انتشار این مقاله


نیمی از کسانی که از سرطان نجات می‌یابند، بر اثر بیماری‌های دیگر می‌میرند!

تقریباً نیمی از بیماران سرطانی که از آن جان سالم به در می‌برند، بر اثر بیماری‌های دیگری مثل بیماری‌های قلبی‌عروقی و تنفسی جان خود را از دست می‌دهند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که نجات‌یافتگان از سرطان می‌توانند از تکنیکی فراگیرتر و غیرمتمرکزتر روی سرطان  برای سلامتیشان استفاده نمایند که فوائد بیشتری برایشان دارد. پس از تشخیص سرطان، […]

تقریباً نیمی از بیماران سرطانی که از آن جان سالم به در می‌برند، بر اثر بیماری‌های دیگری مثل بیماری‌های قلبی‌عروقی و تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که نجات‌یافتگان از سرطان می‌توانند از تکنیکی فراگیرتر و غیرمتمرکزتر روی سرطان  برای سلامتیشان استفاده نمایند که فوائد بیشتری برایشان دارد. پس از تشخیص سرطان، بیماران و پزشکان توجه کمتری به پیشگیری از بیماری‌ها و عوارض دیگر می‌کنند. دیگر جنبه‌های سلامت به خاطر تمرکز روی سرطان نباید مورد غفلت قرار گیرد.

تحقیقات روی ۱۸۰۷ بیمار بزرگسال انجام شده که بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۴ در ارزیابی‌های سلامت ملی و بررسی تغذیه شرکت کرده بودند. این شرکت‌کنندگان به مدت ۱۷ سال مورد بررسی و تعقیب قرار گرفتند.

شایع‌ترین شکل‌های سرطان بین این افراد مربوط به سرطان‌های سینه، پروستات، گردن رحم، ریه و کولورکتال بود. مبتلایان به سرطان پوست نیز از تحقیق کنار گذاشته شدند. تقریباً ۶۳.۲% مردان در این تحقیق و ۶۶.۹% زنان با عارضه‌ای قلبی‌عروقی، ۵۸.۷% مردان و ۶۲% زنان با پرفشاری خون و ۶۱.۳% مردان و ۷۰.۵% زنان با سطوح بالای کلسترول روبه‌رو بودند.

در طی انجام همین مطالعات ۷۷۶ نفر از این نجات‌یافتگان جان خود را از دست دادند: ۵۱% از سرطان و ۴۹% به سبب بیماری‌های دیگر. بیماری‌های قلبی‌عروقی دلیل اولیه‌ی مرگ‌های غیرسرطانی بود.

هر چقدر که عمر افراد نجات‌یافته از سرطان بیشتر می‌شد، احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های دیگر نیز بالاتر می‌رفت. ۳۲.۸%، پنج سال از تشخیص نگذشته به سبب عارضه‌ای دیگر مردند؛ این درحالی بود که آمار پس از گذشت بیست سال به ۶۲.۷% رسید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید