انتشار این مقاله


بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان

وجود فاصله بین دندان ازجمله موارد مؤثری است که سبب کاهش زیبایی و اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود. بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان بسته به سن افراد متفاوت است مثلاً در بزرگسالان استفاده از فن‌های دندانپزشکی همچون ارتودنسی می‌تواند بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان باشد ولی در کودکان ممکن است با رشد استخوان […]

وجود فاصله بین دندان ازجمله موارد مؤثری است که سبب کاهش زیبایی و اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود. بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان بسته به سن افراد متفاوت است مثلاً در بزرگسالان استفاده از فن‌های دندانپزشکی همچون ارتودنسی می‌تواند بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان باشد ولی در کودکان ممکن است با رشد استخوان فک فاصله بین دندان‌ها بهبود یابد.

فاصله بین دندان‌ها چگونه ایجاد می‌شود؟

قبل از اینکه بخواهیم بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان‌ها را بدانیم خوب است که در ابتدا علت به وجود آمدن فاصله بین دندان را بشناسیم. به فاصله‌ی بین دندان‌ها به اصطلاح دیاستم (Diastema) می‌گویند، عارضه دیاستم ممکن است در هر جای دهان ایجاد شود ولی اغلب در فک فوقانی و به‌خصوص در دو دندان جلو فاصله می‌اندازد.

ایجاد فاصله به بین دندان علل مختلفی دارد همچون: بیماری‌های لثه، نبودن بعضی از دندان‌ها، کوچک بودن سایز دندان‌ها، بزرگ بودن سایز فک و لبیال فرنوم بوده و بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان برای هرکدام متفاوت می‌باشد

درمان خانگی فاصله بین دندان

برای از بین بردن فاصله دندان در خانه می‌توانید از به راکت‌های DIY یا نوار دندان استفاده کنید، گرچه از آن نمی‌توان به‌عنوان بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان نام برد. نحوه‌ی استفاده از این نوار که در چند سال اخیر بسیار رایج شده به این شکل است که هر شب نواری را دوره دو دندان فاصله‌دار می‌گذارید. باگذشت زمان انتظار می‌رود که فاصله بین دندان کم شود.

انجام روش خانگی برای بستن فاصله بین دندان روش پرزحمتی است و کمی خطرناک است؛ زیرا ما در این زمینه تجربه‌ای نداریم و دندانپزشک به دلیل تخصص خود می‌تواند بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان را تشخیص داده و سریع‌تر مشکل ما را حل کند.

بستن فاصله دندان به وسیله ارتودنسی

پزشک متخصص ارتودنسی پس از معاینه با توجه به فاصله دندان بیمار مدت‌زمان و چگونگی ارتودنسی را ارزیابی می‌کند و با نصب براکت ‌‌های ارتودنسی و بندهای ارتودنسی موجب حرکت دندان و از بین بردن فاصله بین دندان می‌شود.

نحوه و محل قرار دادن ارتودنسی با توجه به وضعیت دندان هر فرد متفاوت است و حتماً باید از پزشک متخصص ارتودنسی در این زمینه بهره برد، به همین علت است که از آن به‌عنوان بهترین روش بستن فاصله بین دندان نام می‌برند. البته در کودکانی که هنوز دندان‌های دائمی‌شان رشد نکرده نباید عجله کرد به دلیل اینکه ممکن است پس از افتادن دندان‌های شیری و رشد فک فاصله بین دندان اصلاح شود.

ارتودنسی نامرئی

در ارتودنسی الاینر برخلاف ارتودنسی معمولی از براکت فلزی استفاده نمی‌شود و دیگران به-راحتی متوجه آن نمی‌شوند و به همین دلیل بهترین روش برای بستن فاصله دندان برای افرادی است که دوست ندارند کسی آن‌ها را با سیم‌کشی دندان ببیند.

در ارتودنسی لینگوال براکت در پشت دندان نصب می‌شود، این نوع ارتودنسی ازنظر مقاومت و دوام بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان به شمار می‌رود ولی از این نظر که در پشت دندان نصب می‌شود، نصب و تعمیر آن برای دندانپزشک سخت‌تر است و همچنین تمیز کردن کامل براکت برای بیمار مشکل است.

در براکت سرامیکی به‌جای براکت های فلزی که در ارتودنسی معمولی از آن استفاده می‌شود از براکت‌های نای سفید و بیرنگ استفاده می‌شود و همچنین به‌جای سیمی با رنگ نقره‌ای، از سیمی با روکش سفید استفاده می‌شود تا کم‌تر جلب توجه کند و نامحسوس‌تر باشد.

اگرچه براکت سرامیکی یکی از بهترین روش‌های بستن فاصله میان دندان در افرادی است که می‌خواهند ارتودنسی نامحسوس داشته باشند اما این نوع ارتودنسی معایبی هم دارند مثل امکان شکستن نگین براکت و یا تغییر رنگ و کدر شدن براکت ها تا به‌مرورزمان.

بستن فاصله بین دندان با لمینیت

لمینیت روکشی نازک است که پس از برداشتن قسمتی از مینای دندان روی آن قرار می‌گیرد. این روکش همرنگ دندان است و باعث تغییر رنگ، اندازه، شکل و یا حتی طول دندان می‌شود. شاید به ‌ظاهر لمینیت بیشتر به‌عنوان یک روش برای زیبایی دندان به شمار بیاید تا کاهش فاصله بین دندان اما یکی از انواع بهترین روش‌ها برای بستن فاصله بین دندان است.

لمینیت در مقایسه با مینای دندان مقاومت و قدرت دندان را افزایش می‌دهد همچنین نا همترازی و فاصله بین دندان را از بین   می‌برد و ردیف دندان‌ها را یکنواخت نشان می‌دهد، ازاین‌رو بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان است

روش باندینگ دندان

اگر علت به وجود آمدن فاصله بین دندان جویدن غذا است، بهترین روش برای بستن فاصله دندان باندینگ دندان است. این روش با گذاشتن یک تکه صمغ توسط دندانپزشک روی دندان آسیب دیده انجام می‌شود. این صمغ با رنگ دندان یکی است و با چسبیدن آن به دندان فاصله بین دندان پرشده و دندان به حالت ایده آل خود برمی‌گردد.

البته برای اینکه باندینگ تا سال‌های سال سالم باقی بماند کافی است به بهداشت کلی دهان و دندان مثل مسواک زدن روزانه، استفاده از نخ دندان، استفاده از دهان شور و چکاپ دندان توجه کرد.

بستن فاصله دندان با کامپوزیت

استفاده از رزین کامپوزیت برای پر کردن فاصله بین دندان امروزه بسیار رایج شده؛ زیرا برخلاف ارتودنسی، استفاده از کامپوزیت در یک جلسه انجام شده و نیز بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان در دندان‌های کوچک می‌باشد.

دندانپزشک از رزین کامپوزیت که همرنگ با دندان است و ساختار بتونه‌ای دارد برای بستن فاصله بین دندان استفاده می‌کند سپس با استفاده از نور ماوراءبنفش یا لیزر باعث اتصال محکم آن می‌شود. از دیگر مواردی که کامپوزیت را بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان می‌کند امکان ترمیم آن در مدت ‌زمان بسیار کوتاه است.

سخن پایانی

دانستن بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان‌ها بسیار مهم است زیرا وجود این فاصله در بین دندان‌ها سبب تجمع مواد غذایی و حضور پررنگ‌تر باکتری و پوسیدگی سریع دندان می‌شود. به‌جز آن در زیبایی ظاهری فرد نیز تأثیرگذار است ازاین‌رو باید به آن توجهی ویژه داشت و با برسی تمام جوانب بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان را برگزید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با بهترین دندانپزشک تهران، مشورت کنید.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین دندانپزشک سعادت آباد  از طریق شماره تلفن‌های مطب ۰۲۱۲۲۳۷۷۱۱۰، ۰۹۲۲۲۶۹۶۴۱۲ اقدام به تعیین نوبت نموده و یا به مطب ایشان واقع در سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی، ساختمان پزشکان سینا، طبقه همکف، واحد ۱ مراجعه نمایید.

برای مشاهده نمونه کار‌های انجام شده توسط دکتر عطیه ملک محمدی به آدرس سایت شخصی ایشان drmalekmohammadi.com مراجعه نموده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک تماس بگیرید.

تبلیغات پزشکی با طب مارکتینگ

تیم دکتر مجازی