انتشار این مقاله


سیگار الکترونیکی ممکن است خطر بیماریهای قلبی عروقی را افزایش دهد!

سیگار الکترونیکی ممکن است باعث بیماری قلبی شود. با ما همراه باشید. بیشتر مرم تصور میکنند استفاده از سیگار الکترونیکی به جای سیگار واقعی بهتر وسالم تر  است. ودر سیگار الکترونیکی دخانیات کمی ویا اصلا وجود ندارد. سیگارهای  الکترونیکی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده معرفی شدند. از آن زمان،در‌میان نوجوانان محبوب […]

سیگار الکترونیکی ممکن است باعث بیماری قلبی شود. با ما همراه باشید.

بیشتر مرم تصور میکنند استفاده از سیگار الکترونیکی به جای سیگار واقعی بهتر وسالم تر  است. ودر سیگار الکترونیکی دخانیات کمی ویا اصلا وجود ندارد.

سیگارهای  الکترونیکی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده معرفی شدند. از آن زمان،در‌میان نوجوانان محبوب شدند  تعداد  نوجوانانی  که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می کردند چهار برابر بین سال‌های  ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ افزایش یافته است.با این حال، سیگار الکترونیکی هنوز هم حاوی نیکوتین و ماد شیمیایی‌است که استفاده مداوم ان اعتیاد آور است در سال ۲۰۰۹، درایالات متحده اداره غذا و دارو (FDA) هشدار داد که سیگار الکترونیکی فرد را در معرض سطح قابل توجهی از مواد سرطان زا ومواد شیمیایی سمی شناخته شده قرار میدهد.تحقیقات جدید به ارتباط بین استفاده مداوم از  سیگار الکترونیکی به طور مداوم و پیامدهای خطر قلبی عروقی را نشان میدهد.تجزیه و تحلیل عوامل خطر قلبی عروقی در کسانی که  از سیگار الکترونیکی استفاده میکننداین مطالعه توسط دکتردیوید گفن از  دانشکده پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس رهبری می شد، و این یافته در مجله JAMA قلب و عروق منتشر شده است.دکتر دیوید گفن وگروهی که ازمایش را  روی انها انجام میداد مشخص کرد  که افرادی که به طور معمول از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند مقدار استرس وعدم تعادل تن اتونوم قلبی‌شان که هر دو عامل خطر بیماری قلبی وعروقی اند افزایش یافته بود.این گروه ۲۳ نفر بین سنین ۲۱تا۴۵ ساله که از سیگار معمولی استفاده میکردند همچنین متشکل از ۱۹ نفر که از سیگار الکترونیکی استفاده میکردند بود.

محققان با استفاده از یک نوار اندازه گیری ضربان قلب وتنفس  شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند .و سه طیف فرکانس بالا، فرکانس پایین، و فرکانس بسیار پایین نامگذاری کردند.این گروه ازمایشی همچنین مورد ازمایش خون برای پارامترهای استرس اکسیداتیو قرار گرفت.در نهایت دکتر دیوید گفن و همکارانش با تجزیه و تحلیل آماری وبا استفاده از ازمون شاپیرو-ویلک به بررسی نرمال بودن متغیر ها پرداختند.ومشخص شد که فرکانس پایین نسبت به فرکانس بالا در میان کسانی که از سیگار الکترونیکی استفاده میکنند  افزایش یافته بود. این نشان می دهد که در افرادی که سیگار الکترونیکی استفاده می شود تغییر در تعادل اتونوم قلبی خودرا تجربه کرده‌اند .سیستم عصبی سمپاتیک باعث  کنترل سیستم قلبی عروقی در شرایط “اضطراری” می شود. این تولید “مقابله یا فرار ” پاسخ زمانی فرد در خطر است، که ناشی ازافزایش سطح آدرنالین در قلب است.محققان همانطور که برای مارکرهای استرس اکسیداتیو، افزایش سطح با چگالی کم oxidizability لیپوپروتئین پیدا کرده اند که این نشان می دهد که لیپوپروتئین حاوی آپولیپوپروتئین B مستعد به اکسیداسیون می باشد.به طور کلی، این بدان معنی است که  کاربران سیگار الکترونیکی بیشتر در معرض ابتلا به افزایش فعالیت سمپاتیک قلبی و افزایش استرس اکسیداتیو و هر دو نشانه ای از خطر بیماریهای قلبی عروقی مربوط به تنباکو‌اند.

بنابراین، استفاده همیشگی از  سیگار الکترونیکی ممکن است  اثرات فیزیولوژیکی و جدی بر روی سلامت قلب و عروق کاربران بگذارد. نویسندگان در برابر خطرات قلبی هشدارمیدهند  و توصیه به تحقیقات بیشتر در اثرات سوء استنشاق نیکوتین برسلامت توصیه میکنند.

مصطفی صادقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید