انتشار این مقاله


مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی

با وجود توسعه‌ی صنعت مولتی‌بیلیون دلاری تولید محصولات آرایشی درگذر زمان و کاهش مواد مضر در این محصولات، بسیاری از آنان هم‌چنان دارای سرب، جیوه و سایر موادشیمایی خطرناک هستند. در ادامه با برخی از مواد شیمیایی آشنا خواهید شد. سرب استات سرب، فلزی بسیار خطرناک است که باعث مسمومیت عصبی و سایر ارگان‌ها می‌شود. مسمومیت […]

با وجود توسعه‌ی صنعت مولتی‌بیلیون دلاری تولید محصولات آرایشی درگذر زمان و کاهش مواد مضر در این محصولات، بسیاری از آنان هم‌چنان دارای سرب، جیوه و سایر موادشیمایی خطرناک هستند. در ادامه با برخی از مواد شیمیایی آشنا خواهید شد.

سرب استات

سرب، فلزی بسیار خطرناک است که باعث مسمومیت عصبی و سایر ارگان‌ها می‌شود. مسمومیت با سرب برای کودکان بسیار خطرناک است. هرچند که سازمان غذا و دارو نسبت به وجود سرب دررنگ‌ها بسیار سختگیرانه عمل می‌کند، مقررات دقیقی برای ترکیبات سرب در لوازم آرایشی وجود ندارد. برای حفظ امنیت بیشتر، هرگونه ماده‌ی آرایشی را از دسترس کودکان دور نگه‌دارید.

ترکیبات جیوه

استفاده از جیوه در موادآرایشی چشم توسط سازمان غذا و دارو به‌شدت کنترل می‌شود اما سایر مواد آرایشی مانند کرم‌های روشن‌کننده‌ی پوست، ممکن است دارای این ترکیبات باشند. جیوه عنصری بسیار سمی است که می‌تواند توسط پوست جذب شود و سپس باعث آسیب‌های مغزی شود. برخی تحقیقات علمی نیز ارتباطی بین قرار گرفتن کودکان در معرض این ماده و ابتلا به اوتیسم یافته‌اند.

تریکلوزان

ترکیبی است که معمولا در ترکیبات ضدباکتری نظیر صابون‌ و خمیردندان‌ها یافت می‌شود. استفاده از این ترکیب یکی از دلایل عمده‌ی افزایش مقاومت باکتری‌ها دربرابر آنتی‌باکتریال ها می‌باشد.
هرچند این ماده تاکنون برای انسان بی‌خطر شمرده‌ شده‌است، اما آزمایش‌های سازمان غذا و دارو روی برخی حیوانات نشان‌‌ می‌دهد این ماده خطراتی مانند تغییرات سطح هورمون‌های بدن، احتمال اثر روی باروری، رشد جنین و سرطان دارد.

فرمالدهید

فرمالدهید ماده‌ی سرطان‌زایی است که به عنوان ماده‌ی مومیایی‌کننده به‌کار می‌رود. مقادیر زیاد این ماده‌ سبب آسیب پوستی و تشدید آسم می‌شود. استفاده از مواد آرایشی دارای فرمالدهید باید محدود شود و این مواد از دسترس کودکان دور نگه‌داشته شوند.

۱,۴- دی‌اکسان

مقادیر پایین این ماده در بسیاری از مواد آرایشی یافت می‌شود؛ ۱,۴-دی‌اکسان موجب بروز سرطان در موش‌ها می‌شود و خطر آسیب‌های ارگان را افزایش می‌دهد. سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌است که خطرناک بودن این ماده اثبات نشده‌است؛ اما این مطلب به معنای بی‌خطر بودن آن نیست. برای احتیاط بیشتر از مصرف موادی که دارای ترکیبات زیرهستند خودداری کنید:

  • PEG
  • پلی-اکسی‌اتیلن
  • پلی-اتوکسی‌اتیلن
  • پلی-اکسینول‌اتیلن

قطران ذغال‌سنگ

این ماده که در شامپوهای ضدشوره، رنگ‌مو و داروهای درمان پسویازیس استفاده می‌شود و یا اعمال آسیب‌های DNA، به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا در انسان شناخته شده‌است.
هم‌‌چنین با افزایش حساسیت پوست نسبت به نورخورشید، باعث افزایش احتمال سوختگی و درنتیجه افزایش ریسک ابتلا بهه سرطان پوست می‌شود. محصولات دارای این ماده باید با احتیاط مصرف شوند.

دی-اتانول‌آمین(DEA)

این ماده در اغلب شامپو ها، لوسیون ها و بسیاری از موادآرایشی به عنوان امولسیون‌کننده و عامل صابونی‌کننده استفاده می‌شود. تحقیقاتی این ماده را به عنوان سرطان‌زا اعلام کرده‌اند در نتیجه استفاده از آن‌ها باید محدود شود.

فتالات

دی-بوتیل‌فتالات(DBP) ، دی-متیل‌فتالات (DMP) و دی-اتیل‌فتالات (DEP) به دسته‌ای خانواده‌ای از مواد شیمیایی با نام فتالات تعلق دارند که در اسپری‌های مو، عطر و مواد بهداشتی مانند صابون و شامپو وجود دارند. قرارگرفتن در معرض این مواد می‌تواندد خطری برای سلامتی، خصوصا سلامتی جنین، محسوب شوند.

شرکت‌های آرایشی نیازی به گارانتیِ سالم بودن یک محصول ندارند! درنتیجه خودداری از استفاده محصولاتی که ترکیبات خطرناکی دارند آسان نیست.

بیشتر تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شوند خطرناک‌ترین حالت را درنظر می‌گیرند و بهترین توصیه در این زمینه، حفظ تعادل در مصرف محصولات و عدم استفاده از محصولاتی است که برندمعتبری ندارند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید