انتشار این مقاله


افزودنی‌های غذایی در آبنبات‌ و آدامس می‌تواند عملکرد و ساختار سلول‌های گوارشی را تغییر دهد

افزودنی‌های غذایی عملکرد و ساختار سلول‌های گوارشی را تغییر می‌دهند بر اساس تحقیقاتی از دانشگاه بینگهامتون ودانشگاه ایالتی نیویورک توانایی سلول های روده کوچک در جذب مواد مغذی و عمل کردن به عنوان یک پاتوژن پس از تماس ها‌ی مداوم با نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم که یک افزودنی غذایی رایج  که در ادامس  و […]

افزودنی‌های غذایی عملکرد و ساختار سلول‌های گوارشی را تغییر می‌دهند

بر اساس تحقیقاتی از دانشگاه بینگهامتون ودانشگاه ایالتی نیویورک توانایی سلول های روده کوچک در جذب مواد مغذی و عمل کردن به عنوان یک پاتوژن پس از تماس ها‌ی مداوم با نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم که یک افزودنی غذایی رایج  که در ادامس  و نان وجود دارد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. محققان یک مدل کشت سلولی روده کوچک را در معرض مزمن نانو ذرات ‌اکسید‌تیتانیوم در طی ۵روز و بیش از ۴ ساعت  قرار دادند .

این مطالعه نشان داد که تماس مزمن با اکسید‌تیتانیوم  مکانیسم‌های التهابی را افزایش داده و باعث کاهش سرعت  جذب در سطح سلول های روده به نام microvilli می‌شود در نتیجه روده تضعیف شده و سوخت‌ و ساز بدن کاهش یافته و همچنین جذب برخی از مواد مغذی مانند: چربی ،اسید‌های اهن ،روی سخت‌تر شده‌ است.

اقای گرچن مالر که استادیار مهندسی پزشکی وهمچنین یکی از نویسندگان این مقاله است گفت: ” تحقیقات قبلی نشان داد که چگونه نانوذرات اکسید تیتانیوم در غلظت پایین سلول‌های روده microvilli را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه نانو ذرات اکسید تیتانیوم عملکرد روده را تغییر می‌دهد.

دی اکسید تیتانیوم  به عنوان یک ترکیب شیمیایی سالم  توسط  اداره غذا و دارو ایالات متحده به رسمیت شناخته شد، و مصرف ان  تقریبا اجتناب ناپذیر است. این ترکیب  از مواد بی اثر تشکیل شده است که معمولا در صنعت رنگ سازی، کاغذ و پلاستیک استفاده می شود. این ماده نیز به عنوان یک  ماده فعال ومعدنی در کرمهای ضد آفتاب برای جلوگیری از اسیب نور ماوراء بنفش استفاده می‌شود.

با این حال،از دی اکسید تیتانیوم برای ایجاد سایش وتمیز کردن دندان استفاده می‌شود ممکن است از طریق خمیر دندان وارد لوله گوارش شود همچنین در شکلات‌ها و در شیر برای روشن‌تر و خوش طعم کردن ان استفاده می‌شود وجود دارد.

یک تحقیق در دانشگاه ایالتی آریزونا که در سال ۲۰۱۲ تست شد از ۸۹ محصول غذایی رایج از جمله آدامس، Twinkies و سس مایونز و… محققان متوجه شدند که همه‌ی آنها ۵ درصد دی اکسید تیتانیوم دارند.
اقای مالر گفت: “برای جلوگیری از مصرف غذاهای سرشار از نانوذرات اکسید تیتانیوم ما  باید استفاده غذاهای فرآوری شده به حداقل برسانیم، به خصوص آب نبات که منبع مقدار زیادی از نانو ذرات اکسید تیتانیوم‌ است”.

این تحقیق توسط کمک های مالی از بنیاد تحقیقات دانشگاه بینگهامتون، موسسه ملی بهداشت و CONACYT حمایت شد.

مصطفی صادقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید