رفتار مورد نظر ما را بارها و بارها تکرار کند.

۲. استفاده از تنبیه در آموزش به سگ به شدت مضر است. تنبیه می‌تواند باعث شود که سگ گیج شود و مطمئن نباشد که چه درخواستی از او دارید. به خاطر داشته باشید که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم سگ‌ها سریعا چیزی که می خواهید را یاد بگیرد. صبر داشتن به شدت در آموزش به سگ جدید کمک خواهد کرد.

۳. تشویقی می‌تواند هر چیزی باشد که سگ شما دوست دارد. بیشتر مردم برای انگیزه دادن از تکه‌های کوچکی از غذا استفاده می‌کنند؛ چیزی ویژه مانند جگر خشک یا حتی خرده غذایشان. فرصت بازی با یک اسباب‌بازی مورد علاقه نیز می‌تواند به عنوان پاداش استفاده شود.

۴. اگر می خواهید از تعریف زبانی به عنوان تشویقی استفاده کنید، باید به او یاد بدهید که تعریف زبانی چیز خوبی است. اما چگونه؟ در ابتدا باید همزمان با خوراکی دادن به او، از او تعریف زبانی کنید، مثلا بگویید “سگ خوب”. به مرور زمان سگ شما نسبت به آن تعریف حس خوبی یپدا می کند و خود همین تعریف کردن هم می تواند به عنوان تشویقی استفاده شود.

۵. بعضی از سگ‌ها از لمس شدن و نوازش شدن لذت می‌برند اما در قیاس با این کار و یا تعریف زبانی، غذا معمولاً راهی مناسب‌تر برای تقویت رفتار خاص و آموزش ها برای سگ است.

۶. شروع آموزش دادن به سگ بهتر است در سنین کم باشد؛ معمولاً در حدود ۸ هفتگی. همیشه جلسات آموزشی را کوتاه نگه دارید (فقط ۵ تا ۱۰ دقیقه) و همیشه با تشویقی به پایان برسانید. اگر سگتان در یادگیری رفتار جدید دچار مشکل شد، جلسه را با انجام چیزی که قبلاً یاد گرفته است به پایان برسانید و برای موفقیتشان تشویقی زیادی بدهید.

۱۶ شیرین کاری شگفت‌انگیز برای آموزش به سگ

آموزش ۱: نشستن

این احتمالاً ساده‌ترین و معروف‌ترین آموزش سگ است. با این حال، گرچه این دستور به سادگی قابل یادگیری است، اما یکی از مهم‌ترین دستورات است! پس از یادگیری آن، سگ شما با شنیدن دستور نشستن می‌نشیند که در زندگی روزمره شما مفید است؛ به عنوان مثال، زمانی که شما پشت چراغ قرمز منتظر عبور از خیابان هستید و سگ شما باید صبور باشد.

برای این آموزش کافیست یک خوراکی را جلوی بینی سگ خود نگه دارید و به آرامی دست خود را بالاتر ببرید. سگ شما با بینی خود به دنبال خوراکی حرکت خواهد کرد و این عمل باعث می‌شود که پشتش را روی زمین بگذارد. وقتی سگ پشتش را به زمین گذاشت، خوراکی را به او بدهید. به مرور همراه با تشویقی به او دستور بدهید، مثلا بگویید “بشین”.

در نهایت این کار را بدون تشویقی انجام دهید تا صرفا با شنیدن دستور بشین، سگ به حالت نشسته درآید.

آموزش ۲: دراز کشیدن

این حرکت نیز برای آموزش به سگ آسان است و شما آن را در زندگی روزمره خود بارها و بارها استفاده خواهید کرد. ابتدا، سگ خود را با دستور “نشستن” به حالت نشسته در بیاورید. سپس خوراکی و تشویقی رو جلوی بینی او ببرید تا آن را بو کند و سپس دستتان را پایین بیاورید و ابتدا به سمت سینه سگ و سپس به سمت زمین ببرید. این حرکت باعث می شود که سگ حالت نشسته به خود بگیرد و در همین زمان باید به او تشویقی بدهید و دستور “بخواب” را نیز همزمان به او بگویید.

در نهایت این کار را بدون تشویقی انجام دهید تا صرفا با شنیدن دستور بخواب، سگ به حالت درازکش درآید.

آموزش ۳: بمان

بمان نیز یکی از دستورات پایه است. این دستور سگ شما را آموزش می‌دهد تا در جایی که این دستور به او داده شده است منتظر بماند تا شما دستور آزادی را به او بدهید. این دستور زمانی به کارتان می آید که مثلا خودتون در اتاق هستید و در خانه باز است و سگ می تواند به بیرون برود و صرفا با دادن این دستور خیالتان از بیرون رفتن سگ راحت می شود.

بهترین روش برای تمرین این حرکت این است که سگتان را بنشانید و دست خود را در جلوی او مانند یک تابلوی توقف نگه دارید. سپس به صورت کلامی دستور “بمان” را بگویید.

حتماً باید تمرین را به صورت کوتاه مدت انجام دهید. با گذشت زمان، می‌توانید مدت زمان و فاصله بین دستورها را افزایش دهید. سگ شما فقط در صورتی باید پاداش خود را دریافت کند که همچنان در حال نشستن باشد. اگر حیوان خانگی شما بدون اجازه بلند شود، تمرین را از ابتدا تکرار کنید.

در صورتی که تجربه کافی در زمینه تربیت و آموزش سگ ندارید، پیشنهاد می‌شود از دیگران کمک بگیرید. میتوانید برای شروع فرآیند تربیت سگ به سایت پت پرسمراجعه کنید. در این سایت می‌توانید کلی اطلاعات درمورد آموزش‌های مختلف بدست بیاورید.

همچنین می‌توانید از دوره فارسی آموزش سگ سایت پت پرس نیز استفاده کنید. با دیدن این دوره علاوه بر آموزش های گفته شده در این مقاله آموزش های پیچیده تر و مهم را نیز به راحتی انجام خواهید داد. مزیت این دوره نسبت به دوره های مشابه این است که آموزش ها را به صورت عملی نشان می دهد و علاوه بر آن، ساعت های مختلفی برای رفع اشکال و کلاس های نیمه خصوصی نیز در کنار دوره اصلی وجود دارد.

آموزش ۴: آموزش دست دادن به سگ

آموزش دست دادن به سگ یکی از محبوب ترین آموزش ها است و واقعا هم یک حرکت بامزه است. برای این آموزش، دستتان را به سمت سگ دراز کنید و یک خوراکی درون مشتتان پنهان کنید تا کنجکاوی سگ فعال شود.

سگ کنجکاوی خودش را با حرکات مختلفی می تواند نشان دهد، مثلا دستتان را بو کند یا لیس بزند ولی شما نباید در این مواقع هیچ واکنشی نشان دهید. صبور باشید تا در نهایت سگ پنجه خود را بالا بیاورد و دست شما را لمس کند، در این زمان، دست خود را باز کنید و به او تشویقی بدهید.

به مرور زمان لمس کردن دستتان را توسط سگ افزایش بدهید. یعنی تنها زمانی به او تشویقی بدهید که زمان بیشتری دستتان را لمس کرده باشد و در نهایت همزمان به با تشویقی دادن، دستور “دست بده” را نیز بگویید.

آموزش ۵: روی دو پا ایستادن

این حرکت هم واقعاً سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد و همچنین پایهٔ دستورات پیچیده تری است. دستور “دست بده” را انجام دهید اما این دفعه دستانتان را بالاتر نگه دارید تا سگ مجبور شود که با هر دو دست بالا بیاید. دستانتان را جوری قرار دهید که سگ دستانش را به صورت عمودی بالا بیاورد و زمانی که این کار را انجام داد، به او تشویقی بدهید و دستور جدید “دستا بالا” را بگویید.

آموزش ۶: فشار دادن بینی

دوباره با یک حرکت سرگرم‌کننده سر و کار داریم. سگتان بینی شما را با بینی خود فشار می‌دهد بدون این که به آن ضربه بزند. از بالا به سمت سگتان نزدیک شوید و چهرهٔ خود را برابر با بینی او قرار دهید. یک خوراک را بالای بینی خود نگه دارید. سگتان می‌خواهد آن را بگیرد. وقتی او با بینی‌اش، بینی شما را لمس کرد، خوراکی را به او بدهید.

بعد از مدتی، حیوان خانگی‌تان را با دست خالی به سمت بینی‌تان هدایت کنید. اگر او آن را لمس کند، دستور “بینی” را همزمان استفاده کنید. هر بار که او بینی شما را لمس می‌کند، به او تشویقی بدهید.

آموزش ۷: دستو ر منو ببین

یاد دادن این حرکت نیز بسیار مفید است. با یاد دادن این حرکت، هر زمان که بخواهید سگتان به شما توجه می کند. برای آموزش این حرکت کافی است در مقابل سگ خود بنشینید و یک خوراکی کنار سرتان و هم راستا با چشمانتان قرار دهید و سپس سگتان را صدا کنید. وقتی سگتان به چشمان شما نگاه کرد، دستور “ببین” را بگویید و به او تشویقی بدهید.

به مرور خوراکی را از خود دورتر نگه دارید و دستور “ببین” را بگویید و تنها زمانی به سگتان تشویقی بدهید که به چشمانتان نگاه کرد. تاکید بر این است که تنها زمانی به سگتان خوراکی را بدهید که به صورت مستقیم به چشم های شما نگاه کند.

آموزش ۸: بستن قلاده

با تمرین این حرکت، بدون هیچ مشکلی می توانید قلاده سگ را بگذارید و با او به پیاده روی بروید. در ابتدای این تمرین، سگ شما باید بفهمد که قلاده برای او بی خطر است و برای این کار باید قلاده را به او بدهید تا به اندازه کافی آن را بو کند و کاملا برانداز کند. بعد از هر بار بررسی کردن قلاده به او تشویقی دهید تا با قلاده احساس راحتی کند. در مرحله دوم یک خوراکی را در وسط قلاده بگذارید تا آن را بخورد و سپس قلاده را کمی بلند کند و تشویقی را در طرف مقابل سگ و در وسط قلاده قرار دهید تا سگ مجبور باشد برای خوردن تشویقی بینی خود را قلاده عبور دهد.

همانطور که احتمال حدس زده باشید، به مرور فاصله تشویقی از قلاده را زیادتر کنید تا در نهایت سگ مجبور شود، تمامی سر خود را از قلاده عبور دهد. این کار را چندین و چند بار تکرار کنید تا کاملا با قلاده احساس راحتی کند و در نهایت نیز قلاده را به اندازه مورد نظر سفت کنید. حتی می توانید موقع انجام این تمرین، دستور “قلاده” را هم بگویید تا صرفا با گفتن دستور، این کار را به راحتی انجام دهید.

آموزش ۹: چرخیدن یا غلت زدن

در این تمرین، سگ شما روی کمر خود غلت می خورد. این تمرین قطعا یکی از بامزه ترین تمرین ها است. برای انجام این تمرین ابتدا باید دستور نشستن یا دراز بکش را بگویید تا سگتان به یکی از این دو حالت دربیاید. سپس با گرفتن یک تشویقی در دستتان و نگه داشتن آن در مقابل بینی سگتان، آموزش را شروع کنید. تشویقی را سپس از بینی دور کرده و به سمت شانه سگ ببرید و آنقدر از سر او، تشویقی را دور کنید و سگ شما که با بینی خود به دنبال تشویقی سرش را حرکت می دهد، با این کار مجبور می شود که سرش را بچرخاند.

آنقدر تشویقی را به شانه سگ نزدیک کنید تا سگ مجبور شود به پهلو دراز بکشد و در این زمان خوراکی را کنار بینی سگ نگه دارید و به دو طرف او حرکت دهید تا او نیز با حرکات دست شما بچرخد. در نهایت زمانی که یه چرخ کامل زد، به او تشویقی را بدهید.

همزمان با این کار دستور “بچرخ” را نیز بگویید که به مرور صرفا با این گفتن این دستور و بدون تشویقی، سگ شروع به چرخیدن کند. صبور باشید و به تدریج تشویقی و حرکات دست را حذف کنید تا در نهایت سگ تنها با شنیدن دستور، تمرین را انجام دهد.

آموزش ۱۰: رد شدن سگ از بین پاها

توی این تمرین، سگ شما با شنیدن دستور، هر کجا که باشد به سمت شما می دود و از بین پاهاتون رد می شود. در این تمرین ابتدا روبروی سگتان می ایستید، یک تشویقی را وسط پاهای خود حرکت دهید به گونه ای که سگتان مجبور باشد برای خوردنش از بین پاهایتان رد شود. همزمان با این کار به او دستور “وسط” را بگویید.
وقتی این کار را به خوبی انجام داد، این تمرین را در مکان های مختلفی انجام دهید و مثلا وقتی سگ شما در حیاط است، شما در اتاق باشید و دستور وسط را بگویید. وقتی سگ به سمت شما دوید و از وسط پاهایتان رد شد، به او تشویقی بدهید.

آموزش ۱۱: آموزش پریدن به سگ

برای انجام این آموزش، سگ شما باید حداقل یک سال سن داشته باشد تا از آسیب به مفاصل او جلوگیری شود. از یک خوراکی یا اسباب‌بازی برای تشویق حیوان خانگی به پریدن استفاده کنید. برای این تمرین باید چوبی را روی زمین بگذارید به گونه ای که سگ یک طرف چوب و شما در طرف دیگر آن باشید. به سگتان تشویقی را نشان دهید تا به سمت شما بیاید و زمانی که از روی چوب رد شد، به او تشویقی بدهید.

این مرحله را چندین بار تکرار کنید. سپس، کمی چوب را بالا بگیرید، مثلا یک کتاب زیر چوب قرار دهید و دوباره تشویقی را به او نشان دهید و تنها در صورتی به سگتان تشویقی دهید که از روی چوب رد شود.

به مرور ارتفاع چوب را زیاد و زیادتر کنید تا سگ برای عبور از آن مجبور به پریدن شود. هنگام انجام این کار، دستور “بپر” را بدهید. همه سگ‌ها دوست ندارند پرش کنند، بنابراین صبور باشید. تمرین را تکرار کنید تا سگ شما تنها به دستور نیاز داشته باشد تا بتواند پرش کند. 

آموزش ۱۲: بیرون آوردن زبان

با این آموزش، سگ زبان خود را در می آورد و به شما نشان می دهد. برای این تمرین باید زمان مناسبی وارد عمل شوید، مثلا وقتی سگ یک فنجان ماست را لیس می زند، وقتی فنجان را از او دور کنید، شروع به لیس زدن زبان خود می کند. به محضی که شروع به این کار کرد، دستور “زبان” را بگویید و به او تشویقی بدهید.

کمی که از زمان ماست خوردن سگ گذشت، این تمرین را دوباره انجام دهید تا این تمرین به خوبی در ذهن سگ تثبیت شود.

نکته مهم: برای این تمرینات می توانید به جای دستور دادن، از کلیکر استفاده کنید، اما توصیه ما این است که آموزش ها را بیشتر با دستور و صدای خودتان انجام دهید. 

آموزش ۱۳: خم شدن

خم شدن یک آموزش واقعاً جالب است. یک بازوی خود را زیر شکم سگ نگه دارید. با دست دیگر، یک خوراک را روی زمین در جلوی بینی او قرار دهید. او تشویقی را دنبال می‌کند و به خاطر بازوی شما مجبور می شود که خم شود. همزمان دستور “خم شو” را هم بگویید. به مرور زمان، سعی کنید از بازوی خود کمتر استفاده کنید تا سگ عادت کند که با شنیدن دستور بدن خود را خم کند.

نکته مهم: دادن تشویقی در زمان صحیح، بسیار مهم است پس تا زمانی که سگ کار مورد نظر را انجام نداد، به او تشویقی ندهید. در غیر این صورت حتی با تلاش زیاد سگ متوجه آموزش نمی شود و هرگز حرکت مورد نظر را انجام نمی دهد.

آموزش ۱۴: دور زدن

این دستور بسیار جالب است و می‌توان آن را حتی در هنگام پیاده‌روی به ‌کار برد. در ابتدا، یک تشویقی را روبروی بینی سگ قرار دهید، سپس تشویقی را با حرکت دایره ای شکل دور سگ بچرخانید تا سگ نیز به دنبال تشویقی حرکت کند و مجبور شود که به دور خودش بچرخد. وقتی سگ یک دور کامل زد، به او تشویقی دهید.

مثل تمام آموزش های قبل همزمان با این کار دستور خاصی را بگویید مثلا بگویید “دور بزن“. در نهایت نیز حرکت را بارها و بارها انجام دهید تا بدون نیاز به تشویقی، سگ تنها با شنیدن دستور دور بزن، شروع به دور زدن کند.

آموزش ۱۵: پریدن بر روی سکو

این آموزش برای بسیاری از تمرینات چابکی مفید است. یک جعبه یا چیزی مشابه را روی زمین قرار دهید. حالا یک خوراکی را کمی بیشتر از ارتفاع قد سگ خود و بالای جعبه با دست نگه دارید، با این روش سگ خود را تشویق کنید تا دستانش را روی جعبه قرار دهد و به او به این خاطر تشویقی دهید. در مرحله بعد، خوراکی را روی خود جعبه قرار دهید البته در طرفی قرار دهید که سگ مجبور به پریدن شود تا آن را بخورد. برای این کار هم به تشویقی بدهید.

حالا این دو مرحله را با هم ترکیب کنید و خوراکی را با یک زاویه به بالا بکشید و سپس روی جعبه قرار دهید. تنها زمانی خوراکی را به سگ بدهید که او روی سکو بپرد. البته به خاطر داشته باشید که همزمان با این کار دستور “سکو” را هم بدهید. این تمرین را علاوه بر جعبه با وسایل دیگر انجام بدهید تا سگ با شنیدن این دستور روی وسیله های دیگر هم بپرد.

آموزش ۱۶: آموزش برو آن جا

این آموزش برای آن است که سگ را به سمت و جهت خاصی بفرستید. برای این کار نیز مانند تمام آموزش های قبلی باید تشویقی مناسب و جذابی برای سگتان در نظر بگیرید و مراحل زیر را با صبر و حوصله زیاد انجام دهید:

  1. طبق آموزش هایی که در قسمت های قبل گفته شد، به سگتان دستور دهید در موقعیت خاصی بماند.
  2. تشویقی را جلوی بینی سگ قرار بدهید و سپس شروع به حرکت کنید تا سگ به دنبال شما بیاید. به سمت جای خاصی که مدنظر دارید، حرکت کنید.
  3. همزمان با حرکت به او دستور دهید مثلا بگویید “برو اون جا” و با دست هم به آن جهت اشاره کنید و وقتی سگ به همان سمت حرکت کرد، به او تشویقی بدهید.
  4. به مرور تنها با دست به جهت مورد نظر اشاره کنید و دستور “برو اون جا” را بدهید و در صورتی که سگتان به همان جهت حرکت کرد، به او تشویقی بدهید.
  5. تکرار تمرین: این مراحل را چندین و چند بار تکرار کنید.
  6. تمرین در محیط های مختلف و به سمت موقعیت ها و افراد مختلف: وقتی سگتان توانست به خوبی دستوراتتان را اجرا کند، این دستور را در محیط های مختلف انجام دهید. در نهایت این دستور را برای اشیای مختلف و حتی افراد انجام دهید.
  7. برای تسلط کافی سگتان در این آموزش در محیط های و جهات مختلف باید صبر و حوصله کافی داشته باشید.

سوالات متداول در مورد آموزش حرکات جدید به سگ

چرا سگ من باید حرکت‌های جدیدی یاد بگیرد؟

اگر می خواهید از نگهداری سگتان لذت ببرید، پس حداقل باید به او دستورات پایه را یاد بدهید. یادگیری حرکت‌های بیشتر تنوع خوشایندی برای زندگی روزمره شما و سگتان ایجاد می‌کند و حیوان خانگی شما به صورت ذهنی نیز تمرین داده می‌شود.

چگونه می‌توانم به سگم حرکت‌های جدید یاد بدهم؟

سگ‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند. همه آن ها قابلیت یادگیری را دارند. بعضی آن ها ممکن است زمان بیشتری برای یادگیری دستور نیاز داشته باشند اما با صبر کافی و تشویقی مناسب، تقریباً هر چیزی ممکن است. 

چرا سگ من نمی‌فهمد چه کاری باید انجام دهد؟

اگر سگ شما هنوز نمی‌فهمد چه چیزی از او می‌خواهید، این می‌تواند چندین دلیل داشته باشد. اگرمدت زمان طولانی به آموزش او ادامه دهید، آن ها خسته می شوند و تمرکز کافی برای یادگیری نخواهند داشت. به همین دلیل بهتر است زمان کلاس های آموزشی برای سگ کوتاه باشد تا همیشه با تمرکز بالا به آموزش های شما دقت کند.

به صورت کلی تمام آموزش ها از سگ انرژی می گیرد، پس اگر زیاد تمرین کنید، سگ شما تمرکز کافی نخواهد داشت. تمرین‌ها باید کوتاه باشد و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ایده‌آل هستند.

یادتان باشد برای بعضی از سگ ها، استفاده از کلیکر می‌تواند مفید باشد. نکته مهم بعدی این است که خیلی سریع به مرحله بعدی نروید. در غیر این صورت، انتظار یادگیری سریع سگ را نداشته باشید، زیرا مرحله قبلی هنوز در ذهنش تثبیت نشده است.

نتیجه‌گیری

دستورات بامزه ی زیادی وجود دارند که می‌توان به سگتان آموزش دهید. برخی از آن ها بسیار ساده هستند و برخی دیگر زمان بیشتری را نیاز دارند. برخی از حرکت‌ها واقعاً برای زندگی روزمره مفید هستند و برخی دیگر فقط جنبه سرگرمی دارند. اما همه این ها یک ویژگی مشترک دارند: آموزش دادن به سگ، رابطه بین شما و سگتان را تقویت می‌کند و در عین حال سگ را مجبور می‌کند تا به مغز کوچک خود فشار بیاورد تا منظور شما را متوجه شود و آموزش ها را به خاطر داشته باشد.

اهمیتی ندارد که حیوان خانگی شما یک سگ حرفه‌ای در حرکت‌های نمایشی است یا فقط می‌خواهید با آموزش حرکت جدید، کمی تنوع به زندگی روزمره خودتان بدهید. با کمی صبر و پشتکار او قادر به یادگیری آموزش ها خواهد بود. برای هر نوع سگ، تمرین مناسب وجود دارد ولی در هر صورت سگتان به خاطر زمانی که به او اختصاص می دهید، خوشحال خواهد شد که شما به او توجه می کنید.

تیم دکتر مجازی